ILPP1/443-854/09-4/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 października 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-854/09-4/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytutu, przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2009 r. (data wpływu 20 lipca 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 2 października 2009 r. (data wpływu 5 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT związanego z zakupami towarów i usług odnoszących się do projektu pn. "Polskie szczepy T. w ochronie roślin i zagospodarowaniu odpadów organicznych" współfinansowanego ze środków Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT związanego z zakupami towarów i usług odnoszących się do projektu pn. "Polskie szczepy T.w ochronie roślin i zagospodarowaniu odpadów organicznych" współfinansowanego ze środków Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013. W dniu 5 października 2009 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Instytut X - nazywany dalej "Instytut" - jest jednostką badawczo - rozwojową z siedzibą w S., jako członek - koordynator Konsorcjum (umowa konsorcjum z dnia 3 marca 2009 r.) - współuczestniczyć będzie w realizacji projektu zatytułowanego: "Polskie szczepy T. w ochronie roślin i zagospodarowaniu odpadów organicznych" - nazywany dalej "projekt" - współfinansowanego środkami otrzymywanymi w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013, w poddziałaniu 1.3.1.

Jako główny cel projektu wskazać należy:

1.

wytworzenie biopreparatów zawierających zespoły wyselekcjonowanych, polskich szczepów grzybów T., do kompleksowego wykorzystania w integrowanych uprawach warzyw, jako alternatywa dla środków chemicznych, stosowanych do poprawy wzrostu i zdrowotności roślin,

2.

opracowanie technologii produkcji tych biopreparatów z wykorzystaniem odpadów oraz technologii ich stosowania do utylizacji i poprawy stanu sanitarnego odpadów organicznych z gospodarstw ogrodniczych i przemysłu przetwórstwa rolno-spożywczego.

Zgodnie z umową Konsorcjum, celem jaki stawiają sobie Partnerzy Konsorcjum jest m.in.:

* opracowanie preparatu na bazie rodzimych szczepów T., przystosowanych do polskich warunków upraw oraz technologii ich kompleksowego stosowania w integrowanej i ekologicznej uprawie roślin, jako zapraw nasiennych, doglebowo i w formie oprysków;

* wykorzystanie przy produkcji wyżej wymienionych preparatów odpadowych materiałów organicznych;

* wykorzystanie "szczepionek" z grzybami T. do kompostowania odpadów z gospodarstw rolnych oraz przedsiębiorstw przemysłu rolno-spożywczego;

* wdrożenie nowych technologii, wypracowanych w ramach wspólnych badań, do praktyki gospodarczej.

W ramach projektu realizowanego przez członków Konsorcjum, którego koordynatorem jest Instytut, realizowane będą następujące etapy prac badawczych:

1.

Selekcja szczepów T. pod względem obecności cech wskazujących na ich korzystne działanie na wzrost i zdrowotność roślin warzywnych, zdolność do kolonizacji strefy korzeniowej oraz utylizacji odpadów organicznych. Selekcja prowadzona za pomocą systemu A (...) opracowanego dla potrzeb projektu.

2.

Wybór i uzdatnianie organicznych materiałów odpadowych do produkcji biomasy grzybów z rodzaju T., do stosowania doglebowego oraz jako zaprawy nasienne. Wyniki uzyskane w tym zadaniu będą również wykorzystane przy produkcji szczepionek zawierających zarodniki grzyba na nośnikach organicznych.

3.

Opracowanie technologii wytwarzania biomasy zarodników wyselekcjonowanych szczepów T. do produkcji biopreparatów, a także określenie ich żywotności i przydatności do przechowywania.

4.

Zastosowanie zarodników i biomasy T. w integrowanej produkcji warzyw. Oceniana będzie skuteczność wybranych izolatów grzybów, stosowanych jako mieszanki kilku szczepów, w zwiększaniu potencjałów plonotwórczych niektórych gatunków warzyw.

5.

Określenie skuteczności preparatów zawierających grzyby z rodzaju T. w ochronie wybranych gatunków warzyw przed patogenami infekcyjnymi. W doświadczeniach polowych będzie prowadzony monitoring występowania i nasilenia chorób roślin, po ich wcześniejszym traktowaniu preparatami T. w połączeniu ze zmniejszonymi dawkami fungicydów.

6.

Badanie wpływu dodatku nowych preparatów na poprawę właściwości gleby i podłoży w uprawach pod osłonami, na stan odżywienia roślin oraz dostępność makro-i mikro składników.

7.

Monitoring zastosowanych izolatów T. w środowisku glebowym - badania molekularne dotyczące przeżywalność szczepów pożytecznych grzybów, wprowadzonych do nowego środowiska.

8.

Ocena trwałości i jakości rozbiorczej warzyw wyprodukowanych z użyciem nowych preparatów zawierających grzyby T.

9.

Zastosowanie preparatów z T. w przydomowych kompostownikach oraz do odzysku odpadową metodą R3 (kompostownia) w gospodarstwach warzywniczych i zakładach rolno-spożywczych.

Planowane jest, że po zakończeniu projektu część rezultatów będzie wprowadzona do zastosowania w formie wdrożeń (techniki oraz zalecenia stosowania nowych preparatów w uprawie integrowanej i ekologicznej warzyw, technologie kompostowania odpadów z T.). W przypadku organicznych materiałów nośnikowych oraz preparatów z T. podjęte zostaną próby opatentowania oraz skomercjalizowania technologii ich produkcji.

Dnia 5 października 2009 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek wskazując, iż majątkowe prawa do wyników prac uzyskanych przez określoną Stronę (Instytut lub Konsorcjum) w ramach realizacji Projektu przysługują tej Stronie na wszystkich polach eksploatacji. W razie wspólnego uzyskania wyników prac w ramach realizacji Projektu, Strony zobowiązują się uregulować w odrębnej umowie zasady wykonywania autorskich praw majątkowych do tych wyników. Natomiast prawa patentowe do wyników prac mających cechy wynalazku użytkowego, uzyskanych przez daną Stronę w ramach realizacji Projektu, przysługują tej Stronie. Strona posiada prawo do dokonywania zgłoszeń patentowych na wynalazki lub wzory użytkowe. W razie wspólnego uzyskania wyników prac w ramach realizacji zadań Projektu mających cechy wynalazku lub wzoru użytkowego, Strony uregulują zasady wspólności praw do patentu lub prawa ochronnego w odrębnej umowie.

Ponadto Zainteresowany wyjaśnił, iż - mając na względzie przepisy prawa krajowego oraz zasady regulacji wspólnotowych dotyczących podatku od wartości dodanej - dla istnienia prawa do rozliczania VAT naliczonego nie jest koniecznym występowanie bezpośredniego związku przyczynowo - skutkowego pomiędzy zakupami a czynnościami z prawem do rozliczania podatku od towarów i usług. Oznacza to, że dla zrealizowania prawa do rozliczenia podatku naliczonego nie jest niezbędnym, aby w każdym przypadku podatnik - już na etapie dokonywania zakupu - wskazał konkretną przyszłą lub zaistniałą czynność opodatkowaną (względnie nie podlegającą opodatkowaniu ale z prawem do rozliczania VAT), z którą byłby powiązany dokonany zakup. Nie zmienia to faktu, iż podatnik musi - nie tylko w ogólny sposób - powiązać zakupy ze sprzedażą opodatkowaną (względnie niepodlegającą ale z prawem do rozliczenia VAT). Stanowi o tym interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie z dnia 6 maja 2005 r. PP I 443/405/05, S. Podatkowy 2005.7.34.

Jak podaje Zainteresowany w analizowanym przypadku Instytut - w ramach prowadzonej działalności naukowej - prowadził będzie badania, których celem jest opracowanie nowoczesnych preparatów na bazie rodzimych szczepów T., przystosowanych do polskich warunków uprawy oraz technologii ich kompleksowego stosowania w integrowanej i ekologicznej uprawie roślin, jako zapraw nasiennych, doglebowo i w formie oprysków. Planowane jest, że opracowane nowoczesne preparaty na bazie rodzimych szczepów t. będą komercjalizowane poprzez ich udostępnienie producentom warzyw w systemie integrowanym, producentom warzyw w systemie ekologicznym, właścicielom ogródków działkowych i producentom. W konsekwencji stwierdzić należy, iż na etapie dokonywania zakupów Instytut może przyjąć, że są one powiązane ze sprzedażą opodatkowaną. Skutkiem powyższego jest uprawnienie Instytutu do rozliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabywanych na potrzeby realizacji projektu.

Wnioskodawca wskazał także, iż Instytut posiadając status zarejestrowanego czynnego podatnika VAT w bieżącej działalności wykonuje świadczenia opodatkowane podatkiem od towarów i usług, i korzysta z prawa do rozliczenia podatku naliczonego. Jednocześnie zaznacza, że przedmiot projektu zawiera się w przedmiocie podstawowej działalności Instytutu, na którą składają się czynności opodatkowane VAT (pomimo, że Instytut jest jednostką badawczo-rozwojową, to zgodnie z innymi przepisami, wykonuje działalność gospodarczą).

W konsekwencji tego, nawet gdyby planowana komercjalizacja nie powiodła się (czego Instytut nie spodziewa się), wówczas efekty badań i tak mogłyby w przyszłości być wykorzystane na potrzeby wykonywania czynności z prawem do odliczenia podatku naliczonego. Jak bowiem zawarto w Studium Wykonalności, przygotowanym na potrzeby pozyskania środków w ramach zewnętrznego finansowania, projekt jest kontynuacją prac prowadzonych w Pracowni Mikrobiologii i w konsekwencji nie jest wykluczona implementacja i wykorzystanie wyników w przyszłej działalności opodatkowanej (w tym miejscu należy nadmienić, że począwszy od czerwca 2005 r. same usługi naukowo-badawcze opodatkowane są podatkiem VAT przy zastosowaniu stawki podstawowej), czyli dają prawo do rozliczenia podatku naliczonego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Instytut ma prawo do odliczenia VAT naliczonego zawartego w cenie świadczeń (towarów i usług) nabywanych na potrzeby realizacji projektu "Polskie szczepy T. w ochronie roślin i zagospodarowaniu odpadów organicznych" współfinansowanego środkami otrzymywanymi w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, Instytut jako zarejestrowany czynny podatnik VAT, ma prawo do rozliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabywanych na potrzeby realizacji projektu "Polskie szczepy T. w ochronie roślin i zagospodarowaniu odpadów organicznych" (dalej: "projekt") współfinansowanego środkami otrzymywanymi w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013, w podziałaniu 1.3.

W myśl zasady zapisanej w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - dalej "ustawa o VAT", zarejestrowany czynny podatnik VAT uprawniony jest do rozliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi i nie zwolnionymi od VAT (wyjątkiem są zakupy związane z czynnościami nie opodatkowanymi ale z prawem do odliczenia podatku naliczonego - wyjątek nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Przez taką regulację ustawodawca podatkowy wprowadził do polskiego podatku od towarów i usług jedną z podstawowych reguł VAT - zasadę neutralności.

Jednocześnie, w art. 90 ustawy o VAT, prawodawca podatkowy zastrzegł, że jeżeli podatnik wykonuje zarówno czynności z prawem do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje (np. zwolnione), wówczas podatek naliczony przy nabywaniu towarów i usług związanych z czynnościami z prawem od rozliczenia musi być oddzielony od VAT zawartego w cenie towarów i usług powiązanych z czynnościami bez prawa do rozliczenia.

Tylko podatek naliczony w cenie zakupów związanych wyłącznie z czynnościami z prawem od odliczenia podlega odliczeniu w całości, tzn. w pierwszym przypadku podatnik rozlicza cały podatek naliczony; w drugim VAT w ogóle nie podlega odliczeniu.

Jeżeli jednak podatnik wykonuje zarówno czynności z prawem do odliczenia jak i bez takiego prawa to zazwyczaj część zakupów musi powiązać zarówno z czynnościami bez prawa do rozliczania VAT jak i z takim prawem. VAT od takich zakupów - tj. związanych z jedną jak i drugą kategorią wykonywanych przez niego świadczeń - co do zasady odliczany jest przy zastosowaniu proporcji (tj. według procedury odliczania częściowego).

Co do zasady sposób (źródła) finansowania zakupów nie ma znaczenia dla istnienia lub nie istnienia prawa do rozliczania podatku naliczonego.

Tym samym jedynym kryterium jakie winno być w takim przypadku zastosowane przy dokonywaniu rozstrzygnięcia czy podatnikowi przysługuje prawo do rozliczenia VAT naliczonego zawartego w cenie nabywanych towarów i usług, które finansowane są środkami uzyskanymi w ramach dotacji, jest związek takich zakupów z czynnościami z prawem do rozliczenia VAT. Zaznaczyć przy tym należy, że dla istnienia prawa do rozliczenia VAT naliczonego nie jest koniecznym istnienie bezpośredniego związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy zakupami a czynnościami z prawem do rozliczania podatku od towarów i usług. Zatem nie w każdym przypadku podatnik ma obowiązek wskazać konkretne czynności opodatkowane (względnie nie podlegające opodatkowaniu ale z prawem do rozliczania VAT), z którymi powiązany jest zakup, musi jednak mieć możliwość wykazania, iż zakupy służą (choćby w sposób pośredni) świadczeniom, które mogą być sklasyfikowane jako uprawniające do rozliczenia VAT naliczonego.

Na potwierdzenie powyższego stanowiska Wnioskodawca powołuje pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie z dnia 6 maja 2005 r., PP I 443/405/05, w którym stwierdzono, iż: "Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje także w przypadku, gdy związek pomiędzy podatkiem naliczonym (zakupami) a wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi ma charakter pośredni. Nie zawsze istnieje zatem konieczność wskazania bezpośredniego związku danego zakupu towaru lub usługi z konkretną transakcją opodatkowaną". Biorąc pod uwagę powyższe, stwierdzić należy, że jeżeli podmiot posiadający status zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT dokonuje zakupów związanych z czynnościami z prawem do rozliczenia podatku naliczonego, prawo do dokonania rozliczania VAT zawartego w cenie takich zakupów przysługuje mu nawet wówczas, gdy wydatki finansowane są środkami z dotacji. Jedynym kryterium decydującym o prawie do rozliczenia VAT jest związek zakupu z (chociażby tylko potencjalnymi) czynnościami z prawem do rozliczenia.

Wnioskodawca powołuje się ponadto na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Poznań Nowe-Miasto z dnia 15 stycznia 2007 r. ZPA/443-80/2006. Zainteresowany wskazuje, iż w jego sprawie zastosowanie ma także postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście z dnia 27 lipca 2007 r. 1435/PP1/443-54/07/UK.

W opinii Wnioskodawcy, prace prowadzone w związku z realizacją projektu są typowymi dla Instytutu, tzn. pozostają w zgodzie z przedmiotem działalności Instytutu. Pomimo, że Instytut jest jednostką badawczo-rozwojową, to - zgodnie z odrębnymi przepisami - wykonuje działalność gospodarczą. Świadczenia realizowane przez Instytut w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, podobnie jak i świadczenia realizowane w ramach działalności statutowej (tj. naukowo-badawczej) podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Skoro więc Instytut jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i wykonuje czynności z prawem do rozliczenia VAT naliczonego, to jako takiemu przysługuje mu prawo do rozliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie tych wszystkich towarów i usług, które nie mogą być przyporządkowane bezpośrednio do świadczeń bez prawa do rozliczenia VAT (np. zwolnionych). Z założeń projektu absolutnie nie wynika, aby efekty prac prowadzonych w ramach takiego przedsięwzięcia miały być bezpośrednio powiązane z czynnościami bez prawa do rozliczenia VAT naliczonego. Wprost przeciwnie, Partnerzy Konsorcjum zawiązanego na potrzeby pozyskania środków i realizacji projektu planują wdrożenie nowych technologii, wypracowanych w ramach wspólnych badań, do praktyki gospodarczej; przewidywane też jest podjęcie prób opatentowania oraz skomercjalizowania technologii organicznych materiałów nośnikowych oraz preparatów z T.

Powyższe decyduje o tym, iż Instytutowi, jako zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi VAT, przysługuje prawo do rozliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie świadczeń nabywanych na potrzeby prowadzonej działalności, a nie przyporządkowanych bezpośrednio do czynności bez prawa do rozliczenia VAT.

Ponadto, należy zwrócić uwagę na to, że skoro prace prowadzone w ramach projektu są typowymi dla działalności Instytutu (która to podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i nie jest z tego podatku zwolniona), to nawet gdyby ich efekty nie były bezpośrednio wykorzystane do wykonania czynności opodatkowanych albo niepodlegających ale z prawem do rozliczenia VAT, może - i zapewne będą - w przyszłości (w całości lub w części) wykorzystane na potrzeby realizowania świadczeń z prawem do rozliczenia VAT.

Takie "podejście" do świadczeń wykonywanych przez jednostki badawczo rozwojowe zaprezentował wprost sam ustawodawca, który począwszy od 1 czerwca 2005 r. nakazał opodatkować działalność naukowo-badawczą VAT naliczanym według stawki podstawowej 22%.

Biorąc zatem pod uwagę zaprezentowane powyżej argumenty należy stwierdzić, że Instytut, jako zarejestrowany czynny podatnik VAT ma prawo do rozliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabywanych na potrzeby realizacji projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), dalej zwanej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Jak wynika z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit..a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do treści art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. W myśl ust. 2 powołanego przepisu, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Należy zauważyć, iż formułując w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonywane są w celu ich wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej podatnika.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył również mechanizmy, które nakazują podatnikowi korektę podatku naliczonego w przypadku, gdyby dokonane przez niego odliczenie podatku z tytułu zrealizowanych zakupów okazało się w przyszłości z różnych względów nieuzasadnione.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca współuczestniczy w realizacji projektu pn. "Polskie szczepy T. w ochronie roślin i zagospodarowaniu odpadów organicznych" współfinansowanego ze środków Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013. Majątkowe prawa do wyników prac uzyskanych przez określoną Stronę przysługują tej Stronie na wszystkich polach eksploatacji. Analogicznie przysługują konkretnej Stronie prawa patentowe do wyników prac mających cechy wynalazku użytkowego a powstałych w związku z projektem. Po zakończeniu projektu część rezultatów będzie wprowadzona do zastosowania w formie wdrożeń. Podjęte zostaną także próby opatentowania i skomercjalizowania technologii ich produkcji. Planowane jest, że opracowane nowoczesne preparaty na bazie rodzinnych szczepów t. będą komercjalizowane poprzez ich udostępnianie producentom warzyw, właścicielom ogródków działkowych i producentom. W konsekwencji - jak wskazał Wnioskodawca - na etapie dokonywania zakupów Instytut może przyjąć, że są one powiązane ze sprzedaż opodatkowaną. Zainteresowany jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i w bieżącej działalności wykonuje świadczenia opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Ponadto przedmiot projektu zawiera się w przedmiocie podstawowej działalności Instytutu, na którą składają się czynności opodatkowane VAT.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z projektem pn. "Polskie szczepy T. w ochronie roślin i zagospodarowaniu odpadów organicznych" w zakresie w jakim efekty projektu będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Powyższe wynika z faktu, iż - jak wskazuje Wnioskodawca - zakupy towarów i usług są związane z przyszłymi czynnościami opodatkowanymi podatnika. Skutkiem powyższego Wnioskodawca będzie mógł odliczyć podatek VAT na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT z uwzględnieniem jednak przepisów art. 90 i art. 91 ustawy, oraz ograniczeń zawartych w art. 88 ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl