ILPP1/443-954/08-2/BD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-954/08-2/BD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 7 października 2008 r. (data wpływu: 10 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 7% dla dostawy pojazdu przystosowanego na cele jednostek ochrony przeciwpożarowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 7% dla dostawy pojazdu przystosowanego na cele jednostek ochrony przeciwpożarowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest Autoryzowaną Stacją Dealerską, zajmującą się sprzedażą nowych samochodów. Spółka zamierza przystąpić do przetargu na dostawę samochodów dla straży pożarnej. Jednym z warunków przystąpienia do przetargu jest dostawa samochodów ze stawką 7%. Kryteria techniczne postawione przez zamawiającego spełnia samochód osobowy marki X. Spółka planuje wyposażyć powyższy samochód dodatkowo w sygnalizację dźwiękową - syrenę i świetlną, tzw. "belkę sygnalizacyjną na dachu" oraz nanieść stosowny napis "STRAŻ" na karoserii samochodu. Następnie Wnioskodawca wykona stosowny przegląd w stacji diagnostycznej w celu uzyskania statutu auta specjalistycznego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy do sprzedaży tak oznakowanego samochodu dla straży pożarnej można zastosować 7% stawkę podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług oraz załącznikiem nr 3, poz. 129 cyt. ustawy - jako pożarnicze samochody specjalne i specjalistyczne (rozpoznawcze).

2.

Czy do sprzedaży ww. samochodu musi być spełniony dodatkowy warunek zawarty w definicji załącznika nr 3, poz. 129 ustawy o VAT, iż muszą to być fabrycznie wykonane i oznakowane pojazdy straży pożarnej. Czy może to być samochód osobowy stosownie doposażony w stacji dealerskiej.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z definicją zawartą w poz. 129 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, która brzmi: Towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej, pożarnicze samochody specjalne i specjalistyczne (gaśnicze, rozpoznawcze, drabiny samochodowe, techniczne, chemiczne, ekologiczne, dźwigi i podnośniki, cysterny, sanitarki) oraz fabrycznie wykonane i oznakowane pojazdy straży pożarnej - samochód osobowy po wyposażeniu go w dodatkową sygnalizację dźwiękową - syrenę oraz świetlną "belkę sygnalizacyjną na dachu", a także po naniesieniu napisu "STRAŻ" na karoserii samochodu oraz po dokonaniu przeglądu w stacji diagnostycznej, staje się samochodem specjalistycznym - rozpoznawczym w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym i można przy jego dostawie zastosować 7% stawkę podatku VAT.

Wnioskodawca uważa również, iż ww. samochód nie musi być fabrycznie wykonany i oznakowany, gdyż słowo "oraz" użyte w definicji nie oznacza warunku dodatkowego tylko rozszerza katalog.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Podstawowa stawka podatku - w myśl art. 41 ust. 1 ww. ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy o VAT, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki.

Na podstawie art. 41 ust. 2 ww. ustawy, dla towarów i usług wyszczególnionych w załączniku nr 3 do ustawy stosuje się stawkę podatku VAT w wysokości 7%.

Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek straży pożarnej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej - art. 41 ust. 10 ww. ustawy o VAT.

Pod poz. 129 ww. załącznika, ustawodawca wymienił towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej obejmujące m.in. sprzęt przewozowo-samochodowy:

1.

pożarnicze samochody specjalne i specjalistyczne (gaśnicze, rozpoznawcze, drabiny samochodowe, techniczne, chemiczne, ekologiczne, dźwigi i podnośniki, cysterny, sanitarki) oraz fabrycznie wykonane i oznakowane pojazdy straży pożarnej,

2.

sprzęt pływający, statki pożarnicze, łodzie, pontony i silniki oraz statki powietrzne dla ratownictwa i gaszenia pożarów.

Z przedstawionego stanu prawnego wynika, że zastosowanie 7% stawki podatku od towarów i usług w przypadku dostawy na rzecz straży pożarnej sprzętu przewozowo - samochodowego możliwe jest w przypadku, gdy ww. pojazdy należą do kategorii:

a.

pożarniczych samochodów specjalnych,

b.

specjalistycznych (gaśnicze, rozpoznawcze, drabiny samochodowe, techniczne, chemiczne, dźwigi podnośniki, cysterny, sanitarki),

c.

fabrycznie wykonanych i oznakowanych pojazdów straży pożarnej.

Na podstawie art. 2 pkt 36 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. prawo o ruchu drogowym (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.) przez: "pojazd specjalny" należy rozumieć pojazd samochodowy lub przyczepę przeznaczone do wykonywania specjalnej funkcji, która powoduje konieczność dostosowania nadwozia lub posiadania specjalnego wyposażenia; w pojeździe tym mogą być przewożone osoby i rzeczy związane z wykonywaniem tej funkcji.

"Pojazd używany do celów specjalnych" natomiast, jest to - pojazd samochodowy przystosowany w sposób szczególny do przewozu osób lub ładunków, używany przez Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej, Policję, Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencję Wywiadu, Służbę Kontrwywiadu Wojskowego, Służbę Wywiadu Wojskowego, Centralne Biuro Antykorupcyjne, Straż Graniczną, kontrolę skarbową, Służbę Celną, jednostki ochrony przeciwpożarowej, Inspekcję Transportu Drogowego i Służbę Więzienną;

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Wnioskodawca - Autoryzowana Stacja Dealerska, zajmująca się sprzedażą nowych samochodów, zamierza przystąpić do przetargu na dostawę samochodów dla straży pożarnej. Kryteria techniczne postawione przez zamawiającego spełnia samochód osobowy marki X. Spółka planuje wyposażyć powyższy samochód dodatkowo w sygnalizację dźwiękową i świetlną oraz nanieść stosowny napis "STRAŻ" na karoserii samochodu. Ponadto Spółka wykona stosowny przegląd w stacji diagnostycznej w celu uzyskania statutu auta specjalistycznego.

W tym miejscu należy podkreślić, iż ustawodawca w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług oraz w przepisach wykonawczych do tej ustawy nie wymienił dokumentów, które podatnik powinien posiadać w celu zastosowania preferencyjnej stawki podatku przy dostawie na rzecz jednostek ochrony przeciwpożarowej samochodów wymienionych w pkt 1 poz. 129 załącznika Nr 3 do ustawy o VAT. Jednakże w świetle powołanych przepisów konieczne jest udokumentowanie przeznaczenia i charakteru samochodu będącego przedmiotem sprzedaży na rzecz jednostek ochrony przeciwpożarowej. Dokumentem takim może być zaświadczenie o przeprowadzeniu badania technicznego pojazdu, wydane przez stację kontroli pojazdów, stanowiące podstawę do zarejestrowania pojazdu jako specjalny.

Samochód ten powinien posiadać również stosowną dokumentację potwierdzającą spełnienie warunków wymienionych w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1229 z późn. zm.) oraz w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie wykazu wyrobów służących zapewnieniu bezpieczeństwa publicznego lub ochronie zdrowia i życia oraz mienia, a także zasad wydawania dopuszczenia tych wyrobów do użytkowania (Dz. U. Nr 143, poz. 1002).

Zdaniem tut. Organu, Wnioskodawca dokonując dostawy przedmiotowego samochodu, przystosowanego dla potrzeb jednostki straży pożarnej, może zastosować obniżoną do wysokości 7% stawkę podatku od towarów i usług, po uzyskaniu stosownego zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu, stanowiącym podstawę do zarejestrowania samochodu jako pojazdu specjalnego, bądź specjalistycznego.

W związku z powyższym na zadane we wniosku pytania tut. Organ udziela następujących odpowiedzi:

Ad. 1

Sprzedaż samochodu przystosowanego na cele ochrony przeciwpożarowej, będzie podlegała opodatkowaniu wg 7% stawki podatku, w sytuacji posiadania przez Spółkę dokumentacji badania technicznego przeprowadzonego w stacji kontroli pojazdów, z której wynika, że przedmiotowy pojazd jest pojazdem specjalnym, bądź specjalistycznym Straży Pożarnej.

Ad. 2

Do sprzedaży przedmiotowego samochodu nie ma zastosowania warunek, iż musi to być fabrycznie wykonany i oznakowany pojazd straży pożarnej, jeżeli istnieje możliwość potwierdzenia przez stację kontroli pojazdów, że samochód doposażony przez Wnioskodawcę jest samochodem specjalnym, bądź specjalistycznym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl