ILPP1/443-908/08-4/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-908/08-4/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2008 r. (data wpływu 29 września 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 listopada 2008 r. (data wpływu 13 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanego projektu inwestycyjnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanego projektu inwestycyjnego. Powyższy wniosek uzupełniono pismem z dnia 10 listopada 2008 r. o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 29 września 2000 r. Urząd Gminy wystąpił z pismem do Urzędu Skarbowego w X z prośbą o wyrażenie zgody na nie prowadzenie rejestru zakupów, ponieważ podatek naliczony od zakupu stanowi niewielkie kwoty i prowadzenie ewidencji zakupów Gmina uważa za zbyteczne. W odpowiedzi na powyższe, Urząd Skarbowy w dniu 16 października 2000 r. pismem nr US.P (...) poinformował Urząd Gminy, iż na podstawie pisma Ministerstwa Finansów z dnia 28 września 1993 r. MWM 2958/93, urzędy skarbowe mogą podmiotom osiągającym obrót opodatkowany podatkiem od towarów i usług stanowiący margines działalności ogółem wyrazić zgodę na odstąpienie od obliczania podatku naliczonego, który zgodnie z art. 20 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.) podlega odliczeniu od podatku należnego. W związku z tym, Urząd Skarbowy wyraził zgodę na odstąpienie od obliczania podatku naliczonego, który podlega odliczeniu od podatku należnego oraz na nieprowadzenie rejestru zakupu lub innego urządzenia ewidencyjnego, określającego wielkość podatku naliczonego. Wydanie zgody nie zwalniało Urzędu Gminy od prowadzenia rejestru sprzedaży i odprowadzania ewentualnego podatku należnego. Urząd Gminy nadal stosuje się do wyżej przedstawionych wskazań Urzędu Skarbowego.

W roku 2008 r. Gmina będzie ubiegać się o dofinansowanie operacji w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Do wniosku o dofinansowanie z wyżej wskazanych źródeł należy dołączyć oświadczenie o kwalifikowalności VAT, czy podmiot reprezentujący jest lub nie jest podatnikiem podatku VAT oraz figuruje lub nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT, a w konsekwencji realizując operację nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu VAT. Zgodnie z instrukcją wypełniania wniosków o przyznanie pomocy z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 podmiot, który złoży powyższe oświadczenie o kwalifikowalności musi wystąpić do Dyrektora Izby Skarbowej o wydanie indywidualnej interpretacji w sprawie braku możliwości odzyskania VAT.

W uzupełnieniu wniosku Gmina informuje, iż w najbliższym czasie zamierza złożyć wniosek o dofinansowanie realizacji projektu ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi". Realizacja operacji pod nazwą "Budowa infrastruktury..." polegać będzie na zagospodarowaniu nieużytkowanego do tej pory placu na potrzeby wykonania parku. Wspomniana operacja obejmować będzie w swoim zakresie rekultywację terenu, aranżację placu na potrzeby parku, wytyczenie ścieżek spacerowych oraz wykonanie oświetlenia parkowego. Park będzie miejscem ogólno dostępnym dla mieszkańców. Gmina nie przewiduje pobierania jakichkolwiek opłat za korzystanie z parku, dlatego też inwestycja nie będzie generowała dla Wnioskodawcy dochodów. Nie istnieje związek zakupów towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną VAT. Przedmiotowa inwestycja nie będzie osiągała obrotów z czynności realizowanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych oraz nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności zwolnionych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina nie ma możliwości odzyskania VAT, w związku z realizacją operacji dofinansowanej z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, wobec przedstawionych powyżej faktów podatek naliczony nie jest możliwy do odzyskania i można go traktować jako koszt kwalifikowany przy realizacji operacji dofinansowanej z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. z 2001 r., Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Powyższe zadania obejmują - w myśl art. 7 ust. 1 pkt 12 cyt. ustawy - również sprawy zieleni gminnej i zadrzewień.

Przedstawione okoliczności sprawy wskazują, iż Gmina zamierza złożyć wniosek o dofinansowanie realizacji przedsięwzięcia inwestycyjnego ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi". Projekt pod nazwą "Budowa infrastruktury..." polegać będzie na zagospodarowaniu nieużytkowanego placu celem wykonania parku ogólno dostępnego dla jej mieszkańców. Zatem, w omawianej sytuacji, brak jakiegokolwiek związku zakupów towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną VAT. Bowiem przedmiotowa inwestycja nie będzie osiągała obrotów z czynności realizowanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych oraz nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności zwolnionych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, gdyż Gmina będzie tylko inwestorem przedmiotowej inwestycji, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W zakresie przedmiotowego projektu Gmina nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Gmina nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 10 cyt. rozporządzenia.

Ponadto stosownie do postanowień art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Gmina zatem nie może również zaliczyć nieodliczonego podatku VAT do kosztów uzyskania przychodów i skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż nie jest podatnikiem tego podatku.

Reasumując Gmina nie będzie miała możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych z tytułu realizacji inwestycji.

Tut. Organ informuje, iż do dnia 30 listopada 2008 r. kwestie dotyczące zwolnienia od podatku od towarów i usług niektórych czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego regulował § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Natomiast, zasady dotyczące zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej uregulowane były w rozdziale 12 tego rozporządzenia.

Należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania za środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl