ILPP1/443-865/09-4/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 października 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-865/09-4/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2009 r. (data wpływu 22 lipca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 sierpnia 2009 r. (data wpływu 26 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na usługi edukacyjne świadczone w formie blended-learning - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie stawki podatku VAT na usługi edukacyjne świadczone w formie blended-learning. W dniu 26 września 2009 r. wniosek uzupełniono o brakujący podpis.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka, której jednym z podstawowych rodzajów działalności jest działalność z zakresu nauki języków obcych, tj. usług edukacyjnych (PKWiU 80), planuje poszerzenie swojej oferty edukacyjnej o szkolenia w formie bledned-learning, tj. szkolenie prowadzone przez trenerów i lektorów przy wykorzystaniu programów informatycznych dostarczanych drogą elektroniczną przez Internet w ramach zakupionych licencji na korzystanie z platformy e-learningowej lub opłat abonamentowych. Taka forma świadczenia usług edukacyjnych ma na celu zapewnienie wyższej jakości kształcenia, większej dostępności i elastyczności usług edukacyjnych oraz ułatwianie pracy trenerom i lektorom.

Świadczona usługa będzie obejmowała wszystkie elementy kosztów związanych ze świadczoną przez Spółkę usługą oraz inne elementy kształtujące w efekcie kwotę żądaną od nabywcy. Zainteresowany będzie dokonywał wyłącznie sprzedaży usługi edukacyjnej, natomiast koszty dodatkowe, które będzie ponosić (np. opłaty licencyjne lub abonamentowe) będą wchodziły w skład podstawowej czynności jaką jest wyświadczenie usługi.

Świadczona przez Spółkę usługa sklasyfikowana jest pod symbolem PKWiU 80.42.

Dnia 26 sierpnia 2009 r. wniosek uzupełniono o brakujący podpis.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy świadczenie usług edukacyjnych - szkolenie w formie blended-learning - powinno być sklasyfikowana jako usługa edukacyjna zwolniona od podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczona usługa będzie obejmowała wszystkie elementy kosztów związanych ze świadczoną przez Spółkę usługą oraz inne elementy kształtujące w efekcie kwotę żądaną od nabywcy. Zainteresowany będzie dokonywał wyłącznie sprzedaży usługi edukacyjnej, natomiast koszty dodatkowe, które będzie ponosić (np. opłaty licencyjne lub abonamentowe) będą wchodziły w skład podstawowej czynności jaką jest wyświadczenie usługi. Tak więc koszty ponoszone w związku i z tytułu świadczonej usługi, winny nie tylko wchodzić w ramy tego samego rodzaju czynności, ale winny być opodatkowane według stawki podatkowej właściwej dla realizacji tegoż świadczenia, czyli świadczonej usługi.

Celem przedmiotowej usługi jest przede wszystkim zdobycie wiedzy przez uczestników szkoleń i uzyskanie w ten sposób odpowiednich kwalifikacji, co stanowi o jej edukacyjnym charakterze. Podstawowym założeniem opisanej formy szkolenia jest uczestnictwo ze strony organizatora szkolenia (spółki), osób zatrudnionych bezpośrednio w Spółce. Edukacyjny charakter usługi oraz znacząca rola czynnika ludzkiego, jako jednego z głównych elementów świadczonych usług, poza wykorzystaniem internetowych programów informatycznych, pozwala zakwalifikować świadczoną usługę jako usługę klasyfikowaną na podstawie przepisów o statystyce publicznej pod symbolem PKWiU 80, a tym samym uznać jako czynność zwolnioną od podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

W opisie działu 80 PKWiU opisane zostały "usługi w zakresie edukacji" obejmujące m.in. " (...) usługi w zakresie szkolnictwa dla dorosłych oraz innych form kształcenia (...). Nauczanie może odbywać się na kursach dziennych i wieczorowych, przez radio i telewizję, Internet lub drogą korespondencyjną".

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki. Wysokość opodatkowania towarów i usług będących przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, nie wymienionych w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej wynosi 22% (art. 41 ust. 13 ww. ustawy).

Świadczona przez Spółkę usługa jest sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 80.42, a tym samym zawiera się w wykazie usług zwolnionych od podatku stanowiącego załącznik nr 4 do wyżej powołanej ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Natomiast, przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Jak stanowi art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zauważyć należy, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych. Zaliczanie określonej usługi do właściwego grupowania należy jednak do obowiązków usługodawcy. Wynika to z faktu, że to właśnie on posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego sklasyfikowania wykonywanej usługi do odpowiedniego grupowania.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

I tak, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 7 tego załącznika, tj. w "wykazie usług zwolnionych od podatku" wymienione zostały usługi o symbolu PKWiU ex 80 - "usługi w zakresie edukacji". Stosownie do objaśnień zawartych w załącznikach do ustawy symbol ex oznacza, że stawka podatku odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa usługi". Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

W związku z powyższym, istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie wg PKWiU wykonywanych usług przez Wnioskodawcę.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca, którego jednym z podstawowych rodzajów działalności jest działalność z zakresu nauki języków obcych, tj. usług edukacyjnych (PKWiU 80), planuje poszerzenie swojej oferty edukacyjnej o szkolenia w formie bledned-learning. Szkolenie to prowadzone będzie przez trenerów i lektorów przy wykorzystaniu programów informatycznych dostarczanych drogą elektroniczną przez Internet w ramach zakupionych licencji na korzystanie z platformy e-learningowej lub opłat abonamentowych. Zainteresowany będzie dokonywał wyłącznie sprzedaży usługi edukacyjnej, natomiast koszty dodatkowe, które będzie ponosić (np. opłaty licencyjne lub abonamentowe) będą wchodziły w skład podstawowej czynności jaką jest świadczenie usługi. Ponadto, jak wskazał Wnioskodawca, świadczona usługa jest sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 80.42.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż usługi edukacyjne świadczone w formie blended-learning mieszczące się w grupowaniu PKWiU 80 "Usługi w zakresie edukacji", korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako wymienione w poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy.

Nadmienić należy, iż tut. Organ nie jest uprawniony do klasyfikacji usług, w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę grupowanie usług.

Należy podkreślić, iż w świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków usługodawcy. W przypadku trudności w ustaleniu przez podmiot właściwego grupowania według PKWiU w odniesieniu do świadczonych usług jednostką uprawnioną do wydawania opinii klasyfikacyjnych jest Urząd Statystyczny w Łodzi (Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl