ILPP1/443-784/09-2/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 września 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-784/09-2/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy i Miasta, przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2009 r. (data wpływu 3 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanej inwestycji pn. "Budowa sali sportowej..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanej inwestycji pn. "Budowa sali sportowej...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina i Miasto występuje o pozyskanie środków na dofinansowanie projektu pn. "Budowa sali sportowej..." z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa XXX na lata 2007-2013.

Gmina jest podatnikiem podatku VAT z tytułu m.in.:

* opłat za korzystanie z CO, energii, dostaw wody, odbioru śmieci w mieszkaniach służbowych i komunalnych,

* sprzedaży gruntów i nieruchomości,

* opłat za wieczyste użytkowanie,

* opłat za włączenie do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej,

* opłat z tytułu najmu i dzierżawy mienia komunalnego i innych określonych ustawą.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), budowa sali sportowej z zapleczem i łącznikiem przy Publicznej Szkole Podstawowej w XXX stanowi zaspokojenie zbiorowych potrzeb mieszkańców w zakresie edukacji publicznej. Realizacja inwestycji należy do zadań własnych Gminy. Wybudowana sala sportowa służyć będzie uczniom Szkoły Podstawowej w XXX do prawidłowego realizowania zajęć wychowania fizycznego. W chwili obecnej zajęcia w-fu odbywają się na korytarzu szkolnym. Sala sportowa służyć będzie mieszkańcom wsi XXX. Budowa sali sportowej - zakup tej usługi - nie będzie służyć sprzedaży, Gmina nie będzie pobierać opłat od swoich mieszkańców za korzystanie z sali sportowej. Zakup towarów i usług związany z budową sali sportowej nie będzie związany ze sprzedażą opodatkowaną. Korzystanie z sali sportowej przez mieszkańców wsi XXX odbywać się będzie bezpłatnie - Gmina z tego tytułu nie osiągnie żadnych dochodów.

Wybudowana sala sportowa będzie własnością Gminy i nie będzie przekazana innemu podmiotowi.

Wnioskodawca wskazuje, iż interpretacja jest niezbędna w związku z ubieganiem się o środki z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa XXX.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle obowiązujących przepisów Gmina budując salę sportową z zapleczem i łącznikiem może odliczyć podatek VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, na bazie obowiązujących przepisów, nie może on odliczyć podatku VAT realizując zadanie pn. "Budowa sali sportowej...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem, wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne gminy obejmują m.in. sprawy, w zakresie edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 cyt. ustawy).

Okoliczności przedstawione we wniosku wskazują, iż Gmina zamierza ubiegać się o dofinansowanie inwestycji polegającej na budowie sali sportowej z zapleczem i łącznikiem przy w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa XXX na lata 2007-2013. Przedsięwzięcie, zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, w całości służyć będzie zaspokojeniu zbiorowych potrzeb mieszkańców w zakresie edukacji publicznej. Zakup towarów i usług związany z budową sali sportowej nie będzie związany ze sprzedażą opodatkowaną. Ponadto, Wnioskodawca wskazuje, iż za korzystanie z sali sportowej mieszkańcy wsi XXX nie będą ponosili opłat - Gmina z tego tytułu nie osiągnie żadnych dochodów. Wybudowana sala sportowa będzie własnością Gminy i nie będzie przekazana innemu podmiotowi.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, gdyż Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego realizując inwestycję wykonywać będzie zadania własne. W związku z tym towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu polegającego na budowie sali sportowej z zapleczem i łącznikiem przy PSP nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji planowanej inwestycji.

Reasumując, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu pn. "Budowa sali sportowej...".

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl