ILPP1/443-931/09-2/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 października 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-931/09-2/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2009 r. (data wpływu 7 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji sprzedaży działek - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji sprzedaży działek.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Zainteresowany nabył w październiku 2007 r. nieruchomość o powierzchni 0,2327 ha (brak MPZP - w studium pod zabudowę jednorodzinną) na potrzeby własne. Wnioskodawca nie był i nie jest rolnikiem ryczałtowym, o którym mowa w art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). W maju 2008 r. Zainteresowany otrzymał decyzję o warunkach zabudowy działki polegającej na budowie 3 domów jednorodzinnych z niezbędną infrastrukturą techniczną. Z umowy wstępnej z XXX wynika, że należy wydzielić działkę pod trafostację. Wnioskodawca zamierza wystąpić o pozwolenie na budowę 3 domów i trafostacji, a następnie dokonać podziału geodezyjnego na 4 działki: 3 działki z przeznaczeniem pod zabudowę jednorodzinną oraz 1 działkę dla XXX pod budowę trafostacji. Po otrzymaniu ostatecznej decyzji zatwierdzającej projekt podziału nieruchomości Zainteresowany zamierza sprzedać 2 działki pod zabudowę jednorodzinną oraz działkę pod trafostację. Na ostatniej z działek zamierza wybudować dom dla potrzeb własnych. Wnioskodawca podaje, że jest osobą fizyczną i nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest płatnikiem podatku VAT.

Powierzchnie działek przeznaczonych do sprzedaży wynoszą:

* 2 działki pod zabudowę jednorodzinną o pow. ok. 0,075 ha każda,

* 1 działka pod trafostację o pow. 0,0035 ha.

Zainteresowany nie prowadzi działalności rolniczej i nie zbywa odpłatnie płodów rolnych. Przedmiotowa nieruchomość nie była odpłatnie użyczana osobom trzecim na podstawie umów cywilnoprawnych. Wnioskodawca nigdy nie dokonywał zakupu gruntów w celu ich odsprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy transakcje sprzedaży będą opodatkowane podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż majątku osobistego przez osobę nie prowadzącą działalności nie jest działalnością handlową w rozumieniu ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z unormowaniem zawartym w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez towary - w myśl art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto, tut. Organ nadmienia, iż definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie o podatku VAT jest znacznie szersza niż definicja działalności gospodarczej uregulowana w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.), czy też w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). W konsekwencji ocena określonych stanów na gruncie powołanych aktów prawnych może być odmienna.

Status podatnika VAT nie jest związany z wykonywaniem działalności gospodarczej w rozumieniu ww. przepisów. W szczególności nie ma znaczenia fakt rejestracji działalności gospodarczej, czy też rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług. Wskazać również należy, iż dla uzyskania statusu podatnika VAT nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Podatnikiem będzie podmiot prowadzący działalność gospodarczą bez względu na to, czy przynosi ona zyski. Podatnikami VAT są również podmioty, których cel działalności nie jest związany z prowadzeniem działalności komercyjnej nastawionej na osiąganie zysków lub też przeznaczające uzyskane zyski na cele społecznie użytecznie (charytatywne, kulturalne, naukowe itd.).

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, że dostawa gruntów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy dokonywana jest przez podatnika podatku od towarów i usług lub przez osobę fizyczną niebędącą podatnikiem tego podatku, jeżeli sprzedaży można przypisać znamiona działalności gospodarczej prowadzonej z zamiarem wykonywania jej w sposób częstotliwy. Chociaż ustawa nie definiuje pojęcia częstotliwości, przez zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy należy rozumieć chęć powtarzalnego, a nie jednorazowego wykonywania określonego działania. O kwestii częstotliwości nie decyduje czasookres wykonywania czynności (rok, dwa czy pięć lat) ani ilość dokonanych transakcji. Decydującym kryterium jest powtarzalność czynności lub zamiar powtarzalności.

W związku z powyższym, nawet w przypadku, gdy sprzedaż dokonywana jest jednorazowo lecz okoliczności wskazują na to, że zamysłem oraz celem sprzedającego jest ponowne wykonywanie tej czynności w przyszłości w sposób częstotliwy, to uznać należy, iż dla potrzeb opodatkowania podatkiem VAT wykonywana jest działalność gospodarcza.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca nabył w październiku 2007 r. nieruchomość o powierzchni 0,2327 ha. Jak podaje Zainteresowany nie był i nie jest rolnikiem ryczałtowym. Przedmiotowy grunt nie był odpłatnie użyczany osobom trzecim na podstawie umów cywilnoprawnych. Wnioskodawca nie prowadzi ani działalności gospodarczej, ani rolniczej. Ww. nieruchomość sklasyfikowana jest zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy jako grunt pod zabudowę jednorodzinną. W maju 2008 r. Zainteresowany otrzymał decyzję o warunkach zabudowy ww. gruntu 3 domami jednorodzinnymi z niezbędną infrastrukturą techniczną. Ponadto, na przedmiotowym gruncie należy również wydzielić dodatkową działkę pod trafostację. W związku z tym Wnioskodawca, zamierza wystąpić o pozwolenie na budowę 3 domów i trafostacji, a następnie podzielić grunt na 4 działki budowlane, w tym 3 działki pod zabudowę jednorodzinną i 1 działkę pod trafostację. Z wydzielonych 4 działek Zainteresowany planuje zbycie 3 działek, a na ostatniej z nich wybudowanie własnego domu.

Uwzględniając treść powołanych przepisów oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż w niniejszej sprawie Wnioskodawca - w związku z dostawą przedmiotowego gruntu - wystąpi w charakterze podatnika podatku VAT. Zainteresowany zakupił grunt w październiku 2007 r., a następnie w maju 2008 r. na podstawie otrzymanej decyzji o warunkach zabudowy gruntu domami jednorodzinnymi, wystąpił o zezwolenie na budowę 3 domów i wymaganej trafostacji. W związku z tym Zainteresowany zaplanował wydzielenie 4 działek budowlanych, a następnie zbycie 3.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, iż dostawy działek będą realizowane z zamiarem ich powtarzania i zmierzają do nadania im zorganizowanego charakteru. Dostawy 3 działek nie można zaliczyć do czynności jednorazowej. Ważne jest, iż w momencie dokonywania pierwszej dostawy działek Wnioskodawca ma zamiar dokonać kolejnej czynności tego rodzaju. Istotne znaczenie w przedmiotowej sprawie ma fakt, iż w związku z planowaną sprzedażą Zainteresowany zamierza dokonać czynności podziału gruntów na mniejsze działki. Ponadto, wystąpił również o wydanie zezwolenia na budowę nieruchomości - domów jednorodzinnych. Zachowanie takie dodatkowo wskazuje na przygotowanie gruntu do sprzedaży w taki sposób, aby uzyskać jak najwyższą cenę. Okoliczności sprawy - zwłaszcza krótki okres pomiędzy nabyciem nieruchomości a otrzymaniem decyzji o warunkach zabudowy nie jednej a trzech działek - wskazują na to, iż już w momencie nabycia zamiarem Wnioskodawcy było wykorzystanie nieruchomości nie tylko na cele osobiste, lecz także na cele handlowe.

Zatem sprzedaż działek podlegała będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a dokonujący dostawy uzyska status podatnika podatku VAT już przy dokonaniu pierwszej dostawy. Nie ulega wątpliwości, że taki zamiar występuje w omawianej sprawie i dostawa ww. działek dokonywana będzie w ramach prowadzonej przez sprzedającego samodzielnej działalności gospodarczej zdefiniowanej w art. 15 ust. 2 ustawy.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż okoliczności sprawy wskazują na zamiar sprzedaży działek w sposób częstotliwy, w przeciwnym bowiem razie dzielenie gruntów, występowanie o warunki zabudowy, a następnie o pozwolenie na budowę 3 domów byłoby niecelowe i ekonomicznie nieuzasadnione. Zatem tak przewidziana sprzedaż nie ma charakteru incydentalnego czy też sporadycznego, a częstotliwy.

Biorąc pod uwagę planowane dostawy nieruchomości gruntowych, objęta zapytaniem nieruchomość Wnioskodawcy stanowi majątek nabyty w celu wykorzystania w działalności gospodarczej - działalności handlowej.

Zainteresowany wypełni zatem definicję działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy i wystąpi - w związku z dostawą przedmiotowych działek - w charakterze podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

W myśl art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. d) ustawy, podatnicy dokonujący dostawy terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę nie mogą skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Od zasady opodatkowania dostawy gruntu według stawki podstawowej przewidziano jednak pewne wyjątki. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ust. 1 ustawy.

Jak wynika z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, w przypadku gruntów niezabudowanych zwolniona od podatku jest jedynie dostawa terenów innych niż budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Powyższe oznacza, iż generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami leśnymi, rolnymi itp., nieprzeznaczonymi pod zabudowę - są zwolnione od podatku VAT.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią akty prawa miejscowego (miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego), a w przypadku ich braku inne akty ustanowione przez właściwe organy (studium uwarunkowań oraz decyzja o warunkach zabudowy), natomiast dopiero w przypadku braku wyżej wskazanych dokumentów - ewidencja gruntów.

Uwzględniając opis zdarzenia przyszłego wskazujący, iż zakupiony grunt zgodnie z zapisami w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy sklasyfikowany jest jako grunt pod zabudowę jednorodzinną i została wydana decyzja o warunkach zabudowy ww. gruntu 3 domami jednorodzinnymi, stwierdzić należy, iż dostawa nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT zawartego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Reasumując, transakcja zbycia nieruchomości gruntowych będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, według podstawowej, 22% stawki.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl