ILPP1/443-843/11-7/NS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 września 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-843/11-7/NS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., reprezentowanej przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2011 r. (data wpływu 9 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 września 2011 r. (data wpływu 7 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 5 września 2011 r. (data wpływu 7 września 2011 r.) o informacje doprecyzowujące opisane zdarzenie przyszłe.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Przedmiotem działalności Spółki z o.o. "A" (dalej: Spółka) jest sprzedaż samochodów, części zamiennych i eksploatacyjnych do samochodów. Spółka jest generalnym importerem samochodów nabywanych od producentów tych samochodów. Podstawowym celem działalności Spółki jest dystrybucja przedmiotowych samochodów i części dealerom, którzy następnie dokonują ich ostatecznej odsprzedaży odbiorcom końcowym (klientom).

W ramach prowadzonej działalności Spółka nieodpłatnie wydaje do użycia określone towary będące jej własnością oraz dokonuje nieodpłatnie określonych świadczeń na cele firmowe i pracownicze. W szczególności Spółka:

1.

wydaje pracownikom odzież i obuwie robocze do używania w trakcie wykonywania pracy na rzecz Spółki na podstawie przepisów Kodeksu Pracy oraz przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (dalej: "BHP");

2.

wydaje pracownikom do używania środki higieny osobistej niezbędne w trakcie wykonywania pracy na rzecz Spółki (w tym wodę, mydło, kremy, ręczniki) na podstawie przepisów BHP;

3.

udostępnia pracownikom na podstawie przepisów BHP wodę do picia oraz inne napoje (w tym napoje chłodzące, herbatę, kawę) serwowane z ogólnodostępnych automatów vendingowych rozmieszczonych w pomieszczeniach prowadzenia działalności Spółki;

4.

wydaje pracownikom posiłki profilaktyczne w trakcie wykonywania pracy na rzecz Spółki;

5.

wydaje do zużycia w trakcie spotkań z kontrahentami, spotkań zarządu, szkoleń pracowniczych i roboczych spotkań pracowników słodycze i drobne przekąski (np. cukierki, ciastka, czekoladki itp.) do ogólnego dostępu;

6.

w szczególnych przypadkach zapewnia pracownikom i członkom organów Spółki wyżywienie nabywane od firmy zewnętrznej (tzw. catering) w celu zużycia w trakcie spotkań z kontrahentami, spotkań zarządu, szkoleń pracowniczych i roboczych spotkań pracowników.

Zasady wydawania do używania odzieży roboczej i środków higieny osobistej oraz udostępnienia pracownikom napojów i posiłków profilaktycznych, zostały zapisane przez Spółkę w odpowiednich Zarządzeniach wynikających z Regulaminu Pracy.

W ramach wyżej wskazanych wydań towarów oraz udostępniania określonych świadczeń w związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością w żadnym momencie na pracowników lub inne osoby (np. członków organów Spółki) nie przechodzi własność towarów. Ponadto, w sytuacjach wskazanych w pkt 2, 3, 5 i 6 powyżej, Spółka nie jest w stanie ustalić, w jakim zakresie poszczególne osoby korzystały z przekazanych do użycia towarów i świadczeń (np. ogólnodostępnych środków higieny typu woda czy mydło, napojów z ogólnodostępnych automatów vendingowych lub ogólnodostępnych słodyczy, drobnych przekąsek oraz posiłków nabywanych od firmy cateringowej).

W sporadycznych przypadkach w celu dokonania wydań oraz świadczeń Spółka nabywa usługi gastronomiczne od podmiotów zewnętrznych (może to dotyczyć w szczególności sytuacji wskazanych w punktach 4, 5, 6 powyżej).

Towary oraz usługi objęte wnioskiem są nabywane przez Spółkę odpłatnie z własnych środków pieniężnych Spółki, w szczególności nie są finansowane z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

Ponadto, towary używane przez Spółkę na cele firmowe objęte wnioskiem nie spełniają kryterium prezentu o małej wartości, o którym mowa w art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), dalej: "Ustawa VAT", próbki, o której mowa w art. 7 ust. 7 Ustawy VAT oraz drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych.

Spółka dokonuje ww. użycia towarów i nieodpłatnych świadczeń w chwili obecnej oraz będzie dokonywać ich w przyszłości.

Z pisma z dnia 5 września 2011 r., stanowiącego uzupełnienie do wniosku wynika, iż:

1.

Spółka wykonuje czynności opodatkowane oraz zwolnione od podatku od towarów i usług. Udział rocznego obrotu z tytułu czynności opodatkowanych w całkowitym obrocie Spółki (tj. obrocie z tytułu czynności opodatkowanych oraz zwolnionych) wynosi powyżej 99%.

2.

Posiłki profilaktyczne są wydawane pracownikom Spółki na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów (Dz. U. Nr 60, poz. 279), który nakłada na pracodawcę obowiązek zapewnienia posiłków profilaktycznych pracownikom wykonującym prace związane z wysiłkiem fizycznym, powodującym w ciągu zmiany roboczej efektywny wydatek energetyczny organizmu powyżej 1500 kcal (6280 kJ) u mężczyzn i powyżej 1000 kcal (4187 kJ) u kobiet, wykonywane na otwartej przestrzeni w okresie zimowym. Posiłki wydawane są określonym pracownikom Spółki wykonującym prace w powyżej wskazanych warunkach.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów nieodpłatnie wydawanych i usług nieodpłatnie wykorzystywanych na cele firmowe i pracownicze w ramach działań opisanych powyżej.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów nieodpłatnie wydawanych i usług nieodpłatnie wykorzystywanych na cele firmowe i pracownicze w ramach działań opisanych powyżej.

UZASADNIENIE stanowiska Spółki.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jako, że wydatki poniesione przez Spółkę w związku z nabyciem towarów nieodpłatnie wydawanych do użycia i usług wykorzystywanych na cele firmowe i pracownicze w ramach działań opisanych powyżej będą pozostawać w ścisłym związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością opodatkowaną i nie będzie w ich przypadku wyłączone prawo do odliczenia VAT naliczonego w oparciu o inne przepisy Ustawy VAT (z wyjątkiem nabycia usług gastronomicznych w sporadycznych przypadkach), w ocenie Spółki będzie ona uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy ich nabyciu.

Reasumując, w świetle powyższego Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów nieodpłatnie wydawanych i usług nieodpłatnie wykorzystywanych na cele firmowe i pracownicze w ramach działań opisanych w stanie sprawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego - na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. - stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas, po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Ta warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego jakim jest wykorzystanie towaru lub usługi do realizacji czynności opodatkowanej podatnika, np. gdy okaże się, że zmieniono przeznaczenie towaru (usługi) i został on ostatecznie wykorzystany do czynności zwolnionych od VAT lub niepodlegających VAT - spowoduje konieczność weryfikacji uprzedniego odliczenia podatku naliczonego.

Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa - mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu. Najczęściej do wydatków mających pośredni wpływ na wykonywanie czynności opodatkowanych zalicza się koszty reprezentacji i reklamy, wydatki związane z udziałem w targach, konferencjach, koszty doradztwa podatkowego itp.

Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W oparciu o art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b) ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż przedmiotem działalności Spółki jest sprzedaż samochodów, części zamiennych i eksploatacyjnych do samochodów. Spółka jest generalnym importerem samochodów nabywanych od producentów tych samochodów. Podstawowym celem działalności Spółki jest dystrybucja przedmiotowych samochodów i części dealerom, którzy następnie dokonują ich ostatecznej odsprzedaży odbiorcom końcowym (klientom). W ramach prowadzonej działalności Spółka nieodpłatnie wydaje do użycia określone towary będące jej własnością oraz dokonuje nieodpłatnie określonych świadczeń na cele firmowe i pracownicze. W szczególności Spółka:

1.

wydaje pracownikom odzież i obuwie robocze do używania w trakcie wykonywania pracy na rzecz Spółki na podstawie przepisów Kodeksu Pracy oraz przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (dalej: "BHP");

2.

wydaje pracownikom do używania środki higieny osobistej niezbędne w trakcie wykonywania pracy na rzecz Spółki (w tym wodę, mydło, kremy, ręczniki) na podstawie przepisów BHP;

3.

udostępnia pracownikom na podstawie przepisów BHP wodę do picia oraz inne napoje (w tym napoje chłodzące, herbatę, kawę) serwowane z ogólnodostępnych automatów vendingowych rozmieszczonych w pomieszczeniach prowadzenia działalności Spółki;

4.

wydaje pracownikom posiłki profilaktyczne w trakcie wykonywania pracy na rzecz Spółki - posiłki profilaktyczne są wydawane pracownikom Spółki na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów, który nakłada na pracodawcę obowiązek zapewnienia posiłków profilaktycznych pracownikom wykonującym prace związane z wysiłkiem fizycznym, powodującym w ciągu zmiany roboczej efektywny wydatek energetyczny organizmu powyżej 1500 kcal (6280 kJ) u mężczyzn i powyżej 1000 kcal (4187 kJ) u kobiet, wykonywane na otwartej przestrzeni w okresie zimowym; posiłki wydawane są określonym pracownikom Spółki wykonującym prace w powyżej wskazanych warunkach;

5.

wydaje do zużycia w trakcie spotkań z kontrahentami, spotkań zarządu, szkoleń pracowniczych i roboczych spotkań pracowników słodycze i drobne przekąski (np. cukierki, ciastka, czekoladki itp.) do ogólnego dostępu;

6.

w szczególnych przypadkach zapewnia pracownikom i członkom organów Spółki wyżywienie nabywane od firmy zewnętrznej (tzw. catering) w celu zużycia w trakcie spotkań z kontrahentami, spotkań zarządu, szkoleń pracowniczych i roboczych spotkań pracowników.

Zasady wydawania do używania odzieży roboczej i środków higieny osobistej oraz udostępnienia pracownikom napojów i posiłków profilaktycznych, zostały zapisane przez Spółkę w odpowiednich Zarządzeniach wynikających z Regulaminu Pracy. W sporadycznych przypadkach w celu dokonania wydań oraz świadczeń Spółka nabywa usługi gastronomiczne od podmiotów zewnętrznych (może to dotyczyć w szczególności sytuacji wskazanych w punktach 4, 5, 6 powyżej). Towary oraz usługi objęte wnioskiem są nabywane przez Spółkę odpłatnie z własnych środków pieniężnych Spółki, w szczególności nie są finansowane z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Spółka dokonuje ww. użycia towarów i nieodpłatnych świadczeń w chwili obecnej oraz będzie dokonywać ich w przyszłości.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje ani usług gastronomicznych, ani usług cateringowych.

Należy podkreślić, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług, wprowadzoną w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Powyższa Klasyfikacja Wyrobów i Usług zawiera Sekcję I - usługi związane z zakwaterowaniem i usługi gastronomiczne, która obejmuje m.in.:

* usługi przygotowywania i dostarczania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),

* usługi gastronomiczne,

* usługi stołówkowe,

* usługi przygotowywania i podawania napojów.

Z powyższego wynika, iż usługi cateringowe są usługami odrębnymi w stosunku do gastronomicznych, co wynika wprost z cyt. wyżej Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Z tego powodu wyłączenie prawa do odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy odnosi się do usług gastronomicznych innych niż catering.

W opisie sprawy Spółka wskazała ponadto, iż wykonuje czynności opodatkowane oraz zwolnione od podatku od towarów i usług. Udział rocznego obrotu z tytułu czynności opodatkowanych w całkowitym obrocie Spółki (tj. obrocie z tytułu czynności opodatkowanych oraz zwolnionych) wynosi powyżej 99%.

Na mocy art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 - art. 90 ust. 2 ustawy.

Jak stanowi art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

W oparciu o art. 90 ust. 4 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 3 określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności (art. 90 ust. 5 ustawy).

Natomiast zgodnie z art. 90 ust. 6 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. nadanym ustawą z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476), do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 37-41, w zakresie w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie.

Stosownie do treści art. 90 ust. 10 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., nadanym ustawą z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332), w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Zatem, dokonując analizy cyt. wyżej przepisów stwierdzić należy, iż na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż w sytuacji, gdy rzeczywista proporcja roczna, obliczona zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy, będzie przekraczać 99%, po zaokrągleniu do pełnych liczb całkowitych (stosownie do wymogów zawartych w art. 90 ust. 4 ustawy) stanowić będzie 100%, zatem Wnioskodawca będzie uprawniony do odliczania w całości podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z tzw. sprzedażą mieszaną.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, iż nabywane przez Wnioskodawcę towary oraz usługi cateringowe, które wykorzystywane będą na cele związane z prowadzoną działalnością i służyć będą prawidłowemu funkcjonowaniu przedsiębiorstwa, będą miały związek (pośredni) z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Zatem Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z ich zakupem. Takie prawo nie będzie przysługiwało natomiast w odniesieniu do zakupu przez Wnioskodawcę usług gastronomicznych, o czym stanowi art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Reasumując, Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów nieodpłatnie wydawanych oraz usług cateringowych nieodpłatnie wykorzystywanych na cele firmowe i pracownicze w ramach działań opisanych powyżej, ze względu na fakt, iż poniesione wydatki będą służyć Zainteresowanemu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 88 ustawy. Wnioskodawcy nie będzie natomiast przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do zakupu usług gastronomicznych, wskazanych w art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego w zdarzeniu przyszłym. Kwestia dotycząca prawa do odliczenia podatku naliczonego w stanie faktycznym została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej z dnia 16 września 2011 r. nr ILPP1/443-843/11-6/NS.

Ponadto interpretacjami indywidualnymi nr ILPP1/443-843/11-4/NS i nr ILPP1/443-843/11-5/NS z dnia 16 września 2011 r. załatwiono wniosek w zakresie podatku od towarów i usług w części dotyczącej opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów oraz nieodpłatnego świadczenia usług w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl