ILPP1/443-809/08-4/BD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-809/08-4/BD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 25 sierpnia 2008 r. (data wpływu: 26 sierpnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 października 2008 r. (data wpływu: 20 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 17 października 2008 r. (data wpływu: 20 października 2008 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni - osoba fizyczna - od 1 października 2008 r. zamierza prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie projektowania konstrukcji budowlanych. Osoba wnosząca zapytanie będzie podatnikiem podatku od towarów i usług, a podatek dochodowy zamierza rozliczać na zasadach ogólnych. W miesiącu sierpniu Zainteresowana otrzymała dotację z Urzędu Pracy na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Dotacja przyznawana jest z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Już po otwarciu własnej działalności, z otrzymanych środków Wnioskodawczyni zamierza zakupić:

* komputer przenośny za kwotę: 3.000,00 zł brutto,

* torbę do komputera za kwotę: 200,00 zł brutto,

* myszkę bezprzewodową za kwotę: 100,00 zł brutto,

* program komputerowy (...) za kwotę: 4.636,00 zł brutto,

* program komputerowy (...) za kwotę: 4.020,00 zł brutto,

* program komputerowy Konstruktor za kwotę: 2.290,00 zł brutto.

Programy komputerowe w tym przypadku są odrębnymi składnikami majątku i nie zaliczają się do zestawu komputerowego. Przewidywany okres użytkowania wszystkich przedmiotów jest dłuższy niż rok.

Komputer przenośny, torbę i myszkę, Wnioskodawczyni zaliczy do wyposażenia, natomiast wszystkie programy komputerowe (B (...), K (...), A (...)) - zaliczy do wartości niematerialnych i prawnych.

Jak wynika z pisma uzupełniającego z dnia 17 października 2008 r. planowana działalność gospodarcza będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Zainteresowana ma prawo do odliczenia podatku VAT od zakupionych przedmiotów zaliczonych do wyposażenia i wartości niematerialnych i prawnych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT od wszystkich zakupionych przedmiotów, tj. od komputera przenośnego, torby do komputera, myszki bezprzewodowej, programów komputerowych: A (...), B (...), K (...).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona jest w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo to wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. wyżej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

nbspnbsp - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Przepisy przewidują również sytuacje, w których podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, pomimo tego, że spełnia on generalne przesłanki upoważniające go do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Należy jednocześnie zaznaczyć, że na podstawie art. 88 ust. 3 pkt 1 cyt. ustawy, przepis dotyczący zakazu odliczania podatku naliczonego związanego z wydatkami nie stanowiącymi kosztów uzyskania przychodów (art. 88 ust. 1 pkt 2) nie ma zastosowania w przypadku wydatków związanych z nabyciem towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust. 3, oraz nabyciem gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów.

Mając na uwadze zatem powyższe przepisy należy stwierdzić, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów (usług), związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą w zakresie, w jakim nabyte towary (usługi) wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych, przy czym prawo to nie przysługuje, gdy wydatki związane z nabyciem towarów (usług) nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Ograniczenie to nie ma jednak zastosowania do wydatków związanych z nabyciem środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Zainteresowana zamierza prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie projektowania konstrukcji budowlanych jako podatnik podatku od towarów i usług. Ponadto Wnioskodawczyni otrzymała dotację na rozpoczęcie działalności gospodarczej przyznaną przez Europejski Fundusz Społeczny, którą planuje przeznaczyć na zakup komputera przenośnego, torby do komputera, myszki bezprzewodowej oraz trzech programów komputerowych (A (...), B (...), K (...)).

Tut. Organ zauważa, że z rozstrzygnięcia w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, zawartego w interpretacji indywidualnej nr ILPB1/415-668/08-4/AG z dnia 18 listopada 2008 r. wynika, że do kosztów uzyskania przychodów Wnioskodawczyni będzie mogła zaliczyć wydatki poniesione na komputer przenośny, torbę do komputera oraz myszkę bezprzewodową.

Wobec powyższego, Wnioskodawczyni będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego, określonego w fakturze VAT dokumentującej nabycie komputera przenośnego, torby do komputera oraz myszki bezprzewodowej, na zasadach ogólnych przewidzianych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jak wspomniano wyżej, przepis dotyczący zakazu odliczania podatku naliczonego związanego z wydatkami nie stanowiącymi kosztów uzyskania przychodów nie dotyczy wydatków związanych z nabyciem towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust. 3, tj. wydatków, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji. Zatem Wnioskodawczyni będzie przysługiwało również prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia programów komputerowych (A (...), B (...), K (...)).

Reasumując należy stwierdzić, że Wnioskodawczyni będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego, określonego w fakturze VAT dokumentującej nabycie wszystkich towarów wskazanych we wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl