ILPP1/443-770/08-3/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-770/08-3/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Starostwa Powiatowego przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2008 r. (data wpływu 7 sierpnia 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 listopada 2008 r. (data wpływu 3 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT. Powyższy wniosek uzupełniono pismem z dnia 3 listopada 2008 r. o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat (jednostka samorządu terytorialnego) aplikuje o współfinansowanie licznych zadań takich jak:

I.

Finansowane w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego:

- przebudowa drogi powiatowej,

- wyposażenie pracowni autotroniczno-mechanicznej przy Zespole Szkół w x,

- utworzenie parku orientacji przestrzennej w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w x,

- termomodernizacja budynków Domu Pomocy Społecznej w x,

- budowa Archiwum Elektronicznego w Starostwie Powiatowym w x,

- instalacja bezpłatnych punktów dostępu do internetu (infokiosków) w Starostwie Powiatowym w x,

- utworzenie muzeum map braillowskich przy Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w x,

- wsparcie małych średnich przedsiębiorstw powiatu poznańskiego poprzez zorganizowanie misji gospodarczej dla cechu stolarzy.

II.

Finansowane w ramach Norweskiego Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego:

- budowa boisk otwartych przy placówkach oświatowych będących jednostkami organizacyjnymi Powiatu.

III.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki:

- projekty edukacyjne i szkoleniowe podnoszące kwalifikacje dyrektorów szkół, nauczycieli i uczniów placówek oświatowych Powiatu.

W przypadku otrzymania środków finansowych Powiat będzie stroną zawartej umowy o współfinansowane zadanie, które realizowane będzie przez Starostwo Powiatowe, czyli urząd obsługujący organ władzy samorządowej jaką jest Powiat. Wydatki ponoszone będą w ramach planu finansowego Starostwa Powiatowego (jednostki budżetowej), zgodnie ze wszystkimi zasadami związanymi z gospodarowaniem środkami publicznymi.

W uzupełnieniu wniosku Starostwo informuje, iż żaden z programów realizowanych przez Powiat wymieniony we wniosku ORD-IN nie będzie związany z uzyskiwaniem przychodu. Wszystkie realizowane projekty związane są z realizacją zadań publicznych i nie służą działalności gospodarczej. Nie istnieje jakikolwiek związek pomiędzy zakupem towarów i usług dla realizacji projektów, a sprzedażą opodatkowaną.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy podatek VAT przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją wyżej wymienionych zadań można uznać jako koszt kwalifikowany projektów.

2.

Czy Powiat jako strona umowy o współfinansowanie a w ramach Powiatu Starostwo Powiatowe, jako realizator zadań nie ma możliwości odzyskania zwrotu podatku VAT zapłaconego przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją wyżej wymienionych zadań.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Podatek od towarów i usług będzie kosztem kwalifikowanym ww. projektów.

Ad. 2

Nie będzie możliwości odzyskania podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług związanych z realizacją ww. projektów.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego zależy od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. Zakup przez jednostkę samorządu terytorialnego towarów i usług przy realizacji ww. projektów, związany jest z wykonaniem zadania publicznego nałożonego na Powiat odrębnymi przepisami. Brak zatem związku między nabytymi towarami, a sprzedażą opodatkowaną. W takim razie Powiat jako podatnik VAT nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego, który uiszczany jest wyłącznie od czynności cywilnoprawnych. Wobec powyższego podatek od towarów i usług stanowi koszt kwalifikowany projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ww. ustawy).

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem, wskazanym w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat - w świetle art. 4 ust. 1 cyt. ustawy - należą zadania w zakresie:

1.

edukacji publicznej,

2.

promocji i ochrony zdrowia,

3.

pomocy społecznej,

4.

polityki prorodzinnej,

5.

wspierania osób niepełnosprawnych,

6.

transportu zbiorowego i dróg publicznych,

7.

kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,

8.

kultury fizycznej i turystyki,

9.

geodezji, kartografii i katastru,

10.

gospodarki nieruchomościami,

11.

administracji architektoniczno-budowlanej,

12.

gospodarki wodnej,

13.

ochrony środowiska i przyrody,

14.

rolnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego,

15.

porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,

16.

ochrony przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania powiatowego magazynu przeciwpowodziowego, przeciwpożarowej i zapobiegania innym nadzwyczajnym zagrożeniom życia i zdrowia ludzi oraz środowiska,

17.

przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy,

18.

ochrony praw konsumenta,

19.

utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

20.

obronności,

21.

promocji powiatu,

22.

współpracy z organizacjami pozarządowymi.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami. Na postawie zapisu art. 8 ust. 2 ww. ustawy organami powiatu są rada powiatu oraz zarząd powiatu. W świetle art. 33 cyt. ustawy, zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy.

Z powyższych unormowań, wynika, iż Starostwo Powiatowe nie jest jednostką organizacyjną, w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie powiatowym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Starostwo powiatowe jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań powiatu oraz obsługi techniczno organizacyjnej powiatu. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe powiatu i starostwa powiatowego, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości powiatu podmiotowość starostwa powiatowego. Zatem, Starostwo Powiatowe działając w imieniu Powiatu realizuje zadania własne Powiatu i w tym zakresie jest zwolnione od podatku VAT.

Przedstawione okoliczności wskazują, iż Starostwo Powiatowe, funkcjonujące jako urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego jaką jest Powiat, będzie realizatorem licznych zadań inwestycyjnych finansowanych w ramach 3 programów: Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego, Norweskiego Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Należy zauważyć, iż przedmiotowe zadania będą wykonywane w ramach zadań publicznych tj. m.in. w zakresie: edukacji publicznej (art. 4 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy), pomocy społecznej (art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy), wspierania osób niepełnosprawnych (art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy), transportu zbiorowego i dróg publicznych (art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy), kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 4 ust. 1 pkt 7 ustawy), kultury fizycznej i turystyki (art. 4 ust. 1 pkt 8 ustawy), utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 4 ust. 1 pkt 19 ustawy). Wnioskodawca wskazał, iż żaden z programów realizowanych przez Powiat nie będzie związany z uzyskiwaniem przychodu. Zatem, nie istnieje jakikolwiek związek pomiędzy zakupem towarów i usług dla realizacji projektów, a sprzedażą opodatkowaną.

Biorąc pod uwagę okoliczności wskazane we wniosku oraz powołane wyżej przepisy, stwierdza się, iż zakupione towary i usługi związane z realizacją wyszczególnionych projektów, nie będą wykorzystywane do osiągania przychodów, a tym samym do wykonywania czynności opodatkowanych. Wobec tego, w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Zatem, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach realizowanych zadań.

W zakresie przedmiotowych zadań Wnioskodawca nie będzie mieć również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 6 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 12 cyt. rozporządzenia.

Ponadto, stosownie do postanowień art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Gmina zatem nie może również zaliczyć nieodliczonego podatku VAT do kosztów uzyskania przychodów i skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż nie jest podatnikiem tego podatku w zakresie dochodów, o których mowa wyżej.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie mieć możliwości odliczenia i odzyskania podatku od towarów i usług, z tytułu realizacji przedmiotowych inwestycji.

Należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania za środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl