ILPP1/443-896/08-4/KG - Opłaty za telewizję kablową pobierane przez spółdzielnię mieszkaniową od jej członków i od innych odbiorców.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-896/08-4/KG Opłaty za telewizję kablową pobierane przez spółdzielnię mieszkaniową od jej członków i od innych odbiorców.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2008 r. (data wpływu 24 września 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 listopada 2008 r. (data wpływu 21 listopada 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności wykonywanych na rzecz członków spółdzielni - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności wykonywanych na rzecz członków spółdzielni. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 listopada 2008 r. o pełnomocnictwo.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - Spółdzielnia Mieszkaniowa prowadzi działalność w oparciu o ustawę z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.). Zgodnie z ww. ustawą, celem spółdzielni jest zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczenie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych, a także lokali o innym przeznaczeniu.

Wnioskodawca jest operatorem własnej telewizji kablowej, za pomocą sieci kablowej należącej do Spółdzielni jest dostarczany sygnał telewizyjny wszystkim mieszkańcom. Sieć kablowa stanowi integralną część budynków mieszkalnych, za jej pośrednictwem rozprowadzane są kanały telewizyjne m.in. nadawców nie posiadających siedziby ani miejsca zamieszkania na terytorium Polski, za które uiszcza opłaty licencyjne w walucie obcej zgodnie z zawartymi umowami.

Jednocześnie Spółdzielnia pobiera opłaty za telewizję kablową, której odbiorcami są członkowie Spółdzielni oraz inni odbiorcy. Opłaty za telewizję kablową zgodnie ze statutem Spółdzielni, pobierane od członków spółdzielni zamieszkałych w lokalach mieszkalnych zaliczane są do opłat związanych z utrzymaniem mieszkania i są zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11, natomiast opłaty za telewizję kablową od lokali użytkowych i odbiorców obcych, opodatkowane są stawką podatku VAT w wysokości 7%, zgodnie z art. 41 ust. 2 wg załącznika Nr 3 ww. ustawy, poz. 151.

W bieżącym okresie Spółdzielnia realizuje oczekiwania członków w zakresie poszerzenia oferty telewizji kablowej o usługę dostępu do szybkiego internetu. Zakupiono niezbędne do tego celu urządzenia i obecnie sieć telewizji kablowej jest siecią telekomunikacyjną, która poza transmisją programów RTV i radia jest przystosowana do świadczenia usług takich jak teletransmisja danych - internet, telefonia.

Spółdzielnia Mieszkaniowa jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółdzielnia Mieszkaniowa prawidłowo kwalifikuje usługi z tytułu wykonywanych czynności przesyłu sygnału telewizji kablowej w tym internetu i telefonii jako korzystające ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług w części przeznaczonej na rzecz członków Spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, z wyłączeniem usług na udostępnienie kanałów telewizyjnych w sieci kablowej na rzecz odbiorców innych niż wymienieni w art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę przepis art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwalnia od podatku VAT czynności wykonywane na rzecz członków Spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków Spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami Spółdzielni, za które są pobierane opłaty zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych. Jak wynika z ww. przepisów ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych w przypadku tym chodzi o pokrycie wydatków za czynności, które na rzecz ww. osób realizuje Spółdzielnia pobierając w związku z tym - na podstawie statutu Spółdzielni Mieszkaniowej - opłaty, m.in. opłaty na udostępnienie kanałów telewizyjnych, internetowych w sieci kablowej, które to czynności tzw. czynszowe są zwolnione od podatku od towarów i usług. Należy też wspomnieć, że podatek naliczony związany z powyższymi czynnościami nie stanowi podstawy do obniżenia kwoty podatku należnego. Natomiast usługi polegające na udostępnieniu kanałów telewizyjnych w sieci kablowej na rzecz odbiorców innych niż wymienieni w art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT należy opodatkować stawką podatku 7% zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, poz. 151 załącznika Nr 3, tj. usługi radia i telewizji kablowej, zaś usługi internetowe stawką podatku 22% na podstawie art. 41 ust. 1. Podkreślić jednak należy, że podatek naliczony związany z powyższymi czynnościami, zgodnie z art. 86 ust. 1 obniża kwotę podatku należnego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział trzy stawki preferencyjne: 7%, 3% i 0%. Ustawodawca daje także podatnikom możliwość stosowania zwolnień podatkowych.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.).

Z przepisu § 8 ust. 1 pkt 18 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970) wynika, że zwolnione od podatku są czynności wykonywane na rzecz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali mieszkalnych, za które są pobierane opłaty zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ww. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.

Należy zauważyć, iż z dniem 1 grudnia 2008 r. powołane wyżej rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. zastąpione zostało rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). W wyniku tej zmiany od dnia 1 grudnia 2008 r. cytowany wyżej przepis § 8 ust. 1 pkt 18 rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r. zastąpiony został przez § 13 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r., jego treść pozostała jednak niezmieniona.

Powołany powyżej przepis art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych stanowi, iż:

*

członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu,

*

członkowie spółdzielni będący właścicielami lokali są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu,

*

właściciele lokali niebędący członkami spółdzielni są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych. Są oni również obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonych budynkach lub osiedlu. Obowiązki te wykonują przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 5,

*

członkowie spółdzielni uczestniczą w kosztach związanych z działalnością społeczną, oświatową i kulturalną prowadzoną przez spółdzielnię, jeżeli uchwała walnego zgromadzenia tak stanowi. Właściciele lokali niebędący członkami oraz osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, mogą odpłatnie korzystać z takiej działalności na podstawie umów zawieranych ze spółdzielnią.

Z cytowanych wyżej przepisów jednoznacznie wynika, że zwolnienie od podatku VAT odnosi się do czynności wykonywanych na rzecz członków spółdzielni mieszkaniowych, a także osób niebędących członkami spółdzielni. Muszą być oni właścicielami lokali mieszkalnych, a w przypadku członka spółdzielni może przysługiwać mu spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego. Rodzaje opłat wymienione w ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych dotyczą wszelkich opłat. Jednakże przepisy art. 43 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy o VAT oraz § 8 ust. 1 pkt 18 cyt. wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. (od 1 grudnia 2008 r. § 13 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r.), wyraźnie wskazują na właścicieli lokali mieszkalnych, członków spółdzielni i osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych.

Należy zwrócić uwagę, iż ani ustawa o podatku od towarów i usług, ani przepisy wykonawcze, nie wskazują definicji "lokal mieszkalny" i "lokal użytkowy". W związku z tym, należy posiłkować się m.in. definicją lokalu mieszkalnego zawartą w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.).

Samodzielnym lokalem mieszkalnym, w rozumieniu powyższej ustawy, jest wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspakajaniu ich potrzeb mieszkaniowych. Natomiast w myśl ust. 4 powyższego artykułu, do lokalu mogą przynależeć, jako jego części składowe, pomieszczenia, choćby nawet do niego bezpośrednio nie przylegały lub były położone w granicach nieruchomości gruntowej poza budynkiem, w którym wyodrębniono dany lokal, w szczególności: piwnica, strych, komórka, garaż, zwane dalej "pomieszczeniami przynależnymi".

Ponadto rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 z późn. zm.) w § 3 pkt 14 określa lokal użytkowy jako pomieszczenie lub zespół pomieszczeń, wydzielone stałymi przegrodami budowlanymi, niebędące mieszkaniem, pomieszczeniem technicznym albo pomieszczeniem gospodarczym. W związku z powyższym, garaż, choć stanowi część składową lokalu mieszkalnego nie należy do pomieszczeń pomocniczych, lecz przynależnych do danego lokalu i nie służy zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych ludności.

Zatem zwolnienie od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT oraz § 8 ust. 1 pkt 18 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. (od 1 grudnia 2008 r. § 13 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r.), odnosi się do czynności związanych z lokalami mieszkalnymi. Zwolnienie dotyczy wyłącznie czynności (za które są pobierane opłaty zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4, i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych) związanych z lokalami mieszkalnymi, nie dotyczy zaś czynności związanych lokalami użytkowymi.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest operatorem własnej telewizji kablowej. Za pomocą sieci kablowej należącej do Spółdzielni dostarczany jest sygnał telewizyjny wszystkim mieszkańcom, sieć kablowa stanowi integralną część budynków mieszkalnych. Spółdzielnia pobiera opłaty za telewizję kablową, której odbiorcami są członkowie Spółdzielni oraz inni odbiorcy. Zgodnie ze statutem Spółdzielni, opłaty za telewizję kablową pobierane od członków spółdzielni zamieszkałych w lokalach mieszkalnych naliczane są do opłat zawiązanych z utrzymaniem mieszkania, natomiast opłaty za telewizje kablową pobierane od właścicieli lokali użytkowych i odbiorców obcych, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak wynika z cytowanych przepisów, zwolnieniem od podatku VAT objęte są wyłącznie opłaty eksploatacyjne naliczane z tytułu użytkowania lokali mieszkalnych. Należy podkreślić, że zwolnienia w podatku od towarów i usług wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy oraz § 8 ust. 1 pkt 18 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. (od 1 grudnia 2008 r. § 13 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r.), mają charakter wyjątkowy, a jako takie winny być interpretowane ściśle, nie zaś w sposób rozszerzający.

W związku z powyższym, jeżeli opłaty za telewizję kablową pobierane przez Wnioskodawcę zaliczają się do opłat eksploatacyjnych, o których mowa w art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, to pobierane od członków Spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków Spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT, natomiast opłaty inkasowane od właścicieli lokali użytkowych i odbiorców obcych opodatkowane są podatkiem od towarów i usług.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w stanowisku Wnioskodawcy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14c ust. 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności stawki podatku VAT na opłaty za telewizję kablową odbieraną przez właścicieli lokali użytkowych i odbiorców obcych.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności wykonywanych na rzecz członków spółdzielni.

Wniosek w części stanu faktycznego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w przedmiocie zwolnień przedmiotowych został rozstrzygnięty odrębnym pismem z dnia 18 grudnia 2008 r. o Nr ILPB3/423-601/08-4/MM.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl