ILPP1/443-8/07-2/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 sierpnia 2007 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-8/07-2/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Lasów Państwowych Nadleśnictwo, przedstawione we wniosku z dnia 10 lipca 2007 r. (data wpływu 13 lipca 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości oraz opodatkowania zwrotu poniesionych nakładów inwestycyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości oraz opodatkowania zwrotu poniesionych nakładów inwestycyjnych.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

1.

Wnioskodawca zamierza dokonać transakcji sprzedaży nieruchomości w skład których wchodzą budynki, budowle oraz grunty. Na ww. nieruchomości założona została jedna księga wieczysta. Nadleśnictwo przejęło przedmiotowe nieruchomości nieodpłatnie w oparciu o protokół zdawczo-odbiorczy z dnia 22 grudnia 1997 r. w ramach przekazania majątku Lasów Państwowych pomiędzy jednostkami tego przedsiębiorstwa. Obiekty były własnością Ośrodka Remontowo-Budowlanego Lasów Państwowych i zgodnie z dokumentacją powstały w latach 1978-1985.

Nadleśnictwo w okresie użytkowania obiektów nie ponosiło wydatków na ulepszenie, a tym samym nie dokonywało obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tego tytułu. Jednocześnie Nadleśnictwo nie posiada dokumentacji stwierdzającej, że Ośrodek Remontowo-Budowlany w okresie użytkowania bazy, tj. do momentu przekazania jej na rzecz Nadleśnictwa nie ponosił takich wydatków na ulepszenie, nie można zatem stwierdzić, iż nie korzystał z prawa do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego.

2.

Nadleśnictwo w okresie użytkowania bazy po byłym Ośrodku Remontowo-Budowlanym zawarło umowy dzierżawy części obiektów, z których jedna zawierała aneks na mocy, którego wynajmujący wyraził zgodę na instalację lokalnego systemu grzewczego na koszt najmującego z opcją zwrotu poniesionych nakładów przy sprzedaży obiektu w przetargu nieograniczonym pod warunkiem zaakceptowania przez wynajmującego dokumentacji i preliminarza kosztów związanych z zainstalowaniem tego systemu grzewczego. Jednostka pismem z dnia 25 maja 1999 r. po dokonaniu oceny i korekt kosztów zaakceptowała przedstawione koszty na instalację systemu grzewczego w kwocie netto zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy sprzedaż nieruchomości zabudowanej stanowiącej obiekt byłej bazy Ośrodka Remontowo-Budowlanego należy traktować jako zwolnioną z podatku VAT jako "towar używany".

2.

Czy zwrot nakładów poniesionych na instalację lokalnego systemu grzewczego poniesionego przez firmę będącą dzierżawcą w obiektach Nadleśnictwa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów wg stawki podatku 22%.

Zdaniem wnioskodawcy:

Ad.1 Sprzedaż nieruchomości stanowiącej obiekty (budynki i budowle) byłej bazy Ośrodka Remontowo-Budowlanego wraz z gruntem korzysta ze zwolnienia od podatku VAT w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 2 i na warunkach określonych w art. 43 ust. 6 ustawy o VAT. Nadleśnictwo jako jednostka organizacyjna Lasów Państwowych przejęła obiekty stanowiące własność tego przedsiębiorstwa nieodpłatnie. Nabycie obiektów budowlanych nastąpiło przed wejściem w życie przepisów ustawy o VAT, to jest w chwili przyjęcia do użytkowania budowli przez Ośrodek Remontowo-Budowlany w latach 1978-1985. Pomimo braku udokumentowania faktu nieponoszenia nakładów na modernizację w okresie użytkowania bazy przez Ośrodek - Nadleśnictwo nabyło uprawnienie do korzystania ze zwolnienia przy sprzedaży "towaru używanego" w związku z użytkowaniem tych obiektów w celu wykonywania czynności opodatkowanych powyżej 5 lat (art. 43 ust. 2 cyt. ustawy).

Ad.2 Zgodnie z treścią art. 8 ust. 1 ustawy o VAT stwierdzić należy, że świadczenie w postaci zwrotu poniesionych nakładów na instalację lokalnego systemu grzewczego poniesionego przez firmę dzierżawiącą nieruchomość należy traktować jako świadczenie usługi, tym samym podlega ono opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl