ILPP1/443-795/13-2/HW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-795/13-2/HW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., reprezentowanej przez pełnomocnika doradcę podatkowego, przedstawione we wniosku z dnia 2 września 2013 r. (data wpływu 3 września 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wymiany u odbiorców produktów, które nie spełniają standardów jakościowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wymiany u odbiorców produktów, które nie spełniają standardów jakościowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach wykonywanej działalności, Spółka produkuje oraz sprzedaje produkty spożywcze ("Produkty") do różnego rodzaju kontrahentów w tym na rzecz sieci handlowych, hurtowni, jak również punktów sprzedaży detalicznej (łącznie zwanych dalej: "Odbiorcami").

Spółka wprowadza procedury, mające na celu zminimalizowanie przypadków, które mogłyby niekorzystnie wpływać na reputację, wizerunek lub dobre imię Spółki. Sytuacje takie mogłyby zaistnieć w szczególności w przypadku, gdyby sprzedawcy Produktów Spółki dokonywali sprzedaży towarów, których termin przydatności do spożycia upłynął lub gdyby z innych przyczyn nie nadawały się do sprzedaży.

W konsekwencji, Wnioskodawca wprowadza konieczny zakres kontroli nad sprzedawanymi towarami również na etapie, gdy towary te są już u Odbiorców. Biorąc powyższe pod uwagę, Spółka jest zobowiązana do wycofania od Odbiorców tych Produktów, które zgodnie z jej standardami jakościowymi nie powinny trafić do rąk ostatecznego konsumenta (m.in. Produkty bliskie przekroczenia lub po przekroczeniu terminu przydatności do spożycia, Produkty w uszkodzonych opakowaniach, bądź z innych przyczyn nienadające się do dalszej sprzedaży).

Jednocześnie, jeżeli przedstawiciel Wnioskodawcy stwierdzi w trakcie wizyty u danego Odbiorcy (np. po przeprowadzeniu kontroli jakościowej), że powyższy przypadek ma miejsce, dokonuje on wymiany takich Produktów na takie same produkty. Taka wymiana może nastąpić również, w przypadku, gdy dany Odbiorca nabył Produkty od innego Odbiorcy. W sytuacji, gdy wymiana Produktów na takie same Produkty nie jest możliwa, co może wynikać między innymi z tego, że dane Produkty nie znajdują się już w ofercie Spółki, lub brak jest ekonomicznego uzasadnienia wymiany Produktów na Produkty tego samego rodzaju (przykładowo niskie wyniki sprzedaży Produktu w danym punkcie, prowadziłyby do upływu ich terminu przydatności, co z kolei powodowałoby konieczność dokonywania kolejnych wymian), wymiana Produktów polega na przekazaniu danemu Odbiorcy innych Produktów w ramach tego samego typu, tej samej grupy cenowej lub innych Produktów, których łączna wartość odpowiada łącznej wartości towarów podlegających wymianie. Co więcej, wymienione Produkty są opodatkowane taką samą stawką VAT jak Produkty będące przedmiotem zamiany.

Spółka nie pobiera wynagrodzenia z tytułu dokonywania przedmiotowej wymiany Produktów. Jednocześnie Spółka podkreśla, że wynagrodzenie należne i otrzymane przez Spółkę z tytułu dostawy Produktów uwzględnia m.in. potencjalne ryzyko wymiany Produktów, które mogą ulec uszkodzeniu lub przeterminować się, bądź z innych przyczyn nie nadawać się do sprzedaży.

Przedmiotem niniejszego wniosku są towary, które nie spełniają kryterium prezentu o małej wartości, o którym mowa w art. 7 ust. 4 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy czynności polegające na wymianie u Odbiorców Produktów, które nie spełniają standardów jakościowych na takie same Produkty (lub jeżeli nie jest to możliwe na Produkty tego samego typu w ramach tej samej grupy cenowej lub na inne Produkty Spółki), których łączna wartość odpowiada łącznej wartości towarów podlegających wymianie, należy uznać za odrębną dostawę towarów, zgodnie z art. 5 ust. 1 lub art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, a zatem czy taka wymiana podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisana powyżej wymiana Produktów, które nie spełniają standardów jakościowych na takie same Produkty (lub jeżeli nie jest to możliwe na Produkty tego samego typu w ramach tej samej grupy cenowej lub na inne Produkty Spółki), nie powinna być traktowana jako odrębna dostawa towarów, a zatem taka wymiana nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Swoje stanowisko Spółka opiera na następującej argumentacji:

Zgodnie z zasadą swobody umów wynikającą z art. 353 ustawy - Kodeks cywilny z dnia 23 kwietna 1964 r. (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swojego uznania, byle jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Zdaniem Wnioskodawcy, powyższa zasada wprowadza możliwość przyjęcia takiego rozwiązania, że w ramach odpłatnej dostawy towarów, dokonywane będą przez Spółkę określone czynności wynikające z przyjętych procedur kontroli jakości skutkujące wymianą określonych Produktów, na rzecz Odbiorców (w tym Odbiorców innych niż ci, którzy dokonali zakupu Produktów bezpośrednio od Spółki).

Przepis art. 5 ust. 1 ustawy o VAT przedstawia zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. W szczególności, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju.

Należy zauważyć, że w świetle powyższego przepisu, co do zasady, opodatkowaniu podatkiem

VAT podlega jedynie taka dostawa towarów, która jest dokonana pod tytułem odpłatnym.

Zdaniem Spółki, odpłatność powinna być rozumiana jako możliwość żądania od kontrahenta zapłaty ustalonej kwoty należnej z tytułu dostawy towarów.

W konsekwencji, jeżeli dana dostawa towarów realizowana będzie nieodpłatnie zasadniczo nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT. Wyjątek od powyższej zasady został przewidziany w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez odpłatną dostawę towarów rozumie się także "przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny,

* jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych".

Wnioskodawca zaznaczył, że Spółka w ramach prowadzonej działalności zamierza dokonywać wymiany określonych Produktów (uszkodzonych, przeterminowanych lub ze zbliżającym się terminem przydatności do spożycia) na takie same Produkty pełnowartościowe. Natomiast jeżeli nie będzie to możliwe, to Spółka dokona wymiany na inne Produkty, które są tego samego typu w ramach tej samej grupy cenowej lub na inne Produkty Spółki, których łączna wartość odpowiada łącznej wartości towarów podlegających wymianie.

Zamiana produktów jest dokonywana w celu wykluczenia sytuacji, w których narażona zostałaby reputacja Spółki lub sposób postrzegania Produktów, jako towarów o wysokiej jakości.

Spółka podkreśliła, że planowane czynności związane z kontrolą jakości Produktów są w praktyce związane z dokonanymi pierwotnie transakcjami sprzedaży Produktów. W ten sposób bowiem Spółka czuwa nad jakością dostarczonych Produktów, a tym samym zapewnia finalnym konsumentom gwarancję ich wysokiej jakości.

Należy zauważyć, że powyższe podejście znajduje swoje odzwierciedlenie w sposobie regulowania wynagrodzenia z tytułu dokonanej dostawy Produktów. Wynagrodzenie należne i otrzymane przez Spółkę z tytułu dostawy Produktów uwzględnia bowiem m.in. potencjalne ryzyko wymiany Produktów, które mogą ulec uszkodzeniu lub przeterminować się bądź z innych przyczyn nie nadawać się do sprzedaży.

Prawdopodobieństwo wymiany określonych Produktów jest więc wliczone w cenę sprzedanych Produktów, a zatem Spółka nie otrzymuje z tytułu wymiany żadnego wynagrodzenia ponad to, które już otrzymała dostarczając Produkty na rzecz Odbiorców.

Biorąc powyższe pod uwagę, przedmiotowej wymiany Produktów nie można zatem uznać za odrębną czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, a jedynie za czynność będącą uzupełnieniem pierwotnej czynności sprzedaży Produktów.

Przedstawione powyżej stanowisko podzielił m.in. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 25 listopada 2009 r. sygn. akt III SA/Wa 1148/09, w którym stwierdził, że " (...) ewentualność oraz koszt takiej zamiany Spółka niejako już wkalkulowała w cenę (...). Zatem z powodu zasadniczego - braku cechy odpłatności za zamianę towaru wadliwego na niewadliwy nie można podzielić poglądu Ministra, że zamiana taka stanowi odpłatną dostawę towaru, o której mowa w art. 5 ust. 1 punkt 1 ustawy".

Zdaniem Spółki, odnosząc się do traktowania w zakresie podatku VAT czynności wymiany Produktów, można przyjąć analogię do sytuacji, w której producent wywiązuje się z zobowiązań wynikających z udzielonej gwarancji.

Zasadniczo, gwarancja jakości stanowi ogół dodatkowych uprawnień, których zbywca danej rzeczy może udzielić nabywcy. Gwarancja sprowadza się zazwyczaj do zobowiązania, że zbywca zapewni nabywcy możliwość korzystania z rzeczy bez zakłóceń (np. bez awarii), co oznacza możliwość żądania przez nabywcę, by zbywca przywrócił rzecz do należytego stanu na swój koszt, tzn. dokonał naprawy albo wymienił rzecz.

Zgodnie z przyjętą praktyką, wymiana gwarancyjna nie podlega opodatkowaniu VAT jako odrębna dostawa, gdyż stanowi kontynuację pierwotnej sprzedaży. Podobny pogląd został wielokrotnie potwierdzony przez władze skarbowe.

Ponadto, Wnioskodawca podkreślił, że traktowanie wymiany Produktów jako dostawy towarów prowadziłoby do rozszerzenia wykładni art. 5 ust. 1 ustawy o VAT i tym samym podwójnego opodatkowania tej samej czynności: (i) raz podlegałaby opodatkowaniu sprzedaż Produktu, (ii) a drugi raz - zastąpienie określonego Produktu jego odpowiednikiem. W powyższej kwestii wypowiedział się także Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku przytoczonym powyżej, gdzie stwierdził: "podwójnemu opodatkowaniu sprzeciwia się sama konstrukcja podatku od towarów i usług. Stoi też temu na przeszkodzie orzecznictwo ETS, którego nie można ignorować (...)".

Zdaniem Spółki, nie powinien budzić wątpliwości fakt, że kwota faktycznie należna Spółce związana jest wyłącznie z jednokrotną dostawą Produktów (towaru oznaczonego co do rodzaju). Wymiana określonych Produktów jest bowiem czynnością związaną z przyjętymi zasadami kontroli jakości i realizowaną w ramach pierwotnej dostawy. Również Odbiorca jest w posiadaniu Produktów pochodzących z jednej, a nie dwóch dostaw dokonanych odpowiednio przez Spółkę lub pośredniczącego Odbiorcę.

W kontekście przedstawionego stanu faktycznego oraz opisanego zdarzenia przyszłego, nieuzasadnione jest także uznanie wymiany Produktów za ich nieodpłatne przekazanie w rozumieniu wspomnianego na początku art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. Istotą czynności wymienionych w tym artykule jest bowiem ich nieodpłatność. Natomiast w analizowanej sprawie, wymiana Produktów (powodująca, że w dyspozycji Odbiorców pozostaje ta sama ilość Produktów oznaczonych co do rodzaju lub Produktów o tej samej wartości) nie stanowi odrębnej dostawy (tym bardziej o charakterze nieodpłatnym), gdyż stanowi ona czynności wykonywane w ramach pierwotnej dostawy Produktów i w ramach wynagrodzenia należnego z tytułu tej dostawy, w związku z realizowaniem przyjętych przez Spółkę zasad kontroli jakości.

Ponadto, jak wskazała Spółka koszty planowanych działań (wymiany towarów) znajdować będą odzwierciedlenie w marży handlowej stosowanej przez Spółkę. Wobec powyższego, pobieranie przez Spółkę wynagrodzenia uwzględniającego potencjalne koszty wymiany Produktów będzie wynikało z faktu, że może ona w przyszłości faktycznie ponosić dodatkowe koszty związane z podjęciem opisanych działań. Nie może zatem ulegać wątpliwości, że przedmiotowe działania nie będą mieć charakteru darowizny.

Przedstawione powyżej stanowisko Spółki w zakresie uznania czynności polegających na wymianie Produktów na wyżej opisanych zasadach za niepodlegające opodatkowaniu znajduje potwierdzenie w następujących interpretacjach organów podatkowych:

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 21 lutego 2012 r. sygn. ILPP1/443-1487/11-4/AWa: "(...) czynność faktyczna dokonywana przez Wnioskodawcę, polegająca na zastąpieniu przeterminowanych lub nienadających się do dalszej sprzedaży (np. uszkodzonych) towarów Spółki, znajdujących się w punktach sprzedaży detalicznej, na takie same pełnowartościowe towary, nie stanowi dla Zainteresowanego odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ustawy i w związku z tym nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy";

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 16 października 2012 r. sygn. IPPP2/443-856/12-3/DG: "(...) należy stwierdzić, iż czynności faktyczne dokonywane przez Spółkę polegające na wymianie w punktach sprzedaży towarów przeterminowanych lub uszkodzonych na towary pełnowartościowe stanowiące:

* dokładnie taki sam towar,

* inne towary z tej samej grupy produktowej objętej tą samą stawką VAT, jaka miała zastosowanie przy dostawie towarów wymienianych w sytuacji, gdy łączna wartość tych produktów będzie odpowiadała wartości całej partii zwróconego przeterminowanego lub uszkodzonego towaru,

* nie stanowią odrębnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ustawy. Pokreślić należy, iż w związku z wymianą towarów przeterminowanych, zagrożonych przeterminowaniem oraz gdy towar z innych przyczyn nie będzie się nadawał do dalszej sprzedaży, na takie same bądź inne pełnowartościowe towary Spółka nie otrzymuje dodatkowego wynagrodzenia ponad to, które już otrzymała dostarczając towar na rzecz sprzedawcy. Zatem Spółka nie wprowadza do obrotu gospodarczego odrębnego produktu - w tym przypadku dochodzi do faktycznej czynności zastąpienia towaru uszkodzonego, przeterminowanego, itp. towarem pełnowartościowym. W związku z powyższym, czynności te z uwagi na fakt, iż nie mieszczą się w katalogu czynności wymienionych w art. 5 ustawy, nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług";

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 16 listopada 2011 r., sygn. ILPP2/443-1208/11-2/Akr: "(...) należy stwierdzić, iż czynność faktyczna dokonywana przez Wnioskodawcę, polegająca na zastąpieniu przeterminowanych lub nienadających się do dalszej sprzedaży (np. uszkodzonych) towarów Spółki, znajdujących się w punktach sprzedaży detalicznej, na takie same pełnowartościowe towary, nie stanowi dla Zainteresowanego odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ustawy i w związku z tym nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy".

Biorąc pod uwagę powyższe argumenty, Spółka stoi na stanowisku, że wymiana określonych Produktów i zastąpienie Produktami tego samego typu w ramach tej samej grupy cenowej lub na inne Produkty Spółki jest elementem składowym transakcji sprzedaży Produktów i jako taka nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Mając na uwadze powyższe, Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości jej stanowiska, jak wskazano na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 za zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Aby uznać daną dostawę towarów za odpłatną dostawę towarów, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy dostawcą a odbiorcą towarów, a w zamian za dostawę towarów powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego dokonywana jest dostawa towarów, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz dostawcy towarów.

Przez dostawę towarów rozumie się również - według art. 7 ust. 2 ustawy - przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

* jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Powyższego przepisu nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością podatnika (art. 7 ust. 3 ustawy).

Dla uznania nieodpłatnej dostawy za odpłatną dostawę towarów, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, muszą być spełnione łącznie dwie przesłanki:

* podatnik przekazuje lub zużywa nieodpłatnie towary należące do jego przedsiębiorstwa oraz

* podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwot podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych.

Oznacza to, że cel takiego przekazania pozostaje bez znaczenia, podobnie jak i podmiot, na rzecz którego jest ono dokonywane (przepis wskazuje jedynie przykładowe sytuacje, które mogą zostać uznane za odpłatną dostawę towarów).

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług dostawa towarów podlega, co do zasady opodatkowaniu, gdy ma charakter odpłatny, jednakże z pewnymi wyjątkami dotyczącymi nieodpłatnych świadczeń zrównanych z czynnościami świadczonymi odpłatnie.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, w ramach wykonywanej działalności, produkuje oraz sprzedaje Produkty spożywcze do różnego rodzaju kontrahentów w tym na rzecz sieci handlowych, hurtowni, jak również punktów sprzedaży detalicznej - Odbiorców. Wnioskodawca wprowadza procedury, mające na celu zminimalizowanie przypadków, które mogłyby niekorzystnie wpływać na reputację, wizerunek lub dobre imię Wnioskodawcy. Sytuacje takie mogłyby zaistnieć w szczególności w przypadku, gdyby sprzedawcy Produktów Spółki dokonywali sprzedaży towarów, których termin przydatności do spożycia upłynął lub gdyby z innych przyczyn nie nadawały się do sprzedaży.

W konsekwencji, Wnioskodawca wprowadza konieczny zakres kontroli nad sprzedawanymi towarami również na etapie, gdy towary te są już u Odbiorców. Spółka jest zobowiązana do wycofania od Odbiorców tych Produktów, które zgodnie z jej standardami jakościowymi nie powinny trafić do rąk ostatecznego konsumenta, tj. m.in. Produkty bliskie przekroczenia lub po przekroczeniu terminu przydatności do spożycia, Produkty w uszkodzonych opakowaniach, bądź z innych przyczyn nienadające się do dalszej sprzedaży.

Jednocześnie, jeżeli przedstawiciel Wnioskodawcy stwierdzi w trakcie wizyty u danego Odbiorcy - np. po przeprowadzeniu kontroli jakościowej - że powyższy przypadek ma miejsce, dokonuje on wymiany takich Produktów na takie same. Taka wymiana może nastąpić również, w przypadku, gdy dany Odbiorca nabył Produkty od innego Odbiorcy. W sytuacji, gdy wymiana Produktów na takie same Produkty nie jest możliwa, co może wynikać między innymi z tego, że dane Produkty nie znajdują się już w ofercie Spółki, lub brak jest ekonomicznego uzasadnienia wymiany Produktów na Produkty tego samego rodzaju (przykładowo niskie wyniki sprzedaży Produktu w danym punkcie, prowadziłyby do upływu ich terminu przydatności, co z kolei powodowałoby konieczność dokonywania kolejnych wymian), wymiana Produktów polega na przekazaniu danemu Odbiorcy innych Produktów w ramach tego samego typu tej samej grupy cenowej lub innych Produktów, których łączna wartość odpowiada łącznej wartości towarów podlegających wymianie. Wymienione Produkty są opodatkowane taką samą stawką VAT jak Produkty będące przedmiotem zamiany.

Spółka nie pobiera wynagrodzenia z tytułu dokonywania przedmiotowej wymiany Produktów. Wynagrodzenie należne i otrzymane przez Wnioskodawcę z tytułu dostawy Produktów uwzględnia m.in. potencjalne ryzyko wymiany Produktów, które mogą ulec uszkodzeniu lub przeterminować się, bądź z innych przyczyn nie nadawać się do sprzedaży.

Zatem w rozpatrywanej sprawie procedura realizacji wymiany towaru jest skutkiem realizacji przez Spółkę zamówienia złożonego przez jej kontrahenta - Odbiorcę. Jak wskazał Wnioskodawca wynagrodzenie należne dla Spółki z tytułu dostawy Produktów uwzględnia m.in. potencjalne ryzyko wymiany Produktów, które mogą ulec uszkodzeniu lub przeterminować się, bądź z innych przyczyn nie nadawać się do sprzedaży. W konsekwencji, w związku z wymianą Produktów, które nie spełniają standardów jakościowych, Wnioskodawca nie otrzymuje / nie będzie otrzymywać dodatkowego wynagrodzenia ponad to, które już otrzymała dostarczając towary kontrahentom. Zatem przedmiotowa czynność nie stanowi / nie będzie stanowić odrębnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ustawy - Spółka nie wprowadza / nie będzie wprowadzać odrębnego produktu - w tym przypadku dochodzi / dochodzić będzie do faktycznej czynności zastąpienia towaru niepełnowartościowego towarem pełnowartościowym. Z uwagi na powyższą analizę stwierdzić należy, że w rozpatrywanej sprawie czynności wymiany produktów nie mieszczą się w katalogu czynności wymienionych w art. 5 ustawy i w związku z tym nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując w odpowiedzi na zadane pytanie należy stwierdzić, że wymiana u Odbiorców Produktów, które nie spełniają standardów jakościowych na takie same Produkty lub jeżeli nie jest to możliwe na produkty tego samego typu w ramach tej samej grupy cenowej lub inne Produkty Spółki, których łączna wartość odpowiada łącznej wartości towarów podlegających wymianie nie stanowi / nie będzie stanowić odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ustawy (w tym również w art. 7 ust. 2 ustawy) i w związku z tym nie podlega / nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl