ILPP1/443-929/09-4/BD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 października 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-929/09-4/BD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2009 r. (data wpływu: 7 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest właścicielem nieruchomości gruntowych, wybudowanych na tych nieruchomościach budynków oraz niezbędnej infrastruktury.

Spółka zamierza zawiązać spółkę osobową (np. komandytową), której przedmiotem działalności będzie m.in. obrót nieruchomościami (dalej: SpK), w której zostanie wspólnikiem (komandytariuszem). Spółka zamierza dokonać wyodrębnienia własności lokali (mieszkalnych oraz niemieszkalnych) znajdujących się w posiadanych przez Spółkę budynkach oraz wnosić poszczególne lokale, grupy tych lokali, całe budynki lub grupy budynków, wraz z odpowiednim udziałem w nieruchomości wspólnej lub alternatywnie całość lub część posiadanych przez Spółkę nieruchomości gruntowych (dalej określane łącznie jako Nieruchomości) jako wkład do SpK.

Wartość wnoszonych przez Spółkę Nieruchomości określona zostanie każdorazowo w umowie spółki/uchwale zmieniającej umowę spółki w wysokości równej ich wartości rynkowej na dzień wniesienia wkładu. Spółka przewiduje, że wartość rynkowa Nieruchomości określona na dzień ich wniesienia, będzie wyższa od ich ceny nabycia powiększonej o poniesione przez Spółkę nakłady na te Nieruchomości.

SpK zamierza sprzedać część otrzymanych w ramach wkładu Nieruchomości, które zostaną przez nią zaklasyfikowane jako towary. Pozostałe Nieruchomości zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych SpK. Natomiast Nieruchomości, które nie zostaną sprzedane będą wykorzystywane przez SpK w działalności opodatkowanej VAT.

Jednocześnie, strony rozważają przyjęcie jednego z dwóch sposobów rozliczenia omawianej transakcji wniesienia Nieruchomości aportem do SpK.

W pierwszym wariancie wynagrodzenie otrzymane przez Spółkę w związku z wniesieniem wkładu, składało się w części z otrzymanych udziałów, a w części ze środków pieniężnych odpowiadających wartości podatku VAT należnego po stronie Spółki w związku z wniesieniem aportu (a nie w całości z otrzymanych udziałów w odpowiedniej wartości).

W szczególności, zgodnie z planowanym rozliczeniem:

* wartość otrzymanych przez Spółkę udziałów w SpK odpowiadać będzie wartości netto Nieruchomości wnoszonych przez Spółkę w formie wkładu niepieniężnego, natomiast

* kwota VAT należnego z tytułu omawianej transakcji, wynikająca z odpowiedniej faktury VAT wystawionej przez Spółkę, uregulowana zostanie przez SpK na rzecz Spółki w formie pieniężnej.

Alternatywnie całość należnego Spółce wynagrodzenia z tytułu przeprowadzenia omawianej transakcji będzie składała się z otrzymanych udziałów w SpK (o wartości równej wartości brutto wnoszonych w ramach aportu Nieruchomości).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku, gdy Nieruchomości zostaną wniesione do SpK jako wkład niepieniężny i następnie sprzedane, a sprzedaż ta będzie podlegała opodatkowaniu VAT (i nie będzie od tego podatku zwolniona), lub gdy Nieruchomości zostaną wykorzystane do prowadzenia działalności opodatkowanej VAT, SpK będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z przedmiotowym aportem.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku, gdy Nieruchomości, które zostaną wniesione jako wkład niepieniężny do SpK, zostaną następnie przez SpK sprzedane, a sprzedaż ta będzie podlegała opodatkowaniu VAT (i nie będzie od tego podatku zwolniona), lub gdy Nieruchomości zostaną wykorzystane do prowadzenia działalności opodatkowanej VAT (i nie będącej od tego podatku zwolnionej), SpK będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z przedmiotowym aportem.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

SpK zamierza dokonać sprzedaży Nieruchomości lub alternatywnie zamierza wykorzystywać je w swojej bieżącej działalności. Zakładając, iż sprzedaż Nieruchomości lub prowadzona przez SpK działalność gospodarcza będzie podlegała opodatkowaniu VAT (i nie będzie od tego podatku zwolniona), SpK zachowa, zdaniem Spółki, pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z wniesieniem aportu. Tym samym SpK będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego związanego z wniesieniem wkładu niepieniężnego w postaci Nieruchomości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Tut. Organ podkreśla jednak, że ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Nadmienia się, że w art. 88 ust. 3a ustawy wskazano, iż nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne m.in. w przypadku, gdy:

1.

sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

a)

wystawionymi przez podmiot nieistniejący lub nieuprawniony do wystawiania faktur lub faktur korygujących,

b)

w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii;

2.

transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W niniejszej interpretacji odpowiedziano na wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia.

Rozstrzygnięcia dotyczące uznania za odpłatną dostawę wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej i sposobu dokumentowania tej czynności oraz ustalenia podstawy opodatkowania wkładu niepieniężnego wniesionego do spółki komandytowej, zawarte zostały w odrębnych interpretacjach o nr: ILPP1/443-929/09-2/BD i ILPP1/443-929/09-3/BD z dnia 29 października 2009 r.

Ponadto wniosek w części dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych został załatwiony interpretacją z dnia 29 października 2009 r. nr ILPB2/436-139/09-2/MK.

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności prawa do wniesienia aportu przez spółkę komandytową do innej spółki komandytowej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl