ILPP1/443-933/09-2/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 października 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-933/09-2/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 5 sierpnia 2009 r. (data wpływu: 7 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

* nieprawidłowe - w części dotyczącej wykonywania czynności opodatkowanych w zakresie modernizacji wodociągu wody surowej i stacji uzdatniania wody, budowy kanalizacji sanitarnej oraz budowy kanalizacji deszczowej (pytanie nr 1),

* nieprawidłowe - w części dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "System wodociągowy i kanalizacyjny (...)" (pytanie nr 2),

* prawidłowe - w części dotyczącej opodatkowania dotacji otrzymanej z Funduszu Spójności (pytanie nr 3),

* prawidłowe - w części dotyczącej współfinansowania projektu pn. "System wodociągowy i kanalizacyjny (...)" (pytanie nr 4).

UZASADNIENIE

W dniu 7 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wykonywania czynności opodatkowanych w zakresie modernizacji wodociągu wody surowej i stacji uzdatniania wody oraz budowy kanalizacji sanitarnej i budowy kanalizacji deszczowej, prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "System wodociągowy i kanalizacyjny (...)", opodatkowania dotacji otrzymanej z Funduszu Spójności, współfinansowania projektu pn. "System wodociągowy i kanalizacyjny (...)".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina Miasto oraz Gmina realizuje projekt pn. "System wodociągowy i kanalizacyjny (...)" (dalej: Projekt) w oparciu o wspólnie opracowany i złożony do Komisji Europejskiej wniosek o dofinansowanie Projektu z Funduszu Spójność oraz decyzję Komisji Europejskiej Nr (...), stanowiącą podstawę sfinansowania tej inwestycji. Beneficjentem dotacji z Komisji Europejskiej jest Gmina Miasto. Wnioskodawca jako operator sieci uczestniczy we współfinansowaniu Projektu.

Przedmiotem Projektu inwestycyjnego jest:

1.

modernizacja stacji uzdatniania wody i wodociągu wody surowej (składnik majątkowy Spółki.),

2.

budowa sieci kanalizacji sanitarnej i pompowni dla Miasta i Gminy,

3.

budowa sieci kanalizacji deszczowej i oczyszczalni wód deszczowych dla Miasta.

We wniosku do Komisji Europejskiej o dofinansowanie projektu i studium wykonalności założona była następująca struktura finansowania Projektu:

1.

wodociągi i kanalizacja sanitarna:

- dotacja z Funduszu Spójności - 55%,

- udział Miasta - 8,6%,

- udział Gminy - 5,4%,

- udział Spółki - 31%,

2.

kanalizacja deszczowa:

- dotacja z Funduszu Spójności - 55%,

- udział Miasta - 45%.

Podstawą przyznania dotacji z Funduszu Spójności było wspólne finansowanie Projektu.

Na podstawie umowy zawartej w dniu 29 lutego 2008 r. o przekazanie realizacji Projektu Funduszu Spójności Nr (...)pn. "System wodociągowy i kanalizacyjny (...)", Gmina Miasto przekazało realizację Projektu do... w.... Gmina Miasto pozostało Beneficjentem przyznanego grantu, zaś Wnioskodawca stał się jednostką zwaną "Inwestorem" przejmującym prawa, obowiązki i odpowiedzialność Beneficjenta za realizację Projektu.

Zgodnie z wymienioną Umową do obowiązków Inwestora należy między innymi:

1.

zawarcie z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej umowy o dofinansowanie w imieniu Beneficjenta,

2.

otwarcie wydzielonego rachunku bankowego, na który będą wpływać bezpośrednio z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, środki z Funduszu Spójności należne zgodnie z Umową o dofinansowanie Nr (...),

3.

zawieranie umów z wykonawcami we własnym imieniu w celu realizacji Projektu,

4.

zapewnienie ciągłości finansowania Projektu, z udziałem Beneficjenta i Gminy.

Ponadto Umowa stanowi, że:

1.

wszystkie czynności zlecone na podstawie tej Umowy Inwestor wykonuje w imieniu własnym z zachowaniem należytej staranności i nieodpłatnie,

2.

po zakończeniu Projektu wytworzony w wyniku realizacji majątek w zakresie wodociągów i kanalizacji sanitarnej będzie własnością Sp. z o.o. i zostanie on rozliczony wg następującego schematu:

a.

równowartość majątku współfinansowana ze środków Gminy Miasto zostanie zamieniona na udziały w...dla Gminy Miasto,

b.

równowartość majątku współfinansowana ze środków Gminy zostanie zamieniona na udziały w...dla Gminy,

c.

majątek współfinansowany ze środków... zostanie własnością...,

d.

równowartość majątku współfinasowana z Funduszu Spójności zostanie zamieniona na udziały dla Gminy Miasto (Beneficjenta),

3.

po zakończeniu Projektu wytworzony w wyniku jego realizacji majątek w zakresie kanalizacji deszczowej będzie własnością Gminy Miasto.

Na wydzielony rachunek bankowy u Inwestora wpłynęła zaliczka w wysokości 20% przyznanego grantu oraz refundacja wydatków kwalifikowanych na podstawie złożonych przez Inwestora wniosków do NFOŚiGW zgodnie z Umową o dofinansowanie Projektu Nr (...) oraz środki własne od współfinansujących Projekt Gminy Miasto i Gminy zgodnie z Porozumieniem z dnia 3 lipca 2007 r. (udział finansowy Stron w kosztach Projektu).

Od dnia 29 lutego 2008 r. Wnioskodawca realizuje Projekt zgodnie z ww. uregulowaniami.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Wnioskodawca wykonuje na rzecz Gminy Miasto czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług w odniesieniu do:

- modernizacji wodociągu wody surowej i stacji uzdatniania wody,

- budowy kanalizacji sanitarnej,

- budowy kanalizacji deszczowej.

2.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług związanych z Projektem.

3.

Czy pozyskiwane środki z Funduszu Spójności, zaliczka i refundacje poniesionych nakładów stanowią czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

4.

Czy pozyskiwane środki od współfinansujących (udział finansowy Stron w kosztach Projektu) stanowią czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1.

Wnioskodawca wykonuje czynności opodatkowane na rzecz Gminy Miasto w zakresie budowy kanalizacji deszczowej (świadczenie usługi budowlanej), gdyż majątek ten nie będzie własnością Spółki. W zakresie modernizacji wodociągu wody surowej i stacji uzdatniania wody oraz budowy kanalizacji sanitarnej... nie wykonuje czynności opodatkowanych, gdyż buduje środki trwałe, które będą własnością Spółki.

Ad 2.

Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług związanych z Projektem, gdyż w zakresie kanalizacji deszczowej świadczy usługę budowlaną opodatkowaną na rzecz Gminy Miasto, a w zakresie modernizacji wodociągu wody surowej oraz stacji uzdatniania wody i budowy kanalizacji sanitarnej będzie świadczyć usługi opodatkowane: dostawa wody i oczyszczanie ścieków na rzecz swoich klientów.

Ad 3.

W świetle art. 29 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowane są m.in. dotacje mające bezpośredni wpływ na cenę dostarczonych towarów lub świadczonych usług. Tym samym otrzymana przez Beneficjenta dotacja, która wpływa na rachunek bankowy do Inwestora, niemająca bezpośredniego wpływu na wartość usługi nie wchodzi do podstawy opodatkowania. Beneficjent za równowartość wkładu własnego i otrzymanej dotacji obejmie udziały w Sp. z o.o.

Ad 4.

Wpłacone środki pieniężne przez współinwestorów na wspólne finansowanie inwestycji nie podlegają ustawie o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* nieprawidłowe - w części dotyczącej wykonywania czynności opodatkowanych w zakresie modernizacji wodociągu wody surowej i stacji uzdatniania wody, budowy kanalizacji sanitarnej oraz budowy kanalizacji deszczowej (pytanie nr 1),

* nieprawidłowe - w części dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "System wodociągowy i kanalizacyjny (...)" (pytanie nr 2),

* prawidłowe - w części dotyczącej opodatkowania dotacji otrzymanej z Funduszu Spójności (pytanie nr 3),

* prawidłowe - w części dotyczącej współfinansowania projektu pn. "System wodociągowy i kanalizacyjny w... (pytanie nr 4).

Ad.1

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:

* brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,

* istnienie prawa podatnika do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z cytowanych wyżej przepisów jednoznacznie wynika, że każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu mieści się w tak sformułowanej definicji usługi.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Umowa zawarta pomiędzy partnerami Gmina Miasto, Miasto, Fundusz Spójności oraz.., na realizację Projektu stanowi, że po zakończeniu Projektu wytworzony majątek w zakresie wodociągów i kanalizacji sanitarnej będzie własnością Wnioskodawcy, natomiast w zakresie kanalizacji deszczowej będzie własnością Gminy Miasta. Wszystkie czynności zlecone na podstawie ww. Umowy, Zainteresowany wykonuje w imieniu własnym nieodpłatnie.

Wnioskodawca, w zakresie modernizacji wodociągu wody surowej i stacji uzdatniania wody oraz budowy kanalizacji sanitarnej i pompowni, nie wykonuje czynności opodatkowanych, gdyż wytworzony majątek będzie własnością Zainteresowanego. Natomiast, w zakresie budowy sieci kanalizacji deszczowej i oczyszczalni wód deszczowych, Wnioskodawca nie wykonuje również czynności opodatkowanych, ponieważ zgodnie z zawartą Umową wszystkie czynności wykonuje nieodpłatnie.

Ad. 2

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej wyżej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m.in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych - art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Z kolei, w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 z późn. zm.), zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków jest zadaniem własnym gminy. O zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, do zapewnienia budowy urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych (określonych w art. 2 pkt 14 i pkt 16 wymienionej ustawy), obowiązane jest przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne. Natomiast osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci zapewnia - zgodnie z przepisem art. 15 ust. 2 ww. ustawy - na własny koszt realizację budowy przyłączy do sieci, oraz studni wodomierzowej, pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego.

Z powołanych wyżej przepisów wynika zatem, iż gmina w ramach zadań własnych zobowiązana jest do zapewnienia budowy urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych (w rozumieniu przepisów cyt. wyżej ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków), nie jest natomiast zobowiązana do realizacji budowy przyłączy do sieci, gdyż powyższe zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci. Tym samym budowa przyłącza wodno-kanalizacyjnego nie mieści się w ramach zadań własnych gminy.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Wnioskodawca jako operator sieci uczestniczy we współfinansowaniu projektu pn. "System wodociągowy i kanalizacyjny (...)". Projekt realizowany jest przy współudziale Gminy Miasta i Gminy. Przedmiotem projektu jest modernizacja stacji uzdatniania wody i wodociągu wody surowej, budowa sieci kanalizacyjnej i pompowni, budowa sieci kanalizacji deszczowej oraz oczyszczalni wód deszczowych. Cały Projekt współfinansowany jest z dotacji z Funduszu Spójności i środków finansowych Miasta, Gminy oraz przez Wnioskodawcę. Gmina Miasto jest Beneficjentem pozyskanych z Unii Europejskiej środków finansowych, a Zainteresowany przejął prawa, obowiązki i odpowiedzialność Beneficjenta za realizację przedmiotowego projektu. Po zakończeniu Projektu wytworzony majątek zakresie wodociągów i kanalizacji sanitarnej będzie własnością Wnioskodawcy, a majątek w zakresie kanalizacji deszczowej będzie własnością Gminy Miasta.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie Zainteresowany może odliczyć podatek naliczony, wynikający z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług niezbędnych do realizacji ww. Projektu, w części dotyczącej modernizacji wodociągu wody surowej i stacji uzdatniania wody oraz budowy kanalizacji sanitarnej, z uwzględnieniem art. 88 ustawy. Natomiast, w odniesieniu do budowy kanalizacji deszczowej Wnioskodawca nie może odliczyć podatku VAT, ponieważ nabyte towary i usługi, związane z realizacją przedmiotowej budowy nie służą czynnościom opodatkowanym.

Ad. 3 i 4

Jak stanowi art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do zapisu art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Analiza powołanych wyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, że włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że dotacja otrzymana przez Beneficjenta, która wpływa na rachunek Wnioskodawcy przeznaczona na realizację przedmiotowej inwestycji nie ma bezpośredniego wpływu na usługę.

Uzyskana przez Beneficjenta dotacja z Funduszu Spójności na realizację projektu pn. "System wodociągowy i kanalizacyjny (...)" wpływająca na rachunek Zainteresowanego nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy i w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Całkowity koszt inwestycji współfinansowany jest przez Gminę Miasto, Gminę oraz Wnioskodawcę. Zgodnie z zawartą umową Zainteresowany ma zapewnić ciągłość finansową realizowanego Projektu, z udziałem Gminy oraz Miasta. Na realizację przedmiotowej inwestycji Gmina Miasto otrzymało dotację z Funduszu Spójności. Warunkiem przyznania ww. dotacji było wspólne finansowanie przedmiotowego projektu

W tym stanie prawnym stwierdzić należy, że wnoszone wpłaty na wspólną realizację inwestycji nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jak wynika z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego, finansowy udział Stron w Projekcie nie stanowi należności Gminy w związku z wykonywaniem na rzecz jednostek czynności podlegających opodatkowaniu w świetle art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, lecz są współfinansowaniem inwestycji.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż środki pieniężne pozyskane od współinwestorów na realizację ww. Projektu nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto, w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl