ILPP1/443-783/09-3/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 września 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-783/09-3/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2009 r. (data wpływu 3 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku aportu majątku ruchomego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku aportu majątku ruchomego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - Gmina (dalej: Gmina) jest jednostką samorządu terytorialnego, działającą na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz statutu.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług tylko w zakresie czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) i posiada numer identyfikacji podatkowej.

Gmina ma otrzymać nieodpłatnie majątek od Spółki w likwidacji (dalej: Spółka), tj. oczyszczalnię ścieków z kolektorem dosyłowym, w skład której wchodzą:

* nieruchomość gruntowa zabudowana budynkami i budowlami,

* majątek ruchomy w postaci: maszyn, urządzeń i środków transportu.

Przejęcie przez Gminę mienia Spółki nastąpi zgodnie z uchwałą rady miasta w sprawie przejęcia działalności i mienia Spółki.

Spółka została założona 18 lutego 1985 r. w oparciu o ustawę z dnia 24 października 1974 r. Prawo wodne (Dz. U. Nr 38, poz. 230 z późn. zm.). Obecnie Spółka działa na podstawie ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 239, poz. 2019 z późn. zm.) oraz statutu. Spółka jest osobą prawną wpisaną do katastru wodnego. Aktualnie Spółka posiada czterech członków. Do zadań statutowych Spółki należy ochrona środowiska, a w szczególności przeciwdziałanie zanieczyszczeniom wód zlewni rzeki. Spółka wybudowała oczyszczalnię ścieków i oddała do eksploatacji w grudniu 1998 r. Od tego dnia Spółka eksploatuje oczyszczalnię ścieków, przyjmuje i oczyszcza ścieki oraz odprowadza je do rzeki. Od tej pory nie przeprowadzano modernizacji majątku przekraczającej 30% ich wartości. Uchwałą Walnego Zgromadzenia Członków Spółki, Spółka została postawiona w stan likwidacji. Sposób likwidacji Spółki określa Prawo wodne w art. 181-184. Rozwiązanie Spółki nastąpi po przeprowadzeniu postępowania likwidacyjnego, które zostanie ukończone z dniem 31 grudnia 2009 r. Zgodnie z uchwałą Walnego Zgromadzenia Członków Spółki majątek Spółki po przeprowadzeniu likwidacji ma być przekazany nieodpłatnie na rzecz Gminy.

Po nieodpłatnym otrzymaniu majątku od Likwidatora Spółki, Gmina zamierza wnieść ten majątek aportem do spółki prawa handlowego (spółka z o.o.), która prowadzi działalność w zakresie dostawy wody i odbioru ścieków (kanalizacja wodnościekowa). Spółka ta to Wodociągi i Kanalizacje Sp. z o.o. Jest ona w 94% własnością Gminy.

Wniesienie aportu do Spółki w postaci nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkami i budowlami będzie miało miejsce w drugim półroczu 2009 r. Aport nieruchomości nie będzie dokonany w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług dlatego, że Spółka zgodnie z jej celem statutowym wybudowała oczyszczalnię ścieków i prowadziła na tej oczyszczalni działalność gospodarczą, polegającą na przyjmowaniu ścieków z terenu miasta, ich oczyszczaniu i odprowadzaniu po oczyszczeniu do rzeki. Spółka więc była pierwszym użytkownikiem budynków i budowli po ich wybudowaniu. Celem Spółki nie było wybudowanie oczyszczalni i przekazanie jej innemu nabywcy lub użytkownikowi, ale prowadzenie na wybudowanej oczyszczalni działalności statutowej.

Oczyszczalnia ścieków została oddana do użytku w grudniu 1998 r. Do dnia przekazania przez Spółkę budynków i budowli dla Gminy upłynie okres ponad 10 lat. Spółka ponosiła jedynie wydatki na konserwację majątku, które nie przekraczały 30% ich wartości. Nie ponoszono wydatków na ulepszenie. Wnoszony aportem, otrzymany nieodpłatnie od Likwidatora Spółki majątek w postaci nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkami i budowlami oraz ruchomości w postaci maszyn, urządzeń i środków transportu nie spełnia warunków zawartych w art. 55 1 Kodeksu cywilnego. Nie stanowi też zorganizowanej części przedsiębiorstwa w myśl art. 2 ust. 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Gmina nie otrzyma na własność przedsiębiorstwa, a otrzyma majątek polikwidacyjny, po zakończeniu działalności. Gmina jako wnoszący aport nie prowadzi przedsiębiorstwa w postaci oczyszczalni ścieków i nie będzie go prowadziła na dzień wniesienia aportu.

Aport w postaci majątku ruchomego (maszyny, urządzenia, środki transportu) wniesiony zostanie do Spółki po upływie 6 miesiącu od dnia ich otrzymania na własność od Likwidatora Spółki. Po otrzymaniu aportu rzeczowego przedmiot działalności Spółki z o.o. rozszerzony zostanie o oczyszczanie ścieków i odprowadzanie oczyszczonych ścieków do rzeki.

W zamian za wniesiony aport rzeczowy Gmina obejmie udziały w Spółce z o.o., na zasadach określonych uchwałą rady miasta w sprawie zasad wnoszenia udziałów do spółek gminnych i spółek z udziałem gminy przez Burmistrza.

Wnoszony aportem przez Gminę majątek ruchomy w postaci maszyn, urządzeń i środków transportu spełnia definicję towaru używanego zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 oraz art. 43 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Majątek ten wniesiony zostanie przez Gminę aportem do spółki prawa handlowego po upływie 6 miesięcy od dnia jego otrzymania na własność. Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ Gmina nie prowadzi w tym zakresie działalności gospodarczej i nie będzie wykorzystywała tego majątku do prowadzenia jakiejkolwiek innej działalności. Majątek ten Gmina zamierza oddać w nieodpłatne używanie, a następnie wniesie ten majątek do Spółki Wodociągi i Kanalizacje Sp. z o.o. jako aport.

Okres używania majątku otrzymanego od Spółki wynosił będzie co najmniej pół roku, po nabyciu przez Gminę prawa do rozporządzania nim jako właściciel.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z wniesieniem przez Gminę aportu rzeczowego w postaci otrzymanego nieodpłatnie od Likwidatora Spółki majątku ruchomego (tj. maszyn, urządzeń i środków transportu) do Sp. z o.o., wystąpi po stronie Gminy obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, majątek ruchomy (maszyny, urządzenia i środki transportu) nabyty przez Spółkę po roku 2000 nie korzysta ze zwolnienia od podatku VAT. Jego wartość przekazywaniu na rzecz Gminy określona będzie jako: netto + VAT.

Majątek ten jednakże wniesiony zostanie przez Gminę aportem do spółki prawa handlowego po upływie 6 miesięcy od dnia jego otrzymania na własność. Zatem stanowił on będzie towar używany w myśl art. 43 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). W tej sytuacji wniesienie omawianego aportu stanowiło będzie dostawę towarów używanych i korzystało będzie ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W sytuacji zatem, gdy przedmiotem aportu są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Nadmienia się, że do dnia 30 listopada 2008 r. czynność wniesienia aportów do spółek prawa handlowego i cywilnego objęta była przedmiotowym zwolnieniem od podatku od towarów i usług na podstawie § 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

W dniu 1 grudnia 2008 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z przepisem § 38 ww. rozporządzenia w okresie do dnia 31 marca 2009 r. w przypadku wnoszenia wkładów niepieniężnych (aportów) do spółek prawa handlowego i cywilnego można było zastosować zwolnienie od podatku. Podatnik mógł sam zdecydować, czy chce opodatkować aport podatkiem od towarów i usług, czy też wybiera zwolnienie tej czynności z opodatkowania.

Przepisy obowiązujące od dnia 1 kwietnia 2009 r. nie przewidują zwolnienia od podatku od towarów i usług aportów wnoszonych do spółek prawa handlowego i cywilnego, w związku z powyższym czynność ta jest opodatkowana na zasadach ogólnych.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział trzy stawki preferencyjne: 7%, 3% i 0%. Ustawodawca daje także podatnikom możliwość stosowania zwolnień podatkowych.

Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 43 ust. 2 ustawy o VAT, przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

Należy zaznaczyć, iż za "używanie" nie można uznać posiadania towaru, któremu nie towarzyszy faktyczne jego wykorzystywanie. Nie jest zatem wystarczające samo tylko posiadanie danego towaru przez wskazany przepisem czas.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Gmina ma otrzymać nieodpłatnie majątek Spółki, tj. oczyszczalnię ścieków z kolektorem dosyłowym, w skład której wchodzą m.in. ruchomości w postaci maszyn, urządzeń i środków transportu. Po nieodpłatnym otrzymaniu majątku od Likwidatora Spółki, Gmina zamierza oddać ten majątek w nieodpłatne używanie, a następnie wnieść aportem do spółki prawa handlowego, która prowadzi działalność w zakresie dostawy wody i odbioru ścieków (kanalizacja wodnościekowa). Aport w postaci majątku ruchomego (maszyny, urządzenia, środki transportu) wniesiony zostanie do Spółki po upływie 6 miesiącu od dnia ich otrzymania na własność od Likwidatora Spółki.

Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ Gmina nie prowadzi w tym zakresie działalności gospodarczej i nie będzie wykorzystywała tego majątku do prowadzenia jakiejkolwiek innej działalności. W zamian za wniesiony aport rzeczowy Gmina obejmie udziały w Spółce z o.o., na zasadach określonych uchwałą rady miasta w sprawie zasad wnoszenia udziałów do spółek gminnych i spółek z udziałem gminy przez Burmistrza.

Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje jednoznacznie, że zwolnienie od podatku VAT obejmuje dostawę ruchomości tylko w sytuacji, gdy okres ich używania przez podatnika wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania nimi jak właściciel. Zatem okres używania ruchomości liczy się od momentu nabycia ich przez podatnika na własność, przy czym "używanie" oznacza nie posiadanie na własność, ale faktyczne wykorzystywanie danej ruchomości.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że planowane przez Gminę wniesienie aportem majątku ruchomego w postaci maszyn, urządzeń i środków transportu do Spółki z o.o. stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 cyt. ustawy i na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 tejże ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przedmiotowa sprzedaż nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, bowiem - co prawda Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - jednak jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku, okres posiadania, a nie użytkowania ruchomości przez Wnioskodawcę przekroczy pół roku od momentu nabycia prawa do rozporządzania nimi jak właściciel.

Ponadto, w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej przedstawionego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku aportu majątku ruchomego.

W kwestii dotyczącej opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie zwolnienia od podatku aportu nieruchomości zabudowanej budynkami i budowlami, została wydana odrębna interpretacja indywidualna z dnia 23 września 2009 r. nr ILPP1/443-783/09-2/KG.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl