ILPP1/443-773/09-3/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 września 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-773/09-3/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2009 r. (data wpływu 1 lipca 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 sierpnia 2009 r. (data wpływu 25 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT. Dnia 25 sierpnia 2009 r. Zainteresowany uzupełnił wniosek o informacje w zakresie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca X jest zakładem budżetowym działającym na podstawie uchwały Rady Miasta. Działalnością statutową zakładu jest organizowanie usług przewozu w zakresie lokalnego transportu zbiorowego. W ramach swojej działalności X uzyskuje przychody ze sprzedaży biletów, z których pokrywa część ponoszonych kosztów. Ceny biletów oraz grupy osób uprawnionych do korzystania z bezpłatnych oraz ulgowych przejazdów ustala Rada Miasta na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 4 oraz art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). X posiada środki trwałe uzyskane w wyniku:

* wydatkowania środków własnych,

* wydatkowania dotacji celowej otrzymanej z budżetu gminy,

* nieodpłatnego przekazania do użytkowania przez Gminę Miasto.

Gmina Miasto ubiega się o finansowe wsparcie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 na realizację projektu " (...) Tramwaj (...)". Jako podmiot realizujący projekt Gmina Miasto wskazała X. W związku z tym, otrzymane w ramach projektu środki unijne Gmina postanowiła przekazać ww. zakładowi budżetowemu jako dotacje na inwestycje w środkach trwałych.

W uzupełnieniu wniosku, Zainteresowany informuje, iż X jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Realizowana przez Wnioskodawcę inwestycja jest związana ze sprzedażą opodatkowaną zakładu i będzie służyła wykonywaniu czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podatnik będzie mógł pomniejszać podatek należny o podatek naliczony, wynikający z faktur zakupu związanych z inwestycją lub ubiegać się o jego zwrot.

Zdaniem Wnioskodawcy, X będą mogły odliczać VAT z faktur dokumentujących zakupy związane z inwestycją (lub ubiegać się o jego zwrot), co wynika z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), dalej zwanej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Jak wynika z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit..a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z uwagi na fakt, iż zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak również przepisy wykonawcze do niej nie definiują pojęcia "zakład budżetowy", należy posiłkować się definicją zawartą w ustawie z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.).

Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy sektor finansów publicznych tworzą jednostki budżetowe, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych.

Zakładami budżetowymi, zgodnie z treścią art. 24 ust. 1 powołanej ustawy, są takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które:

1.

odpłatnie wykonują wyodrębnione zadania;

2.

pokrywają koszty swojej działalności z przychodów własnych, z zastrzeżeniem ust. 4 i ust. 5.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina ubiegająca się o finansowe wsparcie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 na realizację projektu " (...) Tramwaj (...)" zamierza przekazać otrzymane środki unijne X jako dotację na inwestycje w środkach trwałych. X, będący zakładem budżetowym, prowadzi działalność statutową, polegającą na organizowaniu usług przewozu w zakresie lokalnego transportu zbiorowego, uzyskując z tego tytułu przychody ze sprzedaży biletów, z których pokrywa część ponoszonych kosztów. Zainteresowany informuje, iż X jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Realizowana przez Wnioskodawcę inwestycja jest związana ze sprzedażą opodatkowaną zakładu i będzie służyła wykonywaniu czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie wyłączają prawa do odliczenia podatku naliczonego w przypadku dokonywania zakupów ze środków finansowych otrzymanych w postaci dotacji lub darowizn. Źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie wydatków nie ogranicza prawa do odliczenia podatku naliczonego. Zatem, prawo do odliczenia podatku naliczonego nie jest warunkowane źródłem pochodzenia środków finansowych na pokrycie wydatków.

Reasumując, X będzie miał prawo dokonać odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur VAT dokumentujących przedmiotowe inwestycje w środkach trwałych na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - w zakresie w jakim będą one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Należy jednak wskazać, iż warunkiem istnienia prawa do odliczenia jest niezaistnienie przesłanek negatywnych wskazanych w art. 88 ustawy o VAT.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT. Natomiast, kwestie dotyczące zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych zostaną załatwione odrębnymi pismami.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl