ILPP1/443-754/08-2/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 października 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-754/08-2/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Akademii X, przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2008 r. (data wpływu 1 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zadania realizowanego w ramach projektów badawczych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zadania realizowanego w ramach projektów badawczych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - Akademia X zawarła z Instytutem (...) (Koordynatorem projektu) umowę Nr (...) o wykonanie zadania badawczego w ramach projektu zamawianego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej - MEN Nr (...). Okres realizacji niniejszego zadania badawczego wynosi 31 miesięcy (tj. do 31 grudnia 2009 r.).

Ze środków przekazanych z budżetu państwa na realizację projektu badawczego, osoba kierująca projektem w AX składa raporty roczne i raport końcowy, które są oceniane przez ministerstwo pod względem zgodności wykonania projektu z dołączonym do umowy kosztorysem i harmonogramem prac oraz pod kątem merytorycznym.

Niewykorzystane środki finansowe podlegają zwrotowi na rachunek bankowy ministerstwa. Zgodnie z zapisami umowy, po zakończeniu realizacji projektu badawczego, prawo do korzystania i rozporządzania uzyskanymi wynikami przysługuje wyłącznie Wykonawcy (AX) i nie przechodzi na Koordynatora projektu oraz jednostkę finansującą projekt (MEN). Wyniki badań są przeznaczone na wewnętrzne (statutowe) potrzeby Kliniki (...)i Akademii X - jednostki otrzymującej dofinansowanie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wykonanie przez Wnioskodawcę zadania realizowanego w ramach projektów badawczych i zamawianych przez MEN podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, wykonanie zadania - umowy w ramach projektu badawczego zamawianego przez MEN nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT.

Finansowanie projektów badawczych w przedmiotowej sprawie odbywa się na zasadach Rozporządzenia Ministra Nauki i Informatyzacji z dnia 4 sierpnia 2005 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania i rozliczania środków finansowych na naukę (Dz. U. Nr 161, poz. 1359). MEN zawiera umowy na wykonywanie zamawianych projektów celowych, w których określone są zasady finansowania tych projektów. Przy czym, czynności dotyczące projektów przeznaczone są na wewnętrzne potrzeby Wykonawcy (Akademii X, Kliniki (...)), a nie są świadczone na rzecz innego odbiorcy (Ministra bądź Koordynatora).

Tym samym, przekazane za pośrednictwem Koordynatora środki finansowe pochodzące z budżetu państwa nie stanowią wynagrodzenia za usługę naukowo - badawczą na rzecz podmiotu trzeciego, pomimo że projekt realizowany jest przez jego Wykonawcę (Akademię X) i ostatecznie projekt ten jest jego własnością.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium RP. Zgodnie z art. 8 ww. ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Z zawartej umowy na wykonanie usług naukowo - badawczych wynika, że brak jest jakiegokolwiek świadczenia na rzecz podmiotu zlecającego (MEN) lub osób trzecich, będącego ekwiwalentem uzyskanego wynagrodzenia. Natomiast, uzyskane przez Akademię X środki od MEN, są przeznaczone na realizację zadań statutowych i badawczych AX.

Zdaniem Akademii X, zadania wykonywane w ramach projektów naukowo-badawczych nie podlegają podatkowi VAT, gdyż czynności realizowane w ramach projektu nie są świadczone na rzecz żadnego podmiotu (Ministra, który wyłącznie finansuje projekty, nie jest on Zleceniodawcą otrzymującym świadczenie ekwiwalentne w zamian za przyznane środki, Koordynatora, ani podmiotu trzeciego), a badania są przeznaczone na wewnętrzne (statutowe) potrzeby jednostki otrzymującej dofinansowanie.

Tym samym, zadania realizowane w ramach projektów badawczych i zamawianych przez MEN nie mają charakteru odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ww. ustawy. W ocenie Wnioskodawcy, wykonanie zadania umowy Nr K (...) w ramach projektu badawczego nie będzie zatem podlegać podatkowi VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 i ust. 3 oraz w art. 8 ust. 2). W dorobku orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem, przy czym wynagrodzenie jakkolwiek musi być wyrażone w pieniądzu, to jednak nie musi być w tej formie dokonane. W tym miejscu należy podkreślić, że na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług bez znaczenia pozostaje to, czy kwota uzyskanego wynagrodzenia (cena) została skalkulowana tak, że stanowi tylko koszt wytworzenia towaru lub wykonania usługi, czy została powiększona także o zysk sprzedającego. Reasumując, dostawa towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wtedy, gdy są wykonane odpłatnie oraz gdy pomiędzy dostawcą towaru lub świadczącym usługę i ich beneficjentem (odbiorcą) istnieje jawny lub dorozumiany stosunek prawny (umowa), w ramach którego spełniane są świadczenia wzajemne.

Jeśli zatem z zawartych umów na wykonanie usług naukowo - badawczych wynika, że nie jest dokonywane żadne świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, wówczas nie występuje w rozumieniu przepisów art. 8 ust. 1 ustawy świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W sytuacji natomiast gdy usługa naukowo - badawcza jest realizowana na zlecenie na rzecz zamawiającego, który będzie odbiorcą usługi, dysponentem czy zarządzającym prawami do wykorzystania efektów prac naukowo-badawczych, wówczas czynność taką należy uznać za świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu. O rozstrzygnięciu, czy określona usługa naukowo - badawcza podlega opodatkowaniu czy też nie, decydują zatem warunki umowy zawartej pomiędzy zleceniodawcą a jednostką badawczą.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca zawarł z Instytutem Medycyny Pracy (Koordynatorem projektu) umowę o wykonanie zadania badawczego w ramach projektu zamawianego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Środki finansowe przekazane na realizację projektu pochodzą z budżetu państwa i w przypadku ich niewykorzystania podlegają zwrotowi na rachunek bankowy ministerstwa. Ponadto z wniosku wynika, że Ministerstwo Edukacji Narodowej występuje wyłącznie jako strona finansująca projekt badawczy, wyniki prac naukowo - badawczych nie będą stanowiły własności MEN, Ministerstwo nie będzie też zarządzać prawami do wykorzystywania wyników tych prac. Wyniki badań są przeznaczone na wewnętrzne (statutowe) potrzeby Akademii X (tj. Wnioskodawcy) i stanowić będą jej własność.

Jak wynika z powyższego, Wnioskodawca nie wykonuje żadnych usług na rzecz innych podmiotów (Koordynatora projektu, MEN), w przedmiotowej sprawie nie występuje zatem określony świadczeniobiorca. W związku z powyższym należy stwierdzić, że w analizowanym stanie faktycznym czynności wykonywane w ramach realizacji projektu badawczego nie spełniają definicji czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wymienionych w cytowanym wyżej art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, a zatem nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl