ILPP1/443-90/08-2/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-90/08-2/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o, przedstawione we wniosku z dnia 17 stycznia 2008 r. (data wpływu 18 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących premię pieniężną - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących premię pieniężną.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji artykułów gospodarstwa domowego. Wyprodukowane przez siebie towary Spółka sprzedaje podmiotom zajmującym się handlem hurtowym i detalicznym. W ciągu roku sprzedaż ta osiąga duże rozmiary i jest dokumentowana szeregiem faktur VAT. W umowach handlowych zawieranych z nabywcami towarów, Spółka zobowiązała się do zapłaty premii pieniężnej, w zamian za określone działanie nabywcy, polegające na osiągnięciu przez nabywcę towarów określonego w umowie pułapu obrotu wykonanego w danym roku. Wysokość premii pieniężnych zależy od wartości lub ilości zakupionych towarów Spółki. W umowach określono, że w razie wzrostu ilości lub wartości nabytych przez kontrahenta towarów Spółki, rośnie wartość wypłacanej premii pieniężnej. Nabywca po dokonaniu zakupu towarów Spółki w wysokości określonej w umowie uprawniającej do otrzymania premii pieniężnej, wystawia na rzecz Spółki fakturę VAT z tytułu wykonanej usługi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka ma prawo dokonywać obniżenia podatku należnego o wysokość podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT, które wystawione zostają przez nabywcę towarów Spółki w związku z osiągnięciem przez niego odpowiedniego pułapu obrotów z tytułu nabycia towarów Spółki.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka ma prawo dokonywać obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych przez nabywcę towarów Spółki w związku z osiągnięciem przez tego nabywcę określonego w umowie pułapu obrotu w nabyciu towarów Spółki. Stanowisko Wnioskodawcy jest w tym zakresie zgodne z interpretacją Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. PP3-812-1222/04/AP/4026, według której wypłacane na tej podstawie premie pieniężne "związane są z określonym zachowaniem, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach". Możliwość uzyskania premii i jej wysokość uzależnione są od wartości dokonanych w Spółce zakupów lub ilości zakupionego towaru, co oznacza, że premie nie są związane z żadną konkretną dostawą towarów. Minister Finansów uznał, że w takim przypadku wypłacana premia pieniężna jest wynagrodzeniem za świadczenie usług na podstawie przepisu art. 5 ust. 1 ustawy o VAT w związku z przepisem art. 8 ust. 1 tejże ustawy. Stosowanie interpretacji Ministra Finansów przez nabywców towarów oraz przez Spółkę ma swoje uzasadnienie w treści art. 14 § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) w brzmieniu obowiązującym w dniu wydania interpretacji. Interpretacja ta została bowiem wydana w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe i organy kontroli skarbowej. Interpretacja ma moc wiążącą dla tych organów zgodnie z obowiązującym w dniu wydania interpretacji przepisem art. 14 § 2 Ordynacji podatkowej. Ponadto wskazać należy, iż do dnia uchylenia interpretacji, albo zmiany lub uchylenia przepisów podatkowych będących podstawą wydanej interpretacji, ma ona moc obowiązującą, a zastosowanie się do niej przez podatnika nie może mu szkodzić. W świetle tej interpretacji wystawienie przez nabywców towarów faktur VAT w związku z uzyskaniem przez nich określonego pułapu wartości lub ilości zakupionych towarów uprawniającym do uzyskania premii pieniężnej, jest prawidłowym działaniem. W związku z tym Spółka ma prawo dokonywania stosownych obniżeń podatku należnego o podatek naliczony wynikający z tych faktur VAT. Wątpliwości w tej sprawie budzi jednak kwestia wydanego przez Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie wyroku z dnia 6 lutego 2007 r. w sprawie prowadzonej pod sygn. akt l FSK 94/06. Wyrok NSA stoi w sprzeczności z interpretacją Ministra Finansów. Sąd wskazał bowiem, że "premia wypłacona przez sprzedawcę, w przypadku osiągnięcia określonego progu obrotów nie jest dla nabywcy wynagrodzeniem za świadczone usługi". Za stanowiskiem tym zaczęły się opowiadać także niektóre organy podatkowe w wydawanych przez nie interpretacjach, m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w decyzji w sprawie interpretacji prawa podatkowego wydanej w dniu 17 września 2007 r. 1401 (...) oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie w decyzji z dnia 25 września 2007 r. PP (...). Podnieść należy, że organy podatkowe działają w tym zakresie wbrew stanowisku Ministra Finansów, które to stanowisko jest dla tych organów wiążące. Pomimo, że wyrok Sądu wiąże strony sporu tylko w danej sprawie, organy podatkowe powołują się na treść jego uzasadnienia w wydawanych interpretacjach ignorując wiążące je stanowisko Ministra Finansów. Powoduje to niejasność, w kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług premii pieniężnych. Podsumowując Spółka jest zdania, że pomimo treści wyroku NSA z dnia 6 lutego 2007 r. l FSK 94/06, wystawiane na jej rzecz faktury VAT, potwierdzające wykonanie na rzecz Spółki usługi przez nabywców towarów Spółki, stanowią podstawę do obniżenia podatku należnego, z uwagi na treść obowiązującej interpretacji przepisów podatkowych wydanej przez Ministra Finansów w dniu 30 grudnia 2004 r. Spółka uważa, że w tym zakresie interpretacja jest dla niej wiążąca.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do przepisu art. 29 ust. 1 ww. ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i ust. 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Na podstawie art. 29 ust. 4 ustawy obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe wypłaconych premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jako rabat, o którym mowa w wyżej powołanym art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy.

W praktyce występują również sytuacje, gdy premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie w określony sposób. Premia ta nie jest związana zatem z konkretną dostawą. W takiej sytuacji uznać należy, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonym zachowaniem nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę, otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Świadczeniem usług, zgodnie z wyżej wskazanym art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, jest każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca wypłaca swoim kontrahentom premie pieniężne z tytułu osiągnięcia określonego w umowie pułapu obrotów przy zakupie jego produktów w danym przedziale czasowym. W analizowanej sprawie premie nie mają charakteru dobrowolnego, są bowiem uzależnione od konkretnego zachowania nabywcy. Ponadto - co podkreśla Wnioskodawca - wypłacane premie nie są przyporządkowane konkretnym dostawom, a więc nie mogą być potraktowane jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

W tak przedstawionym stanie faktycznym otrzymanie premii pieniężnej jest rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się nabywcy w stosunku do Wnioskodawcy i stanowi - zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy - świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego, która to czynność podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. wg stawki 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy.

Kwestię prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w otrzymanych od kontrahentów fakturach dokumentujących udzielone przez Wnioskodawcę premie pieniężne reguluje art. 86 ust. 1 ustawy, który stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl ust. 10 pkt 1 powołanego artykułu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz ust. 1, 12, 16 i 18. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Jeżeli zatem w przedmiotowej sprawie premie pieniężne są udzielane w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących udzielone kontrahentom premie pieniężne.

Ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Zgodnie natomiast z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r.), nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Cytowany wyżej przepis nie ogranicza prawa Wnioskodawcy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego w związku z otrzymaniem od kontrahenta faktur dokumentujących udzielone przez Wnioskodawcę premie pieniężne. Premie pieniężne, o których mowa w stanie faktycznym powinny być udokumentowane przez otrzymującego fakturą VAT i opodatkowane 22% stawką podatku od towarów i usług, zatem Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w fakturze otrzymanej od kontrahenta z tytułu udzielonej mu premii pieniężnej, pod warunkiem oczywiście spełnienia przesłanek pozytywnych określonych w art. 86 ust. 1 tej ustawy oraz niezaistnienia innych przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Na potrzeby tematu będącego przedmiotem niniejszej interpretacji Wnioskodawca powołał wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 lutego 2007 r. sygn. akt l FSK 94/06, decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 17 września 2007 r. nr 1401 (...) oraz decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie z dnia 25 września 2007 r. nr PP (...). W odniesieniu do powołanych rozstrzygnięć tut. Organ podkreśla, iż przytoczony wyrok ma zastosowanie w konkretnej sprawie i tylko do niej się odnosi (nie będąc jednocześnie wykładnią prawa). Analogicznie rzecz się ma z powołaną interpretacją oraz decyzją organu podatkowego bowiem tego typu akty wiążą się z określonym stanem faktycznym lub zdarzeniem przyszłym i tylko do takiej sytuacji się odnoszą.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl