ILPP1/443-939/13-4/NS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-939/13-4/NS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 3 października 2013 r. (data wpływu 15 października 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 stycznia 2014 r. (data wpływu 9 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług związanych ze zorganizowanymi imprezami - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług związanych ze zorganizowanymi imprezami. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 3 stycznia 2014 r. (data wpływu 9 stycznia 2014 r.) o informację doprecyzowującą przedstawiony stan faktyczny.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, dalej również Stowarzyszenie lub Towarzystwo Gimnastyczne, jest Stowarzyszeniem mającym status organizacji pożytku publicznego. Towarzystwo Gimnastyczne jest inspirowane etyką chrześcijańską, co łączy się z postawą tolerancji w stosunku do ludzi i innych światopoglądów i zgodne jest z tradycją, i doświadczeniem narodu polskiego. Celem Stowarzyszenia jest szerzenie kultury fizycznej wśród społeczeństwa przez prowadzenie gimnastyki indywidualnej i grupowej oraz innych dyscyplin o charakterze sportowym i ogólnorozwojowym, w tym form aktywnego wypoczynku dla podnoszenia dzielności, spójni i ofiarności za swoje czyny, poczucia obowiązku wobec Ojczyzny i wszelkich cnót obywatelskich, stanowiących podstawy miłości Boga i Ojczyzny.

Do osiągnięcia powyższych celów Towarzystwo Gimnastyczne dąży za pomocą:

a.

pielęgnowania rozwoju fizycznego, a w szczególności: udzielania nauki systematycznej gimnastyki, prowadzenia gier i zabaw ruchowych, lekkiej atletyki, prowadzenia ćwiczeń stosowanych jak: pływanie, narciarstwo, jazdy konnej itp., wreszcie ćwiczeń w obronie własnej, jak np. karate;

b.

organizowania młodzieży w drużyny młodzieży sokolej, tworzenia dla niej kursów, urządzania ćwiczeń, wycieczek i kolonii letnich;

c.

przygotowania młodzieży w stałych drużynach sokolich przez stosowane ćwiczenia i wykłady praktycznego życia;

d.

urządzania ćwiczeń publicznych, zawodów, wycieczek, gier i zabaw ruchowych i towarzyskich, organizowanie wykładów, kursów i odczytów krzewiących idee i cele Towarzystwa;

e.

rozbudzenia poczucia narodowej i osobistej godności oraz chętnego i bezinteresownego wypełniania obowiązków społecznych i obywatelskich.

Zgodnie ze statutem Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jego celów na zasadach określonych przepisami prawa. Dochód z działalności gospodarczej jest przeznaczany na realizację celów statutowych Towarzystwa Gimnastycznego. Jednakże aktualnie Wnioskodawca działalności gospodarczej nie prowadzi, a uzyskane dochody pochodzą ze składek członkowskich, dobrowolnych wpłat osób fizycznych lub prawnych, przekazania 1% podatku przez osoby fizyczne, dotacji udzielonej przez Gminę oraz ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego Rozwoju Obszarów Wiejskich.

W ramach realizacji celów statutowych Stowarzyszenie zorganizowało w roku 2013 imprezy kulturalno-sportowe. Ich organizacja została sfinansowana z kredytu bankowego, a Towarzystwo podpisało z Samorządem Województwa X umowę przyznania pomocy na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013. Wypłata dofinansowania nastąpi po złożeniu prawidłowo przygotowanego wniosku o płatność.

W ramach poszczególnych imprez dofinansowanie ma objąć:

* Turniej Wójta - zakup usługi gastronomicznej, napojów, wynajem spikera, wynajem sędziów piłkarskich, zakup medali i pucharów, usługi oprawy muzycznej i obsługi turnieju;

* Zlot Członków Towarzystwa Gimnastycznego - zakup usługi gastronomicznej, napojów, wynajmu sprzętu paintballowego, wynajem sprzętu wodnego, oprawy muzycznej.

Imprezy miały charakter otwarty. Ich uczestnikami byli mieszkańcy gminy Y, z których część to członkowie Stowarzyszenia. Zakupione towary i usługi zostały w nieodpłatny sposób wydane uczestnikom imprez. Zakupione usługi i towary, które mają być współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) były konieczne do zorganizowania powyższych imprez kulturalno-sportowych i uczestniczenia w nich.

Udział w imprezach był bezpłatny, organizator nie był nastawiony na osiąganie zysków. Uczestnictwo w imprezach polegało na uprawianiu sportu lub uczestniczeniu w wychowaniu fizycznym.

W związku z imprezami Wnioskodawca nie świadczył usług związanych z działalnością marketingową lub reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy, usług odpłatnego zakwaterowania lub wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Z uwagi na fakt, że w poprzednich latach ani w roku bieżącym Towarzystwo nie dokonywało sprzedaży opodatkowanej o wartości przekraczającej łącznie 150.000 zł, korzysta ono ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto w piśmie z dnia 3 stycznia 2014 r., stanowiącym uzupełnienie do wniosku Zainteresowany wskazał, że towary i usługi zakupione w związku ze zorganizowanymi imprezami, o których mowa we wniosku, nie były wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług związanych z organizowanymi imprezami.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawa do odliczenia podatku naliczonego od dokonanych nabyć towarów i usług.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 bez względu na rezultat takiej działalności.

Z kolei art. 113 ust. 1 ustawy stanowi, że zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Ponieważ Stowarzyszenie korzysta ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, to nie miało ono prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług związanych z organizowanymi imprezami, gdyż wykorzystane zostały one do wykonania czynności nieopodatkowanych.

Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług związanych z organizowanymi imprezami, gdyż:

a.

nabyte w związku z organizowanymi imprezami kulturalno-sportowymi towary zostały przekazane nieodpłatnie, a jednocześnie nie został spełniony warunek określony w art. 7 ust. 2 ustawy uznania takiego nieodpłatnego przekazania za dostawę opodatkowaną w znaczeniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy - brak związku ze sprzedażą opodatkowaną;

b.

nabyte w związku z organizowanymi imprezami kulturalno-sportowymi usługi zostały przekazane nieodpłatnie, a jednocześnie nie został spełniony warunek określony w art. 8 ust. 2 ustawy uznania takiego nieodpłatnego przekazania za dostawę opodatkowaną w znaczeniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy - świadczenie usług odbyło się w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą.

W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Istnienie związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347, s. 1 z późn. zm.). Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Ponadto, w oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast na podstawie art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest Stowarzyszeniem mającym status organizacji pożytku publicznego. Celem Stowarzyszenia jest szerzenie kultury fizycznej wśród społeczeństwa przez prowadzenie gimnastyki indywidualnej i grupowej oraz innych dyscyplin o charakterze sportowym i ogólnorozwojowym, w tym form aktywnego wypoczynku dla podnoszenia dzielności, spójni i ofiarności za swoje czyny, poczucia obowiązku wobec Ojczyzny i wszelkich cnót obywatelskich, stanowiących podstawy miłości Boga i Ojczyzny. Do osiągnięcia powyższych celów Towarzystwo Gimnastyczne dąży za pomocą:

a.

pielęgnowania rozwoju fizycznego, a w szczególności: udzielania nauki systematycznej gimnastyki, prowadzenia gier i zabaw ruchowych, lekkiej atletyki, prowadzenia ćwiczeń stosowanych jak: pływanie, narciarstwo, jazdy konnej itp., wreszcie ćwiczeń w obronie własnej, jak np. karate;

b.

organizowania młodzieży w drużyny młodzieży sokolej, tworzenia dla niej kursów, urządzania ćwiczeń, wycieczek i kolonii letnich;

c.

przygotowania młodzieży w stałych drużynach sokolich przez stosowane ćwiczenia i wykłady praktycznego życia;

d.

urządzania ćwiczeń publicznych, zawodów, wycieczek, gier i zabaw ruchowych i towarzyskich, organizowanie wykładów, kursów i odczytów krzewiących idee i cele Towarzystwa;

e.

rozbudzenia poczucia narodowej i osobistej godności oraz chętnego i bezinteresownego wypełniania obowiązków społecznych i obywatelskich.

Zgodnie ze statutem Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jego celów na zasadach określonych przepisami prawa. Dochód z działalności gospodarczej jest przeznaczany na realizację celów statutowych Towarzystwa Gimnastycznego. Jednakże aktualnie Wnioskodawca działalności gospodarczej nie prowadzi, a uzyskane dochody pochodzą ze składek członkowskich, dobrowolnych wpłat osób fizycznych lub prawnych, przekazania 1% podatku przez osoby fizyczne, dotacji udzielonej przez Gminę oraz ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego Rozwoju Obszarów Wiejskich. W ramach realizacji celów statutowych Stowarzyszenie zorganizowało w roku 2013 imprezy kulturalno-sportowe. Ich organizacja została sfinansowana z kredytu bankowego, a Towarzystwo podpisało z Samorządem Województwa X umowę przyznania pomocy na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013. Wypłata dofinansowania nastąpi po złożeniu prawidłowo przygotowanego wniosku o płatność. W ramach poszczególnych imprez dofinansowanie ma objąć:

* Turniej Wójta - zakup usługi gastronomicznej, napojów, wynajem spikera, wynajem sędziów piłkarskich, zakup medali i pucharów, usługi oprawy muzycznej i obsługi turnieju;

* Zlot Członków Towarzystwa Gimnastycznego - zakup usługi gastronomicznej, napojów, wynajmu sprzętu paintballowego, wynajem sprzętu wodnego, oprawy muzycznej.

Imprezy miały charakter otwarty. Ich uczestnikami byli mieszkańcy gminy Y, z których część to członkowie Stowarzyszenia. Zakupione towary i usługi zostały w nieodpłatny sposób wydane uczestnikom imprez. Zakupione usługi i towary, które mają być współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) były konieczne do zorganizowania powyższych imprez kulturalno-sportowych i uczestniczenia w nich. Udział w imprezach był bezpłatny, organizator nie był nastawiony na osiąganie zysków. Uczestnictwo w imprezach polegało na uprawianiu sportu lub uczestniczeniu w wychowaniu fizycznym. W związku z imprezami Wnioskodawca nie świadczył usług związanych z działalnością marketingową lub reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy, usług odpłatnego zakwaterowania lub wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. Z uwagi na fakt, że w poprzednich latach ani w roku bieżącym Towarzystwo nie dokonywało sprzedaży opodatkowanej o wartości przekraczającej łącznie 150.000 zł, korzysta ono ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto Zainteresowany wskazał, że towary i usługi zakupione w związku ze zorganizowanymi imprezami, o których mowa we wniosku, nie były wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a ponadto - jak wskazał Wnioskodawca - towary i usługi zakupione w związku ze zorganizowanymi imprezami, o których mowa we wniosku, nie były wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu organizacji wskazanych imprez.

Podsumowując, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług związanych ze zorganizowanymi w roku 2013 imprezami. Jest to spowodowane tym, że Stowarzyszenie nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, a ww. zakupy nie były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Nadmienić należy, że od dnia 1 stycznia 2014 r. zmianie uległo brzmienie następujących powołanych powyżej przepisów: art. 86 ust. 2 pkt 1 oraz art. 88 ust. 4 ustawy.

Od dnia 1 stycznia 2014 r. przepis art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy otrzymał brzmienie: "Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi".

Natomiast przepis art. 88 ust. 4 ustawy od dnia 1 stycznia 2014 r. brzmi następująco: "Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7".

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl