ILPP1/443-821/08-3/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-821/08-3/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 25 sierpnia 2008 r. (data wpływu 29 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących premię pieniężną - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących premię pieniężną.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Przedmiotem działalności Spółki jest sprzedaż hurtowa i detaliczna pojazdów mechanicznych. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca nabywa nowe samochody od producentów, które traktowane są jako towar handlowy. Nabywane przez Spółkę towary (samochody) sprzedawane są następnie ostatecznym klientom poprzez sieć dealerów na terenie całej Polski.

W celu intensyfikacji zakupów samochodów przez dealerów, Zainteresowany wypłaca dealerom premie pieniężne, które w ostatecznym rozrachunku mają doprowadzić do zwiększenia sprzedaży samochodów przez Spółkę. Zasady wypłaty premii pieniężnych określone zostały w regulaminie wypłaty premii pieniężnych. Regulamin określa, iż w zamian za spełnienie przez dealera określonych świadczeń mających wpływ na sprzedaż samochodów przez Spółkę, dealerowi przysługiwać będzie premia pieniężna w określonej wysokości. Przykładowe świadczenia, po spełnieniu których dealer może uzyskać dodatkowe wynagrodzenie od Spółki to:

1.

bonus za sprzedaż - przyznawany w związku z realizacją planu sprzedażowego przez dealera, za osiągnięcie określonego wolumenu zakupów. Przyznając bonus za sprzedaż Spółka nagradza osiągnięcie celu, względnie dokładność planowania dealera. Dealer powinien bowiem w odpowiednim terminie wyspecyfikować samochody do odbioru i tak wybrać terminy zamawiania nowych samochodów by uwzględnić oczekiwania klientów, kwartalny rytm zamówień i terminy dostaw. Premie są wypłacane zaliczkowo w cyklach rozliczeniowych (np. kwartalnych) w wysokości zależnej od stopnia kumulowanej realizacji rocznego celu zakupu,

2.

bonus za jakość przedsiębiorstwa dealera - przyznawany za osiągnięcie określonego standardu architektury i koncepcji salonu wystawowego. Wypłata bonusa następuje tylko w przypadku całkowitego spełnienia wszystkich standardów w całym okresie rozliczeniowym. Wypłata bonusa następuje na podstawie wartości sprzedanych samochodów w poprzednich okresach rozliczeniowych (np. w poprzednim kwartale),

3.

bonus za jakość obsługi klientów - przyznawany za osiągnięcie wysokiego poziomu obsługi klientów. Wypłata bonusu następuje na podstawie indywidualnych wyników dla dealera z okresowo przeprowadzonej analizy zadowolenia klienta. Wypłata bonusa następuje w cyklach rozliczeniowych (np. półrocznych na podstawie indywidualnego półrocznego raportu analizy zadowolenia klientów).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT z faktur wystawionych przez dealerów dokumentujących otrzymane przez nich opisane premie pieniężne.

Zdaniem Wnioskodawcy, premie pieniężne wypłacane przez Spółkę stanowią wynagrodzenie za świadczone przez kontrahentów usługi i podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Czynność ta powinna zostać udokumentowana wystawianą przez dealerów fakturą VAT. Spółka jako nabywca ww. usług jest uprawniona do odliczenia VAT naliczonego wykazanego na fakturach wystawionych przez dealerów pod warunkiem, iż wypłata premii będzie następowała w związku z wykonywaniem przez Spółkę czynności opodatkowanych VAT oraz, iż w tym przypadku kwota premii mogłaby być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów Spółki.

Zdaniem Spółki, za słusznością jej stanowiska przemawia szereg opartych na przepisach prawa argumentów przedstawionych poniżej.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 ww. ustawy prawo do tego obniżenia powstaje co do zasady w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny. Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy, zgodnie z którym, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Ze względu na fakt, iż otrzymanie wynagrodzenia w formie premii pieniężnych powinno być udokumentowane przez otrzymującego takie premie fakturą VAT i opodatkowane 22% stawką VAT, Spółka powinna mieć prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z tych faktur, pod warunkiem, iż wypłata premii będzie następowała w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT oraz, iż w tym przypadku kwota premii mogłaby być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów.

W analizowanej sytuacji nie znajdzie zastosowania art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r.), zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku, gdyż premie pieniężne wypłacane przez Spółkę powinny być traktowane jako podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Uzasadniając swoje stanowisko Wnioskodawca powołał się na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną przez Ministra Finansów w dniu 30 grudnia 2004 r. nr PP3-812-1222/2004/AP/4026.

Wnioskodawca wskazuje także na informację udzieloną Spółce przez Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu (z dnia 22 grudnia 2004 r.), w której stwierdzono, że w sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna nie stanowi rabatu ani skonta, udzielonego od dających się określić konkretnych transakcji, natomiast stanowi zobowiązanie wobec kontrahenta z tytułu ziszczenia się określonych w umowie warunków, to wówczas stanowi ona dla jej beneficjenta odpłatne świadczenie usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących premię pieniężną. W kwestii dotyczącej opodatkowania premii pieniężnej, w dniu 18 listopada 2008 r. została wydana odrębna interpretacja indywidualna nr ILPP1/443-821/08-2/KG.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl