ILPP1/443-891/08-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-891/08-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 18 września 2008 r. (data wpływu 22 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentów potwierdzających czynność zwolnioną od podatku VAT- jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentów potwierdzających czynność zwolnioną od podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W listopadzie 2007 r. Wnioskodawca nabył w drodze licytacji komorniczej nieruchomość, na którą składa się prawo wieczystego użytkowania gruntu oraz budynek magazynowy. Po dokonaniu niezbędnych prac remontowo-adaptacyjnych, obiekt ten Zainteresowany wprowadzi do ewidencji środków trwałych i będzie wykorzystywał w działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, którego Wnioskodawca jest płatnikiem.

Głównym - i jedynym dokumentem - potwierdzającym fakt nabycia obiektu jest postanowienie Sądu Rejonowego w J (...), przysądzające Wnioskodawcy prawo wieczystego użytkowania gruntu oraz prawo własności zabudowań.

Zainteresowany nie otrzymał od Komornika Sądu dokonującego zbycia, faktury dokumentującej sprzedaż nieruchomości. Wnioskodawca zwrócił się do ww. Komornika o wystawienie i wydanie takiej faktury, która w sposób jednoznaczny określałaby, iż nabycie nieruchomości nastąpiło ze stawką "zwolnioną" od podatku VAT. Wnioskodawca wskazuje, iż Komornik Sądu odmówił wystawienia faktury, a jako uzasadnienie odmowy podał pisemną odpowiedź Urzędu Skarbowego w J (...) otrzymaną na zapytanie o powinność odprowadzenia przez organ egzekucyjny podatku VAT dotyczący sprzedaży przedmiotowej nieruchomości. Komornik wskazał, iż w przedmiotowej sprawie nie ma on obowiązku odprowadzania podatku VAT, ponieważ dłużnik, (licytowany podmiot) nabył nieruchomość bez podatku. Brak obowiązku naliczenia i odprowadzenia podatku VAT skutkuje natomiast brakiem zobowiązania w postaci faktury VAT wystawionej przez Komornika.

Wnioskodawca uzyskał w Wydziale Ksiąg Wieczystych odpis aktu notarialnego z roku 2003, który potwierdza, że dłużnik (licytowany przez ww. komornika) nabył budynek - jako używany - ze stawką "zwolnione z VAT".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy posiadane przez Wnioskodawcę dokumenty, tj. postanowienie Sądu Rejonowego przysądzające prawo wieczystego użytkowania oraz prawo własności zabudowania, pisemną odmowę wystawienia faktury VAT przez Komornika wraz z przedstawionym powyżej opisem przyczyny odmowy oraz odpis ww. aktu notarialnego z roku 2003, są wystarczające do potwierdzenia, że nabycie przedmiotowej nieruchomości nastąpiło ze stawką "zwolnione z VAT".

Zdaniem Wnioskodawcy, wobec braku obowiązku wystawienia faktury VAT przez Komornika Sądowego w sytuacji, gdy sprzedaż korzysta ze zwolnienia od VAT, posiadane przez Zainteresowanego dokumenty, potwierdzające pośrednio nabycie nieruchomości bez podatku VAT, ze stawką "zwolnioną", są wystarczające dla udokumentowania takiego nabycia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 18 ustawy o podatku od towarów i usług, organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954 z późn. zm.), oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. Nr 43, poz. 296, z późn. zm.) są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. W myśl ust. 8 powołanego przepisu, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania.

Szczegółowe zasady, o których mówi przepis, dotyczące fakturowania czynności podlegających przedmiotowemu podatkowi zawarto w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

Na podstawie § 24 ust. 1 powołanego rozporządzenia, organy egzekucyjne, określone w ustawie o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów ustawy - Kodeks postępowania cywilnego, w przypadku sprzedaży towarów, wystawiają w imieniu dłużnika i na jego rachunek faktury potwierdzające dokonanie sprzedaży tych towarów; kopię faktury otrzymuje dłużnik.

Fakturę wystawia się, jeżeli na dłużniku spoczywa obowiązek podatkowy związany ze sprzedażą towarów. Faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna spełniać warunki, o których mowa w § 9 i § 11 ust. 1, jak również zawierać nazwę i adresy organów egzekucyjnych, określonych w ust. 1; jako sprzedawcę wpisuje się w fakturze nazwę i adres dłużnika, przy czym za podpisy osób uprawnionych do wystawienia faktury uważa się podpisy kierowników organów egzekucyjnych (lub osób przez nich upoważnionych), o których mowa w ust. 1 (§ 24 ust. 2 i ust. 3 cyt. rozporządzenia).

Zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 11 ww. rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu.

Jak stanowi ust. 7 ww. przepisu, w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług objętych stawką podatku niższą od określonej w art. 41 ust. 1 ustawy oraz dostawy towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, dane określone w ust. 1 pkt 4 obejmują również symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, chyba że ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy nie powołują tego symbolu. W tym przypadku należy podać przepis, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie lub obniżoną stawkę podatku.

Oznacza to, iż w przypadku dostawy towarów korzystających ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na fakturze VAT dokumentującej taką czynność winno się wykazać kwotę transakcji ze wskazaniem, iż czynność taka jest zwolniona od podatku i podstawę prawną tego zwolnienia.

Wyjaśnić należy także, iż na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług czynności handlowe dzielą się na niepodlegające ustawie o VAT - będące w ten sposób nieopodatkowane - oraz objęte ustawą, tj. podlegające opodatkowaniu. Te ostatnie w obowiązującym kształcie ustawy, mogą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. O ile w pierwszym przypadku dokonujący dostawy nie ma obowiązku jej dokumentowania, o tyle w drugim, podmiot dokonujący sprzedaży winien transakcję taką udokumentować fakturą VAT - a w przypadku towarów lub usług zwolnionych także wskazać, iż sprzedaż taka jest "zwolniona z VAT".

Zgodnie ze stanem faktycznym zawartym we wniosku, Zainteresowany w listopadzie 2007 r. nabył w drodze licytacji komorniczej nieruchomość. Głównym - i jedynym dokumentem - potwierdzającym fakt nabycia obiektu jest postanowienie Sądu Rejonowego w J (...), przysądzające Wnioskodawcy prawo wieczystego użytkowania gruntu oraz prawo własności zabudowań. Zainteresowany nie otrzymał od Komornika Sądu dokonującego zbycia, faktury dokumentującej sprzedaż nieruchomości. Wnioskodawca zwrócił się do ww. Komornika o wystawienie i wydanie takiej faktury, która w sposób jednoznaczny określałaby, iż nabycie nieruchomości nastąpiło ze stawką "zwolnioną" od podatku VAT. Komornik Sądu odmówił wystawienia faktury, uzasadniając ten fakt pisemną odpowiedzią Urzędu Skarbowego w J (...), otrzymaną na zapytanie o powinność odprowadzenia przez organ egzekucyjny podatku VAT (dotyczący sprzedaży przedmiotowej nieruchomości). Komornik wskazał, iż w przedmiotowej sprawie nie ma on obowiązku odprowadzania podatku VAT, a brak obowiązku naliczenia i odprowadzenia podatku od towarów i usług skutkuje, brakiem dla Komornika zobowiązania w postaci faktury VAT. Dodatkowo Wnioskodawca uzyskał w Wydziale Ksiąg Wieczystych odpis aktu notarialnego z 2003 r., który potwierdza, że dłużnik (licytowany przez ww. komornika) nabył budynek - jako używany - ze stawką "zwolnione z VAT".

Mając na względzie treść powołanych wyżej przepisów oraz stan faktyczny sprawy wskazać należy, iż posiadane przez Wnioskodawcę dokumenty - postanowienie Sądu Rejonowego przysądzające prawo wieczystego użytkowania oraz prawo własności zabudowań, pisemna odmowa wystawienia faktury VAT przez Komornika (wraz z opisem przyczyny odmowy) oraz odpis aktu notarialnego z 2003 r. - są niewystarczające w przypadku dostawy nieruchomości zabudowanej podlegającej opodatkowaniu, korzystającej jednocześnie ze zwolnienia od podatku. Czynność taka, tj. podlegająca ustawie o VAT będąca jednocześnie "zwolniona od podatku VAT" stosownie do treści powołanych przepisów ustawy oraz rozporządzenia, winna być udokumentowana fakturą.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl