ILPP1/443-8/08-2/KG - Czy Gmina X jako beneficjent, która zawarła umowę o dofinansowanie projektu jest podatnikiem VAT w zakresie realizacji tego projektu?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-8/08-2/KG Czy Gmina X jako beneficjent, która zawarła umowę o dofinansowanie projektu jest podatnikiem VAT w zakresie realizacji tego projektu?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy X, przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2007 r. (data wpływu 17 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za podatnika podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za podatnika podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jako beneficjent, zawarł z Wojewodą Dolnośląskim (Instytucja Pośrednicząca), w dniu 22 sierpnia 2007 r., umowę Nr (.....) o dofinansowanie Projektu pt. "Remont,....". Projekt dofinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Priorytetu 1 -Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów i Priorytetu 3 - Rozwój lokalny, z wyłączeniem Działania 3.4 Mikroprzedsiębiorstwa, Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006.

Zgodnie z umową Gminie X zostało przyznane dofinansowanie na realizację przedmiotowego Projektu ze Środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w kwocie nieprzekraczającej 5.567.754,59 PLN, co stanowi 75 % wydatków kwalifikowanych w ramach projektu. Całkowita wartość projektu wynosi 10.099.818,55 PLN, natomiast całkowite wydatki kwalifikowane Projektu wynoszą 7.423.672,79 PLN. Realizacja projektu została ustalona na okres od 15 września 2004 r. do 5 sierpnia 2008 r., jednakże finansowe zakończenie projektu ustalono na dzień 5 września 2008 r.

Celem głównym projektu jest powstanie nowoczesnego centrum wystawienniczego, a tym samym zwiększenie liczby uczestników imprez i wydarzeń kulturalnych w Muzeum Miejskim. Inwestycja polega na wykonaniu prac budowlanych i renowacyjnych.

Projekt realizują etapami dwie jednostki gminne - Muzeum Miejskie X i Zarząd Inwestycji Miejskich. Projekt przewiduje zakładanie instalacji audiowizualnej i rozgłoszeniowej oraz renowację ogrodu. W celu realizacji projektu zostały poniesione wydatki z tytułu aktualizacji projektu systemu audiowizualnego i rozgłoszeniowego, projektu aranżacji wnętrz, studium wykonalności, działań promocyjnych jak również zagospodarowania ogrodu.

Beneficjentem projektu jest Gmina X, natomiast realizatorami projektu zostały określone dwie jednostki gminne - Muzeum Miejskie X i Zarząd Inwestycji Miejskich.

Zarząd Inwestycji Miejskich jest jednostką budżetową Gminy X, jest podatnikiem czynnym VAT w zakresie prowadzonych inwestycji, w ramach inwestorstwa zastępczego w oparciu o zawarte umowy cywilnoprawne. Osiągnięte dochody są gromadzone i wydatkowane przez jednostkę zgodnie z Uchwałą Rady Miejskiej w sprawie dochodów własnych jednostki i zatwierdzonego planu finansowego dochodów własnych jednostki. Ponadto zgodnie z ustawą o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r., Zarządzeniem Dyrektora utworzony został rachunek dochodów własnych jednostki, którego dochody mogą stanowić opłaty za udostępnianie dokumentacji przetargowych, spadki i darowizny oraz ewentualne odszkodowania. Środki finansowe zgromadzone na tym rachunku są wydatkowane zgodnie z przeznaczeniem wskazanym w Zarządzeniu Dyrektora w oparciu o zatwierdzony plan.

Muzeum Miejskie X jest jednostką budżetową Gminy oraz czynnym podatnikiem podatku VAT. Muzeum jest stroną umowy z wykonawcami w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Przedmiotowe jednostki są organizatorami przetargów na wybór wykonawców w związku z pracami dla powyższego projektu. W ramach prac związanych z przedmiotowym projektem faktury VAT są wystawiane na Muzeum Miejskie X oraz na Zarząd Inwestycji Miejskich.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina X jako beneficjent, która zawarła umowę o dofinansowanie projektu pt. "Remont,...." jest podatnikiem podatku VAT w zakresie realizacji przedmiotowego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, w zaistniałym stanie faktycznym, Gmina X jako beneficjent przedmiotowego projektu, który jest częściowo realizowany ze środków Gminnych i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - nie jest podatnikiem podatku VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Muzeum Miejskie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Jest stroną umowy z wykonawcami w związku z realizacją przedmiotowego projektu jak również organizatorem przetargów na wybór wykonawców. Zarząd Inwestycji Miejskich jest stroną umowy z wykonawcami jak również organizatorem przetargów na wybór wykonawców. W ramach prac związanych z przedmiotowym projektem faktury VAT są wystawiane na dwie jednostki budżetowe - Muzeum Miejskie oraz na Zarząd Inwestycji Miejskich.

Należy więc uznać, że w zakresie realizowanego projektu, Gmina jest beneficjentem, natomiast nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Podatnikami przedmiotowego podatku są natomiast wymienione jednostki budżetowe, na które zostały sporządzone umowy i faktury VAT i które mają prawo do odliczenia podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 86 ust. 1 cytowanej ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4 art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124. Reasumując, Gmina X jest beneficjentem przedmiotowego projektu, natomiast nie jest w przedstawionym zakresie podatnikiem podatku od towarów i usług, gdyż są nimi powołane przez Gminę do realizacji zadań, wskazane jednostki budżetowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Przez działalność gospodarczą, na podstawie zapisu art. 15 ust. 2 cyt. ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina posiada osobowość prawną, wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym sprawy dotyczące m.in. kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W celu realizacji zadań, stosownie do zapisu art. 9 ust. 1 ww. ustawy, gmina może tworzyć jednostki organizacyjne a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym organizacjami pozarządowymi.

Powyższe oznacza, że w świetle przepisów prawa podatkowego gmina jako osoba prawna wykonująca zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność w zakresie, w jakim wykonuje we własnym imieniu i na własny rachunek działalność gospodarczą jest podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (za wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 i ust. 3 oraz w art. 8 ust. 2). W dorobku orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem, przy czym wynagrodzenie jakkolwiek musi być wyrażone w pieniądzu, to jednak nie musi być w tej formie dokonane. O bezpośrednim związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem można mówić jedynie wówczas, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść na rzecz dostawcy towaru lub świadczącego usługę i jeżeli świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności. Reasumując, dostawa towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wtedy, gdy są wykonane odpłatnie i pomiędzy dostawcą towaru lub świadczącym usługę i ich beneficjentem (odbiorcą) istnieje jawny lub dorozumiany stosunek prawny (umowa), w ramach którego spełniane są świadczenia wzajemne.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jako beneficjent, zawarł z Wojewodą Dolnośląskim umowę o dofinansowanie projektu pt. "Remont,....". Głównym celem projektu jest powstanie nowoczesnego centrum wystawienniczego. Inwestycja polega na wykonaniu prac budowlanych i renowacyjnych, które realizowane będą etapami przez dwie jednostki budżetowe gminy, tj. Muzeum Miejskie X i Zarząd Inwestycji Miejskich. W ramach prac związanych z projektem faktury VAT wystawiane są na Muzeum Miejskie X i Zarząd Inwestycji Miejskich.

Reasumując, w przedmiotowej sprawie należy uznać, że w ramach realizowanego projektu, Wnioskodawca nie wykonuje czynności, które spełniałyby przesłanki pozwalające uznać te czynności za dostawę towarów lub świadczenie usług. Zatem w zakresie realizacji tego projektu, Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl