ILPP1/443-835/10-4/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 września 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-835/10-4/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta, przedstawione we wniosku z dnia 23 lipca 2010 r. (data wpływu 29 lipca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 sierpnia 2010 r. (data wpływu 6 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją inwestycji pn. "Termomodernizacja budynków szkolnych - Termomodernizacja budynku (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją inwestycji pn. "Termomodernizacja budynków szkolnych- Termomodernizacja budynku (...)". Wniosek doprecyzowano pismem z dnia 30 sierpnia 2010 r. (data wpływu 6 września 2010 r.) o brakujące informacje.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto jest podatnikiem podatku VAT. Miasto składa wniosek o częściowe umorzenie pożyczki z WFOŚiGW udzielonej na zadanie pn. "Rozbudowa systemu kanalizacji sanitarnej w celu aktywizacji wschodniej części ". Środki z umorzenia zostaną przeznaczone na zadanie pn. "Termomodernizacja budynków szkolnych -Termomodernizacja budynku (...)".

Do wniosku o częściowe umorzenie pożyczki wymagana jest interpretacja indywidualna w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu z dnia 30 sierpnia 2010 r. Wnioskodawca poinformował, iż:

1.

Efekty przedmiotowego projektu nie będą miały związku z wykonywanymi przez Miasto czynnościami opodatkowanymi, zwolnionymi i niepodlegającymi opodatkowaniu.

2.

Przedmiotem projektu jest wykonanie termomodernizacji budynku pod potrzeby Zespołu Szkół Zawodowych. Zakres rzeczowy zadnia pn. "Termomodernizacja budynków szkolnych - Termomodernizacja budynku (...)" obejmuje:

* docieplenie ścian zewnętrznych metodą mokrą - pow. 10.804,95 m 2,

* docieplenie stropodachów - pow. 3.552,47 m 2,

* wymianę okien i drzwi - pow. 560,25 m 2,

* docieplenie ościeży-pow. 893 m 2,

* malowanie elewacji,

* wymianę luksferów na okna PCV,

* wymianę parapetów zewnętrznych,

* obróbki blacharskie,

* reperację schodów zewnętrznych,

* demontaż i montaż instalacji odgromowej (na ścianach),

* montaż rynien PCV,

* likwidację krat z okien.

Dane techniczne budynku są następujące:

* powierzchnia zabudowy 3.649,36 m 2,

* kubatura 21.075,27 m 3,

* wysokość budynku 10,70 m,

* ilość kondygnacji nadziemnych 1; 3.

Po dokonaniu termomodernizacji budynek szkolny będzie udostępniany przez Szkołę osobom trzecim na podstawie umowy najmu - odpłatnie na:

a.

prowadzenie lokalu z artykułami szkolnymi oraz małej gastronomii,

b.

wynajem sali lekcyjnej 2 x w tygodniu po 1 godz.

Szkoła wystawi najemcom rachunki.

Miasto - miasto na prawach powiatu nabyło na własność z mocy prawa mienie Skarbu Państwa będące we władaniu Zespołu Szkół Zawodowych, w skład którego wchodzą m.in. budynki i budowle na podstawie decyzji Wojewody XXX z dnia 19 lipca 2002 r.

Faktury na zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego zadania inwestycyjnego będą wystawiane na Miasto. Zapłata zobowiązań z tego tytułu będzie realizowana przez Miasto.

Przedmiotowy projekt finansowany będzie ze środków własnych Miasta oraz środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Miasto, zarejestrowane jako podatnik podatku od towarów i usług, do rozliczeń podatkowych z zakresie umów cywilnoprawnych zawieranych przez Prezydent Miasta, dla realizacji projektu inwestycyjnego, dofinansowanego ze środków umorzenia pożyczki z WFOŚiGW, ma możliwość prawną odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją inwestycji pn. "Termomodernizacja budynków szkolnych - Termomodernizacja budynku (...)" - zadanie jest sklasyfikowane jako powiatowe własne z zakresu edukacji publicznej art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, Miasto jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie umów cywilnoprawnych. Zdaniem Wnioskodawcy przy realizacji projektów inwestycyjnych, częściowo finansowanych środkami WFOŚiGW, nie można odliczyć podatku VAT, a zatem podatek VAT traktować należy jako kwalifikowany.

W odniesieniu do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) realizacja projektu nie wiąże się z czynnościami opodatkowanymi w zakresie, w którym przysługiwałoby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją ww. inwestycji nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie z § 1 ust. 2 Statutu Miasta, "Miasto jest miastem na prawach powiatu. Pod pojęciem Miasto należy rozumieć gminę Miasto". Reasumując zapis ze Statutu Miasto jest zarówno gminą, jak i miastem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak stanowi art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem. Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, stosownie do treści art. 4 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania powiatu należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych powiatu należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m.in. zadania obejmujące sprawy edukacji publicznej, - art. 4 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT. Składa wniosek o częściowe umorzenie pożyczki z WFOŚiGW udzielonej na zadanie pn. "Rozbudowa systemu kanalizacji sanitarnej w celu aktywizacji wschodniej części". Środki z umorzenia zostaną przeznaczone na zadanie pn. "Termomodernizacja budynków szkolnych- Termomodernizacja budynku (...)".

Zakres rzeczowy wskazanej inwestycji będzie obejmował: docieplenie ścian zewnętrznych metodą mokrą, docieplenie stropodachów, wymianę okien i drzwi, docieplenie ościeży, malowanie elewacji, wymianę luksferów na okna PCV, wymianę parapetów zewnętrznych, obróbki blacharskie, reperację schodów zewnętrznych, demontaż i montaż instalacji odgromowej na ścianach, montaż rynien PCV, likwidację krat z okien. Zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją ww. inwestycji, nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Miasto nabyło na własność z mocy prawa na podstawie decyzji Wojewody z dnia 19 lipca 2002 r. mienie Skarbu Państwa będące we władaniu Zespołu Szkół Zawodowych. Przedmiotowy projekt finansowany będzie ze środków własnych Miasta jako zadanie własne powiatu z zakresu edukacji publicznej - art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) oraz środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku od towarów usług w związku z realizacją projektu pn. "Termomodernizacja budynków szkolnych - Termomodernizacja budynku (...)" na podstawie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ponadto, zwrócić należy uwagę, iż stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność. Dotyczy to w szczególności zmiany przeznaczenia i tytułu prawnego na podstawie, którego szkoła użytkuje obiekt będący przedmiotem wskazanego projektu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl