ILPP1/443-923/09-2/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 października 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-923/09-2/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2009 r. (data wpływu 5 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanego projektu inwestycyjnego pn. "Termomodernizacja obiektów na terenie X" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanego projektu inwestycyjnego pn. "Termomodernizacja obiektów na terenie X".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

X jest gminną samorządową jednostką budżetową utworzoną uchwałą nr (...) Rady Miejskiej w (...) w sprawie likwidacji zakładu budżetowego o nazwie (...) i utworzenia jednostki budżetowej o tej samej nazwie w celu zmiany formy finansowania zadań gminnych, która nie posiada osobowości prawnej.

W świetle postanowień art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, X pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu jednostki samorządu terytorialnego (Gminy: Miasto (...) oraz odprowadza dochody na rachunek tegoż budżetu. Miasto przekazuje środki finansowe na działalność bieżącą inwestycyjną X na wydzielone rachunki bankowe wg ustalonego harmonogramu. Dysponentem środków znajdujących się na rachunkach bankowych jednostki budżetowej jest Dyrektor X.

Decyzjami (...) Zarządu Miasta (...) oraz (...) Prezydenta Miasta (...) nieodpłatnie, na czas nieoznaczony, ustanowiono trwały zarząd do nieruchomości stanowiących własność Miasta na rzecz X w celu prowadzenia przez X działalności statutowej.

Posiadane środki trwałe znajdują się w ewidencji X. Przeważająca działalność X została sklasyfikowana jako działalność ogrodów botanicznych i zoologicznych oraz obszarów i obiektów ochrony przyrody pod symbolem 9104 Z wg PKD 2007. W rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), X jest podatnikiem VAT czynnym. Najczęściej występujące w X czynności, z których uzyskiwane są dochody to:

1.

opodatkowana stawką 22% - dzierżawa, najem powierzchni, sprzętu,

2.

opodatkowana stawką 7% - sprzedaż biletów wstępu do ogrodu botanicznego (PKWiU 92.53.11), usługi ogrodnicze, pielęgnacja roślin (PKWiU 01.41.1),

3.

zwolnione od podatku VAT - usługi związane z ogrodem botanicznym, m.in.: filmowanie, zajęcia edukacyjne, wypożyczanie roślin, sprzedaż nadwyżek z produkcji roślinnej (PKWiU 92.53.11).

Na podstawie art. 86 ust. 1 w związku z art. 90 ust. 2 cyt. ustawy, ogród botaniczny odlicza podatek naliczony w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Miasto jako osoba prawna planuje rozpoczęcie realizacji projektu pn. "Termomodernizacja obiektów na terenie X" dofinansowanego ze środków EFRR w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2007-2013, Osi Priorytetowej II Ochrona Środowiska, Działania II.6 Ochrona Powietrza. Realizacja przedsięwzięć planowana jest na lata 2009 - 2011. Beneficjentem będzie Miasto, a jednostką realizującą - X. Projekt polega na termomodernizacji obiektów budowlanych znajdujących się na terenie X. Realizacja projektu pozwoli na wygenerowanie oszczędności związanych z opłatami za energię, ponoszonymi przez X oraz redukcję zanieczyszczeń emitowanych do środowiska naturalnego. W ramach inwestycji jednostka realizująca, tj. X poniesie koszty związane m.in. z zakupem środków trwałych (instalacji C.O., konstrukcja szklarni), przeprowadzeniem prac budowlanych oraz zarządzaniem i promocją projektu. Koszty te zostaną zafakturowane na X.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy X jako jednostka realizująca ww. projekt może odliczać podatek VAT naliczony, wykazywany w fakturach związanych z realizacją planowanej inwestycji, jeżeli beneficjentem ubiegającym się o uzyskanie dofinansowania ze środków Unii Europejskiej jest Miasto (...).

Zdaniem Wnioskodawcy, X będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, przewidziane w art. 90 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ponieważ towary i usługi jakie zostaną nabyte w toku realizacji ww. inwestycji będą wykorzystywane do wykonywania przez X - jednostkę budżetową Miasta (...), czynności zarówno opodatkowanych, jak i nieopodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W świetle art. 15 ust. 2 cyt. ustawy, przez działalność gospodarczą, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) - gmina posiada osobowość prawną, wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6 ust. 1 cyt. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne gminy obejmują m.in. sprawy, w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy) oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy).

Powyższe oznacza, że w świetle przepisów prawa podatkowego gmina jako osoba prawna wykonująca zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność w zakresie, w jakim wykonuje we własnym imieniu i na własny rachunek działalność gospodarczą jest podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W celu realizacji zadań, stosownie do zapisu art. 9 ust. 1 ww. ustawy, gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym organizacjami pozarządowymi.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W przypadku, gdy podatnik dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami zwolnionymi od podatku, jak i opodatkowanymi, zastosowanie znajdują przepisy art. 90 i art. 91 ustawy, mające na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

W świetle art. 90 ust. 1 cyt. ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w ust. 2 ustala się, w myśl art. 90 ust. 3 ustawy, jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Stosownie do art. 90 ust. 4 cyt. ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30 000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu. Przepis ten stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna (art. 90 ust. 8 i ust. 9 ustawy).

Na podstawie art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

* przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2,

* nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Zatem, w sytuacji gdy podatek od towarów i usług zawarty w wydatkach ponoszonych w ramach realizowanego projektu inwestycyjnego odnosił się będzie zarówno do czynności opodatkowanych, jak i zwolnionych od podatku, wówczas obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności będzie przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Natomiast zasada proporcjonalnego odliczania podatku będzie miała zastosowanie do tej kategorii zakupów, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży, czyli do zakupów kwalifikowanych jako "zakupy związane ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną".

Z treści wniosku wynika, że Miasto jako osoba prawna, będące Beneficjentem projektu, zamierza zrealizować projekt pn. "Termomodernizacja obiektów na terenie X" dofinansowanego ze środków EFRR w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2007-2013, Osi Priorytetowej II Ochrona Środowiska, Działania II.6 Ochrona Powietrza. Jednostką realizującą projekt będzie X (gminna samorządowa jednostka budżetowa), który jest podatnikiem VAT czynnym, prowadzącym działalność sklasyfikowaną jako działalność ogrodów botanicznych i zoologicznych oraz obszarów i obiektów ochrony przyrody pod symbolem 9104 Z wg PKD 2007. Realizacja przedsięwzięć planowana jest na lata 2009-2011. Projekt polegać będzie na termomodernizacji obiektów budowlanych znajdujących się na terenie X celem wygenerowania oszczędności związanych z opłatami za energię, ponoszonymi przez Stronę oraz redukcję zanieczyszczeń emitowanych do środowiska naturalnego. W ramach inwestycji jednostka realizująca, tj. X poniesie koszty związane m.in. z zakupem środków trwałych (instalacji C.O., konstrukcja szklarni), przeprowadzeniem prac budowlanych oraz zarządzaniem i promocją projektu. Koszty te zostaną zafakturowane na X. Wnioskodawca informuje, iż towary i usługi nabyte w toku realizacji ww. inwestycji będą wykorzystywane do wykonywania przez X, czynności zarówno opodatkowanych, jak i zwolnionych od podatku od towarów i usług, bowiem najczęściej występujące w X czynności, z których uzyskiwane są dochody to: opodatkowane 22% stawką podatku VAT (dzierżawa, najem powierzchni, sprzętu), 7% stawką (sprzedaż biletów wstępu do ogrodu botanicznego - PKWiU 92.53.11, usługi ogrodnicze, pielęgnacja roślin - PKWiU 01.41.1) oraz zwolnione (usługi związane z ogrodem botanicznym, m.in.: filmowanie, zajęcia edukacyjne, wypożyczanie roślin, sprzedaż nadwyżek z produkcji roślinnej PKWiU 92.53.11).

Reasumując, w sytuacji, gdy beneficjentem przedmiotowego projektu będzie Miasto, ale jednostką realizującą projekt będzie X, na który będą wystawiane faktury związane z projektem, wówczas prawo do odliczenia podatku naliczonego w tych fakturach zakupu będzie przysługiwało jednostce realizującej projekt - X. Zaznacza się przy tym, iż ze względu na fakt, iż w jednostce realizującej projekt występuje zarówno sprzedaż opodatkowana, jak i zwolniona od podatku od towarów i usług i takiej sprzedaży będzie inwestycja służyć, odliczenie będzie przysługiwało z uwzględnieniem zasad określonych w art. 90 ust. 2 ustawy. Należy jednak wskazać, że odliczenie proporcjonalne wg metody z art. 90 ust. 2 ww. ustawy ma zastosowanie tylko w odniesieniu do tych zakupów, których nie da się bezpośrednio przypisać do jednego rodzaju sprzedaży (opodatkowanej lub zwolnionej).

Ponadto zaznacza się, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Odnosi się to w szczególności do prawidłowości zastosowania przez Wnioskodawcę stawek podatkowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl