ILPP1/443-975/10-3/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-975/10-3/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2010 r. (data wpływu 6 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanego dofinansowania na realizację projektu pn. " (...) - wielopłaszczyznowa promocja elastycznego rozwoju zawodowego w oparciu o ideę flexicurity (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanego dofinansowania na realizację projektu pn. " (...) - wielopłaszczyznowa promocja elastycznego rozwoju zawodowego w oparciu o ideę flexicurity (...)".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Związek (koordynator) pozyskał wspólnie z firmą "A" Sp. z o.o. dofinansowanie na realizację projektu pn. " (...) - wielopłaszczyznowa promocja elastycznego rozwoju zawodowego w oparciu o ideę flexicurity (...)". Projekt przewiduje organizację cyklu warsztatów, spotkań otwartych, konferencji oraz sieci współpracy partnerów społecznych. Głównym założeniem projektu jest promocja idei flexicurity (od ang. flexibility - elastyczność i security-bezpieczeństwo) zapewniającej z jednej strony elastyczność zatrudnienia, a z drugiej bezpieczeństwo socjalne pracownika.

Celem tych spotkań jest uwrażliwienie pracodawców i instytucji otoczenia biznesu na kwestie i wykorzystanie metody CSR (Corporate Social Responsibility) oraz zastosowanie w praktyce idei zarządzania różnorodnością. Przykłady z Unii Europejskiej pokazują, że obie metody mają coraz większy wpływ na efektywność samego przedsiębiorstwa oraz lepszą motywację pracowników i w konsekwencji wzmocnienie wizerunku firmy. Projekt promuje strategie uczenia się przez całe życie oraz wykorzystanie w praktyce nowoczesnych narzędzi, ułatwiających przyswajanie wiedzy w celu zwiększenia zdolności adaptacyjnych pracowników. W spotkaniach będą uczestniczyć pracownicy, przedstawiciele pracodawców, związków zawodowych, jednostek samorządu terytorialnego, instytucji rynku pracy, społeczności lokalnej oraz organizacji pozarządowych. Wszyscy uczestnicy organizowanych warsztatów, spotkań i konferencji uczestniczą w nich nieodpłatnie.

Spółka zamierza ponosić koszty realizacji przedsięwzięcia oraz otrzymywać ich 100% zwrot z funduszy UE. Otrzymane środki finansowe w formie dotacji stanowią jedyny przychód w ramach realizacji projektu.

Prawidłowa realizacja projektu i jego poprawne rozliczenie jest uzależnione od uzyskania wiążącej interpretacji w sprawie odliczenia podatku VAT i możliwości jego kwalifikowania jako kosztu projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy działalność podejmowana w ramach projektu, finansowana ze środków zewnętrznych otrzymanych w formie dotacji, prowadzona nieodpłatnie w celach społecznych, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, działalność opisana we wniosku nie stanowi odpłatnej dostawy towaru ani odpłatnego świadczenia usługi, nie podlega zatem ustawie o VAT.

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług. Z odpłatnością za dostawę towaru lub świadczenie usługi mamy do czynienia, gdy do przepływu środków finansowych dochodzi pomiędzy świadczącym usługę a osobą, na rzecz której usługa jest świadczona. Środki finansowe mogą być również przekazane przez inny podmiot, jeżeli stanowią one uiszczenie wynagrodzenia ustalonego między świadczącym usługę a jej odbiorcą. W stanie niniejszego wniosku, podmiot realizujący projekt nie zawiera z uczestnikami umów, na mocy których byłby zobowiązany do świadczenia na ich rzecz usług, tym bardziej nie dochodzi do ustalenia wynagrodzenia za uczestnictwo w projekcie. Nie można zatem twierdzić, iż mamy do czynienia z odpłatnym świadczeniem usług na rzecz uczestnika projektu. Umowa z finansującym projekt, również nie przewiduje wynagrodzenia za świadczenie usług na rzecz uczestnika, lecz zwrot wydatków poniesionych przez realizującego projekt. Zwrot wydatków, choć funkcjonalnie zbliżony do wynagrodzenia, tym się jednak różni od niego, iż jego wysokość nie jest wynikiem ustalenia między stronami, lecz zależna od wysokości poniesionych kosztów i ich akceptacji przez finansującego. Zwrot wydatków dokonywany jest w formie dotacji celowej, z której przychód, co do zasady, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem, nie można również uznać, iż dochodzi do odpłatnego świadczenia usługi przez realizującego projekt na rzecz finansującego. Konsekwencją powyższego wywodu jest stwierdzenie, iż u realizującego projekt nie dochodzi do dokonania czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 i ust. 3 ustawy oraz - w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:

* związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,

* ienie prawa podatnika do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto w świetle art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Dla określenia, czy dana dotacja, subwencja lub inna dopłata stanowi płatność za dostawę towarów lub świadczenie usług, a w konsekwencji jest, czy też nie jest opodatkowana istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji, subwencji lub innej dopłaty za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż są one dokonywane w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje, subwencje lub inne dopłaty niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, subwencje lub inne dopłaty, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Z zawartego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca (koordynator) pozyskał wspólnie ze "A" Sp. z o.o. dofinansowanie na realizację projektu pn. " (...) - wielopłaszczyznowa promocja elastycznego rozwoju zawodowego w oparciu o ideę flexicurity (...)". Projekt przewiduje organizację cyklu warsztatów, spotkań otwartych, konferencji oraz sieci współpracy partnerów społecznych. Celem tych spotkań jest uwrażliwienie pracodawców i instytucji otoczenia biznesu na kwestie i wykorzystanie metody CSR oraz zastosowanie w praktyce idei zarządzania różnorodnością. W spotkaniach będą uczestniczyć pracownicy, przedstawiciele pracodawców, związków zawodowych, jednostek samorządu terytorialnego, instytucji rynku pracy, społeczności lokalnej oraz organizacji pozarządowych. Wszyscy uczestnicy organizowanych warsztatów, spotkań i konferencji uczestniczą w nich nieodpłatnie.

Spółka zamierza ponosić koszty realizacji przedsięwzięcia oraz otrzymywać ich 100% zwrot z funduszy UE. Otrzymane środki finansowe w formie dotacji stanowią jedyny przychód w ramach realizacji projektu.

W związku z powyższym mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że jeżeli otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie nie stanowi bezpośredniej dopłaty do ceny usług, to czynności wykonywane przez Spółkę w ramach realizacji przedmiotowego projektu, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tych czynności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy - nieodpłatne świadczenie usług odbyło się w związku z prowadzoną działalnością.

Jednocześnie zauważa się, że stosownie do art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem w przedmiotowej sprawie powyższa interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla Sp. z o.o. "A".

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanego dofinansowania na realizację projektu pn. ""A" - wielopłaszczyznowa promocja elastycznego rozwoju zawodowego w oparciu o ideę flexicurity (...)". Natomiast, kwestia dotycząca zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących poniesione koszty realizacji projektu pn. " (...) - wielopłaszczyznowa promocja elastycznego rozwoju zawodowego w oparciu o ideę flexicurity (...)" została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji z dnia 2 grudnia 2010 r. nr ILPP1/443-975/09-4/AW.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl