ILPP1/443-775/08-2/BD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 października 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-775/08-2/BD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w J (...), przedstawione we wniosku z dnia 7 sierpnia 2008 r. (data wpływu: 11 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanych z budżetu miasta dotacji dotyczących dofinansowania działalności bieżącej zakładu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanych z budżetu miasta dotacji dotyczących dofinansowania działalności bieżącej zakładu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Miejski Zakład Komunikacyjny w J (...) jest gminnym zakładem budżetowym. Został utworzony w dniu 20 grudnia 1990 r. na podstawie Uchwały nr Xl/70/90 Rady Miejskiej w J (...) z dnia 20 grudnia 1990 r. w sprawie przejęcia Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w J (...). Nie posiada osobowości prawnej. Zgodnie ze statutem, przedmiotem działania Zakładu jest zaspokajanie potrzeb ludności miasta w zakresie lokalnego transportu zbiorowego. Zakres działania obejmuje zbiorowe przewozy pasażerskie na terenie miasta J (...) oraz przyległych Gmin, z którymi zostało zawiązane Międzygminne porozumienie komunalne. Opłaty, zwolnienia i ulgi w opłatach za usługi przewozowe lokalnego transportu zbiorowego, a także obowiązujące przepisy porządkowe określa Rada Miasta J (...) w drodze uchwały.

Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) stanowi, że zakład budżetowy otrzymuje dotację przedmiotową określoną w art. 106 ust. 2 pkt 3 tejże ustawy, jako dopłatę do określonych rodzajów wyrobów lub usług kalkulowaną według stawek jednostkowych (art. 174 ust. o finansach publicznych). Miejski Zakład Komunikacyjny w J (...) w oparciu o uchwałę podjętą przez Radę Miasta otrzymuje stawkę dotacji przedmiotowej do wozokilometra wykonywanego w granicach miasta J (...). Otrzymana z budżetu jednostki samorządu terytorialnego przez MZK dotacja przedmiotowa ewidencjonowana jest w przychodach Zakładu.

Dotacja podlega na koniec roku obrachunkowego rozliczeniu. W sytuacji nie wykonania właściwej liczby kilometrów, Zakład ma obowiązek zwrócić dotację. Ponadto Podatnik załączył kserokopię:

a.

Uchwały nr 212/XXXI/2008 Rady Miejskiej J (...) z dnia 24 czerwca 2008 r. w sprawie zmiany uchwały w sprawie ustalenia stawek dotacji przedmiotowych dla zakładów budżetowych,

b.

Rozliczenie dotacji przedmiotowej dla Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego za 2007 r. zgodnie z Załącznikiem nr 2 do Zarządzenia Nr 0151-106A//07 Prezydenta Miasta J (...) z dnia 24 stycznia 2007 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy kwoty dotacji otrzymywane przez Miejski Zakład Komunikacyjny od miasta J (...), stanowią obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), i czy w związku z tym podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie w myśl art. 29 ust. 1 ww. ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119, art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Opierając się na powyższych przepisach prawnych, Miejski Zakład Komunikacyjny stoi na stanowisku, iż nie można traktować otrzymywanej dotacji przedmiotowej jako mającej bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług. Potwierdza to mechanizm ustalania cen biletów, zgodnie z którym w pierwszej kolejności ustalana jest przez Radę Miasta ich cena, a dopiero następnie ustalana jest wysokość dotacji. Zmiana taryfy opłat w ciągu roku nie powoduje zmiany stawki jednostkowej do wozokilometra, a tym samym kwoty dotacji. Dotacja ta w istocie stanowi dofinansowanie do kosztów działalności zakładu budżetowego, na które to składają się również oprócz wydatków ponoszonych bezpośrednio na transport zbiorowy również wydatki na wynagrodzenia oraz pochodne od wynagrodzeń, wydatki majątkowe oraz inne związane z funkcjonowaniem Zakładu. Za takim traktowaniem dotacji przemawia również fakt jej rozliczania na koniec roku według rzeczywistej ilości wykonanych kilometrów, a nie według ilości sprzedanych biletów. Wskazuje to jednoznacznie, iż nie występuje bezpośredni związek, o którym mowa w 29 ust. 1 ustawy o VAT, pomiędzy otrzymaną dotacją, a konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Tak więc otrzymywana dotacja jest w istocie dotacją pokrywającą koszty funkcjonowania Zakładu w zakresie świadczenia usług transportu publicznego, a nie dotacją do ceny biletu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Ponadto stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem art. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do zapisu art. 29 ust. 2 ww. ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Włączenie zatem do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że przyznana dotacja dotyczy ściśle kosztu 1 wozokilometra i nie wpływa na cenę biletu. Oznacza to, iż ma ona charakter ogólny, a jej celem jest dotowanie całej działalności Wnioskodawcy. Tym samym dotacja ta nie stanowi dopłaty do ceny usługi, a co za tym idzie, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nie zawiera się bowiem w ustawowej definicji dotacji stanowiącej podstawę opodatkowania zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku VAT.

Ponadto w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl