ILPP1/443-790/12-4/HW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-790/12-4/HW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 22 sierpnia 2012 r. (data wpływu 24 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 listopada 2012 r. (data wpływu 22 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi w ramach realizacji projektu pn. "Promocja..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi w ramach realizacji projektu pn. "Promocja...". Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 listopada 2012 r. o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie jest społeczną organizacją pozarządową skupiającą 95 członków będących osobami fizycznymi. Realizuje wymiany ze stowarzyszeniami zagranicznymi i krajowymi, z którymi ma podpisaną umowę o współpracy. Prowadzi także imprezy kulturalno - regionalne w tym: "....", "...", "..." oraz wyjazdy studyjne pod hasłem "...". Prowadzi też szkolenia z różnych dziedzin dla społeczeństwa na terenie gminy. Realizuje też zadania z kultywowania tradycji i zwyczajów lokalnych w tym promowanie produktów lokalnych. Organizuje i bierze czynny udział w targach, festynach, zarówno w kraju jak i poza granicami, promując produkty lokalne. Planowany jest udział w targach i festynach na terenie gminy. Projekt nosi nazwę "Promocja...". Wnioskodawca planuje brać udział w targach i festynach w L., K. i C., gdzie zaprezentuje produkty lokalne w postaci potraw oraz nalewkę. Ponadto zespół folklorystyczny zaprezentuje tańce ludowe oraz Stowarzyszenie będzie prezentowało wielkopolskie gry zapomniane. Przed wyjazdem Zainteresowany przedstawi swoje produkty regionalne na terenie L., prezentując tańce i piosenki, z którymi wyjedzie w Podkarpackie. Poprzez udział w tym wydarzeniu Wnioskodawca chce zachęcić mieszkańców Podkarpacia do odwiedzania własnego terenu w ciągu całego roku. Mając duże doświadczenie udziału w tego typu wydarzeniach Zainteresowany liczy, że już w roku 2013 odwiedzi jego region ok. 80 górali, szczególnie w okresie odbywania festynu święta chleba i wianków. Na planowaną operację wyjechać ma 28 mieszkańców Gminy L. autokarem i mieszkać będą w miejscach noclegowych na terenie Podkarpacia. W targach i festynach weźmie udział ok. 6000 mieszkańców okolic L., K. i C. Ponoszone więc będą koszty wyżywienia uczestników, noclegi, transport, wynajem miejsc wystawowych oraz materiały promocyjne. Wszyscy uczestnicy targów wyposażeni zostaną w jednolite okolicznościowe czapeczki i szaliki w celu promowania regionu. Potrawy zostaną przygotowane przez miejscowych producentów i będą przedstawiane na targach przez wolontariuszy ze Stowarzyszenia. Program artystyczny zostanie przygotowany i przedstawiony przez wolontariuszy organizacji Wnioskodawcy.

Wszystkie wydatki będą finansowane dotacją uzyskaną z Urzędu Marszałkowskiego w ramach działania 413 Wdrażania lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej i jako podmiot nieuprawniony nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od dokonanych zakupów towarów i usług. Efekty inwestycyjne nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 19 listopada 2012 r. Wnioskodawca poinformował, iż przedmiotowy wniosek realizowany jest w ramach Programu Rozwoju Obszarów wiejskich na lata 2007-2013.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zasadnie Wnioskodawca uznaje, że w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu nie ma możliwości odzyskania podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie jest organizacją nie prowadzącą działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług i jako podmiot nieuprawniony do odliczenia podatku naliczonego, na podstawie powołanego powyżej art. 86 ustawy o VAT, ma prawo uznać podatek zawarty w dokonanych zakupach jako koszt kwalifikowany podlegający w całości finansowaniu zgodnie z wnioskiem o dotację. Stowarzyszenie nie ma więc możliwości odzyskania podatku VAT zawartego w dokonanych zakupach.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika, z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest stowarzyszeniem, społeczną organizacją pozarządową skupiającą 95 członków będących osobami fizycznymi. Zainteresowany realizuje wymiany ze stowarzyszeniami zagranicznymi i krajowymi, z którymi ma podpisaną umowę o współpracy. Stowarzyszenie prowadzi także imprezy kulturalno - regionalne oraz szkolenia z różnych dziedzin dla społeczeństwa na terenie gminy, realizuje zadania z kultywowania tradycji i zwyczajów lokalnych, w tym promowanie produktów lokalnych, organizuje i bierze czynny udział w targach, festynach, zarówno w kraju, jak i poza granicami, promując produkty lokalne. Wnioskodawca w ramach projektu pn. "Promocja..." planuje brać udział w targach i festynach w L., K. i C., gdzie zaprezentuje produkty lokalne w postaci potraw oraz nalewkę. Ponadto zespół folklorystyczny zaprezentuje tańce ludowe oraz Stowarzyszenie będzie prezentowało wielkopolskie gry zapomniane. Przed wyjazdem Zainteresowany przedstawi swoje produkty regionalne na terenie L., prezentując tańce i piosenki, z którymi wyjedzie w Podkarpackie. Poprzez udział w tym wydarzeniu Wnioskodawca chce zachęcić mieszkańców Podkarpacia do odwiedzania własnego terenu w ciągu całego roku. Mając duże doświadczenie udziału w tego typu wydarzeniach Zainteresowany liczy, że już w roku 2013 odwiedzi jego region ok. 80 górali, szczególnie w okresie odbywania festynu święta chleba i wianków. W targach i festynach weźmie udział ok. 6000 mieszkańców okolic L., K. i C. Ponoszone więc będą koszty wyżywienia uczestników, noclegi, transport, wynajem miejsc wystawowych oraz materiały promocyjne. Wszyscy uczestnicy targów wyposażeni zostaną w jednolite okolicznościowe czapeczki i szaliki w celu promowania regionu Wnioskodawcy. Potrawy zostaną przygotowane przez miejscowych producentów i będą przedstawiane na targach przez wolontariuszy ze Stowarzyszenia. Program artystyczny zostanie przygotowany i przedstawiony przez wolontariuszy naszej organizacji.

Przedmiotowy projekt realizowany jest w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013. Wszystkie wydatki będą finansowane dotacją uzyskaną z Urzędu Marszałkowskiego w ramach działania 413 "Wdrażania lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów." Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej i jako podmiot nieuprawniony nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od dokonanych zakupów towarów i usług. Efekty inwestycyjne nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabywane towary i usługi nie zostaną wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pn. "Promocja twórczości lokalnej na targach i festynach."

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl