ILPP1/443-794/11-4/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-794/11-4/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 17 maja 2011 r. (data wpływu 27 maja 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 sierpnia 2011 r. (data wpływu 16 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT wykonywanych usług szkoleniowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT wykonywanych usług szkoleniowych. Dnia 16 sierpnia 2011 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca świadczy usługi szkoleniowe. Część szkoleń adresowana jest do podmiotów gospodarujących środkami publicznymi (np. jednostek administracji publicznej, urzędów pracy itp.).

Podmioty zamawiające szkolenia składają Spółce oświadczenie, w którym stwierdzają, że szkolenia są w całości finansowane ze środków publicznych, i że szkolenie dotyczy kształcenia zawodowego pracowników wytypowanych na te szkolenia, gdyż pozostaje w bezpośrednim związku z wykonywanym przez nich zawodem.

Dnia 16 sierpnia 2011 r. Zainteresowany uzupełnił wniosek o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego wskazując, iż świadczy usługi szkoleniowe. Część szkoleń adresowana jest do podmiotów gospodarujących środkami publicznymi (np. jednostek administracji publicznej, urzędów pracy, itp.). Podmioty zamawiające szkolenia składają Spółce oświadczenie, w którym stwierdzają, że szkolenia są w całości finansowane ze środków publicznych, i że szkolenie dotyczy kształcenia zawodowego pracowników wytypowanych na te szkolenia, gdyż pozostaje w bezpośrednim związku z wykonywanym przez nich zawodem.

W ramach usług szkoleniowych świadczonych przez Wnioskodawcę organizowane są m.in. szkolenia z zakresu kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego. Uczestnicy szkoleń kierowani są na zajęcia wyłącznie przez Pracodawców. W wyniku uczestnictwa w naszych szkoleniach uczestnicy nie zdobywają nowego zawodu (nie przekwalifikowują się), ale uaktualniają wiedzę potrzebną do pracy na ich stanowiskach. Przykładowe tematy kształcenia zawodowego to: umiejętności związane ze stosowaniem prawa zamówień publicznych, k.p.a., lub obsługi klienta w Urzędzie.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego świadczy na podstawie ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (art. 68a ust. 3 w związku z art. 83a ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, dalej u.s.o.).

Wnioskodawca świadczy usługi szkoleniowe dla różnych podmiotów, w tym dla podmiotów gospodarujących środkami publicznymi (np. jednostki administracji publicznej, urzędy pracy).

W takim wypadku usługi finansowane są w całości ze środków publicznych, co Zleceniodawca szkolenia potwierdza stosownym oświadczeniem. Spółka w związku z prowadzonymi szkoleniami nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty - w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie zredagowane w piśmie z dnia 9 sierpnia 2011 r.).

Czy Wnioskodawca ma prawo zastosować zwolnienie od podatku od towarów i usług dla szkoleń z zakresu kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego w przypadku, gdy są one organizowane na rzecz podmiotów gospodarujących środkami publicznymi, od których Wnioskodawca uzyska oświadczenie, iż szkolenie to zostanie w całości sfinansowane ze środków publicznych, a uczestnikami takiego szkolenia będą pracownicy takiego podmiotu, dla których tematyka szkolenia pozostaje w bezpośrednim związku z wykonywaną przez nich pracą.

Zdaniem Wnioskodawcy, podstawą do zastosowania zwolnienia VAT jest art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ww. ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w pkt 26:

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane;

Spółka stoi na stanowisku, iż niezbędne do skorzystania ze zwolnienia VAT w tej sytuacji jest spełnienie łącznie dwóch warunków:

* usługi świadczone przez Spółkę będą sfinansowane w całości ze środków publicznych,

* usługi świadczone przez Spółkę będą dotyczyły kształcenia zawodowego uczestników szkolenia.

Finansowanie ze środków publicznych.

Jeśli szkolenie świadczone przez "A" zostanie w całości sfinansowane przez organy administracji państwowej, lub jakiekolwiek inne podmioty dysponujące środkami spełniającymi definicję środków publicznych, tj. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, niepodlegające zwrotowi, w tym pochodzące z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności UE, np. środki EFS, przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego; przychody jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych uzyskiwane w związku z prowadzoną przez nie działalnością (zwłaszcza z tytułu należności za świadczone przez nie usługi publiczne, np. szpitalne, kulturalne, edukacyjne) oraz pochodzące z innych źródeł (co dodatkowo potwierdzą stosownym oświadczeniem), to warunek ten zostanie spełniony.

Kształcenie zawodowe.

Rozporządzenie Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 288 z dnia 29 października 2005 r.

"Artykuł 14 Usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/E WG, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu."

Tak więc, potwierdzenie przez Zamawiającego istnienia bezpośredniego związku szkolenia z zawodem szkolonych lub podniesienie ich wiedzy zawodowej, upoważnia Spółkę do zakwalifikowania szkolenia jako zawodowe.

Spółka stoi na stanowisku, iż po spełnieniu tych warunków przez Zamawiającego, ma prawo do skorzystania ze zwolnionej stawki VAT.

Dnia 16 sierpnia 2011 r. Wnioskodawca uzupełnił własne stanowisko w niniejszej sprawie.

Ze względu na zmianę przepisów od dnia 1 lipca 2011 r. w uzasadnieniu Wnioskodawca powołuje się na nowe przepisy. Zdaniem Wnioskodawcy w wyżej opisanym stanie prawnym przysługuje mu prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Zgodnie z art. 44 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 77/1) usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy dla celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego nie ma w tym przypadku znaczenia.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347/1), dalej dyrektywa, państwa członkowskie zwalniają transakcje m.in. kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo.

Zgodnie z art. 133 dyrektywy państwa członkowskie mogą uzależnić przyznanie podmiotom innym niż podmioty prawa publicznego powyższego zwolnienia od spełnienia, w poszczególnych przypadkach, jednego lub kilku warunków określonych w lit. a)-d) tego artykułu.

Polski ustawodawca wprowadził własne kryteria, które należy spełnić, aby móc skorzystać ze zwolnienia od podatku w zakresie świadczenia usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) u.p.t.u. zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26, finansowane w całości ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Środkami publicznymi są środki określone w art. 5 ust. 1-3 ustawy o finansach publicznych z zastrzeżeniem ust. 4 (na dzień złożenia wniosku: rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 23 lipca 2010 r. w sprawie wykazu środków publicznych niezaliczanych do środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 6 ustawy o finansach publicznych, Dz. U. Nr 138, poz. 928).

Jak wskazał Wnioskodawca, organizując szkolenia dla podmiotu gospodarującego środkami publicznymi otrzyma on oświadczenie od takiego podmiotów, zgodnie z którym zamawiane szkolenie zostanie w całości sfinansowane ze środków publicznych, tj. środków, o których mowa w art. 5 ustawy o finansach publicznych, którymi gospodaruje ten podmiot, oraz będą w nim uczestniczyć specjalnie wytypowani pracownicy tego podmiotu, dla których tematyka szkolenia pozostaje w bezpośrednim związku z wykonywaną przez nich pracą.

Z tego względu Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przypadku otrzymania takiego oświadczenia jest uprawniony do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług dla świadczenia usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego świadczonych na rzecz ww. podmiotów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Z kolei przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Przepis art. 41 ust. 1 ustawy, stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z obowiązującym art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Jak wynika z art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

W myśl art. 82 ww. ustawy, osoby fizyczne i prawne mogą zakładać placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu placówek publicznych.

Placówki niepubliczne mogą zatem być zakładane i prowadzone przez osoby fizyczne lub osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego.

Dla możliwości zastosowania zwolnienia od podatku w oparciu o powołany wyżej art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy nie jest konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, ma zastosowanie wyłącznie do usług kształcenia wymienionych w zaświadczeniu właściwego organu o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Równocześnie na podstawie uregulowań zawartych w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto, zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), środkami publicznymi są:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

* ze sprzedaży papierów wartościowych,

* z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

* ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

* z otrzymanych pożyczek i kredytów,

* z innych operacji finansowych;<...ul>

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Powołane wyżej przepisy przewidują zatem zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych. Dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 282/2011 zastąpiło rozporządzenie Rady nr 1777/2005, które przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 44 ww. rozporządzenia nr 282/2011 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi szkoleniowe. Część szkoleń adresowana jest do podmiotów gospodarujących środkami publicznymi. Szkolenia są z zakresu kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego, uczestnicy nie zdobywają jednak nowego zawodu, ale uaktualniają wiedzę potrzebną do pracy na ich stanowiskach. Wnioskodawca nie posiada akredytacji przewidzianej w przepisach o systemie oświaty i nie jest jednostką objętą systemem oświaty jednakże usługi świadczy na podstawie odrębnych przepisów. Ponadto, usługi te finansowane są w całości ze środków publicznych bowiem ich odbiorcą są podmioty gospodarujące środkami publicznymi (Urzędy) oraz podmioty, które finansowanie takie potwierdzają.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Wnioskodawca wskazał, iż nie jest podmiotem objętym systemem oświaty w tym także w zakresie kształcenia i wychowania. Zainteresowany nie prowadzi również uczelni wyższej. W konsekwencji nie zaistnieją w opisanej sprawie przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż świadczone usługi mające postać szkoleń zawodowych lub przekwalifikowania zawodowego, będą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Powyższe wynika z faktu, iż świadczone usługi to - jak wskazał Wnioskodawca - szkolenia w zakresie kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego, finansowane w całości ze środków publicznych. W konsekwencji w przedmiotowej sprawie spełnione zostają przesłanki określone w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy, na podstawie której zwolnienie od podatku jest prawnie możliwe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl