ILPP1/443-946/10-4/MK - Skutki podatkowe sprzedaży nieruchomości gruntowych wchodzących w skład majątku osobistego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-946/10-4/MK Skutki podatkowe sprzedaży nieruchomości gruntowych wchodzących w skład majątku osobistego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 19 sierpnia 2010 r. (data wpływu 26 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 listopada 2010 r. (data wpływu 9 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sprzedaży działek gruntowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sprzedaży działek gruntowych. Dnia 9 listopada 2010 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 20 marca 2006 r. Wnioskodawczyni razem z Panem P.Z. (będącym mężem siostry Wnioskodawczyni) nabyli z majątków odrębnych na podstawie aktu notarialnego - "Warunkowa umowa sprzedaży" - po 1/2 części prawo własności nieruchomości rolnej niezabudowanej stanowiącej działkę gruntu o powierzchni 3.8174 ha, położonej w Ż., pod warunkiem, że Skarb Państwa Nieruchomości Rolnych nie skorzysta z przysługującego mu prawa pierwokupu. Jako kupujący - Zainteresowana oraz Pan P.Z. - nie posiadali uprawnień do bezwarunkowego nabycia nieruchomości rolnej wynikających z art. 5 i art. 6 ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (Dz. U. Nr 64, poz. 592 z późn. zm.). Ponadto w ww. akcie notarialnym Strony (Wnioskodawczyni oraz Pan P.Z.) i Sprzedający zobowiązali się do zawarcia umowy przeniesienia prawa własności przedmiotowej nieruchomości w terminie 1 miesiąca od dnia rezygnacji przez Skarb Państwa - Agencję Nieruchomości Rolnych, z przysługującego jej prawa pierwokupu.

W dniu zakupu, zgodne z wypisem z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Miasta Żarów z dnia 20 marca 2006 r., przedmiotowa działka gruntu oznaczona była jako teren rolny - użytki zielone.

W dniu 19 kwietnia 2006 r. aktem notarialnym - "Umowa przeniesienia prawa własności" - Sprzedający w wyniku swojego zobowiązania zawartego w "Warunkowej Umowie Sprzedaży" z dnia 20 marca 2006 r. przeniósł na Wnioskodawczynię oraz Pana P.Z. (kupujących) po 1/2 części prawo własności działki gruntu niezabudowanej.

Przedmiotową działkę gruntu Zainteresowana nabyła wraz z P.Z. w celu wybudowania na niej 2 siedlisk. Na gruntach tych zaczęto prowadzić działalność rolniczą. Zainteresowana nadmienia, że pomimo prowadzenia działalności rolniczej nie uiszczano podatku rolnego, gdyż zgodnie z decyzją Nr 1 (...) z dnia 19 maja 2006 r. Wnioskodawczyni oraz Pan P.Z. zostali zwolnieni z obowiązku płacenia podatku rolnego na okres 5 lat ze względu na założenie nowego gospodarstwa rolnego.

Następnie Uchwałą nr L (...) Rady Miejskiej z dnia 27 października 2006 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenów położonych w obszarze miasta dla zakupionego gruntu zmieniono przeznaczenie zagospodarowanie terenu w sposób następujący, jako:

* "Teren użytkowany rolniczo. Ustala się zmianę przeznaczenia terenu. Projektowane zagospodarowanie - zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna" oraz

* "Teren użytkowany rolniczo. Ustala się zmianę przeznaczenia terenu. Projektowane zagospodarowanie - zabudowa usługowa nieuciążliwa z możliwością lokalizacji uzupełniającej funkcji mieszkaniowej".

W związku z tym, że wg ww. planu zagospodarowania przestrzennego przez zakupioną działkę gruntu miała przechodzić droga szybkiego ruchu przedzielając ją na 2 części, Współwłaściciele zrezygnowali z budowy domów w Ż., budując dom w - oddalonym o 15 km od Ż. - B. (data otrzymania pozwolenia na budowę w B. budynku jednorodzinnego z 2 lokalami mieszkalnymi - 13 czerwca 2007 r., data odbioru budynku - 8 czerwca 2010 r.): jednakże na zakupionych gruntach Wnioskodawczyni wraz z Panem P.Z. prowadzili i prowadzą do dnia dzisiejszego działalność rolniczą.

Później jeszcze raz nastąpiła zmiana miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i uchwałą Nr X (...) Rady Miejskiej z dnia 27 października 2009 r., dla całości ww. gruntów ustalono przeznaczenie jako tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i/lub zabudowy usługowej. Na podstawie ww. uchwały zmieniono również lokalizację drogi szybkiego ruchu, która została poprowadzona z drugiej strony Ż.

Obecnie Wnioskodawczyni wraz z Panem P.Z. zamierza sprzedać przedmiotowy grunt po dokonaniu jego podziału na około 30 mniejszych działek.

Zainteresowana podkreśla, że wraz z Panem P.Z. nigdy nie podjęli żadnych działań zmierzających do zmiany klasyfikacji gruntu z rolnego na budowlany, a ww. zmiany ich przeznaczenia i przekwalifikowanie na działki budowlane były przeprowadzone przez ww. organ Gminy.

Ponadto Wnioskodawczyni oświadcza, iż nie nabyła ww. gruntów z zamiarem odsprzedaży. Na tych gruntach do dnia złożenia wniosku prowadzona jest działalność rolnicza i uprawiane jest zboże. Ponadto zbywając działki wydzielone z posiadanego majątku Zainteresowana nie będzie działać w charakterze podatnika prowadzącego działalność gospodarczą. Jednocześnie Wnioskodawczyni oświadcza, że nie jest rolnikiem ryczałtowym w myśl ustawy o podatku od towarów i usług; nadto w prowadzonej działalności gospodarczej nigdy nie zajmowała się obrotem nieruchomościami.

Dnia 9 listopada 2010 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego wskazując, iż w związku z rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej z dniem 1 sierpnia 2008 r. Zainteresowana jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawczyni wyjaśniła także, iż z dniem 1 sierpnia 2010 r. zawiesiła działalność gospodarczą. Przedmiotem prowadzonej działalności są czynności sklasyfikowane według PKD pod symbolami:

* 93.19.Z - Pozostała działalność związana ze sportem,

* 93.29.Z - Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna,

* 85.51.Z - Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych,

* 73.11.Z - Działalność agencji reklamowych,

* 93.13.Z - Działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej,

* 85.59.B - Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane,

* 86.90.E - Pozostała działalność w zakresie opiek, zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana,

* 86.90.A - Działalność fizjoterapeutyczna,

* 63.11.Z - Przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowym (hosting) i podobna działalność,

* 63.99.Z - Pozostała działalność usługowa w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowana,

* 74.30.Z - Działalność związana z tłumaczeniami,

* 74.90.Z - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana,

* 79.90.B - Działalność w zakresie informacji turystycznej,

* 79.12.Z Działalność organizatorów turystyki.

Ponadto Zainteresowana wskazała, iż dokonywała sprzedaży zboża pochodzącego z przedmiotowej nieruchomości oraz nie udostępniała jej na podstawie umów cywilnoprawnych. Wnioskodawczyni nie planuje dokonać uzbrojenia wyodrębnionych działek w przyłącza do sieci gazowej, do sieci energetycznej, jak również nie planuje wytyczyć dostępu do drogi. Zainteresowana oświadczyła także, iż nie dokonywała wcześniej żadnych dostaw nieruchomości gruntowych.

W nadesłanym uzupełnieniu z dnia 6 listopada 2010 r. Wnioskodawczyni sprostowała także, iż jest rolnikiem ryczałtowym (wcześniej negowała ten fakt), wskazując na oczywistą omyłkę pisarską dokonaną podczas przepisywania tekstu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż przedmiotowych gruntów, będących współwłasnością, stanowiących majątek osobisty stanowi dla Wnioskodawczyni działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, i czy dostawa tych działek podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawczyni, sprzedaż prywatnych gruntów (nawet wielokrotna) nie będzie podlegać VAT, gdyż należą one do majątku osobistego i nie zostały nabyte w celu ich odsprzedaży, tak więc także w przypadku zbycia pozostaną one majątkiem prywatnym. W przypadku sprzedaży nie będzie działać w charakterze podatnika prowadzącego działalność profesjonalnego obrotu gospodarczego, a tym samym nie będzie działać w charakterze podatnika podatku od towarów i usług wymienionego w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Tak więc dostawa przedmiotowego gruntu jest zwolniona od podatku.

Zainteresowana uważa, że podatnikiem z tytułu sprzedaży działek budowlanych może być bowiem jedynie osoba, która dokonała nabycia działki z zamiarem jej dalszej odsprzedaży. Nie można uznać za podatnika kogoś, kto sprzedaje kilka, kilkanaście, czy też kilkadziesiąt działek, np. wyodrębnionych z nieruchomości, będącej majątkiem prywatnym, gdy podział ten warunkował będzie zbycie lub osiągnięcia wyższej ceny. Dodatkowo Zainteresowana podkreśla, że dla celów podatku od towarów i usług działalność rolnicza została zdefiniowana jako szczególny rodzaj działalności produkcyjnej i w jej zakres nie wchodzi działalność handlowa, a w szczególności obrót nieruchomościami. W konsekwencji sprzedaż działek stanowiących majątek osobisty, dokonywana poza zakresem działalności gospodarczej, na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy, nie podlega opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług.

Stanowisko Wnioskodawczyni poparte jest wyrokami sądów administracyjnych:

* Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 12 stycznia 2010 r., sygn. akt I FSK 1575/08,

* Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 20 maja 2008 r., sygn. akt III SA/Wa 443/08,

* Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 6 września 2006 r. sygn. akt I SA/Wr 1254/05,

jak również interpretacjami organów podatkowych:

* interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu nr ILPP1/443-166/07/10-S/HW z dnia 25 maja 2010 r.

* interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie nr IPPP1-443-449/07-9/S/JF z dnia 14 kwietnia 2010 r. oraz

* interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie nr IPPP1-443-187/10-4/lSz z dnia 29 kwietnia 2010 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Za dostawę towarów - stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy - uważa się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Według art. 2 pkt 6 ww. ustawy, towarami są rzeczy ruchome, wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy - opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy - czynności muszą być wykonywane przez podatnika.

Podatnikami w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza na mocy art. 15 ust. 2 cyt. ustawy obejmuje:

* wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wtedy, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy;

* czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zasady wykładni językowej i funkcjonalnej definicji działalności gospodarczej prowadzą do wniosku, że działalność gospodarczą stanowi nie tylko działalność częstotliwa, czyli stała i powtarzalna, ale także jednorazowa czynność, jeżeli wiąże się z nią zamiar częstotliwości, przy czym wspomniana działalność powinna być wykonywana przez producenta, handlowca, usługodawcę, pozyskującego zasoby naturalne, rolnika lub wykonującego wolny zawód.

Zgodnie z art. 2 pkt 15, 19, 20 i 21 ustawy:

* przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą (...) a także świadczenie usług rolniczych;

* przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych;

* przez produkty rolne rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim;

* przez usługi rolnicze rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że Wnioskodawczyni jest rolnikiem ryczałtowym dokonującym zbycia produktów uprawy roślin, tj. zboża. Z części areału wydzieli 30 działek gruntu, które stosownie do zapisów planu zagospodarowania przestrzennego - Uchwała nr L (...) Rady Miejskiej z dnia 27 października 2006 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenów położonych w obszarze Miasta - przeznaczone są pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną oraz zabudowę usługową.

Wnioskodawczyni w zakresie dostawy działek nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, albowiem wspomniane zwolnienie dotyczy wyłącznie dostaw produktów rolnych pochodzących z własnej działalności oraz świadczenia usług rolniczych. Jeżeli rolnik ryczałtowy wykonuje inną czynność mieszczącą się w przedmiotowym zakresie opodatkowania VAT, to nie ma podstaw prawnych do uznania, że czynność ta nie podlega opodatkowaniu.

Rolnik ryczałtowy sprzedający działki gruntowe nie zbywa majątku osobistego, ale składnik gospodarstwa rolnego, rozumianego jako grunty rolne wraz z gruntami leśnymi, budynkami lub ich częściami, urządzeniami i inwentarzem, jeżeli stanowią lub mogą stanowić zorganizowaną całość gospodarczą, oraz prawami związanymi z prowadzeniem gospodarstwa rolnego. Zacytowana definicja gospodarstwa rolnego z art. 553 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), podobnie jak definicja przedsiębiorstwa z art. 551 k.c., akcentuje aspekt przedmiotowy (w odróżnieniu od definicji gospodarstwa rolnego z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym - t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm. - akcentującej aspekt gruntowy, własnościowy). Posiadanego przez Wnioskodawczynię gospodarstwa rolnego nie można uznać za majątek osobisty, gdyż jest to mienie służące w istocie prowadzonej działalności, natomiast sprzedaż części gruntu winna być traktowana jako sprzedaż części majątku związanego z prowadzoną w sposób zorganizowany działalnością gospodarczą. Ze złożonego wniosku nie wynika, aby opisane grunty służyły wyłącznie do zaspokajania potrzeb osobistych, ponieważ związane są z prowadzoną działalnością rolniczą w rozumieniu art. 2 pkt 15 ustawy.

Wnioskodawczyni zamierza dokonać obrotu częstotliwego (stale i powtarzalnie), o czym świadczy przeznaczenie do sprzedaży szeregu, tj. 30 wydzielonych przez samą Zainteresowaną w tym celu działek.

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, iż dostawa nieruchomości gruntowych stanowiących część gospodarstwa rolnego jest czynnością realizowaną w ramach działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy.

Należy również zauważyć, iż w myśl art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. d) ustawy, podatnicy dokonujący dostaw terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę, bez względu na wysokość osiągniętych obrotów nie mogą skorzystać ze zwolnienia podmiotowego.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku od towarów i usług, wynosi 22%. Niemniej od zasady opodatkowania według ww. stawki przewidziano pewne wyjątki. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Natomiast do dostawy terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę zastosowanie ma 22% stawka VAT.

Celem określenia czy dany grunt jest przeznaczony pod zabudowę należy się odwołać do przepisów zawartych w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.) regulującej zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej.

W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalenie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ww. ustawy, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - w myśl zapisów ust. 2 powołanego przepisu - określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

1.

lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;

2.

sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego (miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego), a w przypadku ich braku inne akty ustanowione przez właściwe organy (studium uwarunkowań oraz decyzja o warunkach zabudowy).

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego grunt należący do Wnioskodawczyni przeznaczony został - na podstawie Uchwały Rady Miejskiej z dnia 27 października 2006 r. - pod budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne oraz zabudowę usługową.

Wnioskodawczyni uzyskała względem utworzonych działek decyzje o warunkach zabudowy przeznaczające grunty pod budownictwo. Ponadto, stosownie do zapisów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, będące przedmiotem dostawy działki przeznaczone są pod budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne.

Mając powyższe na uwadze transakcja opisana we wniosku nie będzie korzystać ze zwolnienia przedmiotowego zawartego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, bowiem dotyczy terenów przeznaczonych pod zabudowę. Zatem będzie ona opodatkowana podstawową 22% stawką podatku VAT.

Reasumując, dostawa w ciągu roku przez Wnioskodawczynię 30 działek wykorzystywanych w działalności rolniczej, których jest współwłaścicielem, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem, gdyż opisana transakcja wypełni definicję działalności gospodarczej określonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Ponadto, dostawa ta nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, lecz będzie opodatkowana 22% stawką podatku.

Jednocześnie należy wskazać, iż powołane w treści wniosku orzeczenia sądów administracyjnych nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Nie negując tych orzeczeń, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego należy stwierdzić, iż zdaniem organu podatkowego tezy badanych rozstrzygnięć nie mają zastosowania w przedmiotowym postępowaniu. Przy zaistniałym podobieństwie zdarzenia przyszłego oraz rozważań prawnych organ podatkowy uważa, iż w badanej sprawie należy jednak uznać stanowisko Wnioskodawczyni za nieprawidłowe.

W przedmiocie powołanych przez Zainteresowaną interpretacji, tut. Organ wyjaśnia, iż nie mają one zastosowania w niniejszej sprawie, gdyż ich przedmiotem jest odmienny stan sprawy. W przedmiotowej sprawie - jak wykazano w uzupełnieniu opisu sprawy - Wnioskodawczyni jest rolnikiem ryczałtowym. Natomiast powołane rozstrzygnięcia (nr ILPP1/443-166/07/10-S/HW, IPPP1-443-449/07-9/S/JF i IPPP1-443-187/10-4/lSz) dotyczą wnioskodawcy niebędącego takim rolnikiem. W świetle powyższego zatem trudno uznać, iż sytuacja Zainteresowanej oraz sytuacja przedstawiona w cytowanej interpretacji jest tożsama, i winno ono stanowić podstawę rozstrzygnięcia w sprawie Wnioskodawczyni.

Wskazać należy również, iż zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Wobec powyższego, udzielona interpretacja indywidualna jest wiążąca tylko dla Wnioskodawczyni, a nie dla współwłaściciela gruntu, tj.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie sprzedaży działek gruntowych. Natomiast, kwestia dotycząca zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym w zakresie przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości została załatwiona odrębnym pismem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl