ILPP1/443-92/08-2/MT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-92/08-2/MT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 17 stycznia 2008 r. (data wpływu 18 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT przy sprzedaży dzieł sztuki - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT przy sprzedaży dzieł sztuki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi od października 2007 r. działalność gospodarczą w zakresie detalicznej i hurtowej sprzedaży artykułów dekoracyjnych. W działalności tej przewagę stanowią ręcznie malowane obrazy. Z uwagi na różnorodność interpretacji Wnioskodawca stosuje do ww. asortymentu 22% stawkę VAT. Problem, zdaniem Wnioskodawcy, polega na tym, że artyści plastycy jak i firmy importujące ręcznie malowane obrazy stosują 7% stawkę VAT.

Wnioskodawca ma zamiar zatrudnić na umowę o pracę artystów plastyków w celu malowania obrazów. Ponadto współpracuje z twórcą w rozumieniu ustawy, który nie ma wykształcenia plastycznego.

W obrocie detalicznym Wnioskodawca posiada towary, które mają 7% stawkę VAT przyznaną przez Wydział Etnografii i Rękodzieła i przyznane PKWiU. Pojawia się problem z jaką stawką VAT je sprzedawać.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy kupując obrazy od twórcy z 7% stawką VAT Wnioskodawca może sprzedawać je:

a)

z marżą detaliczną i 7% czy 22% stawką VAT.

b)

z marżą hurtową i 7% czy 22% stawką VAT.

2.

Czy importowane obrazy, które są opodatkowane 7% stawką VAT powinny być sprzedawane:

a)

w obrocie hurtowym z 7% czy 22% stawką VAT.

b)

w obrocie detalicznym z 7% czy 22% stawką VAT.

3.

Czy osoba współpracująca z Wnioskodawcą, będąca twórcą w rozumieniu ustawy (przyznany symbol PKWiU w roku 2005), może wprowadzić do obrotu gospodarczego za jego pośrednictwem swoje dzieła (obrazy, rzeźby) - z 7% czy 22% stawką VAT.

4.

Czy zatrudnianie osoby na etacie artysty plastyka upoważnia Wnioskodawcę do sprzedaży bezpośredniej i pośredniej z 7% czy 22% stawką VAT. Jeżeli z 22% stawką VAT to czy istnieje obowiązek zgłoszenia się do Krajowej Komisji Artystycznej i Etnograficznej o przyznanie PKWiU i 7% stawki VAT.

5.

Czy kupując towar z przyznaną 7% stawką VAT (inny niż obrazy) przysługuje prawo do sprzedaży z 7% czy 22% stawką VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, towary nabyte z 7% stawką VAT powinny być z taką samą stawką sprzedawane. Również gdy twórca jest zatrudniony na umowę o pracę stawka VAT powinna wynosić 7%.

W innym przypadki - gdy stawka VAT wynosi 22% - ceny są bardzo wysokie i zwalnia to tempo sprzedaży i powoduje brak konkurencyjności na rynku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 120 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) określono, iż przez dzieła sztuki rozumie się:

a.

obrazy, kolaże i podobne tablice, malowidła oraz rysunki wykonane w całości przez artystę, inne niż plany oraz rysunki dla celów architektonicznych, inżynieryjnych, przemysłowych, handlowych, topograficznych i im podobnych, ręcznie zdobione artykuły wyprodukowane, scenografię teatralną, tkaniny do wystroju pracowni artystycznych lub im podobne wykonane z malowanego płótna (PCN 9701), (CN 9701), (PKWiU 92.31.10-00.1),

b.

oryginalne sztychy, druki i litografie sporządzone w ograniczonej liczbie egzemplarzy, czarno-białe lub kolorowe, złożone z jednego lub kilku arkuszy, w całości wykonane przez artystę, niezależnie od zastosowanego przez niego procesu lub materiału, z wyłączeniem wszelkich procesów mechanicznych lub fotomechanicznych (PCN 9702 00 00 0), (CN 9702 00 00), (PKWiU ex 92.31.10-00.90),

c.

oryginalne rzeźby oraz posągi z dowolnego materiału, pod warunkiem że zostały one wykonane w całości przez artystę; odlewy rzeźby, których liczba jest ograniczona do 8 egzemplarzy, a wykonanie było nadzorowane przez artystę lub jego spadkobierców (PCN 9703 00 00 0), (CN 9703 00 00), (PKWiU 92.31.10-00.2),

d.

gobeliny (PCN 5805 00 00 0), (CN 5805 00 00), (PKWiU 17.40.16-30.00) oraz tkaniny ścienne (PCN 6304), (CN 6304), (PKWiU ex 17.40.16-59.00 i 17.40.16-53.00) wykonane ręcznie na podstawie oryginalnych wzorów dostarczonych przez artystę pod warunkiem, że ich liczba jest ograniczona do 8 egzemplarzy,

e.

fotografie wykonane przez artystę, opublikowane przez niego lub pod jego nadzorem, podpisane i ponumerowane, ograniczone do 30 egzemplarzy we wszystkich rozmiarach oraz oprawach.

Na podstawie przepisu art. 120 ust. 2 ww. ustawy, stawkę podatku 7% stosuje się do importu dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich oraz antyków.

Natomiast stosownie do przepisu art. 120 ust. 3 pkt 1 cyt. ustawy stawkę podatku 7% stosuje się również do dostawy dzieł sztuki dokonywanej:

a.

przez ich twórcę lub spadkobiercę twórcy,

b.

okazjonalnie przez podatnika innego niż podatnik, o którym mowa w ust. 4 i 5, którego działalność jest opodatkowana, w przypadku gdy dzieła sztuki zostały osobiście przywiezione przez podatnika lub zostały przez niego nabyte od ich twórcy lub spadkobiercy twórcy, lub też w przypadku gdy uprawniają go one do pełnego odliczenia podatku.

Przepis art. 120 ust. 4 ww. ustawy stanowi, iż w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie dzieł sztuki nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odsprzedaży, podstawą opodatkowania jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Zgodnie z art. 120 ust. 10 ustawy o VAT opodatkowanie przy zastosowaniu marży dotyczy dostawy dzieł sztuki, które podatnik nabył od:

1.

osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;

2.

podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

3.

podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;

4.

podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

5.

podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Stosownie do art. 120 ust. 11 cyt. ustawy przepisy ust. 4 i 5 mogą mieć również zastosowanie do dostawy:

1.

dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków uprzednio importowanych przez podatnika, o którym mowa w ust. 4 i 5;

2.

dzieł sztuki nabytych od ich twórców lub spadkobierców twórców;

3.

dzieł sztuki nabytych od podatnika, o którym mowa w art. 15, innego niż wymieniony w ust. 4 i 5, które podlegały opodatkowaniu podatkiem według stawki 7%.

Jednak zgodnie z przepisem art. 120 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług przepis ust. 11 stosuje się w przypadku, gdy podatnik zawiadomił na piśmie naczelnika urzędu skarbowego o przyjętym sposobie opodatkowania zgodnie z ust. 4 i 5 przed dokonaniem dostawy. Zawiadomienie jest ważne przez okres 2 lat, licząc od końca miesiąca, w którym podatnik zawiadomił naczelnika urzędu skarbowego. Po tym okresie, jeżeli podatnik chce stosować procedurę polegającą na opodatkowaniu marży, musi ponownie złożyć to zawiadomienie.

Wnioskodawca jako podmiot prowadzący działalność gospodarczą w zakresie detalicznej i hurtowej sprzedaży artykułów dekoracyjnych, nie spełnia przesłanek zawartych w art. 120 ust. 2 i ust. 3 pkt 1 cyt. ustawy, tym samym nie może korzystać z preferencyjnej 7% stawki VAT, w zakresie dostawy oraz importu dzieł sztuki. W związku z powyższym, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%.

Tym samym w przedmiotowej sprawie nie ma znaczenia czy sprzedaż ma charakter hurtowy czy detaliczny, jak również czy jest zastosowana marża hurtowa lub detaliczna, bowiem w każdym z ww. przypadków brak jest podstaw do zastosowania 7% stawki podatku.

W związku z powyższym 7% stawka VAT nie będzie miała zastosowania przy dostawie dzieł sztuki (obrazów, rzeźb) wytworzonych przez osobę współpracującą z Wnioskodawcą lub zatrudnioną na umowę o pracę. W takim przypadku bowiem dokonującym dostawy nie jest twórca, lecz podmiot prowadzący działalność gospodarczą m.in. w zakresie obrotu dziełami sztuki.

Zgodnie z § 9 ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.), w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług objętych stawką podatku niższą od określonej w art. 41 ust. 1 ustawy oraz dostawy towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, dane określone w ust. 1 pkt 4 obejmują również symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, chyba że ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy nie powołują tego symbolu. W tym przypadku należy podać przepis, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie lub obniżoną stawkę podatku.

W rozpatrywanej sprawie towary stanowiące przedmiot dostawy (dzieła sztuki) nie korzystają z obniżonej stawki podatku, w związku z tym symbol PKWiU nie jest obowiązkowy na fakturze dokumentującej ich dostawę. W tym przypadku Wnioskodawca nie musi posiadać atestu Krajowej Komisji Artystycznej i Etnograficznej.

Stosownie do art. 41 ust. 2 cyt. ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy stawka podatku wynosi 7%. W powyższym załączniku pod poz. od 110 do 128 zostały wymienione wyroby sztuki ludowej oraz rękodzieła i rzemiosła ludowego i artystycznego. Możliwość korzystania z ww. stawki dla wyrobów wymienionych w tych pozycjach, ustawodawca uzależnił od posiadania na przedmiotowe wyroby ważnego atestu Krajowej Komisji Artystycznej i Etnograficznej. Tylko wyroby posiadające ww. atest korzystają z obniżonej 7% stawki podatku, jednakże muszą być prawidłowo sklasyfikowane pod symbolem wynikającym z PKWiU i wymienionym w załączniku nr 3 do ustawy o VAT. Powyższe dotyczy dostawy dokonywanej przez twórcę, jak również podmiot zajmujący się działalnością handlową.

Jednocześnie tut. Organ wyjaśnia, że stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Organy podatkowe nie są właściwe do zaklasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych.

Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest Podatnik. W przypadku wątpliwości dotyczących prawidłowej klasyfikacji towarów bądź usług w świetle norm statystycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, organem właściwym do udzielenia wyjaśnień w tej kwestii jest wyłącznie Urząd Statystyczny, Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych (Łódź).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl