ILPP1/443-854/08-3/BD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-854/08-3/BD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko X Szpitala, przedstawione we wniosku z dnia 1 września 2008 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu: 8 września 2008 r., do Biura KIP w Lesznie: 9 września 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 października 2008 r. (data wpływu: 18 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT z tytułu realizacji projektu: "Docieplenie..." dofinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT z tytułu realizacji projektu: "Docieplenie..." dofinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wniosek uzupełniono w dniu 18 listopada 2008 r. o doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

X Szpital jest publicznym zakładem opieki zdrowotnej. Posiada osobowość prawną i prowadzi działalność w zakresie ochrony zdrowia pod symbolem PKD 811Z. Organem nadzorującym jest Dolnośląski Urząd Marszałkowski we W.

Sprzedaż usług medycznych związana z prowadzoną działalnością na rzecz ochrony zdrowia - zgodnie z obowiązującymi przepisami krajowymi - jest zwolniona od podatku od towarów i usług. Zatem nie istnieje możliwość odliczania podatku VAT zawartego w cenie zakupionych towarów i usług, bowiem nie są one związane z czynnościami opodatkowanymi, tym samym Szpitalowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT. Nie mając możliwości odliczenia podatku VAT, Szpital ostatecznie ponosi koszty VAT opłacając faktury wystawione przez swoich wykonawców za dostarczone rzeczy bądź usługi.

W dniu 23 lipca 2004 r. zostały złożone dwa wnioski o dofinansowanie projektów z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) pod nazwą:

1.

Zakup (...),

2.

Docieplenie (...).

Realizując wymienione projekty dokonano zakupu mikroskopu z kamerą cyfrową, echokardiografu, aparatu wielofunkcyjnego do usg, mamografu, aparatu rtg z torem wizyjnym, aparatu rtg z ramieniem C oraz wykonano termomodernizację budynków szpitalnych. Całkowity koszt brutto projektów zamknął się w kwocie około czterech milionów złotych.

W dniu 30 czerwca 2005 r. Szpital podpisał umowę na dofinansowanie wyżej wymienionych projektów i w ślad za tym zostały złożone stosowne dokumenty o refundację poniesionych nakładów zarówno na zakup sprzętu jak i docieplenie budynków. W związku z tym, że zawarta umowa o dofinansowanie nie wyłączała możliwości opłacenia podatku od towarów i usług ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach ZPORR, uznano, iż zawarty w cenie nabycia podatek VAT jest wydatkiem kwalifikującym się do objęcia wsparciem, gdyż zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego Szpitalowi nie przysługuje prawo jego późniejszego zwrotu lub odliczenia od podatku należnego. Zakończenie realizacji projektów nastąpiło w dniu 31 grudnia 2005 r., które w części, tzn. do wysokości 75% wartości brutto były finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy oraz w 25% ze środków własnych. Obecnie Dolnośląski Urząd Wojewódzki we W Wydział Zarządzania Funduszami Europejskimi, wystąpił o dodatkowe wyjaśnienie w przedmiocie odliczenia podatku naliczonego w realizowanych projektach, co wiąże się z ewentualnym zaliczeniem podatku VAT w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków częściowo bezzwrotnej pomocy w ramach funduszy, do wydatków niekwalifikowanych.

Ponadto z pisma uzupełniającego z dnia 17 października 2008 r. wynika, że docieplone pomieszczenia w ramach przedmiotowego projektu są (były) przedmiotem najmu/dzierżawy w zakresie przedstawionym w załączonej do pisma tabeli.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jeżeli dokonane zakupy w ramach projektu pod nazwą: "Docieplenie..." współfinansowanego z funduszy pomocowych są obciążone podatkiem od towarów i usług, to czy koszt podatku VAT w sytuacji Szpitala kwalifikuje się do współfinansowania z funduszu ZPORR.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek od towarów i usług jest wydatkiem kwalifikującym się do objęcia wsparciem finansowym. Zakupy wynikające ze zrealizowanego projektu dofinansowanego w ramach Funduszu ZPORR nie były związane z czynnościami opodatkowanymi, w związku z tym nie przysługuje prawo do obniżenia należnego podatku o kwotę naliczonego podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ponadto, zgodnie z art. 90 ust. 1 i ust. 2 powołanej ustawy w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w ust. 2 ustala się, zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

W myśl art. 90 ust. 4 cyt. ustawy proporcję, o której mowa w ust. 3 określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu. Przepis ten stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna (art. 90 ust. 8 ustawy).

W przypadku, gdy proporcja, o której mowa wyżej przekroczy 98%, podatnik ma prawo do obniżenia podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, a jeżeli nie przekroczyła 2%, podatnik nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 90 ust. 10 ustawy).

Kwota podatku naliczonego do odliczenia ustalona na podstawie proporcji wyliczonej przy zastosowaniu powyższych zasad, nie jest jednak ostateczna.

Zgodnie bowiem z art. 91 ust. 1 ustawy po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4, a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawowa stawka podatku - w myśl art. 41 ust. 1 ww. ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy o VAT, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 9 ww. załącznika do ustawy wymieniono usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU ex 85), z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2).

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Wnioskodawca jako publiczny zakład opieki zdrowotnej, świadczy usługi medyczne - zwolnione od podatku VAT. Szpital otrzymał od Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego dofinansowanie na realizację projektu pod nazwą: "Docieplenie...", w ramach którego dokonał docieplenia budynków szpitala.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu związane są ze świadczeniem usług w zakresie ochrony zdrowia, zwolnionych od podatku VAT oraz z czynnościami opodatkowanymi, bowiem docieplone pomieszczenia są lub były przedmiotem najmu, bądź dzierżawy.

Zatem w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z uwzględnieniem zasad wynikających z art. 90 ust. 1 i następnych ustawy o VAT.

Nadto zauważa się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych.

Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Rozstrzygnięcie dotyczące prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizacji projektu: "Zakup...", dofinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, zawarte zostało w odrębnej interpretacji o nr: ILPP1/443-854/08-2/BD z dnia 20 listopada 2008 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl