ILPP1/443-968/09-4/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 października 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-968/09-4/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana D., przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2009 r. (data wpływu do Biura KIP w Płocku 10 sierpnia 2009 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 17 sierpnia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 30 września 2009 r. (data wpływu 2 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 85.32.16-00.00 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 85.32.16-00.00. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 października 2009 r. o symbol PKWiU świadczonych usług.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jako osoba fizyczna od dnia 1 lipca 2009 r. prowadzi działalność gospodarczą polegającą na organizowaniu pobytu w Polsce włoskich rodzin, które przyjeżdżają w celach adopcyjnych z ramienia Stowarzyszenia, organizacji adopcyjnej posiadającej autoryzację do działania na terenie Polski i której Wnioskodawca jest przedstawicielem. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę są wykonywane na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej i polegają na:

* utrzymywaniu kontaktu z krajowymi i lokalnymi ośrodkami adopcyjnymi,

* przekazywaniu do Włoch propozycji dzieci zakwalifikowanych przez ośrodki krajowe do adopcji zagranicznej,

* gromadzeniu dokumentów rodzin adopcyjnych,

* przekazywaniu dokumentacji w imieniu rodzin do tłumacza przysięgłego,

* przedstawianiu dokumentacji w celu zakwalifikowania danej rodziny przez komisję w ośrodku krajowym do przysposobienia określonego dziecka (dzieci),

* organizowaniu przyjazdów rodzin na pierwszy kontakt (umawianie na spotkanie w domu dziecka, organizacja dojazdu, zakwaterowania i towarzyszenie rodzinie podczas pobytu),

* przygotowywanie wniosków do sądu rodzinnego i składaniu dokumentów poszczególnych par małżeńskich w polskim sądzie,

* organizacja pobytu kandydatów na rodziców adopcyjnych podczas tzw. okresu bezpośredniej styczności (preadopcyjnego) trwającego od dwóch tygodni do miesiąca, na który składa się wynajmowanie mieszkania, samochodu, organizacja czasu wolnego (spacery, wycieczki, zwiedzania interesujących miejsc),

* załatwianie w imieniu rodzin wszystkich niezbędnych dokumentów i formalności po wydaniu prawomocnej decyzji sądu o adopcji (załatwianie nowych aktów urodzenia dzieci, nowych peseli dla nich, pomoc w urzędzie paszportowym, legalizacja dokumentów w MSZ) aż do wyjazdu rodzin z Polski.

W celu sklasyfikowania opisanej wyżej działalności Wnioskodawca zwrócił się do Urzędu Statystycznego z prośbą o przyporządkowanie świadczonych usług do Polskiej Klasyfikacji Działalności. Urząd Statystyczny przyporządkował prowadzoną przez Wnioskodawcę działalność gospodarczą do grupowania PKD 88.99.Z "Pozostała pomoc społeczna bez zakwaterowania gdzie indziej nie sklasyfikowana (zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Działalności wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. - Dz. U. Nr 251, poz. 1885) oraz PKD 85.32.C "Pomoc społeczna pozostała, bez zakwaterowania" (wg PKD wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 20 stycznia 2004 r. - Dz. U. Nr 33, poz. 289 i Nr 165, poz. 1727).

W piśmie z dnia 30 września 2009 r. stanowiącym uzupełnienie do wniosku, Wnioskodawca wskazał, że świadczone przez niego usługi, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług określoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie PKWiU (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.) są sklasyfikowane w grupowaniu 85.32.16-00.00 tj. "usługi opieki społecznej bez zakwaterowania, pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prowadzona przez Wnioskodawcę działalność kwalifikuje się jako działalność zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, działalność przezeń wykonywana, a mieszcząca się w grupowaniu "PKD 2004" - PKD 85.32.C jest zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy o VAT, ponieważ w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, do której odnosi się załącznik nr 4 występuje grupowanie tejże usługi jako PKWiU 85.32.16-00.00 "usługi pomocy społecznej bez zakwaterowania pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Dla szczegółowego określenia zakresu przedmiotowego stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w tym stawek podatkowych dla świadczonych usług, ustawodawca posłużył się odesłaniem do klasyfikacji statystycznych, poprzez zapis w art. 8 ust. 3 ustawy, zgodnie z którym usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Na podstawie § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - Dz. U. Nr 207, poz. 1293 - do celów m.in. opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2009 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy usługi sklasyfikowane wg PKWiU pod symbolem 85.32.16-00.00 tj. "usługi opieki społecznej bez zakwaterowania, pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane". Usługi świadczone przez Wnioskodawcę są wykonywane na rzecz rodzin włoskich, tj. osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej.

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy bowiem, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 27 ust. 1 ustawy, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Odstępstwa od ogólnej zasady określania miejsca świadczenia usług przewidziane zostały w art. 27 ust. 2-6 i art. 28 ustawy.

Odnosząc powyższe do sytuacji przedstawionej we wniosku należy stwierdzić, iż dla świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahentów z Włoch usług opieki społecznej bez zakwaterowania mieszczących się w grupowaniu PKWiU 85.32.16-00.00, nie będzie miał zastosowania żaden ze szczególnych sposobów ustalania miejsca świadczenia usług. W związku z tym, miejscem świadczenia przedmiotowych usług wykonywanych przez Zainteresowanego - zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 27 ust. 1 ustawy - będzie terytorium kraju. W konsekwencji powyższego usługi te będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Oznacza to, że wymienioną wyżej stawkę należy stosować, jeżeli brak jest przepisu szczególnego określającego obniżoną stawkę podatku lub zwolnienie od podatku, przy czym przepisy takie zawiera zarówno ustawa, jak też rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod pozycją 9 ww. załącznika wymienione zostały usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 85 "usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2)".

Użycie przez ustawodawcę oznaczenia "ex" przy grupowaniu PKWiU, korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko danego wyrobu lub usługi z danego grupowania.

Mając na uwadze powyższą analizę przepisów należy stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahentów z Włoch usługi opieki społecznej bez zakwaterowania, pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane mieszczące się w grupowaniu PKWiU 85.32.16-00.00, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z pozycją 9 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi korzystają ze zwolnienia od podatku, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usług wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu (producenta, importera, usługodawcy).

W związku z powyższym tut. Organ informuje, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o grupowanie statystyczne wskazane przez Wnioskodawcę w opisie zdarzenia przyszłego i traci ona swą aktualność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl