ILPP1/443-933/11-5/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 września 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-933/11-5/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2011 r. (data wpływu 1 lipca 2011 r.), uzupełnionym pismami z dnia 8 sierpnia 2011 r. (data wpływu 10 sierpnia 2011 r.), z dnia 1 września 2011 r. (data wpływu 2 września 2011 r.) oraz z dnia 9 września 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismami z dnia: 8 sierpnia 2011 r., 1 września 2011 r. oraz 9 września 2011 r. o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego, pytania oraz własnego stanowiska, a także o stosowne opłaty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu do wniosku z dnia 8 sierpnia 2011 r.)

Wnioskodawca działając jako osoba fizyczna - rolnik prowadzący gospodarstwo rolne - agroturystyczne, nie będąc z tego tytułu płatnikiem podatku VAT, wystąpił z wnioskiem o przyznanie pomocy na realizację projektów pod nazwą:

1.

Zagroda ziemiańska - miejsce kultywowania...,

2.

Promowanie obszarów wiejskich...,

objętych umową z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" (Program Rozwoju Obszarów Wiejskich).

Jednocześnie Zainteresowany pracuje i jest zatrudniony w ramach umowy o pracę i z tego tytułu podlega ubezpieczeniu społecznemu w ZUS.

Wnioskodawca prowadzi równocześnie działalność gospodarczą, która podlega wpisowi do ewidencji działalności gospodarczej i z tego tytułu jest podatnikiem podatku VAT. Rodzaj prowadzonej przez Zainteresowanego działalności nie jest jednak związany z prowadzonym gospodarstwem rolnym i dlatego też, aby rozwijać gospodarstwo rolne z wnioskami o udzielenie pomocy Wnioskodawca nie mógł występować inaczej jak tylko i wyłącznie rolnik czyli osoba fizyczna. Efekty zrealizowanych operacji nie będą służyły czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Sporządzając wniosek o przyznanie pomocy Zainteresowany złożył oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT oraz wykazał w kosztach kwalifikowanych podatek VAT.

Ponadto, w uzupełnieniu do wniosku z dnia 1 września 2011 r., Wnioskodawca wskazał, że realizowane projekty, w sprawie których wystąpił o udzielenie pomocy, objęte są umową w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów", tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi (Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wobec powyżej opisanych faktów Wnioskodawca ma prawo do odzyskania, z tytułu realizacji ww. operacji, podatek VAT, czy nie.

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując ww. operacje jako osoba fizyczna, nie będąca płatnikiem podatku VAT nie ma prawa do odzyskania podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

* z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni na podstawie art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20. Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku VAT skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Przepis art. 96 ust. 1 ustawy stanowi, iż podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Stosownie zatem do powyższych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca działając jako osoba fizyczna - rolnik prowadzący gospodarstwo rolne - agroturystyczne, nie będąc z tego tytułu płatnikiem podatku VAT, wystąpił z wnioskiem o przyznanie pomocy na realizację projektów pod nazwą:

1.

Zagroda ziemiańska - miejsce kultywowania...,

2.

Promowanie obszarów wiejskich...,

objętych umową z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" (Program Rozwoju Obszarów Wiejskich).

Wnioskodawca prowadzi równocześnie działalność gospodarczą, która podlega wpisowi do ewidencji działalności gospodarczej i z tego tytułu jest podatnikiem podatku VAT. Rodzaj prowadzonej przez Zainteresowanego działalności nie jest jednak związany z prowadzonym gospodarstwem rolnym i dlatego też, aby rozwijać gospodarstwo rolne z wnioskami o udzielenie pomocy Wnioskodawca nie mógł występować inaczej jak tylko i wyłącznie rolnik czyli osoba fizyczna. Efekty zrealizowanych operacji nie będą służyły czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Realizowane projekty, w sprawie których Wnioskodawca wystąpił o udzielenie pomocy, objęte są umową w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi" (Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie powyższy warunek uprawniający do odliczenia nie został spełniony, gdyż usługi i towary nabyte w celu realizacji projektu - jak wskazał Wnioskodawca - nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a tym samym nie będą służyły czynnościom opodatkowanym tym podatkiem. Zatem, brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego działania.

W zakresie ww. projektu Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów przysługuje zarejestrowanym podatnikom podatku VAT i obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odzyskania podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Ponadto zauważyć należy, ze organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestie te rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu. Natomiast wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu został załatwiony w dniu 13 września 2011 r. interpretacją nr ILPP1/443-933/11-6/MS.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl