ILPP1/443-790/08-2/MK - Objęcie VAT sprzedaży dokonywanej przez syndyka masy upadłości oraz sposób jej ewidencjonowania.
Pismo z dnia 17 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-790/08-2/MK Objęcie VAT sprzedaży dokonywanej przez syndyka masy upadłości oraz sposób jej ewidencjonowania.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Syndyka Masy Upadłości, przedstawione we wniosku z dnia 1 sierpnia 2008 r. (data wpływu 18 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie objęcia podatkiem VAT sprzedaży dokonywanej przez syndyka masy upadłości oraz sposobu jej ewidencjonowania - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 18 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie objęcia podatkiem VAT sprzedaży dokonywanej przez syndyka masy upadłości oraz sposobu jej ewidencjonowania.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Na wniosek wierzyciela Sąd Rejonowy postanowieniem z dnia 28 lutego 2008 r. sygn. akt (...) ogłosił upadłość J.B. prowadzącej działalność gospodarczą w ramach umowy spółki cywilnej pod firmą X, obejmującą likwidację majątku dłużnika.
Analogicznie na wniosek wierzyciela Sąd Rejonowy postanowieniem z dnia 28 lutego 2008 r. sygn. akt (...) ogłosił upadłość A.C. prowadzącego działalność gospodarczą w ramach umowy spółki cywilnej pod firmą X, obejmującą likwidację majątku dłużnika.
Postępowania upadłościowe zostały postanowieniem Sądu Rejonowego z dnia 4 lipca 2008 r. sygn. akt (...), połączone do wspólnego rozpoznania oraz prowadzenia upadłości pod sygn. akt (...) przez syndyka Panią k.c. Przed ogłoszeniem upadłości X prowadzących działalność gospodarczą w ramach spółki cywilnej X w dniu 30 listopada 2007 r. wykreślono z ewidencji działalności gospodarczej, tj.:
na wniosek J.B. decyzja nr (...) wykreślono z ewidencji wpis pod nr (...),
na wniosek A.C. decyzja nr (...) wykreślono z ewidencji wpis pod nr (...).
W okresie prowadzenia działalności gospodarczej spółka cywilna X, prowadziła ewidencję księgową w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Ponadto spółka była płatnikiem podatku VAT.
Majątek masy upadłości stanowią wyroby skórzane o wartości rynkowej ok. 10.000 zł (zwrócone syndykowi przez Komornika Urzędu Skarbowego) oraz majątek osobisty wspólników w postaci trzech nieruchomości o wartości rynkowej 450.000 zł. Szacunkowa wartość zobowiązań upadłych wynosi ok. 363.000 zł, w tym:
zobowiązania X wynoszą ok. 210.000 zł,
zobowiązania J.B. ok. 70.000 zł,
zobowiązania A.C. ok. 83.000 zł.
Od dnia ogłoszenia upadłości, tj. dnia 28 lutego 2008 r. syndyk nie prowadzi sprzedaży składników majątkowych masy.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy sprzedaż przez syndyka wyrobów skórzanych objęta jest podatkiem VAT i w jaki sposób winna być ewidencjonowana.
Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka cywilna kończąc swoją działalność (wykreślając się z ewidencji działalności gospodarczej), została wyrejestrowana również z ewidencji podatkowej VAT i NIP. Właściciele byłej spółki, jako osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, nie są podatnikami VAT.
Syndyk masy upadłości zobowiązany jest w tej sytuacji do sprzedaży pozostałego po spółce cywilnej majątku w postaci wyrobów skórzanych, a wpływy uzyskane z tej sprzedaży powinny być dokumentowane rachunkiem uproszczonym, gdyż nie ma możliwości wystawienia faktury VAT, jak również nie ma obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej.
W związku z powyższym syndyk nie ma obowiązku rozliczania podatku VAT od sprzedaży pozostałych po egzekucji komorniczej wyrobów skórzanych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Artykuł 7 cyt. ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Stosownie do treści art. 8 ust. 1 pkt 3 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również: świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Jak stanowi ust. 2 cyt. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. W myśl natomiast ust. 3 pkt 3 powołanego przepisu, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się m.in. czynności, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.
Stosownie do treści art. 13 pkt 6 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się: przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.
Mając na względzie powyższy przepis, wskazać należy, iż wyłączone są z definicji działalności gospodarczej - o której mowa w art. 15 ustawy o VAT - czynności podmiotów zlecone przez sąd, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 15 ust. 3 pkt 3 cyt. ustawy.
Zgodnie z art. 51 ust. 1 cyt. ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. - Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz. U. Nr 60, poz. 535 z późn. zm.), uwzględniając wniosek o ogłoszenie upadłości, sąd wydaje postanowienie o ogłoszeniu upadłości, w którym wyznacza sędziego-komisarza oraz syndyka albo nadzorcę sądowego, albo zarządcę. Artykuł 157 ust. 1 ww. ustawy, stwierdza, że syndykiem, nadzorcą sądowym albo zarządcą może być osoba fizyczna posiadająca licencję syndyka. Jak stanowi natomiast art. 160 ust. 1 cyt. ustawy, w sprawach dotyczących masy upadłości syndyk, zarządca oraz nadzorca sądowy dokonują czynności na rachunek upadłego, lecz w imieniu własnym. W myśl natomiast art. 162 ust. 1 cyt. ustawy, syndyk, nadzorca sądowy i zarządca mają prawo do wynagrodzenia za swoje czynności odpowiadające wykonanej pracy. Stosownie natomiast do treści art. 164 ust. 1 cyt. ustawy, o wynagrodzeniu i zwrocie wydatków syndyka, nadzorcy sądowego i zarządcy orzeka sąd na ich wniosek.
Dokonując analizy powołanych wyżej przepisów stwierdzić należy, iż relacje wykształcone pomiędzy sądem a syndykiem nie mają charakteru stosunku prawnego łączącego zleceniodawcę ze zleceniobiorcą. Sąd, jako organ władzy, powołuje syndyka i określa jego wynagrodzenie. Nie pokrywa jednak kosztów wynagrodzenia, obciążają one bowiem masę upadłości. Syndyk masy upadłości - choć powoływany i zależny od sądu - w podstawowym i zasadniczym zakresie wykonywania swoich obowiązków jest w pełni samodzielny. Ponadto pomiędzy sądem upadłościowym a syndykiem nie istnieje również stosunek prawny, o którym mowa w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT, w zakresie odpowiedzialności za powierzone funkcje. Ubieganie się o licencję syndyka - a następnie wykonywanie czynności w postępowaniu upadłościowym jedynie przez osoby licencjonowane - wskazuje na zamiar wykonywania czynności w sposób stały. Zamiar taki skutkuje natomiast o wypełnieniu definicji działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT. Mając jednocześnie na względzie, iż stosunek łączący sąd z syndykiem nie ma charakteru zlecenia lecz nakazu, wskazać należy, iż czynności syndyka są usługami, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Usługi te na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, winny być opodatkowane podatkiem VAT.
Organ wyjaśnia również, że fakt ogłoszenia upadłości nie wpływa na podmiotowość w podatku od towarów i usługi podmiotu, którego upadłość ogłoszono.
Z opisu zawartego we wniosku wynika, iż syndyk na podstawie postanowienia z dnia 4 lipca 2008 r. Sądu Rejonowego (sygn. akt (...)) prowadzi upadłość Pani J.B. i Pana A.C., prowadzących działalność gospodarczą pod firmą X.
Przed ogłoszeniem upadłości, wspólników spółki cywilnej, w dniu 30 listopada 2007 r., wykreślono z ewidencji działalności gospodarczej.
W przedmiotowej sprawie Spółka została zlikwidowana i utraciła status podatnika w podatku od towarów i usług. Fakt likwidacji przedmiotowej spółki cywilnej nie oznacza jednak braku obowiązków w podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej. W myśl ust. 3 powołanego artykułu, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w art. 15, będący osobą fizyczną nie wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu co najmniej przez 10 miesięcy. Nie dotyczy to podatników, którzy zawiesili wykonywanie działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej. Stosownie do treści ust. 4 ww. normy, przepisy ust. 1 i ust. 3 stosuje się do towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jak stanowi natomiast ust. 5 cyt. przepisu, w przypadkach, o których mowa w ust. 1 i ust. 3, podatnicy są obowiązani sporządzić spis z natury towarów na dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, zwany dalej "spisem z natury". Podatnicy są obowiązani:
sporządzić spis z natury w terminie 14 dni, licząc od dnia rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, oraz
zawiadomić o dokonanym spisie z natury, o ustalonej wartości i o kwocie podatku należnego naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia zakończenia tego spisu.
Zgodnie z ust. 6 powołanego przepisu, obowiązek podatkowy w przypadku, o którym mowa w ust. 1, powstaje w dniu, w którym powinien być sporządzony spis z natury, nie później jednak niż 14. dnia, licząc od dnia rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Dostawa towarów dokonywana przez byłych wspólników spółek, o których mowa w ust. 1 pkt 1, której przedmiotem są towary objęte spisem z natury, zgodnie z ust. 7 cyt. normy, podlega zwolnieniu od podatku przez okres 12 miesięcy od dnia, o którym mowa w ust. 6, pod warunkiem rozliczenia podatku od towarów objętych spisem z natury.
Jak wynika zatem z powyższych przepisów opodatkowaniu podatkiem VAT podlega dostawa towarów w sytuacji rozwiązania spółki cywilnej. W takim przypadku wspólnicy mają obowiązek dokonania spisu z natury posiadanych towarów, od których przy nabyciu odliczono podatek i rozliczenia podatku wynikającego z tego spisu. W sytuacji, gdy dostawa towarów dokonywana jest przez byłych wspólników i jej przedmiotem są towary objęte spisem z natury, podlega ona zwolnieniu od podatku przez okres 12 miesięcy.
W przedmiotowej sprawie dostawy towarów po dokonaniu likwidacji działalności gospodarczej nie dokonują byli wspólnicy spółki cywilnej. Sprzedaż dokonywana jest przez syndyka masy upadłości na rachunek upadłego, w tym przypadku osób fizycznych, których upadłość ogłoszono.
Jak stanowi art. 109 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy zwolnieni od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym. Wskazany art. 113 ust. 1 i ust. 9 cyt. ustawy, zwalnia od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Ponadto umożliwia zwolnienie od podatku podatnikom rozpoczynającym wykonywanie czynności określonych w art. 5 w trakcie roku podatkowego, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży, kwoty określonej w ust. 1 lub w ust. 8.
Natomiast, stosownie do art. 111 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Szczegółowe zasady i warunki ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących zawarto w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720).
Reasumując, czynności wykonywane przez syndyka w ramach prowadzonego postępowania upadłościowego wyczerpują definicję działalności gospodarczej określonej w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku VAT, skutkiem czego syndyk świadczy usługi, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy. Ponadto, mając na względzie fakt, iż wspólnicy spółki, względem których ogłoszono upadłość, zobowiązani byli rozliczyć podatek z remanentu, a obecnie są wyrejestrowani z ewidencji działalności gospodarczej (nie występują zatem w roli podatnika podatku określonego w art. 15 ust. 1 oraz art. 111 ust. 1 cyt. ustawy), brak jest zatem podstaw do stwierdzenia obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących oraz wynikających z art. 109 cyt. ustawy. Syndyk masy upadłości dokonuje sprzedaży towarów wspólników w imieniu własnym, jednakże na rachunek podmiotów upadłych. Mając na uwadze, iż wspólnicy nie prowadzą działalności gospodarczej, a więc nie mają obowiązku ewidencjonowania sprzedaży, w tej sytuacji obowiązku dokumentowania dostawy za pomocą kasy rejestrującej nie ma także syndyk.
Należy jednakże zauważyć, że jeżeli dostawa towarów objętych spisem z natury nie zostanie dokonana w terminie 12 miesięcy od momentu powstania obowiązku podatkowego, o którym mowa w art. 14 ust. 6 ustawy o VAT, wówczas ich sprzedaż podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych z uwzględnieniem art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy o VAT, jeżeli osoby fizyczne rozpoczęły działalność gospodarczą.
Ponadto, informuje się, że w przedmiocie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych wydana została w dniu 17 listopada 2008 r. osobna interpretacja indywidualna, znak ILPB1/415-628/08-2/AA.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.