ILPP1/443-85/07-4/GZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 października 2007 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-85/07-4/GZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miejskiego Klubu Sportowego przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2007 r. (data wpływu 6 sierpnia 2007 r.) uzupełnione pismem z dnia 18 września 2007 r. (data wpływu do tutejszego Biura 20 września 2007 r.) numer MKS/L.dz.554/2007 o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania otrzymanej dotacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Klub jest organizacją pożytku publicznego. Gmina podjęła uchwałę o udzieleniu dotacji podmiotom, które nie są zaliczane do sektora finansów publicznych i nie działają w celu osiągania zysku - na cele publiczne związane z realizacją zadań Gminy. Na podstawie tej uchwały Klub otrzymał w roku bieżącym dotację na realizację zadania: "Promocja Gminy poprzez sport". Zainteresowany rozliczać się będzie z Gminą poprzez kalkulację kosztów realizacji usługi promocji Gminy. Wnioskodawca nie będzie wystawiał faktur VAT.

W ramach "Promocji Gminy poprzez sport" Miejski Klub Sportowy realizuje zadania polegające na:

a.

umieszczaniu nazwy Gminy w nazwach zespołów grających w Miejskim Klubie Sportowym,

b.

umieszczaniu logo Gminy na parkiecie w hali sportowej, gdzie rozgrywane będą mecze,

c.

promocji dzięki uruchamianiu w trakcie rozgrywek reklamowych banerów obrotowych z logo Gminy,

d.

umieszczaniu logo Gminy na ulotkach, plakatach, biletach itp. dotyczących działalności Klubu,

e.

umieszczeniu logo Gminy w sali konferencyjnej,

f.

promocji poprzez transmisję telewizyjną meczów emitowanych w telewizji o zasięgu lokalnym i ogólnopolskim,

g.

promocji poprzez transmisje radiowe,

h.

umieszczaniu nazwy Logo Gminy na dresach i strojach meczowych zawodniczek,

i.

promocji Gminy podczas meczów, obozów sportowych i turniejów,

j.

artykułach prasowych poświęconych drużynie w prasie regionalnej, wojewódzkiej i ogólnopolskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy należy naliczyć i odprowadzić podatek VAT od dotacji, którą Klub otrzyma od Gminy na realizację zadania "Promocja Gminy poprzez sport" podczas rozgrywek meczów drużyn Klubu Sportowego.

Zdaniem Wnioskodawcy otrzymana kwota dotacji nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdza się, co następuje.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 8 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 29 ust. 1 ww. ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Według przepisów ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowane są tylko te dotacje, które w sposób bezpośredni związane są z ceną świadczonej usługi lub wykonywanej dostawy. Dotacje przedmiotowe stanowią część wynagrodzenia za te świadczenia, z tym, że nie są ponoszone przez nabywcę danej czynności, lecz przez podmiot dokonujący dofinansowania.

Natomiast dotacje o charakterze ogólnym (podmiotowe), przeznaczone np. na pokrycie kosztów, a nie będące dofinansowaniem, czy też refundacją usługi, nie są zaliczane do podstawy opodatkowania.

Przepisy dotyczące opodatkowania dotacji interpretować należy, mając na uwadze stosowne zapisy prawa wspólnotowego. Z art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnotowego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE L06.347.1), wynika, że w podstawie opodatkowania uwzględniać należy także subwencje związane bezpośrednio z ceną czynności opodatkowanych.

Jeżeli dofinansowanie służy pokryciu ogólnych kosztów działalności podatnika - nie jest uzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług przez podatnika - to otrzymana dotacja nie zwiększa podstawy opodatkowania z tytułu podatku od towarów i usług. Natomiast jeśli dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze przekazywana jest w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług - istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą a dostawą towarów lub świadczeniem usług - to stanowi ona obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanowiska dotyczącego zdarzenia przyszłego wynika, iż w ramach realizowanego zadania Klub Sportowy wykonywać będzie odpłatnie na rzecz Gminy określone czynności, które mają charakter świadczenia usług, a otrzymywana dotacja będzie wynagrodzeniem. Oznacza to, że dotacja ta ma charakter przedmiotowy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zauważyć ponadto należy, że zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Wobec powyższego stanowisko przedstawione przez Podatnika w złożonym wniosku jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl