ILPP1/443-785/08-7/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-785/08-7/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. reprezentowanej przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 7 sierpnia 2008 r. (data wpływu 11 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego w związku z wystawieniem faktury korygującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego w związku z wystawieniem faktury korygującej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - Spółka z o.o. jest producentem pieczywa. Odbiorcami wyrobów Spółki są głównie przedsiębiorcy prowadzący sklepy oferujące m.in. produkty spożywcze. Aktualnie Wnioskodawca wdraża nowy system księgowy i w związku z tym analizuje wybrane rozwiązania w zakresie organizacyjnym oraz finansowo-księgowym. W związku z wprowadzeniem nowego systemu Spółka ma wątpliwości dotyczące problematyki ujmowania w rozliczeniach podatkowych zwrotu towarów oraz faktur korygujących, dokumentujących pomyłkę w cenie, bądź w ilości wydanych towarów, sposobu wystawiania faktur korygujących oraz rozpoznawania momentu powstania przychodu na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz powstawania obowiązku podatkowego na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku dostaw towarów.

Zgodnie z ustaleniami Spółki i nabywców jej produktów, mają oni prawo do zwrotu pieczywa w sytuacji istnienia wad w pieczywie w postaci np. pleśni. Zwrot towaru jest dokumentowany przez pracownika Spółki protokołem przyjęcia wadliwego towaru, co jest równoznaczne z uznaniem reklamacji przez Spółkę za zasadną. Na podstawie protokołu przyjęcia towaru Spółka wystawia odpowiednią fakturę korygującą, dokumentującą zwrot, przy czym zdarzają się sytuacje, w których faktura korygująca wystawiana jest znacznie później niż protokół przyjęcia towaru.

Ponadto w toku prowadzonej działalności mają miejsce sytuacje, w których Wnioskodawca dokonując sprzedaży przyjmuje na fakturze błędną cenę, bądź ilość zbywanych towarów (niezgodną z ustaleniami poczynionymi z kontrahentami i faktycznie dostarczoną ilością danego towaru). W konsekwencji wystawiana jest faktura korygująca zmieniająca cenę i/lub ilość towarów, tak aby wskazane wielkości były zgodne z pierwotnie poczynionymi ustaleniami z danym kontrahentem i rzeczywiście dostarczonymi wyrobami.

Spółka dostarcza swoje towary odbiorcom co kilka dni bądź codziennie (w każdy dzień roboczy), czyli w sposób ciągły (wyodrębnienie konkretnego świadczenia stron jest w tym przypadku trudne lub niemożliwe).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku wystawienia faktury korygującej zwiększającej ilość sprzedanych towarów bądź zwiększającej cenę jednostkową towaru (w sytuacji gdy pierwotna faktura zawierała błędy w zakresie ceny/ilości), Spółka powinna uwzględnić dokonaną korektę w miesiącu powstania pierwotnego obowiązku podatkowego na gruncie VAT z tytułu dokonanej dostawy towarów, czy w miesiącu wystawienia przez Spółkę faktury korygującej.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku wystawienia faktury korygującej zwiększającej ilość sprzedanych towarów bądź zwiększającej cenę jednostkową towaru (w sytuacji gdy pierwotna faktura zawierała błędy w zakresie ceny / ilości), Spółka powinna uwzględnić dokonaną korektę w miesiącu powstania pierwotnego obowiązku podatkowego na gruncie ustawy o VAT z tytułu dokonanej dostawy towarów.

Z przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.) wynika, że faktura korygująca winna zostać wystawiona m.in. w przypadku, gdy stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Generalnie faktury korygujące można podzielić na te, które powodują zmniejszenie obrotu i kwoty podatku należnego oraz na te, które wywołują skutki odwrotne, tj. w wyniku ich wystawienia wartość obrotu i kwoty podatku należnego ulega podwyższeniu. W ramach powyższego rozróżnienia faktury korygujące można również podzielić ze względu na powód ich wystawienia.

Zdaniem Spółki, sposób rozliczenia wystawionych przez sprzedawcę faktur korygujących, w sytuacji, gdy korekta powoduje podwyższenie podatku należnego, uzależniony jest od przyczyn, które spowodowały konieczność wystawienia danej faktury. I tak, faktura korygująca, podwyższająca podatek należny w stosunku do faktury pierwotnej może być wystawiona:

* w celu naprawienia błędu, który spowodował zaniżenie kwoty podatku wykazanego w pierwotnej fakturze (przykładowo błędne określenie ceny i/lub błędne wskazanie ilości towaru na fakturze pierwotnej),

* z powodu innych przyczyn określonych w § 17 ww. rozporządzenia, np. podwyższenia ceny sprzedaży w wyniku późniejszych uzgodnień stron.

W pierwszym przypadku, kiedy to faktura korygująca ma na celu zwiększenie zobowiązania podatkowego, wcześniej bezzasadnie zaniżonego w fakturze pierwotnej, Spółka uważa za stosowne poprawienie błędu poprzez wystawienie faktury korygującej i ujęcie tej faktury w rozliczeniu podatkowym tak jak faktury pierwotnej (w tym samym okresie rozliczeniowym). Natomiast sytuacja druga dotyczy stanu, gdy faktura pierwotna została wystawiona poprawnie, natomiast po dokonaniu sprzedaży strony ustaliły inne warunki transakcji niż dotychczas obowiązywały - w takim przypadku zasadne jest rozliczenie faktury korygującej na bieżąco (w dacie jej wystawienia).

W uzasadnieniu swojego stanowiska Wnioskodawca powołał się na decyzję w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 10 grudnia 2007 r. (PP-II/443-166/07/KLM) wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu oraz decyzję w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 25 stycznia 2008 r. (1401/PH-I/4407/14-28/07/AŁ/PV-I) wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług w związku z wystawieniem faktury korygującej, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym.

Rozstrzygnięcia dotyczące korekty podatku w związku z wystawieniem faktury korygującej, momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku wydania towaru i wystawienia faktury, terminu wystawienia faktury oraz wystawienia kolejnej faktury korygującej dokumentującej tą samą sprzedaż w podatku od towarów i usług, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym zawarte zostały w interpretacjach z dnia 10 listopada 2008 r. nr ILPP1/443-785/08-8/KG, ILPP1/443-785/08-9/KG, ILPP1/443-785/08-10/KG i ILPP1/443-785/08-11/KG.

W sprawach dotyczących momentu powstania obowiązku podatkowego w związku z wystawieniem faktury korygującej, korekty podatku w związku z wystawieniem faktury korygującej, momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku wydania towaru i wystawienia faktury, terminu wystawienia faktury oraz wystawienia kolejnej faktury korygującej, dokumentującej tą samą sprzedaż w podatku od towarów i usług w przedstawionym stanie faktycznym, wydane zostały interpretacje nr ILPP1/443-785/08-2/KG, ILPP1/443-785/08-3/KG, ILPP1/773-785/08-4/KG, ILPP1/443-785/08-5/KG, ILPP1/443-785/08-6/KG z dnia 10 listopada 2008 r.

Natomiast w przedmiocie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych wydane zostały interpretacje nr ILPB3/423-504/08-2/KS, ILPB3/423-504/08-3/KS, ILPB3/423-504/08-4/KS, LPB3/423-504/08-5/KS, ILPB3/423-504/08-6/KS, ILPB3/423-504/08-7/KS, ILPB3/423-504/08-8/KS, ILPB3/423-504/08-9/KS z dnia 10 listopada 2008 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl