ILPP1/443-746/11-4/NS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-746/11-4/NS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, reprezentowanej przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2011 r. (data wpływu 16 maja 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 lipca 2011 r. (data wpływu 20 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania premii pieniężnych jest:

* prawidłowe - w części dotyczącej premii opisanych w punktach 1, 2 i 4,

* nieprawidłowe - w części dotyczącej premii opisanej w punkcie 3.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania premii pieniężnych. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 19 lipca 2011 r. (data wpływu 20 lipca 2011 r.) o informacje doprecyzowujące przedstawiony stan faktyczny.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Przedsiębiorstwo "A" Sp. z o.o. (dalej: Spółka) zajmuje się wytwarzaniem chemicznych środków ochrony drewna, murów i powłok malarskich, chroniących przed korozją mikrobiologiczną. Spółka zawarła umowę handlową ustalającą warunki zawierania, przeprowadzania i rozliczania transakcji sprzedaży towarów. Na jej podstawie Spółka dostarcza wytwarzane przez siebie produkty odbiorcy - spółce akcyjnej (dalej: kontrahent).

W załączniku do umowy została określona cena bazowa za poszczególne towary, która jest ceną zakupu netto. Cena ta jest obniżana przez Spółkę, jeżeli kontrahent spełni umowne warunki. Umowa przewiduje następujące gratyfikacje finansowe dla kontrahenta:

1.

Spółka udziela kontrahentowi rabatu w wysokości 3%, jeżeli dostawy prowadzone są za pośrednictwem centrów logistycznych oraz rabatu w wysokości 2%, jeżeli dostawy prowadzone są w ilościach całopaletowych. Rabaty uwidaczniane są jednostkowo na każdej fakturze. Ponadto, rabaty są udzielane kontrahentowi z tytułu pierwszego zaopatrzenia oraz z tytułu akcji promocyjnych organizowanych przez kontrahenta.

2.

Spółka udziela bonusów kontrahentowi za płatność gotówką w terminie jednego dnia roboczego od daty otrzymania faktury (2%) oraz za płatność w terminie 30 dni w okresie letnim lub 45 dni w okresie zimowym (1%). Naliczanie bonusu przez Spółkę odbywa się automatycznie. Podstawowe terminy umowne płatności to 47 dni w okresie letnim oraz 62 dni w okresie zimowym. Dla faktury VAT z tytułu pierwszego zaopatrzenia ustalono 75-dniowy termin płatności.

3.

Ponadto, dla zakupów kontrahenta ustalane są również zasady bonusowania w przypadku osiągnięcia przez niego konkretnego pułapu zakupów. Wysokość bonusu uzależniona jest od wartości zakupów w danym kwartale. Bonus rozliczany jest rocznie, natomiast wypłacany zaliczkowo w terminie 14 dni od daty zakończenia kwartału, dla którego bonus został obliczony. Bonus jest aktualnie wypłacany na podstawie faktury VAT wystawianej przez kontrahenta.

4.

Dodatkowo, zgodnie z postanowieniami umowy kontrahent jest obowiązany do:

* pełnej kontroli dostępności produktów, koordynacji i zamawiania ich w ustalonych cyklach w celu zapewnienia ciągłej i pełnej oferty Spółki na dany okres,

* udostępniania informacji rynkowej, ze szczególnym uwzględnieniem wyrobów sprzedawanych na podstawie umowy,

* przedstawiania prognoz i ocen oraz spodziewanych trendów podaży i popytu,

* promowania produktów Spółki,

* zawiadamiania uczestników sieci o warunkach sprzedaży,

* mediacji w razie pojawienia się jakichkolwiek konfliktów między uczestnikami kontrahenta a Spółką powstałych na gruncie wykonywania umowy,

* aktywnego uczestnictwa w prognozowaniu zapotrzebowania na produkty pod marką własną, polegającym na składaniu przez kontrahenta kwartalnych prognoz zapotrzebowań na te produkty.

Z tytułu wymienionych czynności kontrahentowi przysługuje wynagrodzenie w wysokości 11% liczone od wartościowych miesięcznych dostaw wyrobów własnych Spółki. Wynagrodzenie płatne jest w cyklach miesięcznych na podstawie faktury VAT wystawionej Spółce przez kontrahenta i płatnej w terminie 30 dni od daty wystawienia. Do wyliczenia wynagrodzenia nie są wliczane niezapłacone z winy kontrahenta zobowiązania wobec Spółki.

Na wniosek kontrahenta Spółki wydana została interpretacja indywidualna z dnia 13 sierpnia 2008 r. nr IBPP2/443-402/08/UH, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził, że: "wypłacane oraz otrzymywane przez Wnioskodawcę premie pieniężne za odpowiednie zachowanie kontrahentów wobec Wnioskodawcy i Wnioskodawcy wobec jego dostawców, polegające na zrealizowaniu określonego poziomu zakupów, należy uznać za świadczenie usług zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT". Interpretacja dotyczy premii pieniężnych udzielanych kontrahentowi w związku z osiągnięciem danego pułapu zakupów opisanych w punkcie 3.

W piśmie uzupełniającym z dnia 19 lipca 2011 r. Spółka wskazała, iż:

1.

Premia, o której mowa w punkcie 3 dotyczy wszystkich dostaw jakie Spółka dokonuje w danym okresie i nie jest powiązana ze sprzedażą określonych towarów lub ich grupami.

2.

Umowa określa ogólne działania jakie jest zobowiązany podjąć kontrahent - podane we wniosku o interpretację w punkcie 4. Czynności te są realizowane w sposób ciągły. Przedstawiciel odwiedzający sklepy należące do kontrahenta sprawdza dostępność towarów Spółki, jakość ekspozycji, sposób eksponowania marki "A", dostępność materiałów informacyjno-promocyjnych. Kontrola ma miejsce co najmniej raz w miesiącu raport - informację przedstawiciel handlowy sporządza kwartalnie.

3.

W przypadku, jeżeli kontrahent nie podejmie działań w zakresie świadczonych na rzecz dostawcy usług, bonus nie jest wypłacany. W przypadku zastrzeżeń co do jakości wykonywanych usług bonusy mogą zostać zmniejszone.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wszystkie wymienione gratyfikacje finansowe dla kontrahenta Spółki z tytułów opisanych w punktach 1-4 należy dokumentować fakturą VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, rabaty opisane w punkcie 1 są rabatami, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o podatku towarów i usług. Zgodnie z art. 29 ust. 1 powołanej ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21 (...). Ust. 4 tego przepisu stanowi, że podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Według art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy są obowiązani wystawiać fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.

Na podstawie powołanych przepisów oraz aktualnej doktryny, opisane w punkcie 1 rabaty powinny być, zdaniem Spółki, dokumentowane fakturą (w przypadku rabatów transakcyjnych) lub fakturą korygującą (w przypadku rabatów potransakcyjnych), ponieważ są one związane z konkretnymi dostawami, a ich wartość zmniejsza podstawę opodatkowania.

W opinii Spółki, bonusy opisane w punkcie 2 stanowią skonto (procentowe zmniejszenie sumy należności przyznawane nabywcy w związku z płatnością przed umówionym terminem). W związku z powyższym, do opisanych w punkcie 2 skont należy zastosować przepisy powołane powyżej, a co za tym idzie, dokumentowanie skont powinno odbywać się na podstawie faktury korygującej.

Spółka uważa, iż opisane w punkcie 3 bonusy nie są związane z konkretnymi dostawami, ani nie stanowią wynagrodzenia za świadczone usługi. Z każdorazowego zrealizowania konkretnej dostawy nie wynika wypłata bonusu, ponieważ jest on wypłacany dopiero po osiągnięciu konkretnego pułapu obrotów. Bonus ten jest zatem, zdaniem Spółki, oderwany od konkretnych dostaw, a co za tym idzie nie stanowi rabatu, bonifikaty, opustu czy skonta, o których mowa w art. 29 ust. 4 ww. ustawy. Wypłacany przez Spółkę bonus nie jest także związany z wykonaniem przez kontrahenta na rzecz Spółki jakichkolwiek usług, a zatem nie może być traktowany jako wynagrodzenie za usługę, o którym mowa w art. 8 ust. 1 i ust. 2 ustawy.

Mając na uwadze powyższe Spółka stwierdziła, że wypłacane przez nią bonusy nie rodzą obowiązku podatkowego na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług i powinny być dokumentowane notą księgową.

W ocenie Spółki, świadczone na podstawie opisanej umowy usługi opisane w punkcie 4 są odpłatnymi usługami, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i powinny być dokumentowane fakturą VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Dostawą towarów według ustawy jest natomiast przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Samo świadczenie na rzecz Spółki tych czynności nie ma związku z przeniesieniem prawa do rozporządzania towarami. Strony umowy zdecydowały się jedynie na powiązanie wysokości wynagrodzenia z wartością miesięcznych dostaw wyrobów własnych Spółki do akcjonariuszy kontrahenta. Postępowanie takie uzasadnione jest przesłankami ekonomicznymi. Ustanowienie wynagrodzenia w wysokości stałej mogłoby okazać się nieopłacalne dla jednej ze stron w zależności od wysokości obrotu między stronami. W związku z powyższym, Spółka stoi na stanowisku, że przedmiotowe czynności nie mogą stanowić dostawy towarów w rozumieniu ustawowym. Czynności te są świadczone na rzecz Spółki, czyli osoby prawnej, a zatem zdaniem Spółki stanowią świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT.

Jednocześnie Spółka zauważa, że wypłata przez nią wynagrodzenia na rzecz kontrahenta nie może być uważana za przyznanie bonusu czy udzielenie rabatu, ponieważ jest ono wypłacane za wykonanie wymienionych w umowie usług. Ze względu na powyższe, Spółka uważa, że świadczenie opisanych w punkcie 4 czynności na jej rzecz przez kontrahenta stanowi odpłatne świadczenie usług, które powinno być opodatkowane podatkiem VAT oraz udokumentowane fakturą VAT. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług. W przypadku wykonania czynności podlegającej opodatkowaniu VAT na terytorium Polski podatnicy mają obowiązek wystawienia faktury VAT, o której mowa w art. 106 ust. 1 wskazanej ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe - w części dotyczącej premii opisanych w punktach 1, 2 i 4,

* nieprawidłowe - w części dotyczącej premii opisanej w punkcie 3.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary, według art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, w świetle art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie się podatnika - nie będące dostawą towarów - na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Na mocy art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Z art. 106 ust. 1 ustawy wynika, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie, których wypłacane są tzw. premie pieniężne.

Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), zwanym dalej rozporządzeniem.

Zgodnie z brzmieniem § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która - w myśl § 13 ust. 2 rozporządzenia - powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Jak stanowi § 13 ust. 3 rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2;

3.

okres, do którego odnosi się udzielany rabat;

4.

kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Jeżeli rabat dotyczy sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami, kwotę rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego, o których mowa w ust. 2 i 3, podaje się w podziale na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku (§ 13 ust. 4 rozporządzenia).

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka zawarła umowę handlową ustalającą warunki zawierania, przeprowadzania i rozliczania transakcji sprzedaży towarów. Na jej podstawie Spółka dostarcza wytwarzane przez siebie produkty kontrahentowi. W załączniku do umowy została określona cena bazowa za poszczególne towary, która jest ceną zakupu netto. Cena ta jest obniżana przez Spółkę, jeżeli kontrahent spełni umowne warunki. Umowa przewiduje następujące gratyfikacje finansowe dla kontrahenta:

1.

Spółka udziela kontrahentowi rabatu w wysokości 3%, jeżeli dostawy prowadzone są za pośrednictwem centrów logistycznych oraz rabatu w wysokości 2%, jeżeli dostawy prowadzone są w ilościach całopaletowych. Rabaty uwidaczniane są jednostkowo na każdej fakturze. Ponadto, rabaty są udzielane kontrahentowi z tytułu pierwszego zaopatrzenia oraz z tytułu akcji promocyjnych organizowanych przez kontrahenta.

2.

Spółka udziela bonusów kontrahentowi za płatność gotówką w terminie jednego dnia roboczego od daty otrzymania faktury (2%) oraz za płatność w terminie 30 dni w okresie letnim lub 45 dni w okresie zimowym (1%). Naliczanie bonusu przez Spółkę odbywa się automatycznie. Podstawowe terminy umowne płatności to 47 dni w okresie letnim oraz 62 dni w okresie zimowym. Dla faktury VAT z tytułu pierwszego zaopatrzenia ustalono 75-dniowy termin płatności.

3.

Ponadto, dla zakupów kontrahenta ustalane są również zasady bonusowania w przypadku osiągnięcia przez niego konkretnego pułapu zakupów. Wysokość bonusu uzależniona jest od wartości zakupów w danym kwartale. Bonus rozliczany jest rocznie, natomiast wypłacany zaliczkowo w terminie 14 dni od daty zakończenia kwartału, dla którego bonus został obliczony. Bonus jest aktualnie wypłacany na podstawie faktury VAT wystawianej przez kontrahenta. Premia dotyczy wszystkich dostaw jakie Spółka dokonuje w danym okresie i nie jest powiązana ze sprzedażą określonych towarów lub ich grupami.

4.

Dodatkowo, zgodnie z postanowieniami umowy kontrahent jest obowiązany do:

* pełnej kontroli dostępności produktów, koordynacji i zamawiania ich w ustalonych cyklach w celu zapewnienia ciągłej i pełnej oferty Spółki na dany okres,

* udostępniania informacji rynkowej, ze szczególnym uwzględnieniem wyrobów sprzedawanych na podstawie umowy,

* przedstawiania prognoz i ocen oraz spodziewanych trendów podaży i popytu,

* promowania produktów Spółki,

* zawiadamiania uczestników sieci o warunkach sprzedaży,

* mediacji w razie pojawienia się jakichkolwiek konfliktów między uczestnikami kontrahenta a Spółką powstałych na gruncie wykonywania umowy,

* aktywnego uczestnictwa w prognozowaniu zapotrzebowania na produkty pod marką własną, polegającym na składaniu przez kontrahenta kwartalnych prognoz zapotrzebowań na te produkty.

Czynności te są realizowane w sposób ciągły. Przedstawiciel odwiedzający sklepy należące do kontrahenta sprawdza dostępność towarów Spółki, jakość ekspozycji, sposób eksponowania marki "A", dostępność materiałów informacyjno-promocyjnych. Kontrola ma miejsce co najmniej raz w miesiącu raport - informację przedstawiciel handlowy sporządza kwartalnie. Z tytułu wymienionych czynności kontrahentowi przysługuje wynagrodzenie w wysokości 11% liczone od wartościowych miesięcznych dostaw wyrobów własnych Spółki. Wynagrodzenie płatne jest w cyklach miesięcznych na podstawie faktury VAT wystawionej Spółce przez kontrahenta i płatnej w terminie 30 dni od daty wystawienia. Do wyliczenia wynagrodzenia nie są wliczane niezapłacone z winy kontrahenta zobowiązania wobec Spółki. W przypadku jeżeli kontrahent nie podejmie działań w zakresie świadczonych na rzecz dostawcy usług, bonus nie jest wypłacany. W przypadku zastrzeżeń co do jakości wykonywanych usług bonusy mogą zostać zmniejszone.

Zatem, w przypadku premii opisanych w punktach: 1 i 2, wysokość premii określona jest procentowo, a uzależniona jest od dokonywania zakupów przez centra logistyczne lub w ilościach całopaletowych, a także w przypadku dokonywania płatności w określonych terminach.

Natomiast w sytuacji przedstawionej w punkcie 3 wysokość bonusu uzależniona jest od wielkości zakupów dokonywanych przez kontrahenta Spółki. Zatem stwierdzić należy, iż premie pieniężne wypłacane kontrahentowi można przyporządkować do konkretnych dostaw. Bowiem obrót uprawniający do uzyskania gratyfikacji pieniężnych ustalany jest na podstawie wielkości faktycznie zrealizowanych zakupów dokonanych w konkretnie określonym przedziale czasowym, okresie rozliczeniowym (miesiąc, kwartał, rok). Jak wskazała Spółka, wysokość bonusu uzależniona jest od wartości zakupów w danym kwartale.

Aby więc ustalić wysokość premii należnej kontrahentowi, zsumowane muszą zostać poszczególne faktury dokumentujące konkretne dostawy, na podstawie których dokonywane jest obliczenie premii stanowiącej w efekcie obniżenie wartości tychże poszczególnych dostaw w całym okresie objętym gratyfikacją w postaci przyznanej premii.

Ponadto - jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego - w przypadku bonusów, o których mowa w punktach: 2 i 3, kontrahent nie jest zobowiązany do żadnych dodatkowych świadczeń na rzecz Spółki. Uzyskanie premii (bonusu) przez kontrahenta uwarunkowane jest wyłącznie osiągnięciem określonego poziomu obrotu albo dokonywaniem płatności w określonych terminach, czy też z wyprzedzeniem w stosunku do terminu ustalonego w umowie.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż jeżeli kontrahent Spółki nie wykonuje żadnych dodatkowych czynności (np. nie świadczy usług organizowania akcji promocyjnych) poza zakupem towarów w określonej ilości i terminowym regulowaniem płatności wynikających z faktur, na podstawie których naliczana jest premia do dnia jej wypłaty, to mamy do czynienia z udzieleniem rabatu.

Zatem, należy uznać, że premie pieniężne, o których mowa powyżej, nie są odpłatnością za świadczenie usług zdefiniowanych w art. 8 ust. 1 ustawy, lecz stanowią w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy - zmniejszający podstawę opodatkowania. Tak więc, uzyskanie przedmiotowego bonusu przez kontrahenta Spółki na podstawie przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia powinno być udokumentowane fakturą korygującą uwzględniającą wymogi wynikające z § 13 ust. 2-4 rozporządzenia, wystawioną przez Spółkę.

W swoim stanowisku Wnioskodawca twierdzi, że "opisane w punkcie 3 bonusy nie są związane z konkretnymi dostawami, ani nie stanowią wynagrodzenia za świadczone usługi (...). Bonusy takie (...) nie stanowią rabatu (...)." Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, nie dają podstawy do wystawienia faktury korygującej, tylko należy je udokumentować notą księgową.

Jednakże z opisu sprawy wynika klasyczny bonus, którego wysokość uzależniona jest od wielkości zakupów w kwartale, zatem stanowisko Zainteresowanego w zakresie premii opisanych w punkcie 3 jest nieprawidłowe.

W odniesieniu do premii opisanej w punkcie 4 należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, gdzie między stronami istnieje umowa, na podstawie której kontrahent zobowiązuje się do wykonywania na rzecz Wnioskodawcy świadczeń, polegających na:

* pełnej kontroli dostępności produktów, koordynacji i zamawiania ich w ustalonych cyklach w celu zapewnienia ciągłej i pełnej oferty Spółki na dany okres,

* udostępnianiu informacji rynkowej, ze szczególnym uwzględnieniem wyrobów sprzedawanych na podstawie umowy,

* przedstawianiu prognoz i ocen oraz spodziewanych trendów podaży i popytu,

* promowaniu produktów Spółki,

* zawiadamianiu uczestników sieci o warunkach sprzedaży,

* mediacji w razie pojawienia się jakichkolwiek konfliktów między uczestnikami kontrahenta a Spółką powstałych na gruncie wykonywania umowy,

* aktywnym uczestnictwie w prognozowaniu zapotrzebowania na produkty pod marką własną, polegającym na składaniu przez kontrahenta kwartalnych prognoz zapotrzebowań na te produkty.

Wynagrodzenie należne dla kontrahenta Spółki nie ma charakteru dobrowolnego, ale uzależnione jest od określonego zachowania kontrahenta. Usługobiorcą jest Wnioskodawca, który realizuje swój interes ekonomiczny poprzez tworzenie sytuacji, w której kontrahent decyduje się na zakup produktów danego rodzaju u niego, a nie u innego dostawcy.

Jak wynika z opisu sprawy zawartego we wniosku, z tytułu wymienionych czynności kontrahentowi przysługuje wynagrodzenie w wysokości 11% liczone od wartościowych miesięcznych dostaw wyrobów własnych Spółki. W przypadku gdy kontrahent nie podejmie działań w zakresie świadczonych na rzecz dostawcy usług, bonus nie jest wypłacany. Natomiast w przypadku zastrzeżeń co do jakości wykonywanych usług bonusy mogą zostać zmniejszone.

Zatem, kontrahent jest motywowany przez Spółkę wynagrodzeniem, za które świadczy ww. usługi. Nie można bowiem inaczej nazwać tych czynności, jeśli każda z nich ma wpływ na wysokość wynagrodzenia, a więc jest ściśle związana z odpłatnością.

Wypłacenie przedmiotowej premii pieniężnej, o której mowa w punkcie 4, jest więc rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się kontrahenta w stosunku do Wnioskodawcy. Zachowanie kontrahenta stanowi w tym przypadku świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz Spółki. Jako zapłatę za wykonaną usługę kontrahent otrzymuje bonus w postaci premii pieniężnej.

Zatem pomiędzy stronami istnieje więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy stanowi świadczenie usługi za wynagrodzeniem.

W świetle powyższego, zachowanie kontrahenta, o którym mowa powyżej (punkt 4 stanu faktycznego) należy uznać za świadczenie usług zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych. W związku z powyższym, na mocy art. 106 ust. 1, kontrahent, jako świadczący usługę, zobowiązany jest do wystawienia faktur VAT, dokumentujących przedmiotowe transakcje.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl