ILPP1/443-895/10-4/AW - Brak możliwości odzyskania przez gminę podatku VAT naliczonego z tytułu realizacji zadania remontu świetlicy społeczno-kulturalnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-895/10-4/AW Brak możliwości odzyskania przez gminę podatku VAT naliczonego z tytułu realizacji zadania remontu świetlicy społeczno-kulturalnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 5 sierpnia 2010 r. (data wpływu 11 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 października 2010 r. (dat wpływu 7 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT z tytułu realizowanej inwestycji pn. "Przebudowa i remont świetlicy społeczno-kulturalnej wraz z rozbudową i nadbudową..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT z tytułu realizowanej inwestycji pn. "Przebudowa i remont świetlicy społeczno-kulturalnej wraz z rozbudową i nadbudową...". Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 1 października 2010 r. o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina, planuje pozyskanie środków na realizację projektu pn. "Przebudowa i remont świetlicy społeczno-kulturalnej wraz z rozbudową i nadbudową..." w ramach działania V.4 Infrastruktura Kultury, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa XXX na lata 2007-2013. Po zakończeniu realizacji inwestycji, powstały w ramach projektu majątek będzie stanowił własność Gminy. Beneficjentami bezpośrednimi będą mieszkańcy Gminy, objęci obszarem oddziaływania świetlicy. Przedmiotowy projekt jest odpowiedzią na problemy zidentyfikowane na terenie Gminy na podstawie analizy społeczno-gospodarczej.

W rezultacie przeprowadzenia inwestycji Gminy nastąpi chociażby częściowe rozwiązanie kwestii problemowych, poprzez osiągnięcie celów szczegółowych, jakimi są:

* podniesienie standardu infrastruktury oraz polepszenie dostępności do oferowanych usług z zakresu kultury przy jednoczesnym poszanowaniu zasady równości szans,

* zwiększenie podaży usług kulturalnych.

Dodatkową korzyścią będzie wzrost oszczędności kosztów eksploatacyjnych budynku świetlicy społeczno-kulturowej. Zaoszczędzone środki, będą przeznaczane na dalsze inwestycje w infrastrukturę społeczno-kulturową. Pośrednio spełnienie tego celu doprowadzi do polepszenia standardu obiektu, w którym prowadzone są działania z zakresu upowszechniania kultury, w szczególności regionu.

Wszystkie działania w ramach projektu obejmujące przebudowę i rozbudowę budynku przeznaczonego na świetlicę społeczno-kulturową są zgodne z założeniami przyjętymi w wytycznych do działania V.4, są niezbędne do osiągnięcia przyjętych celów przedsięwzięcia oraz wyeliminowania problemów zdefiniowanych na etapie analizy społeczno-gospodarczej. Wydatki związane z wykonaniem wyżej wymienionych prac są kwalifikowalne. W wyniku inwestycji nastąpi znaczące poszerzenie dostępu mieszkańców do infrastruktury kultury oraz redukcja zanieczyszczeń emitowanych ze źródeł ciepła.

W uzupełnieniu z dnia 1 października Zainteresowany wskazał, iż efekty realizowanego projektu nie są związane z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a przedmiotowy budynek nie będzie udostępniony innemu podmiotowi. Realizowane zadanie należy do zadań własnych gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina posiada możliwość prawną odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją inwestycji pn. "Przebudowa i remont świetlicy społeczno-kulturalnej wraz z rozbudową i nadbudową..." z udziałem środków pochodzących z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa XXX na lata 2007-2013 w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie może obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż prawo do odliczenia podatku naliczonego dotyczy towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi, a zgodnie z zapisami Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa XXX, budynek musi być użytkowany bezpłatnie przez 5 lat.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem, wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne gminy obejmują m.in. sprawy, w zakresie kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy).

Okoliczności przedstawione we wniosku wskazują, iż Gmina planuje pozyskanie środków na realizację projektu pn. "Przebudowa i remont świetlicy społeczno-kulturalnej wraz z rozbudową i nadbudową..." w ramach działania V.4 Infrastruktura Kultury, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa XXX na lata 2007-2013. Po zakończeniu realizacji inwestycji, powstały w ramach projektu majątek będzie stanowił własność Gminy. Beneficjentami bezpośrednimi będą mieszkańcy Gminy, objęci obszarem oddziaływania świetlicy. Zainteresowany wskazał, iż efekty realizowanego projektu nie są związane z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a przedmiotowy budynek nie będzie udostępniony innemu podmiotowi. Realizowane zadanie należy do zadań własnych gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie jest spełniony, gdyż Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego, realizując inwestycję wykonuje zadania własne, a towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowej inwestycji.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów przysługuje zarejestrowanym podatnikom podatku VAT i obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odzyskania podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu pn. "Przebudowa i remont świetlicy społeczno-kulturalnej wraz z rozbudową i nadbudową...".

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl