ILPP1/443-961/08-4/AT - Zwolnienie od VAT usług szkolenia pracowników przeprowadzonego przez firmę consultingową.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 29 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-961/08-4/AT Zwolnienie od VAT usług szkolenia pracowników przeprowadzonego przez firmę consultingową.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Szkoły, reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2008 r. (data wpływu 13 października 2008 r.), uzupełnionym pismami z dnia 24 listopada 2008 r. (data wpływu 26 listopada 2008 r.) oraz z dnia 25 listopada 2008 r. (data wpływu 28 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT. Powyższy wniosek został uzupełniony o informację dotyczącą PKWiU usług świadczonych przez firmę consultingową, pełnomocnictwo oraz dowód wpłaty opłaty skarbowej z tytułu udzielonego pełnomocnictwa.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Firma consultingowa przeprowadzająca szkolenie pracowników zastosowała 22% stawkę podatku VAT. Firma wystawiła fakturę, w której jako nazwę usługi podała "Szkolenie uświadamiające dla personelu produkcyjnego na temat:..." i uważa, że zastosowanie 22% stawki podatku VAT jest prawidłowe. Ponieważ szkolenia są wymagane przez system HACCP i Wnioskodawca zamierza w przyszłości korzystać z usług firmy szkoleniowej zastosowanie dobrej stawki podatku jest dla Strony bardzo istotne. W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany informuje, iż usługodawca nie umieścił na fakturze symbolu PKWiU świadczonych usług. Strona uważa jednak, iż w przypadku szkoleń należy zastosować symbol PKWiU 80, co powoduje zwolnienie usługi od podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zastosowano prawidłową stawkę podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę zwolnienie usług szkoleniowych od podatku od towarów i usług, zastosowana stawka jest nieprawidłowa i usługa powinna być zafakturowana jako zwolniona od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług - w świetle art. 8 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Natomiast, w myśl art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zauważyć należy, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych. Zaliczanie określonej usługi do właściwego grupowania należy jednak do obowiązków usługodawcy. Wynika to z faktu, że to właśnie on posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego sklasyfikowania wykonywanej usługi do odpowiedniego grupowania.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca korzysta z usług firmy consultingowej przeprowadzającej szkolenie pracowników pn. "Szkolenie uświadamiające dla personelu produkcyjnego na temat:...". Zainteresowany informuje, iż usługodawca nie umieścił na fakturze symbolu PKWiU świadczonych usług. Zdaniem Strony, przedmiotowe usługi należy zaklasyfikować do grupowania PKWiU 80, umożliwiającego skorzystanie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, pomimo faktu, iż w rezultacie zostały one opodatkowane przez usługodawcę 22% stawką podatku VAT.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

I tak stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy. W poz. 7 tego załącznika, tj. w "Wykazie usług zwolnionych od podatku" wymienione zostały usługi o symbolu PKWiU ex 80 - usługi w zakresie edukacji. Oznaczenie w załączniku danej grupy "ex" oznacza, że stawka podatku odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa usługi". Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Jednakże, podkreśla się, iż dla prawidłowego określenia właściwej wysokości stawki podatku VAT, niezbędnym elementem pozwalającym jednoznacznie rozstrzygnąć przedmiot wniosku, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usługi wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Organ podatkowy nie jest bowiem organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. Zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji statystycznych - na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) - zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, w tym także dla usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych. Tylko w przypadku prawidłowego zaklasyfikowania do właściwego grupowania PKWiU możliwe jest rozstrzygnięcie o zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług danego towaru lub usługi. Zaznaczyć dodatkowo należy, iż Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług.

W świetle powołanych wyżej przepisów oraz przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, że jeżeli usługi dotyczące szkoleń pracowników przeprowadzanych przez firmę consultingową mieszczą się wg PKWiU w grupowaniu 80, to korzystają one ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Jednocześnie zauważa się, że stosownie do art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem, w przedmiotowej sprawie powyższa interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla usługodawcy tj. firmy consultingowej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl