ILPP1/443-770/10-4/AI

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 września 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-770/10-4/AI

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., reprezentowanej przez pełnomocnika Dyrektora Finansowego, przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2010 r. (data wpływu 14 lipca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 sierpnia 2010 r. (data wpływu 1 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie premii pieniężnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie premii pieniężnych. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 27 sierpnia 2010 r. o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (Spółka) jest producentem m.in. mocowań do grzejników, uchwytów, rury wielowarstwowej. Od lipca 2010 r. Spółka zamierza zawrzeć umowę handlową z grupą hurtowni dotyczącą sprzedaży własnych produktów. Umowa określa warunki sprzedaży, takie jak terminy dostaw, ceny, warunki płatności, a także rabaty i premie pieniężne. Kontrahent jest uprawniony m.in. do uzyskania rabatu w przypadku płatności w ciągu 14 dni od daty sprzedaży, co jest dokumentowane wystawianą przez sprzedawcę fakturą VAT korektą. Poza rabatem dotyczącym konkretnej transakcji, umowa przewiduje przyznanie po zakończeniu roku kalendarzowego premii rocznej uzależnionej od zrealizowanego w danym roku obrotu. Wartość premii pieniężnej będzie ustalana jako procent od wartości sprzedaży zrealizowanej w danym roku. Kontrahent nie musi spełnić żadnych dodatkowych warunków poza dokonywaniem zakupów towarów i wyrobów producenta - Wnioskodawcy.

Ponadto, z pisma z dnia 27 sierpnia 2010 r. stanowiącego uzupełnienie do wniosku wynika, iż wypłacane premie będą miały wyłącznie charakter pieniężny. Premia wypłacana będzie od całości obrotu zrealizowanego w roku obrotowym. Wysokość obrotu obliczana będzie na podstawie wartości wszystkich faktur sprzedaży wystawionych w danym roku dla danego kontrahenta. Premia dotyczy całości sprzedaży, z wyłączeniem 5 produktów, które nie będą wliczane do obrotu. Premia naliczona będzie proporcjonalnie po przekroczeniu określonego pułapu obrotu. Punkty 4,5,6 umowy handlowej stanowią:

4.

"Strony uzgodniły premię roczną za realizację obrotu. Wartości zakupów oraz procentowe wartości premii są następujące:

* powyżej 500.000 PLN netto - 2% wartości od obrotu netto,

* pomiędzy 501.000 - 1.000 000 PLN netto - 3% wartości od obrotu netto,

* powyżej 1.000.000 PLN netto - 5% wartości od obrotu netto.

5.

Mając na względzie fakt, że umowa podpisywana jest w trakcie roku kalendarzowego, Strony dodatkowo uzgadniają, iż w przypadku realizacji obrotu, który nie przekroczy 500.000 PLN netto wysokość premii za rok 2010 zostanie ustalony przez strony w drodze negocjacji.

6.

Premia zostanie wypłacona wyłącznie w sytuacji, gdy opłacone zostaną wszystkie faktury stanowiące podstawę wyliczenia premii rocznej w nieprzekraczalnym terminie 15 marca następnego roku obrotowego".Nabywca nie jest zobowiązany do wykonania żadnych dodatkowych czynności, np. transportowych, logistycznych, marketingowych, itp., aby premia pieniężna została naliczona i wypłacona.

Działalność obejmuje produkcję i sprzedaż hurtową następujących wyrobów:

* 28.11.10-35 - elementy wyposażeniowe budowlane stalowe,

* 28.11.23 - konstrukcje i części konstrukcji stalowych lub aluminiowych,

* 25.23.1 - wyroby z tworzyw sztucznych dla budownictwa,

* 28.75 - wyroby metalowe, gotowe, pozostałe.

Ponadto, wypłata premii nie jest uzależniona od terminowości płatności. Termin płatności to 60 dni od dnia wystawienia faktury. Natomiast do dnia wypłaty premii wszystkie wystawione faktury sprzedaży, na podstawie których nalicza się premię powinny być uregulowane. Premie są wypłacone na podstawie wysokości obrotu w danym roku kalendarzowym i jedynie przekroczenie tych progów sprzedaży jest brane pod uwagę przy naliczaniu premii

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy premia pieniężna przyznana nabywcy wyłącznie za osiągnięcie w określonym czasie danej wartości obrotów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

2.

Jaki dokument powinien zostać wystawiony dla potwierdzenia wypłacenia premii pieniężnej.

3.

Czy nabywca ma prawo do wystawienia faktury VAT za uzyskane premie pieniężne, a Wnioskodawca ma prawo do odliczania naliczonego z tego tytułu podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, premia pieniężna przyznawana wyłącznie za osiągnięcie określonego poziomu zakupów w danym okresie, nieodnosząca się do konkretnych transakcji, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i powinna być dokumentowana wystawieniem noty księgowej przez dostawcę. Wnioskodawca powołując się na treść art. 5 ust. 1 ustawy o podatku towarów i usług uważa, iż premia pieniężna wypłacana nabywcy przez sprzedawcę stanowi nagrodę za osiągnięcie rezultatu w postaci wysokości obrotów i nie jest odpłatnością za świadczenie usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Czynności nabycia towarów przez nabywcę tylko przez fakt ich zsumowania nie stają się jednocześnie usługą na rzecz dostawcy. Dokonywanie sprzedaży wyrobów mieści się w czynnościach opodatkowanych podatkiem VAT, jako dostawa towarów i jednocześnie nie może wystąpić taka sytuacja faktyczna, gdzie ta sama sprzedaż stanowi dostawę towaru i świadczenie usług. Czynności stanowiące dostawę towarów, nie mogą poprzez ich zsumowanie przekształcić się w usługę. Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca powołuje się na:

* wyrok NSA z dnia 23 września 2008 r., sygn. akt I FSK 998/08;

* wyrok NSA z dnia 6 lutego 2007 r., sygn. akt I FSK 94/06;

* interpretację Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 10 czerwca 2009 r.

Według Wnioskodawcy, dodatkowo podwójne opodatkowanie stoi w sprzeczności z VI Dyrektywą VAT (art. 8 ust. 1, art., 9 ust. 3 oraz art. 14 ust. 2).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Mocą art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2 -22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie, których wypłacane są tzw. premie pieniężne.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty na przyznane przez ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.).

Zgodnie z § 13 ust. 1 ww. rozporządzenia, w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która - zgodnie z § 13 ust. 2 rozporządzenia - powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jako producent m.in. mocowań do grzejników, uchwytów, rury wielowarstwowej, od lipca 2010 r. zamierza zawrzeć umowę handlową z grupą hurtowni dotyczącą sprzedaży własnych produktów. Umowa określa warunki sprzedaży, takie jak terminy dostaw, ceny, warunki płatności, a także rabaty i premie pieniężne. Kontrahent jest uprawniony m.in. do uzyskania rabatu w przypadku płatności w ciągu 14 dni od daty sprzedaży, co jest dokumentowane wystawianą przez sprzedawcę fakturą VAT korektą. Poza rabatem dotyczącym konkretnej transakcji, umowa przewiduje przyznanie po zakończeniu roku kalendarzowego premii rocznej uzależnionej od zrealizowanego w danym roku obrotu. Wartość premii pieniężnej będzie ustalana jako procent od wartości sprzedaży zrealizowanej w danym roku. Kontrahent nie musi spełnić żadnych dodatkowych warunków poza dokonywaniem zakupów towarów i wyrobów producenta - Wnioskodawcy.

Jak wynika z powyższego, wysokość premii uzależniona jest od wielkości zakupów dokonywanych przez kontrahentów Spółki.

Odnosząc się do powyższego, stwierdzić należy, iż premie pieniężne wypłacane kontrahentom można przyporządkować do konkretnych dostaw. Bowiem obrót uprawniający do uzyskania gratyfikacji pieniężnych ustalany jest na podstawie wielkości faktycznie zrealizowanych zakupów dokonanych w konkretnie określonym przedziale czasowym (rok). Jak podaje Wnioskodawca, wysokość bonusu obliczana jest na podstawie osiągniętego obrotu i kształtowana jest na podstawie stawki procentowej od obrotu.

Aby więc ustalić wysokość premii należnej kontrahentowi, zsumowane muszą zostać poszczególne faktury dokumentujące konkretne dostawy, na podstawie których dokonywane jest obliczenie premii stanowiącej w efekcie obniżenie wartości tychże poszczególnych dostaw w całym okresie objętym gratyfikacją w postaci przyznanej premii.

Ponadto - jak wynika z opisanego zdarzenia przyszłego - kontrahenci nie są zobowiązani do żadnych dodatkowych świadczeń na rzecz sprzedawcy. Uzyskanie premii (bonusu) przez kontrahenta uwarunkowane jest wyłącznie osiągnięciem określonego poziomu obrotu wraz z ewentualnym dotrzymaniem standardowych warunków płatności określonych w umowie handlowej.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż kontrahent Spółki nie wykonuje żadnych dodatkowych czynności poza zakupem towarów w określonej ilości i uregulowaniem płatności wynikających z faktur, na podstawie których naliczana jest premia do dnia jej wypłaty.

Zatem, należy uznać, że przedmiotowa premia pieniężna (bonus) nie jest odpłatnością za świadczenie usług zdefiniowanych w art. 8 ust. 1 ustawy, lecz stanowi w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy - zmniejszający podstawę opodatkowania. Tak więc, uzyskanie przedmiotowego bonusu przez kontrahenta Spółki na podstawie przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. powinno być udokumentowane fakturą korygującą uwzględniającą wymogi wynikające z § 13 ust. 2 tego rozporządzenia wystawioną przez Wnioskodawcę.

Reasumując, w opisanym przypadku, w związku z wypłacaną premią pieniężną kontrahenci nie są w żaden sposób zobowiązani do świadczenia innych usług, takich jak usługi o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym itp., a więc otrzymana premia pieniężna nie będzie stanowić wynagrodzenia za świadczenie usług przez podmiot otrzymujący premię i u niego nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Premia ta w istocie stanowić będzie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy - zmniejszający podstawę opodatkowania. Zatem udzielenie przedmiotowej premii pieniężnej będzie podlegać regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług, a na podstawie przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia, w celu udokumentowania jej udzielenia Wnioskodawca powinien wystawić fakturę korygującą uwzględniającą wymogi wynikające z § 13 ust. 2 rozporządzenia. Brak jest tym samym podstaw do wystawienia przez kontrahenta Wnioskodawcy faktur VAT.

Z uwagi na powyższe, odpowiedź na pytanie nr 3 stała się bezprzedmiotowa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl