ILPP1/443-844/08-2/MT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-844/08-2/MT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki cywilnej, przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2008 r. (data wpływu 8 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla:

1.

dostawy okularów korekcyjnych - jest prawidłowe,

2.

usługi wykonywania okularów korekcyjnych - jest nieprawidłowe,

3.

dostawy opraw okularowych - jest prawidłowe,

4.

usługi dotyczącej napraw, konserwacji i przeróbek okularów klientów - jest nieprawidłowe,

5.

usługi wykonywania okularów z materiałów częściowo powierzonych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką cywilną prowadzącą działalność w zakresie usług optycznych i produkcji instrumentów optycznych oraz sprzedaży soczewek kontaktowych i płynów do ich pielęgnacji pod firmą X Spółka cywilna. Zainteresowany wykonuje okulary korekcyjne na zlecenie określonego klienta na podstawie przedłożonej przez niego recepty jak również bez recepty, wykonuje usługi optyczne polegające na naprawie, konserwacji i przeróbce okularów klientów oraz wykonuje usługi z materiałów powierzonych (klient posiada własne oprawki, a nabywa soczewki i usługę wykonania okularów). Na wykonane okulary składają się dostępne na rynku, zakupione przez Wnioskodawcę soczewki oraz oprawki okularowe oznakowane znakiem zgodności CE. Ponadto, większość stosowanych opraw okularowych jest już zarejestrowana w Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych jako wyroby medyczne.

Zainteresowany jest zarejestrowany w Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych jako wytwórca wyrobów medycznych wykonywanych na zlecenie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Jaką stawką podatku od towarów i usług powinny być opodatkowane okulary korekcyjne.

2.

Jaką stawkę podatku od towarów i usług powinna mieć usługa wykonywania okularów korekcyjnych.

3.

Jaką stawkę podatku od towarów i usług powinna mieć sprzedaż samych opraw okularowych zakupionych z 7% stawką podatku VAT, a jaką z 22% stawką podatku VAT.

4.

Jaką stawkę podatku od towarów i usług powinna mieć usługa dotycząca napraw, konserwacji i przeróbek okularów klientów.

5.

Jaką stawką podatku od towarów i usług powinna być opodatkowana usługa wykonywania okularów z materiałów częściowo powierzonych.

Zdaniem Wnioskodawcy, okulary korekcyjne, zgodnie z ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 93, poz. 896 z późn. zm.), są wyrobami medycznymi, gdyż służą do kompensowania upośledzenia, jakim jest wada wzroku i spełniają przesłanki opodatkowania ich stawką 7% na mocy art. 41 ust. 2 i załącznika nr 3, poz. 106 ustawy o podatku od towarów i usług.

Na cenę wytworzonych okularów korekcyjnych ma wpływ wartość zużytych materiałów oraz wartość wykonanej usługi. Wartość wykonanej usługi jest zatem jednym z elementów ceny wyrobu medycznego sprzedawanego przez Zainteresowanego, więc również powinna podlegać stawce VAT w wysokości 7%.

Sprzedaż samych opraw okularowych, będących już zarejestrowanym wyrobem medycznym i kupowanym przez Zainteresowanego od dostawców z 7% stawką podatku powinna podlegać tej stawce przy sprzedaży dla klienta. Natomiast oprawy okularowe kupowane od dostawców z 22% stawką podatku powinny podlegać tej stawce również przy sprzedaży samych tylko opraw klientom.

Usługi optyczne dotyczące napraw, konserwacji i przeróbek okularów klientów w opinii Zainteresowanego powinny podlegać 7% stawce podatku, zgodnie z art. 41 ust. 2 oraz załącznikiem nr 3, poz. 163.

W przypadku wykonania okularów z materiałów częściowo powierzonych przez klienta (klient posiada oprawki, a nabywa soczewki i usługę wykonania okularów), usługa wmontowania szkieł do oprawek podlega opodatkowaniu ze stawką VAT w wysokości 22%, jako niewymieniona w załączniku do ustawy podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego zakresie stawki podatku VAT dla:

1.

dostawy okularów korekcyjnych - jest prawidłowe,

2.

usługi wykonywania okularów korekcyjnych - jest nieprawidłowe,

3.

dostawy opraw okularowych - jest prawidłowe,

4.

usługi dotyczącej napraw, konserwacji i przeróbek okularów klientów - jest nieprawidłowe,

5.

usługi wykonywania okularów z materiałów częściowo powierzonych - jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty - art. 2 pkt 6 ustawy.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast, na mocy art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7% (...). W poz. 106 tego załącznika wymienione zostały wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych, dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika - bez względu na symbol PKWiU.

Od dnia uzyskania przez Rzeczypospolitą Polską członkowstwa w Unii Europejskiej obowiązuje ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 93, poz. 896 z późn. zm.). Przepisy powołanej wyżej ustawy określają m.in. zasady wprowadzania do obrotu i do używania wyrobów medycznych.

Wyrobem medycznym, w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy, jest narzędzie, przyrząd, aparat, sprzęt, materiał lub inny artykuł, stosowany samodzielnie lub w połączeniu, włączając oprogramowanie niezbędnie do właściwego stosowania wyrobu, przeznaczone przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu:

a.

diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu chorób,

b.

diagnozowania, monitorowania, leczenia, łagodzenia lub kompensowania urazów lub upośledzeń,

c.

badania, zastępowania lub modyfikowania budowy anatomicznej lub prowadzenia procesu fizjologicznego,

d.

regulacji poczęć

- który nie osiąga swojego zasadniczego zamierzonego działania w ciele lub na ciele ludzkim środkami farmakologicznymi, immunologicznymi lub metabolicznymi, lecz którego działanie może być przez nie wspomagane.

Z cytowanego wyżej przepisu wynika, że to wytwórca decyduje czy wyrób jest wyrobem medycznym, czy też nim nie jest, zgodnie z przewidywanym zastosowaniem tego wyrobu.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 24 cyt. wyżej ustawy, wytwórcą jest osoba fizyczna, jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej albo osoba prawna odpowiedzialna za projektowanie, wytwarzanie, pakowanie, oznakowanie, montowanie, przetwarzanie, przeprowadzenie remontu odtworzeniowego wyrobu medycznego i nadawanie przewidzianego zastosowania wyrobowi medycznemu przed wprowadzeniem go do obrotu pod nazwą własną, niezależnie od tego, czy powyższe czynności wykonuje on sam, czy na jego rzecz osoba trzecia, z wyjątkiem podmiotów, które montują lub dostosowują wyroby medyczne już wprowadzone do obrotu w celu używania przez określonego pacjenta zgodnie z przewidzianym zastosowaniem.

Oprawy do okularów korekcyjnych, w myśl art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy o wyrobach medycznych, są wyposażeniem wyrobu medycznego do różnego przeznaczenia, jakim są soczewki korekcyjne, tzn. są produktami, które nie będąc wyrobami medycznymi, są przeznaczone do stosowania z tymi wyrobami, umożliwiając ich używanie zgodnie z zastosowaniem przewidzianym przez wytwórcę wyrobu medycznego. Jednak zgodnie z art. 3 ust. 3 tej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o wyrobie medycznym, bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć również wyposażenie wyrobu medycznego do różnego przeznaczenia.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w związku z poz. 163 załącznika nr 3, opodatkowaniu 7% stawką podatku podlegają bez względu na symbol PKWiU usługi napraw i konserwacji wyrobów z pozycji 72, 91, 101-104. W powyższym przepisie nie zostały wymienione usługi dotyczące wyrobów wskazanych w poz. 106 cyt. załącznika - bez względu na symbol PKWiU - wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Zainteresowany wykonuje okulary korekcyjne na zlecenie określonego klienta na podstawie przedłożonej przez niego recepty jak również bez recepty, wykonuje usługi optyczne polegające na naprawie, konserwacji i przeróbce okularów klientów oraz wykonuje usługi z materiałów powierzonych (klient posiada własne oprawki a nabywa soczewki i usługę wykonania okularów). Przedmiotowe towary Zainteresowany wprowadza na rynek jako wytwórca wyrobu medycznego. Wnioskodawca dokonał rejestracji większości oprawek w Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych.

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 15 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), organy podatkowe przestrzegają z urzędu swojej właściwości rzeczowej i miejscowej. Oznacza to, że nie mają umocowania prawnego do dokonywania interpretacji przepisów prawa innych niż przepisy prawa podatkowego. Zatem, tut. Organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji wyrobów medycznych i udzielania informacji, czy sprzedawany przez Wnioskodawcę wyrób jest wyrobem medycznym w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych.

Reasumując, odpowiedzi na powyższe pytania są następujące:

1.

Jeżeli przedmiotowe oprawy okularowe oraz okulary są wyrobem medycznym w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych, dopuszczonym do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, to ich dostawa podlega, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z poz. 106 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, opodatkowaniu według stawki podatku w wysokości 7%, w przeciwnym przypadku zastosowanie ma stawka podstawowa, tj. 22%.

2.

Świadczenie usług polegających na wykonywaniu okularów korekcyjnych, jako nie wymienione w załącznikach do ustawy o podatku od towarów i usług, podlega opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT w wysokości 22%.

3.

Sprzedaż opraw okularowych będących zarejestrowanymi wyrobami medycznymi, zakupionych od dostawców z 7% stawką VAT podlega stawce podatku w wysokości 7%, natomiast oprawki zakupione stawką 22%, przy sprzedaży podlegają stawce podstawowej w wysokości 22% podatku.

4.

Usługi dotyczące napraw, konserwacji i przeróbek okularów klientów, jako niewymienione w załącznikach do ustawy o podatku od towarów i usług, podlegają opodatkowaniu według stawki w wysokości 22%.

5.

Usługi wykonywania okularów z materiałów częściowo powierzonych, jako niewymienione w załącznikach do ustawy o podatku od towarów i usług, podlegają opodatkowaniu ze stawką w wysokości 22%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl