ILPP1/443-85/10-5/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-85/10-5/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu Usług Komunalnych, przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2010 r. (data wpływu 25 stycznia 2010 r.), uzupełnionym pismami z dnia 24 marca 2010 r. (data wpływu 26 marca 2010 r.) oraz z dnia 9 kwietnia 2010 r. (data wpływu 14 kwietnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na usługi wynajmu hali sportowej na zajęcia sportowe oraz na usługi polegające na organizacji turniejów sportowych, za które są pobierane opłaty za uczestnictwo - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na usługi wynajmu hali sportowej na zajęcia sportowe oraz na usługi polegające na organizacji turniejów sportowych, za które są pobierane opłaty za uczestnictwo. Powyższy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 24 marca 2010 r. oraz z dnia 9 kwietnia 2010 r. o doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego oraz o dokument, z którego wynika upoważnienie do reprezentowania Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka z o.o. (100% udziałów Gminy) ma podpisaną umowę z Gminą na zarządzanie halą widowiskowo-sportową, której właścicielem jest Gmina. W ramach tej umowy Spółka jako zarządca w imieniu Gminy wystawia faktury za wynajem hali na zajęcia sportowe podmiotom gospodarczym i osobom fizycznym naliczając VAT według stawki 22%. Wnioskodawca wystawia również faktury za uczestnictwo w turniejach sportowych stosując stawkę VAT zwolnioną. Spółka klasyfikuje tą usługę wg PKWiU 92.62.12. Dochody z tytułu tych usług są dochodami Gminy.

Wnioskodawca w uzupełnieniu do wniosku z dnia 24 marca 2010 r. oraz z dnia 9 kwietnia 2010 r. poinformował, iż świadczone przez Spółkę usługi wynajmu hali sportowej na zajęcia sportowe sklasyfikowane są wg PKWiU pod symbolem 92.61.10-00.00 - "usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych". Spółka również wskazała, iż jako zarządca hali w imieniu Gminy organizuje turnieje i zawody sportowe, a dochody z tej działalności są dochodami Gminy. Z tytułu tej działalności ani Spółka, ani Gmina nie ma na celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, a wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągnie, przeznacza na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy przy wynajmie hali sportowej na zajęcia sportowe można zastosować 7% stawkę podatku VAT.

2.

Jaką stosować stawkę VAT do pobieranej opłaty za uczestnictwo w turnieju sportowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie wynajmu hali sportowej zgodnie z załącznikiem nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług można stosować 7% stawkę VAT, a z tytułu opłat za udział w turniejach sportowych zwolnienie od podatku, zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy (załącznik nr 4).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w świetle art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast, przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Wobec powyższego, każde świadczenie na rzecz osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, uznawane jest na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, za usługę. Ta z kolei, w przypadku gdy jest odpłatna, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Podkreślenia wymaga, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych. Zaliczanie określonej usługi do właściwego grupowania należy jednak do obowiązków usługodawcy. Wynika to z faktu, że to właśnie on posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego sklasyfikowania wykonywanej usługi do odpowiedniego grupowania.

Należy zaznaczyć, że w myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług - do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy o VAT dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W załączniku tym, stanowiącym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, w pozycji 158 wymieniono "usługi w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych", zaliczone według PKWiU do grupowania 92.61.

Natomiast, stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 11 tego załącznika, tj. w "wykazie usług zwolnionych od podatku" wymienione zostały usługi o symbolu PKWiU ex 92 - "usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem1) - z wyłączeniem:

1.

usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,

2.

usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,

3.

usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),

4.

wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,

5.

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),

a.

usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,

b.

wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),

6.

działalności agencji informacyjnych,

7.

usług wydawniczych,

8.

usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12".

Zgodnie z objaśnieniem do załącznika nr 4 do ww. ustawy powyższe zwolnienie dotyczy wyłącznie tych usług związanych z rekreacją i sportem, które są świadczone przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług. Również z treści objaśnienia wynika, iż wskazany symbol PKWiU w pozycji nr 11 załącznika nr 4 do ww. ustawy wraz z oznaczeniem "ex" dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa usługi". Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Podkreślenia jednocześnie wymaga, iż ze zwolnienia od podatku VAT nie korzystają usługi związane z rekreacją i sportem, które nie spełniają warunku podanego w objaśnieniu oraz usługi, które zostały wymienione enumeratywnie w treści pozycji nr 11 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług jako wyłączone z tego zwolnienia, w tym m.in. "usługi w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61)".

Z przedłożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca zarządza halą widowiskowo-sportową, której właścicielem jest Gmina. W ramach zawartej pomiędzy stronami umowy Spółka jako zarządca w imieniu Gminy wystawia faktury za wynajem hali na zajęcia sportowe podmiotom gospodarczym i osobom fizycznym naliczając VAT według stawki 22%. Wnioskodawca poinformował, iż świadczone przez Spółkę usługi wynajmu hali sportowej na zajęcia sportowe sklasyfikowane są wg PKWiU 92.61.10-00.00 - "usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych". Spółka wystawia również faktury za uczestnictwo w turniejach sportowych stosując stawkę VAT zwolnioną. Zainteresowany klasyfikuje tą usługę wg PKWiU 92.62.12. Dochody z tytułu tych usług są dochodami Gminy. Spółka również wskazała, iż jako zarządca hali w imieniu Gminy organizuje turnieje i zawody sportowe, a dochody z tej działalności są dochodami Gminy. Z tytułu tej działalności ani Spółka, ani Gmina nie ma na celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, a wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągnie, przeznacza na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

W przedmiotowej sprawie najistotniejszą kwestią jest właściwe zaklasyfikowanie wg PKWiU wykonywanych usług przez Wnioskodawcę.

Wobec powyższego, należy stwierdzić, iż usługi wynajmu hali sportowej na zajęcia sportowe sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 92.61 "usługi w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych" mieszczą się w katalogu czynności, o których mowa w poz. 158 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 7%.

Natomiast, świadczone przez Zakład Usług Komunalnych usługi polegające na organizacji turniejów sportowych, za które są pobierane opłaty za uczestnictwo są zaklasyfikowane - jak wskazuje Wnioskodawca - do grupowania PKWiU 92.62.12. W takiej sytuacji, należy zauważyć, iż ww. usługi nie są wymienione w wyłączeniach zawartych w treści poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy. Przepisy dotyczące zwolnienia od podatku można jednak zastosować wyłącznie, gdy zostanie spełniona przesłanka, warunkująca jego zastosowanie, o której mowa w treści powołanego objaśnienia do poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy. Treść objaśnienia wskazuje, że zwolnienie to będzie dotyczyć wyłącznie określonego podmiotu świadczącego usługi w zakresie sportu i rekreacji, który nie ma jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągnie, przeznaczy na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług, przy uwzględnieniu "wyłączeń ze zwolnienia" wymienionych w treści załącznika. Z treści wniosku wynika, iż dla świadczenia usług o symbolu PKWiU 92.62.12, jest spełniony warunek, o którym mowa w treści objaśnienia do poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy, w związku z czym ww. usługi korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Odnosząc się do powołanych wyżej regulacji prawnych oraz przedstawionej we wniosku sytuacji tut. Organ udziela następujących odpowiedzi na pytania zawarte we wniosku:

Ad. 1

Usługi wynajmu hali sportowej na zajęcia sportowe świadczone przez Wnioskodawcę, które są sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 92.61 jako "usługi w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych", podlegają opodatkowaniu 7% stawką podatku VAT, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w związku z poz. 158 załącznika nr 3 do tej ustawy.

Ad. 2

Wnioskodawca świadcząc usługi polegające na organizacji turniejów sportowych, za które są pobierane opłaty za uczestnictwo sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 92.62.12, w związku ze spełnieniem warunku wskazanego w objaśnieniu do załącznika nr 4 do ustawy, korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Należy zaznaczyć, że Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane przez Wnioskodawcę.

Stosownie do zasad metodycznych klasyfikacji statystycznych - na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl