ILPP1/443-808/13-3/NS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-808/13-3/NS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Szpitala przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2013 r. (data wpływu 9 września 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 listopada 2013 r. (data wpływu 21 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pn. " (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pn. " (...)". Wniosek uzupełniono pismem z dnia 14 listopada 2013 r. (data wpływu 21 listopada 2013 r.) o opis zdarzenia przyszłego oraz pytanie.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z dnia 14 listopada 2013 r.).

Wnioskodawca (Szpital) jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej i świadczy usługi w zakresie opieki medycznej służącej profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie stanu zdrowia na podstawie ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 15 lutego 2013 r., poz. 217).

Organem założycielskim Szpitala jest Samorząd Województwa X, w imieniu którego działa Zarząd Województwa. Siedzibą Wnioskodawcy jest miasto Y. Zakres działania Szpitala obejmuje głównie Województwo X. Świadczenia zdrowotne Szpital realizuje na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 210, poz. 2135 z późn. zm.). Szpital świadczy usługi na podstawie umów z Narodowym Funduszem Zdrowia. Szpital jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Szpital odprowadza podatek VAT należny od prowadzonej działalności dodatkowej opodatkowanej podatkiem VAT należnym, np. najmu powierzchni, usług ksero, opłat parkingowych i innych.

Szpital - zgodnie z art. 90 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług - nie dokonuje odliczenia podatku VAT naliczonego. Proporcja wyliczona na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy o VAT na rok 2013 nie przekracza 2%. Usługi medyczne świadczone w zakresie ochrony zdrowia są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 i 18a ustawy o podatku od towarów i usług.

Szpital ubiega się o dotację ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2007-2013 na następujące zadanie inwestycyjne: "(...)".

Projekt obejmuje modernizację instalacji centralnego ogrzewania oraz ciepłej wody użytkowej w całym obiekcie szpitalnym w celu zmniejszenia strat ciepła oraz instalację systemu fotowoltaicznego w celu uzyskania alternatywnego zasilania w energię elektryczną. Istotą projektu jest redukcja ilości kupowanej energii elektrycznej i cieplnej od operatorów zewnętrznych, zwiększenie efektywności oraz bezpieczeństwa energetycznego. Realizacja projektu będzie służyć działalności zwolnionej oraz opodatkowanej podatkiem VAT.

O ile energia elektryczna będzie użytkowana wyłącznie przez Szpital (wyodrębnione obwody o strategicznym znaczeniu) i związana będzie wyłącznie z działalnością zwolnioną od podatku, o tyle ciepła woda będzie użytkowana również przez najemców, a w konsekwencji jej dostawa związana będzie z działalnością opodatkowaną.

Ubiegając się o pozyskanie dotacji z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2007-2013, kwotę wydatków kwalifikowalnych obniżono współczynnikiem udziału powierzchni wynajmowanej (działalność opodatkowana) do łącznej powierzchni użytkowej Szpitala.

W ramach ww. projektu Szpital we własnym imieniu zamówi publicznie towary i usługi opodatkowane podatkiem od towarów i usług, które w całości będą kosztem kwalifikowalnym do dofinansowania dotacjami unijnymi lub kosztem niekwalifikowalnym - do dofinansowania we własnym zakresie przez Szpital (przy ewentualnej pomocy ze strony organu założycielskiego - dotacja). Zakupione towary i usługi będą służyły zarówno czynnościom opodatkowanym, jak również będą wykorzystywane przy świadczeniu usług w zakresie ochrony zdrowia podlegających zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 i 18a ustawy o podatku od towarów i usług.

Faktury brutto za zakup towarów i usług będą wskazywały Szpital jako nabywcę i płatnika.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z dnia 14 listopada 2013 r.).

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym Szpital będzie miał prawną możliwość odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją ww. projektu przy następujących założeniach:

* że wskaźnik sprzedaży opodatkowanej w ostatnich dwóch latach kształtował się na bardzo niskim poziomie i nie przekroczył 2%, a Szpital nie dokonuje odliczenia podatku naliczonego VAT,

* że energia elektryczna będzie użytkowana wyłącznie przez Szpital (wyodrębnione obwody o strategicznym znaczeniu) i służyć będzie wyłącznie działalności zwolnionej od podatku, natomiast ciepła woda użytkowa będzie związana zarówno z działalnością zwolnioną, jak i opodatkowaną.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z powyższym Szpital nie będzie miał prawa do odzyskania podatku VAT od zakupów towarów i usług niezbędnych do realizacji opisanego projektu unijnego poprzez obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą.

W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Jak stanowi art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, jednak transakcja nie podlega opodatkowaniu.

Ponadto, w myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług a prowadzoną działalnością.

Jednakże ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć zatem charakter pośredni lub bezpośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast, ze związkiem pośrednim nabywanych towarów i usług z działalnością podatnika mamy do czynienia w sytuacji, gdy ponoszone wydatki nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych obrotach, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje uzyskanie obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług.

Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez przedsiębiorstwo obrotów. Najczęściej do wydatków mających pośredni wpływ na wykonywanie czynności opodatkowanych zalicza się koszty reklamy, wydatki związane z udziałem w targach, konferencjach, koszty doradztwa podatkowego, obsługi prawnej.

Należy ponadto zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Zatem w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. "niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego". Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Należy również podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca (Szpital) jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej i świadczy usługi w zakresie opieki medycznej służącej profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie stanu zdrowia na podstawie ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. Świadczenia zdrowotne Szpital realizuje na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Szpital jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, i odprowadza podatek VAT należny od prowadzonej działalności dodatkowej opodatkowanej podatkiem VAT należnym, np. najmu powierzchni, usług ksero, opłat parkingowych i innych. Szpital - zgodnie z art. 90 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług - nie dokonuje odliczenia podatku VAT naliczonego. Proporcja wyliczona na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy o VAT na rok 2013 nie przekracza 2%. Usługi medyczne świadczone w zakresie ochrony zdrowia są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 i 18a ustawy o podatku od towarów i usług. Szpital ubiega się o dotację ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2007-2013 na następujące zadanie inwestycyjne: "(...)". Projekt obejmuje modernizację instalacji centralnego ogrzewania oraz ciepłej wody użytkowej w całym obiekcie szpitalnym w celu zmniejszenia strat ciepła oraz instalację systemu fotowoltaicznego w celu uzyskania alternatywnego zasilania w energię elektryczną. Istotą projektu jest redukcja ilości kupowanej energii elektrycznej i cieplnej od operatorów zewnętrznych, zwiększenie efektywności oraz bezpieczeństwa energetycznego. Realizacja projektu będzie służyć działalności zwolnionej oraz opodatkowanej podatkiem VAT. O ile energia elektryczna będzie użytkowana wyłącznie przez Szpital (wyodrębnione obwody o strategicznym znaczeniu) i związana będzie wyłącznie z działalnością zwolnioną od podatku, o tyle ciepła woda będzie użytkowana również przez najemców, a w konsekwencji jej dostawa związana będzie z działalnością opodatkowaną. Ubiegając się o pozyskanie dotacji z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2007-2013, kwotę wydatków kwalifikowalnych obniżono współczynnikiem udziału powierzchni wynajmowanej (działalność opodatkowana) do łącznej powierzchni użytkowej Szpitala. W ramach ww. projektu Szpital we własnym imieniu zamówi publicznie towary i usługi opodatkowane podatkiem od towarów i usług, które w całości będą kosztem kwalifikowalnym do dofinansowania dotacjami unijnymi lub kosztem niekwalifikowalnym - do dofinansowania we własnym zakresie przez Szpital (przy ewentualnej pomocy ze strony organu założycielskiego - dotacja). Zakupione towary i usługi będą służyły zarówno czynnościom opodatkowanym, jak również będą wykorzystywane przy świadczeniu usług w zakresie ochrony zdrowia podlegających zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 i 18a ustawy o podatku od towarów i usług. Faktury brutto za zakup towarów i usług będą wskazywały Szpital jako nabywcę i płatnika.

Należy wskazać, że w sytuacji, gdy podatnik w ramach prowadzonej działalności wykonuje czynności, od których przysługuje odliczenie podatku naliczonego oraz czynności, od których takie odliczenie nie przysługuje, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ust. 1 ustawy, który stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 - art. 90 ust. 2 ustawy.

Proporcję, o której mowa w ust. 2 - na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy - ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

W oparciu o art. 90 ust. 4 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 3 określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności (art. 90 ust. 5 ustawy).

Natomiast zgodnie z art. 90 ust. 6 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 37-41, w zakresie w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie.

Ponadto, w świetle art. 90 ust. 8 ustawy, podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu.

Z kolei, jak stanowi art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%,

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Z powołanych wyżej przepisów dotyczących odliczenia podatku naliczonego wynika, że obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Oznacza to, że podatnik winien przyporządkować dany zakup jako związany ze sprzedażą opodatkowaną lub zwolnioną, albo w odpowiednich częściach jako związany ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną.

Natomiast zasada proporcjonalnego odliczania podatku ma zastosowanie do tej kategorii zakupów, których nie da się jednoznacznie w całości lub w części przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży.

W przypadku bowiem mieszanego charakteru prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej, jednoznaczne przyporządkowanie niektórych zakupów (np. kosztów ogólnych działalności) do poszczególnych rodzajów działalności może być utrudnione lub wręcz niemożliwe. Tylko w sytuacji, gdy przyporządkowanie to będzie niemożliwe, podatnik dla potrzeb odliczenia podatku w uprawnionej wysokości, zobowiązany jest obliczyć procentowy stosunek, w jakim pozostają ww. kategorie czynności, w oparciu o zapisy art. 90 ust. 2 i nast. ustawy o podatku od towarów i usług.

W analizowanej sprawie Wnioskodawca wskazał, że wydatki ponoszone przez niego w związku z realizacją opisanego projektu są związane jednocześnie z czynnościami opodatkowanymi oraz czynnościami zwolnionymi, a Szpital nie jest w stanie wyodrębnić całości lub części kwot, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Zatem Zainteresowany ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z proporcją obliczoną według zasad określonych przepisami art. 90 ustawy.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, zgodnie z którym udział rocznego obrotu Wnioskodawcy z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (sprzedaż opodatkowana), w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (sprzedaż opodatkowana), oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (sprzedaż zwolniona) nie przekracza 2%, należy stwierdzić, że Wnioskodawca ma prawo uznać, w myśl art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy, że proporcja ta wynosi 0%.

W konsekwencji powyższego, w sytuacji, gdy Wnioskodawca skorzysta z przysługującego mu uprawnienia określonego przez ustawodawcę w art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy i uzna, że proporcja ta wynosi 0%, to faktycznie oznaczać to będzie, że nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług związanych z realizowaną inwestycją, polegającą na modernizacji instalacji centralnego ogrzewania oraz ciepłej wody użytkowej w całym obiekcie szpitalnym w celu zmniejszenia strat ciepła oraz instalacji systemu fotowoltaicznego w celu uzyskania alternatywnego zasilania w energię elektryczną.

W zakresie realizowanej inwestycji, Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów przysługuje zarejestrowanym podatnikom podatku VAT i obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa podatkowego oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy energia elektryczna będzie użytkowana wyłącznie przez Szpital (wyodrębnione obwody o strategicznym znaczeniu) i służyć będzie wyłącznie działalności zwolnionej od podatku, natomiast ciepła woda użytkowa będzie związana zarówno z działalnością zwolnioną, jak i opodatkowaną, natomiast wskaźnik sprzedaży opodatkowanej nadal będzie kształtował się na bardzo niskim poziomie i nie będzie przekraczał 2%, Zainteresowany będzie miał prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0% i w konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawnej możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na ezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl