ILPP1/443-781/08-7/BP
Pismo z dnia 10 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-781/08-7/BP
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Biura..., przedstawione we wniosku z dnia 8 sierpnia 2008 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu: 8 sierpnia 2008 r.; data wpływu do Biura KIP w Lesznie: 13 sierpnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 października 2008 r. (data wpływu do Biura KIP w Lesznie: 16 października 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie warunków wyłączających działalność konsultanta z działalności gospodarczej - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 8 sierpnia 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie warunków wyłączających działalność konsultanta z działalności gospodarczej oraz dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kwalifikacji podatkowej przychodu.
Wniosek zawierał braki formalne, w związku z tym pismem z dnia 3 października 2008 r. znak ILPP1/443-781/08-3/BP, ILPB1/415-616/08-2/RP Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wezwał Wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Wezwanie doręczono w dniu 7 października 2008 r. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 9 października 2008 r. (data nadania: 13 października 2008 r.; data wpływu do Biura KIP w Lesznie: 16 października 2008 r.).
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Biuro (...) (dalej jako: Biuro) jest jednostką organizacyjną finansów publicznych - gospodarstwem pomocniczym Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej i na jego rzecz wykonuje usługi pomocnicze świadczone na rzecz administracji publicznej, zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970) - PKWiU 75.14.
W dniu 10 marca 2008 r. Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej (dalej jako: Klient) zawarł Kontrakt na usługi konsultingowe dla Dyrektora (...) (dalej jako: Konsultant). Kontrakt został zawarty według standardów MBOR - Procedura Wyboru Konsultantów Indywidualnych zgodnie z "Wytycznymi: Wybór i Zatrudnienie Konsultantów przez Pożyczkobiorców MBOR".
Celem prac Konsultanta jest wsparcie Klienta oraz Jednostek Wdrażających w skutecznym i sprawnym wdrażaniu Projektu poprzez bieżące koordynowanie ich prac i zapewnienie płynnego finansowania ze środków kredytowych. Szczegółowy zakres obowiązków konsultanta zawiera Załącznik A do Kontraktu. Zgodnie z jego zapisami do obowiązków Konsultanta należy:
zarządzanie bieżącą działalnością Biura poprzez:
planowanie, nadzorowanie i koordynację działalności Biura;
zatwierdzanie sprawozdań konsultantów Biura;
prowadzenie polityki szkoleń konsultantów Biura;
nadzorowanie wykonywania usług przez konsultantów Biura;
uczestniczenie w pracach Komitetu Sterującego;
bezpośrednia reprezentacja interesów Projektu wobec Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Środowiska, Banku Światowego oraz Banku Rozwoju Rady Europy;
zatwierdzanie planu finansowego Biura i nadzór nad jego realizacją;
zatwierdzanie sprawozdań z działalności Biura i realizacji Projektu sporządzonych przez konsultantów Biura;
występowanie z wnioskiem do Klienta o przekazanie środków finansowych na działalność Biura;
zawieranie umów w ramach działalności Biura;
zatwierdzanie płatności do realizacji wynikających z działalności Biura;
występowanie w imieniu jednostek wdrażających do Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej, Ministerstwa Środowiska, Urzędu Wojewódzkiego i Urzędu Marszałkowskiego o uruchomienie środków finansowych na realizację Projektu;
reprezentacja Biura wobec organów władzy publicznej i podmiotów gospodarczych;
prowadzenie działań dla zapewnienia właściwych relacji pomiędzy wszystkimi podmiotami uczestniczącymi w realizacji Projektu, organami administracji rządowej i samorządowej oraz pozostałymi interesariuszami;
prowadzenie działań w celu promowania produktów, rezultatów i oddziaływań Projektu;
prowadzenie działań na rzecz nowych inicjatyw związanych z podniesieniem bezpieczeństwa powodziowego w dorzeczu Odry.
Za wykonywanie wymienionych obowiązków Konsultantowi przysługuje wynagrodzenie określone w Kontrakcie stawką dzienną oraz zwrot kosztów:
poniesionych na podróże służbowe odbywane w związku z wykonywaniem usług;
wszelkich innych kosztów, które zostały uprzednio zatwierdzone przez klienta;
wynikających z obowiązujących podatków i innych obowiązkowych obciążeń.
Schemat organizacyjny Biura (...) zakłada zatrudnienie zastępcy Dyrektora Biura oraz Konsultantów ds. Zarządzania Operacyjnego Biura, czyli osób, którym zostaną powierzone zadania z zakresu zarządzania Biurem. Takie działanie jest zgodne również z zapisami Kontraktu, w myśl którego za zgodą Klienta (Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej) Konsultant może powierzyć wykonywanie usług lub ich części osobie trzeciej.
W piśmie uzupełniającym z dnia 9 października 2008 r. Wnioskodawca doprecyzował opis zdarzenia przyszłego.
Do Konsultanta należą zadania zarówno o charakterze doradczym (konsulting), jak zadania o charakterze zarządczym, co wynika ze standardów narzuconych przez Bank Światowy stosownie do Standardów MBOR - Procedury Wyboru Konsultantów Indywidualnych zgodnie z "Instrukcją Banku Światowego: Wybór i Zatrudnienie Konsultantów przez Pożyczkobiorców MBOR". Odpowiedzialność za wykonanie lub rezultat czynności Konsultanta ponosi Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej (Klient), którego gospodarstwem pomocniczym jest Biuro (...).
Na podstawie pkt 5 Kontraktu Konsultant jest zobowiązany do wykonywania usług "zgodnie z najwyższymi standardami zawodowej kompetencji oraz etyki i uczciwości". W dalszej części Kontraktu, określającym zakres obowiązków Konsultanta zawarto zapis o treści: "Celem prac Konsultanta jest wsparcie Klienta i Jednostek Wdrażających, tj. Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w G., Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej we W., X Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych, Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej - w skutecznym i sprawnym wdrażaniu Projektu poprzez bieżące koordynowanie ich prac i zapewnienie płynnego finansowania ze środków kredytowych".
Z pkt 4 Kontraktu wynika, że Klient wyznacza Pana (...) Dyrektora Departamentu Inwestycji i Nadzoru na koordynatora Klienta; Koordynator odpowiada za koordynacje działań w ramach Kontraktu, za przyjmowanie i akceptowanie w imieniu Klienta raportów miesięcznych Konsultanta, które mają zostać dostarczone". Konsultant jest zobowiązany do przekazywania Koordynatorowi comiesięcznych raportów, które powinny zawierać rozliczenie czasu świadczonych usług konsultanckich ze wskazaniem jego aktywności prowadzonej w okresie sprawozdawczym (obowiązki określone w pkt 1 (ii) Kontraktu oraz w Załączniku B).
Okolicznością znaczącą dla oceny, czy Konsultant jest związany z podmiotem zlecającym mu wykonanie czynności więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy nimi co do warunków wykonania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich jest również okoliczność, że wszelkie opracowania, raporty lub inne materiały, rysunki, oprogramowanie lub materiały w innej formie, opracowane przez Konsultanta dla Klienta w ramach przedmiotowego Kontraktu będą należeć do Klienta i pozostaną jego własnością (pkt 7 Kontraktu). Konsultant będzie wykonywał czynności objęte Kontraktem w siedzibie Klienta, przy wykorzystaniu materiałów i sprzętu należącego do Klienta.
Zapisy Kontraktu nie przenoszą odpowiedzialności wobec osób trzecich na zleceniobiorcę, w tym przypadku na Konsultanta.
Wobec powyższego, co do zasady należy uznać, że Konsultant w swoich działaniach podlega podporządkowaniu, a czynności wykonuje w imieniu zleceniodawcy. Zdaniem Wnioskodawcy, bezpośrednią odpowiedzialność wobec osób trzecich za wszelkie czynności podejmowane w ramach jego działalności przez Konsultanta ponosi Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej, w którego imieniu Konsultant wykonuje czynności.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Konsultant zatrudniony w warunkach zawartych w opisie zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Zdaniem Wnioskodawcy, czynności wykonywane przez Konsultanta w ramach Kontraktu spełniają przesłanki konieczne do zastosowania przepisu art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), a więc Konsultant zatrudniony na podstawie Kontraktu nie może być uznany za podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 powołanej ustawy.
Wnioskodawca podnosi, że Kontrakt ma charakter mieszany, ponieważ w skład usług objętych jego zakresem wchodzą zadania zarówno o charakterze doradczym (konsulting), jak i o charakterze zarządczym. Ukształtowanie obowiązków umownych Konsultanta wynika ze standardów wprowadzonych przez Bank Światowy.
W opinii Wnioskodawcy wynagrodzenie uzyskiwane przez Konsultanta stanowi jego przychód z działalności wykonywanej osobiście w myśl art. 13 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Takie zakwalifikowanie przychodu uzyskiwanego przez Konsultanta wynika z braku możliwości zastosowania w opisanych okolicznościach przepisu art. 13 pkt 9 powołanej ustawy, ponieważ zakres usług wykonywanych przez Konsultanta daleko wykracza poza usługi standardowo świadczone w ramach kontraktów menedżerskich i innych umów tego typu. Zarządzanie Biurem stanowi zaledwie część obowiązków Konsultanta, natomiast większość wykonywanych przez niego w myśl Kontraktu usług, ma na celu koordynowanie działań podmiotów zaangażowanych w realizację Projektu oraz promocję Projektu i innych inicjatyw związanych z podniesieniem bezpieczeństwa powodziowego w dorzeczu Odry.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat tej działalności.
Działalność gospodarcza - stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wtedy, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie o podatku od towarów i usług różni się od definicji działalności gospodarczej zawartych nie tylko w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.), ale także w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz w innych ustawach podatkowych. Powyższa definicja ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Trzeba przyjąć, że działalnością gospodarczą jest tylko aktywność wykonywana w sposób profesjonalny. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą działalności gospodarczej, nie pozwala na uznanie podmiotu za podatnika podatku od towarów i usług w zakresie tych czynności.
Według art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.
W interpretacji indywidualnej z dnia 4 listopada 2008 r. znak ILPB1/415-616/08-5/RP wydanej na kanwie zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdzono, że przychody Konsultanta powinny być zaliczone do przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W opisie zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku Wnioskodawca wskazał, że wszelkie opracowania, raporty lub inne materiały, rysunki, oprogramowanie lub materiały w innej formie, opracowane przez Konsultanta dla Klienta w ramach przedmiotowego Kontraktu będą należeć do Klienta i pozostaną jego własnością (pkt 7 Kontraktu), a Konsultant będzie wykonywał czynności objęte Kontraktem w siedzibie Klienta, przy wykorzystaniu materiałów i sprzętu należącego do Klienta. Konsultantowi przysługuje wynagrodzenie określone w Kontrakcie stawką dzienną oraz zwrot kosztów. Wnioskodawca stwierdził ponadto, że bezpośrednią odpowiedzialność wobec osób trzecich za wszelkie czynności podejmowane w ramach jego działalności przez Konsultanta ponosi Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej, którego gospodarstwem pomocniczym jest Biuro (...) i w którego imieniu Konsultant wykonuje czynności.
Z powyższych okoliczności wynika, że zlecający wykonanie czynności (Klient) oraz wykonujący zlecane czynności (Konsultant) są związani więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy nimi co do warunków wykonania czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie czynności wobec osób trzecich. Działalność Konsultanta nie stanowi zatem samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej.
Reasumując, Konsultant nie może być uznany za podatnika podatku od towarów i usług z uwagi na to, że w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym zachodzą określone w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług warunki wyłączające świadczenie usług z kategorii czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.
W niniejszej interpretacji indywidualnej dokonano oceny stanowiska Wnioskodawcy wyłącznie w zakresie zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług.
Wniosek w zakresie stanu faktycznego w podatku od towarów i usług został rozstrzygnięty w interpretacji indywidualnej z dnia 10 listopada 2008 r. znak ILPP1/443-781/08-6/BP, natomiast w zakresie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych - w interpretacjach indywidualnych z dnia 4 listopada 2008 r. odpowiednio znak ILPB1/415-616/08-4/RP oraz znak ILPB1/415-616/08-5/RP.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.