ILPP1/443-764/09-4/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 września 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-764/09-4/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Lasów Państwowych, przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2009 r. (data wpływu 29 czerwca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 sierpnia 2009 r. (data wpływu 31 sierpnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanego projektu pn. "Wzmocnienie (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanego projektu pn. "Wzmocnienie (...)". Powyższy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 sierpnia 2009 r. o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Podmiot jest partnerem w projekcie pn. "Wzmocnienie (...)". Projekt realizuje cele publiczne i jest dla wszystkich partnerów przedsięwzięciem non profit. Liderem projektu jest Powiat, który reprezentuje wszystkich partnerów działających na zasadzie pisemnego porozumienia. Partnerzy projektu to: jednostki samorządu terytorialnego (powiat i gminy), Archidiecezja, Lasy Państwowe, Stowarzyszenie, Fundacja. Lider - zawiera umowę z Urzędem Marszałkowskim na dofinansowanie projektu w 75%. Refundacja poniesionych kosztów nastąpi w ramach Programu Operacyjnego.

Udział podmiotu w projekcie polega w szczególności na:

* zorganizowaniu na rzecz wszystkich partnerów projektu oznakowania szlaków rowerowych,

* zorganizowaniu na rzecz wszystkich partnerów projektu oznakowania szlaków pieszych i tematycznych,

* wykonaniu wiat drewnianych jako miejsc odpoczynku dla korzystających ze szlaku,

* remontu drogi leśnej stanowiącej majątek podmiotu z przeznaczeniem m.in. na szlak rowerowy i pieszy.

W tym celu podmiot zabezpiecza środki finansowe dla wykonawców, którzy będą zakontraktowani zgodnie z prawem zamówień publicznych. Podmiot zapłaci za wykonane usługi, a następnie uzyska 75% refundacji. Podmiot nie będzie otrzymywać od żadnego z partnerów projektu jakiegokolwiek wynagrodzenia.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany informuje, iż Strona jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Istnieje związek zakupów towarów i usług dotyczących realizowanego projektu ze sprzedażą opodatkowaną VAT. Zakupy towarów i usług nabywane w ramach projektu nie będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Wnioskodawcy. Przedmiotowe zadanie będzie wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT realizowanych przez wnioskującą jednostkę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podmiotowi przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług kontraktowanych w projekcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, podmiotowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług realizowanych w projekcie, ponieważ zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku nieodpłatne świadczenia usług, które uprzednio zostało sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, a zatem zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, VAT naliczony w fakturach wystawionych dla podmiotu nie podlega odliczeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem zatem umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi nabywcy towarów i usług. Ponadto elementem umożliwiającym odliczenie jest posiadanie przez podatnika faktur VAT, z których wynika, iż to on jest nabywcą towarów i usług.

Stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest jednym z partnerów projektu pn. "Wzmocnienie (...)". Liderem projektu jest Powiat, który zawiera umowę z Urzędem Marszałkowskim na dofinansowanie projektu w 75%. Refundacja poniesionych kosztów nastąpi w ramach Programu Operacyjnego Województwa. Projekt realizuje cele publiczne i jest dla wszystkich partnerów przedsięwzięciem non profit. Udział podmiotu w projekcie polega w szczególności na: zorganizowaniu na rzecz wszystkich partnerów projektu oznakowania szlaków rowerowych, zorganizowaniu na rzecz wszystkich partnerów projektu oznakowania szlaków pieszych i tematycznych, wykonaniu wiat drewnianych jako miejsc odpoczynku dla korzystających ze szlaku, remontu drogi leśnej stanowiącej majątek podmiotu z przeznaczeniem m.in. na szlak rowerowy i pieszy. Podmiot zapłaci za wykonane usługi, a następnie uzyska 75% refundacji. Podmiot nie będzie otrzymywać od żadnego z partnerów projektu jakiegokolwiek wynagrodzenia. Strona jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Ponadto, Wnioskodawca informuje, iż istnieje związek zakupów towarów i usług dotyczących realizowanego projektu ze sprzedażą opodatkowaną VAT. Niemniej jednak - jak wskazał Zainteresowany - faktury VAT dokumentujące nabycie towarów i usług przeznaczonych na realizację projektu nie będą wystawiane na Wnioskodawcę.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu bowiem faktury VAT dokumentujące nabycie towarów i usług służących realizacji projektu, nie będą wystawiane na Nadleśnictwo. W konsekwencji to nie Zainteresowany występuje w roli nabywcy towarów i usług w związku z ww. projektem. Status ten ma kluczowe znaczenie w ocenie sprawy bowiem jak wynika z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy podatku VAT mają obowiązek wystawić fakturę określając dane podatnika i nabywcy. Ponadto, by dokonać odliczenia podatku VAT - stosownie do treści art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT - musi istnieć obligatoryjna zależność, tj. zakupione towary lub usługi muszą służyć czynnościom opodatkowanym tego nabywcy oraz muszą być udokumentowane fakturami na niego wystawionymi. Mając na względzie, iż Wnioskodawca nie jest nabywcą towarów i usług określonych na fakturach VAT, brak jest podstaw do odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z takich dokumentów.

Reasumując, Wnioskodawca realizując projekt pn. "Wzmocnienie (...)", nie będzie miał prawnej możliwości odliczenia podatku od towarów i usług.

Ponadto, tut. Organ informuje, iż w świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy dotyczące braku możliwości odliczenia podatku VAT uznano za prawidłowe, jednakże z uwagi na zastosowanie innych przepisów prawa niż wskazane przez Stronę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl