ILPP1/443-814/09-4/BD - Właściwość miejscowa naczelnika urzędu skarbowego w zakresie podatku od towarów i usług.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 września 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-814/09-4/BD Właściwość miejscowa naczelnika urzędu skarbowego w zakresie podatku od towarów i usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Jawnej (...), przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2009 r. (data wpływu do: Urzędu Skarbowego (...) 2 lipca 2009 r., Biura KIP w Lesznie 13 lipca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 sierpnia 2009 r. (data wpływu: 27 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie właściwości miejscowej naczelnika urzędu skarbowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2009 r. Spółka Jawna (...) złożyła do Naczelnika Urzędu Skarbowego w (...) wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie właściwości miejscowej naczelnika urzędu skarbowego.

Pismem z dnia 8 maja 2009 r. nr (...) Naczelnik Urzędu Skarbowego w (...) - działając na podstawie art. 15 oraz art. 170 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego - przekazał wniosek Podatnika do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 19 sierpnia 2009 r. o doprecyzowanie stanu faktycznego oraz o wskazanie własnego stanowiska w sprawie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

3 krajowe osoby fizyczne prowadzą działalność deweloperską w formie spółki jawnej pod nazwą (...). Do reprezentowania Spółki upoważniony jest każdy wspólnik samodzielnie. W ostatnich 2 latach, budowy i sprzedaż lokali są zlokalizowane głównie w (...). Poza Spółką (...) wspólnicy nie prowadzą innej działalności gospodarczej. Zarówno Spółka, jak i jej właściciele nie posiadają żadnych powiązań kapitałowych, ani nie uczestniczą w zarządzaniu w innych podmiotach krajowych i zagranicznych.

W roku 2007 Spółka osiągnęła przychód netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług w wysokości 38.062.306,06 zł, przekraczając tym samym równowartość 5 mln euro, według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na koniec roku podatkowego (tj. 31 grudnia 2007 r.). Spółka jest płatnikiem podatku od towarów i usług oraz zaliczek na podatek dochodowy potrącany od wynagrodzeń (PIT-4), natomiast nie jest płatnikiem podatku dochodowego z tytułu prowadzonej działalności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z faktem, że Spółka, jako całość przekroczyła w roku 2007 przychody netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług równowartość 5 mln euro, powinna dokonać zgłoszenia zmiany właściwości Urzędu Skarbowego i od roku 2009 jako duży podatnik, zgodnie z art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. a) ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (Dz. U. Nr 106, poz. 489 z późn. zm.) podlegać pod wyspecjalizowany Urząd Skarbowy.

Zdaniem Wnioskodawcy, spółka jawna, której właścicielami są krajowe osoby fizyczne, nie posiadające żadnych powiązań kapitałowych i zarządczych, nie podlega pod art. 5 ust. 9b pkt 7a ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (Dz. U. Nr 106, poz. 489 z późn. zm.) i nie dokonuje zmiany właściwości Urzędu Skarbowego. Z przychodów osiągniętych w Spółce jawnej nie rozlicza się Spółka a jej właściciele, jako osoby fizyczne, dla których właściwym do rozliczeń z tytułu podatków pozostaje dotychczasowy Urząd Skarbowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. a) ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (Dz. U. Nr 106, poz. 489 z późn. zm.) wyznaczenie terytorialnego zasięgu działania określonego urzędu skarbowego zgodnie z ust. 9a następuje w przepisach określonych na podstawie ust. 9c i może dotyczyć w szczególności osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, które w ostatnim roku podatkowym osiągnęły przychód netto, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług o równowartości co najmniej 5 mln euro według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na koniec roku podatkowego.

Zatem, wobec kryterium określonego w ww. przepisie, "dużym" urzędom skarbowym mają podlegać osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które w ostatnim roku podatkowym osiągnęły przychód netto, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług o równowartości co najmniej 5 mln euro.

Przepis ten dotyczy osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej osiągających przychody dla celów opodatkowania podatkiem dochodowym. Spółki jawne nie osiągają przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym, bowiem podatnikami, dla celów podatku dochodowego są poszczególni wspólnicy (partnerzy). Mając na uwadze powyższe, osobowe spółki handlowe, nie będą objęte właściwością naczelnika wyspecjalizowanego urzędu skarbowego w zakresie rozliczeń jakiegokolwiek podatku.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka Jawna, w skład której wchodzą 3 krajowe osoby fizyczne, prowadzące działalność deweloperską, w roku 2007 osiągnęła przychód netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług, przekraczający 5 mln euro.

W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz w odpowiedzi na zadane pytanie należy stwierdzić, że Wnioskodawca, będący osobową spółką kapitałową, nie podlega pod art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. a) ustawy o urzędach i izbach skarbowych i tym samym nie ma obowiązku dokonania zgłoszenia o zmianie właściwości urzędu skarbowego z powodu przekroczenia przychodu netto w roku 2007 w wysokości 5 mln euro.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl