ILPP1/443-975/10-4/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-975/10-4/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2010 r. (data wpływu 6 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących poniesione koszty realizacji projektu pn. " (...) - wielopłaszczyznowa promocja elastycznego rozwoju zawodowego w oparciu o ideę flexicurity (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących poniesione koszty realizacji projektu pn. " (...) - wielopłaszczyznowa promocja elastycznego rozwoju zawodowego w oparciu o ideę flexicurity (...)".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Związek (koordynator) pozyskał wspólnie z firmą "A" Sp. z o.o. dofinansowanie na realizację projektu pn. " (...) - wielopłaszczyznowa promocja elastycznego rozwoju zawodowego w oparciu o ideę flexicurity (...)". Projekt przewiduje organizację cyklu warsztatów, spotkań otwartych, konferencji oraz sieci współpracy partnerów społecznych. Głównym założeniem projektu jest promocja idei flexicurity (od ang. flexibility - elastyczność i security-bezpieczeństwo) zapewniającej z jednej strony elastyczność zatrudnienia, a z drugiej bezpieczeństwo socjalne pracownika.

Celem tych spotkań jest uwrażliwienie pracodawców i instytucji otoczenia biznesu na kwestie i wykorzystanie metodyk CSR (Corporate Social Responsibility) oraz zastosowanie w praktyce idei zarządzania różnorodnością. Przykłady z Unii Europejskiej pokazują, że obie metody mają coraz większy wpływ na efektywność samego przedsiębiorstwa oraz lepszą motywację pracowników i w konsekwencji wzmocnienie wizerunku firmy. Projekt promuje strategie uczenia się przez całe życie oraz wykorzystanie w praktyce nowoczesnych narzędzi ułatwiających przyswajanie wiedzy w celu zwiększenia zdolności adaptacyjnych pracowników. W spotkaniach będą uczestniczyć pracownicy, przedstawiciele pracodawców, związków zawodowych, jednostek samorządu terytorialnego, instytucji rynku pracy, społeczności lokalnej oraz organizacji pozarządowych. Wszyscy uczestnicy organizowanych warsztatów, spotkań i konferencji uczestniczą w nich nieodpłatnie.

Spółka zamierza ponosić koszty realizacji przedsięwzięcia oraz otrzymywać ich 100% zwrot z funduszy UE. Otrzymane środki finansowe w formie dotacji stanowią jedyny przychód w ramach realizacji projektu.

Prawidłowa realizacja projektu i jego poprawne rozliczenie jest uzależnione od uzyskania wiążącej interpretacji w sprawie odliczenia podatku VAT i możliwości jego kwalifikowania jako kosztu projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podmiot realizujący projekt ma prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach, dokumentujących poniesienie kosztów realizacji projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, działalność opisana we wniosku nie stanowi odpłatnej dostawy towaru ani odpłatnego świadczenia usługi, nie podlega zatem ustawie o VAT, a co za tym idzie, podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami dokonywanymi na potrzeby prowadzenia tej działalności.

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług. Z odpłatnością za dostawę towaru lub świadczenie usługi mamy do czynienia, gdy do przepływu środków finansowych dochodzi pomiędzy świadczącym usługę a osobą, na rzecz której usługa jest świadczona. Środki finansowe mogą być również przekazane przez inny podmiot, jeżeli stanowią one uiszczenie wynagrodzenia ustalonego między świadczącym usługę a jej odbiorcą. W stanie niniejszego wniosku, podmiot realizujący projekt nie zawiera z uczestnikami umów, na mocy których byłby zobowiązany do świadczenia na ich rzecz usług, tym bardziej nie dochodzi do ustalenia wynagrodzenia za uczestnictwo w projekcie. Nie można zatem twierdzić, iż mamy do czynienia z odpłatnym świadczeniem usług na rzecz uczestnika projektu. Umowa z finansującym projekt, również nie przewiduje wynagrodzenia za świadczenie usług na rzecz uczestnika, lecz zwrot wydatków poniesionych przez realizującego projekt. Zwrot wydatków, choć funkcjonalnie zbliżony do wynagrodzenia, tym się jednak różni od niego, iż jego wysokość nie jest wynikiem ustalenia między stronami, lecz zależna od wysokości poniesionych kosztów i ich akceptacji przez finansującego. Zwrot wydatków dokonywany jest w formie dotacji celowej, z której przychód, co do zasady, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem, nie można również uznać, iż dochodzi do odpłatnego świadczenia usługi przez realizującego projekt na rzecz finansującego. Konsekwencją powyższego wywodu jest stwierdzenie, iż u realizującego projekt nie dochodzi do dokonania czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Prawo do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego przysługuje podatnikowi, który nabył towary lub usługi w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Przesądzenie, iż realizujący projekt nie wykonuje takich czynności, czyni bezzasadnym rozważania na temat możliwości obniżenia lub zwrotu podatku naliczonego. Podatek naliczony stanie się zatem bezpośrednim kosztem projektu. Analogiczne stanowisko zajęły również organy podatkowe, w tym Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, w interpretacji indywidualnej z dnia 26 sierpnia 2009 r., sygn. akt nr ILPP1/443-675/09-5/AW.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przy czym, przez dostawę towarów, co do zasady, rozumie się, w świetle art. 7 ust. 1 ustawy, przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, zaś przez świadczenie usług, stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

W oparciu o art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego - w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy - stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

1.

z tytułu nabycia towarów i usług,

2.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

3.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada, wyłącza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku, bądź niepodlegających opodatkowaniu.

W świetle postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z zawartego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca (koordynator) pozyskał wspólnie ze "A" Sp. z o.o. dofinansowanie na realizację projektu pn. " (...) - wielopłaszczyznowa promocja elastycznego rozwoju zawodowego w oparciu o ideę flexicurity (...)". Projekt przewiduje organizację cyklu warsztatów, spotkań otwartych, konferencji oraz sieci współpracy partnerów społecznych. Celem tych spotkań jest uwrażliwienie pracodawców i instytucji otoczenia biznesu na kwestie i wykorzystanie metody CSR oraz zastosowanie w praktyce idei zarządzania różnorodnością. W spotkaniach będą uczestniczyć pracownicy, przedstawiciele pracodawców, związków zawodowych, jednostek samorządu terytorialnego, instytucji rynku pracy, społeczności lokalnej oraz organizacji pozarządowych. Wszyscy uczestnicy organizowanych warsztatów, spotkań i konferencji uczestniczą w nich nieodpłatnie.

Spółka zamierza ponosić koszty realizacji przedsięwzięcia oraz otrzymywać ich 100% zwrot z funduszy UE. Otrzymane środki finansowe w formie dotacji stanowią jedyny przychód w ramach realizacji projektu.

Należy wskazać, iż w interpretacji indywidualnej z dnia 2 grudnia 2010 r., nr ILPP1/443-975/10-3/AW uznano, że czynności realizowane przez Wnioskodawcę w ramach opisanego projektu nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Biorąc zatem pod uwagę przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących poniesienie kosztów realizacji projektu, z uwagi na fakt, że nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka zawarta w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkująca prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, tj. związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Jednocześnie zauważa się, że stosownie do art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem w przedmiotowej sprawie powyższa interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla Sp. z o.o. "A".

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących poniesione koszty realizacji projektu pn. " (...) - wielopłaszczyznowa promocja elastycznego rozwoju zawodowego w oparciu o ideę flexicurity (...)". Natomiast, kwestia dotycząca zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanego dofinansowania na realizację projektu pn. " (...) - wielopłaszczyznowa promocja elastycznego rozwoju zawodowego w oparciu o ideę flexicurity (...)" została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji z dnia 2 grudnia 2010 r. nr ILPP1/443-975/09-3/AW.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl