ILPP1/443-80/07-2/GZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 września 2007 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-80/07-2/GZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 1 sierpnia 2007 r. (data wpływu 3 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie terminu odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie terminu odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zainteresowany otrzymuje faktury za usługi agencyjne, usługi doradztwa finansowego i usługi sprzątania. Są to usługi ciągłe, za które Wnioskodawca otrzymuje faktury co miesiąc. Data wystawienia faktury i data sprzedaży jest z końca miesiąca, a termin płatności przypada w miesiącu następnym. Podatnik otrzymuje faktury w dacie ich wystawienia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymanie takich faktur uprawnia Spółkę do odliczenia podatku naliczonego w miesiącu otrzymania faktury, czy dopiero w miesiącu, w którym przypada termin płatności.

Zdaniem Wnioskodawcy, od faktur dokumentujących ww. usługi przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego w miesiącu ich otrzymania, na podstawie art. 86 ust. 10 i ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, a nie w miesiącu, w którym przypada termin płatności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę, z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia podatku należnego za okres, w którym otrzymał fakturę, może dokonać obniżenia podatku za okres następny (art. 86 ust. 11 ustawy o podatku VAT).

Prawo do obniżenia podatku należnego uzależnione jest - na podstawie art. 86 ust. 12 ww. ustawy - nie tylko od posiadanego dokumentu potwierdzającego transakcję zakupu towaru czy usługi, ale również od możliwości dysponowania towarem jak właściciel albo wykonania usługi. Tak więc, aby podatnik mógł dokonać obniżenia podatku należnego musi dysponować fakturą potwierdzającą transakcję zakupu towaru, którym dysponuje jak właściciel lub zakupu usługi, która została wykonana. Wyjątek stanowią czynności, od których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1, 2, 4, 7, 9 - 11 wyżej cytowanej ustawy.

Wymienione przez Wnioskodawcę usługi: agencyjne, doradztwa finansowego i sprzątania nie są usługami, co do których ma zastosowanie szczególny obowiązek podatkowy wynikający z przepisu art. 19 ust. 13 pkt 1, 2, 4, 7, 9 - 11 ww. ustawy.

Dlatego też słuszne jest stanowisko Spółki, iż od faktur dokumentujących nabycie usług: agencyjnych, doradztwa finansowego i sprzątania, prawo do obniżenia podatku należnego powstaje za okres, w którym podatnik otrzymał te dokumenty lub za okres następny, uwzględniając fakt wykonania usługi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl