ILPP1/443-969/09-3/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 października 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-969/09-3/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Parafii, przedstawione we wniosku z dnia 13 sierpnia 2009 r. (data wpływu 17 sierpnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 października 2009 r. (data wpływu 13 października 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanego projektu pn. "Kompleksowa termomodernizacja budynku kościoła parafialnego w " - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanego projektu pn. "Kompleksowa termomodernizacja budynku kościoła parafialnego w (...)". Powyższy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 października 2009 r. o doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W związku z ubieganiem się Parafii o dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) Działanie II.6 Ochrona powietrza, Wnioskodawca jest zobowiązany przedstawić interpretację indywidualną dotyczącą możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją projektu pn. "Kompleksowa termomodernizacja budynku kościoła parafialnego w (...)".

W sytuacji, w której Parafia nie będzie mieć możliwości odzyskania podatku VAT, zaistnieje możliwość przedstawienia kosztów podatku VAT, jako kosztów kwalifikowanych projektu, a w związku z powyższym wydatek z tytułu podatku od towarów i usług zostanie objęty również dofinansowaniem.

W uzupełnieniu z dnia 13 października 2009 r. Parafia informuje, iż nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT. Przedmiotowy projekt obejmuje zrealizowanie kompleksowego przedsięwzięcia, jakim jest termomodernizacja budynku użyteczności publicznej - Kościoła (...). Zadanie będzie obejmowało: ocieplenie budynku, wymianę pokrycia dachowego, wymianę okien i drzwi zewnętrznych, przebudowę systemu grzewczego (wraz z wymianą źródeł ciepła) oraz wykorzystanie źródeł energii odnawialnej poprzez zastosowanie instalacji solarnej. Celem projektu jest zmniejszenie zapotrzebowania na energię, ograniczenie strat ciepła, obniżenie kosztów eksploatacji budynku oraz poprawa jakości powietrza poprzez eliminację źródeł wprowadzających zanieczyszczenia pyłowe i gazowe do atmosfery. Cele projektu są w pełni zgodne z celami RPO (...). Jednocześnie przedsięwzięcie to przyczyni się do realizacji celu średniookresowego w zakresie ochrony klimatu, wyznaczonego w Polityce Ekologicznej Państwa na lata 2007-2010 z uwzględnieniem perspektywy na lata 2011-2014, poprzez zapewnienie redukcji dwutlenku węgla. Projekt zakłada zastąpienie nieefektywnego i ekonomicznie nieopłacalnego systemu ogrzewania opartego o piec olejowy nowym i proekologicznym systemem z zastosowaniem pomp ciepła. Zakres inwestycji obejmuje:

Etap I - remont starej części kościoła,

Etap II - wykonanie posadzek,

Etap III - wymiana witraży,

Etap IV - odwierty, drzwi wejściowe, przebudowa chóru i wejścia do kościoła,

Etap V - ogrzewanie podłogowe, kotłownia, solary słoneczne,

Etap VI - docieplenie ścian i stropu,

Etap VII - otynkowanie wnętrza kościoła.

Ponadto, Wnioskodawca oświadcza, iż realizacja inwestycji, której dotyczy wniosek, nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podmiot prawny, jakim jest Parafia, posiada prawną możliwość odzyskania podatku od towarów i usług (VAT).

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Opisana inwestycja pn. "Kompleksowa termomodernizacja budynku kościoła parafialnego w (...)" nie jest i nie będzie w przyszłości związana ze sprzedażą opodatkowaną VAT. W konsekwencji Parafii nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, bowiem brak jest związku nabywanych towarów i usług dla potrzeb przedmiotowego projektu ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

W świetle art. 96 ust. 1 powołanej ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3, zgodnie z którym podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Zatem, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Parafia (...) zamierza ubiegać się o dofinansowanie projektu pn. "Kompleksowa termomodernizacja budynku kościoła parafialnego w (...)" realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...). Zadanie będzie polegało na: ociepleniu budynku, wymianie pokrycia dachowego, wymianie okien i drzwi zewnętrznych, przebudowie systemu grzewczego (wraz z wymianą źródeł ciepła) oraz wykorzystaniu źródeł energii odnawialnej poprzez zastosowanie instalacji solarnej. Celem projektu jest zmniejszenie zapotrzebowania na energię, ograniczenie strat ciepła, obniżenie kosztów eksploatacji budynku oraz poprawa jakości powietrza poprzez eliminację źródeł wprowadzających zanieczyszczenia pyłowe i gazowe do atmosfery. Przedsięwzięcie przyczyni się do realizacji celu średniookresowego w zakresie ochrony klimatu, wyznaczonego w Polityce Ekologicznej Państwa na lata 2007-2010 z uwzględnieniem perspektywy na lata 2011-2014, poprzez zapewnienie redukcji dwutlenku węgla. Wnioskodawca informuje, że Parafia nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Zainteresowany oświadcza, iż realizacja ww. inwestycji nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek ten nie jest spełniony, gdyż Parafia nie będzie wykonywać żadnych czynności opodatkowanych, ze względu na to, że nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Zatem, z uwagi na brak związku nabywanych towarów i usług dla potrzeb przedmiotowego projektu ze sprzedażą opodatkowaną, Parafia nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów realizowanych w związku z planowanym projektem.

W zakresie przedmiotowego projektu Parafia nie będzie miała również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów przysługuje zarejestrowanym podatnikom podatku VAT i obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Parafia nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miała możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 10 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia i odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu realizacji przedmiotowego projektu na podstawie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług.

Ponadto, należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl