ILPP1/443-782/09-4/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 września 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-782/09-4/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy o statusie miejskim, przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2009 r. (data wpływu: 3 lipca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 września 2009 r. (data wpływu: 21 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania majątku ruchomego za towar używany - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania majątku ruchomego za towar używany. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 21 września 2009 r. o informacje dotyczące własnego stanowiska w sprawie oraz doprecyzowanie jakiej czynności dotyczy zadanie pytanie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina... o statusie miejskim jest jednostką samorządu terytorialnego, działającą na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz statutu. Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług tylko w zakresie czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Wnioskodawca posiada numer identyfikacji podatkowej nadany przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w... decyzją z dnia 6 maja 1998 r.

Gmina ma otrzymać nieodpłatnie majątek od Spółki Wodno - Ściekowej... w likwidacji; tj. oczyszczalnię ścieków z kolektorem dosyłowym, w skład której wchodzą:

* nieruchomość gruntowa zabudowana budynkami i budowlami,

* majątek ruchomy w postaci: maszyn, urządzeń i środków transportu.

Przejęcie przez Gminę mienia Spółki Wodno-Ściekowej... nastąpi zgodnie z uchwałą nr. Rady Miasta... z dnia 28 grudnia 2007 r. w sprawie przejęcia działalności i mienia Spółki Wodno-Ściekowej... w... przez... sp. z o.o. w....

Spółka Wodno - Ściekowa... w likwidacji została założona 18 lutego 1985 r. w oparciu o ustawę z dnia 24 października 1974 r. Prawo wodne (Dz. U. Nr 38, poz. 230 z późn. zm.). Obecnie Spółka działa na podstawie ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 239, poz. 2019 z późn. zm.) oraz statutu. Spółka wodna jest osobą prawną wpisaną do katastru wodnego prowadzonego przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we....

Do zadań statutowych Spółki należy ochrona środowiska, a w szczególności przeciwdziałanie zanieczyszczeniom wód zlewni rzeki.

Spółka wybudowała oczyszczalnię ścieków i oddała do eksploatacji w grudniu 1998 r. Od tego dnia Spółka eksploatuje oczyszczalnię ścieków, przyjmuje i oczyszcza ścieki oraz odprowadza je do rzeki. Od tej pory nie przeprowadzano modernizacji majątku przekraczającej 30% ich wartości.

Uchwałą Nr Walnego Zgromadzenia Członków Spółki z dnia 30 czerwca 2008 r., Spółka została postawiona w stan likwidacji. Sposób likwidacji Spółki określa Prawo wodne w art. 181-184. Rozwiązanie Spółki wodnej nastąpi po przeprowadzeniu postępowania likwidacyjnego, które zostanie ukończone z dniem 31 grudnia 2009 r.

Zgodnie z uchwałą nr z dnia 30 czerwca 2008 r. Walnego Zgromadzenia Członków Spółki majątek Spółki po przeprowadzeniu likwidacji ma być przekazany nieodpłatnie na rzecz Gminy.... Po nieodpłatnym otrzymaniu majątku od Likwidatora Spółki prawa wodnego, Gmina... zamierza wnieść ten majątek aportem do spółki prawa handlowego (spółka z o.o.), która prowadzi działalność w zakresie dostawy wody i odbioru ścieków (kanalizacja wodnościekowa). Spółka ta to. Sp. z o.o. Jest ona w 94% własnością Gminy... o statusie miejskim.

Aport w postaci majątku ruchomego (maszyny, urządzenia, środki transportu) wniesiony zostanie do Spółki po upływie 6 miesięcy od dnia ich otrzymania na własność od Likwidatora Spółki prawa wodnego. Po otrzymaniu aportu rzeczowego przedmiot działalności Spółki. Sp. z o.o. rozszerzony zostanie o oczyszczanie ścieków i odprowadzanie oczyszczonych ścieków do rzeki.

W zamian za wniesiony aport rzeczowy Gmina obejmie udziały w. Sp. z o.o., na zasadach określonych uchwałą nr Rady Miasta... z dnia 27 kwietnia 2006 r. w sprawie zasad wnoszenia udziałów do spółek gminnych i spółek z udziałem gminy przez Burmistrza.

Ze złożonego w dniu 21 września 2009 r. uzupełnienia do wniosku wynika, iż Wnioskodawca oczekuje interpretacji odnośnie drugiego etapu działania, tj. przekazania w formie aportu przez Zainteresowanego maszyn, urządzeń i środków transportu Spółce z o.o....

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy majątek ruchomy w postaci maszyn, urządzeń i środków transportu można zakwalifikować jako towar używany w myśl art. 43 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, majątek ruchomy (maszyny, urządzenia i środki transportu) nabyty przez Spółkę Wodno - Ściekową... po roku 2000 nie korzysta ze zwolnienia od podatku VAT. Jego wartość przy przekazywaniu na rzecz Gminy określona będzie jako: netto + VAT. Majątek ten jednakże wniesiony zostanie przez Gminę aportem do Spółki prawa handlowego po upływie 6 miesięcy od dnia jego otrzymania na własność.

Zatem stanowił on będzie towar używany w myśl art. 43 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. W tej sytuacji wniesienie omawianego aportu stanowiło będzie dostawę towarów używanych i korzystało będzie ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Stosownie do art. 43 ust. 2 ustawy, przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

Należy zaznaczyć, iż za "używanie" nie można uznać posiadania towaru, któremu nie towarzyszy faktyczne jego wykorzystywanie. Nie jest zatem wystarczające samo tylko posiadanie danego towaru przez wskazany przepisem czas.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca ma nieodpłatnie otrzymać majątek ruchomy w postaci maszyn, urządzeń i środków transportu. Następnie po 6 miesiącach od otrzymania przedmiotowych ruchomości na własność Gmina przekaże je w formie aportu Spółce z o.o.....

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powyższe przepisy należy uznać, że majątek ruchomy w postaci maszyn, urządzeń i środków transportu będzie towarem używanym w świetle art. 43 ust. 2 ustawy, pod warunkiem, że w okresie co najmniej 6 miesięcy od daty ich otrzymania na własność Wnioskodawca będzie użytkował przedmiotowe ruchomości.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej przedstawionego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie uznania majątku ruchomego za towar używany. W kwestii dotyczącej opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości, została wydana odrębna interpretacja indywidualna z dnia 23 września 2009 r. nr ILPP1/443-782/09-3/AK.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl